Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav Odd » tis 14 mar, 2017 7:41

Hörde på Stockholmsnytt på SR P4 Stockholm idag (börjar ca 3:10 in i klippet) att landstinget och Stockholms Stad skall utreda en ny stomlinje, alternativt en spårväg, mellan Gullmarsplan och Älvsjö.

Det är, enligt mig, helt rimligt att bygga spårväg denna sträcka, av flera anledningar som jag har redovisat tidigare i inlägg här och på Facebook.
Då skulle man kunna utnyttja nuvarande t-banesträckan mellan Gullmarsplan pfd 2-3 till strax innan Enskede Gård för spårväg, och dessutom få en smidig förbindelse med nuvarande Tvärbanan vid Gup-Glb. Ett sammanhållet system med flera linjer ger stordriftfördelar och man kan samnyttja infrastrukturella delar som vagnhallar, verkstäder och personal.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3854
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav Inge » tis 14 mar, 2017 7:58

Fanns en artikel om det på SvD igår också. Väsentligen verkar det handla om en linje längs Huddingevägen. Enligt kartan i kombination med att man öppnar för genomfart mellan Bägerstavägen och Sockenvägen så att det blir snabbare ut från Gullmarsplan.

Varför inte?

Spårväg, visst det passar väl i hop med spårväg syd? Men samtidigt går bussar på Huddingevägen förmodligen snabbare.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav haba » tis 14 mar, 2017 9:26

Den föreslagna sträckningen missar väl effektivt att ha max 5 min gångväg till de nya bostäderna på Årstafältet och de befintliga och planerade i Östberga.

Harald.
haba
 
Inlägg: 56
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 1:50

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav ADDE » tis 14 mar, 2017 9:48

SVD-Artikel med grafisk karta över föreslagen spårsträckning och nybyggnadsområden!

Spårvägen går mycket rakt och det blir då snabba resor mellan Gullarmsplan och Älvsjö, men den missar både Årstafältet och större delar av Östberga. Om den gick lite väster ut och igenom Östberga till stockholmsmässan så hade det gett Östberga det lyft som man hade föreslagit en hel tunnelbanesystem för!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 14 mar, 2017 9:48

Inge skrev:Fanns en artikel om det på SvD igår också. Väsentligen verkar det handla om en linje längs Huddingevägen. Enligt kartan i kombination med att man öppnar för genomfart mellan Bägerstavägen och Sockenvägen så att det blir snabbare ut från Gullmarsplan.

Varför inte?

Spårväg, visst det passar väl i hop med spårväg syd? Men samtidigt går bussar på Huddingevägen förmodligen snabbare.


Kanske läge för lite källhänvisningar.

Artikeln i SvD är förmodligen denna: https://www.svd.se/ny-tvarbana-och-2000 ... -stockholm
(PS: Adde kom före, det är samma tidningsartikel vi båda länkat till)

Behovsanalysen finns i detta TF-dokument:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... derort.pdf

Jag har svårt att inse att en spårvägslösning skulle kunna komma till stånd om inte Spårväg Syd realiseras. En spårvägslösning har också fördelen att den - i en avlägsen framtid - möjliggör en linje Älvsjö - Högdalen - Hökarängen - Skarpnäck. En annan fundering är om detta omöjliggör eller onödiggör en sträckning Årstaberg/Årstafältet - Älvsjö, så som det ursprungligen planerades för Tvärbanan? Möjligheten att trafikförsörja Östberga via ett stickspår från befintlig Tvärbama berörs på sid. 7 - 8 i behovsanalysen, liksom en hänvisning till en detaljplan för (delar av ) Östberga:
http://insynsbk.stockholm.se/templates/ ... 2013-00525
(sid. 38)
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh tis 14 mar, 2017 10:09, redigerad totalt 1 gång.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav ADDE » tis 14 mar, 2017 10:05

Här har jag skissat på en alternativ dragning som fokuserar mer på Tillgänglighet för kringboende i Östberga & Örby Slott! (Rött är mina förslag, varav två sträckningsförslag har jag gjort)

Det kanske inte blir en "Snabbspårväg" då den måste gå på gata kring Örby Slott och i alt. 1 även in mot Älvsjö! Men det ökar tillgängligheten enormt!

64f59838-5064-4408-b48b-f92cca3bd54d.png
64f59838-5064-4408-b48b-f92cca3bd54d.png (1.13 MiB) Visad 2755 gånger
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1523
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 14 mar, 2017 10:13

ADDE skrev:Här har jag skissat på en alternativ dragning som fokuserar mer på Tillgänglighet för kringboende i Östberga & Örby Slott! (Rött är mina förslag, varav två sträckningsförslag har jag gjort)

Det kanske inte blir en "Snabbspårväg" då den måste gå på gata kring Örby Slott och i alt. 1 även in mot Älvsjö! Men det ökar tillgängligheten enormt!

64f59838-5064-4408-b48b-f92cca3bd54d.png


Som jag påpekat ovan tänker sig TF eventuellt att i alla fall realisera sträckan Årstaberg/Årstafältet - Östberga genom ett stickspår. Det omöjliggör i alla händelser inte ditt förslag, som jag begriper det. Frågan är om man har hamnat i en antingen-eller-situation.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav Odd » tis 14 mar, 2017 10:25

haba skrev:Den föreslagna sträckningen missar väl effektivt att ha max 5 min gångväg till de nya bostäderna på Årstafältet och de befintliga och planerade i Östberga.

Harald.

Den sträckningen skulle nog passa bättre med en T-banelinje, tex (Långbro-)Älvsjö-Östberga-Valla/Årsta Torg-Södra Station/Zinken-Rådhuset-Odenplan-Karolinska-Norröver eller liknande. Men vad jag sett så har alla partier och intressegrupper riktat in sig på antingen en blindtarm mellan Odenplan och Solna Station eller en linje Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Karolinska-Solna-Täby eller varianter på denna. Alla de förslag som ligger missar i stort sett att förse nya områden med kollektivtrafik utan vill enbart binda samman knutpunkter.

dr Cassandra Nojdh skrev:...
Jag har svårt att inse att en spårvägslösning skulle kunna komma till stånd om inte Spårväg Syd realiseras. En spårvägslösning har också fördelen att den - i en avlägsen framtid - möjliggör en linje Älvsjö - Högdalen - Hökarängen - Skarpnäck. En annan fundering är om detta omöjliggör eller onödiggör en sträckning Årstaberg/Årstafältet - Älvsjö, så som det ursprungligen planerades för Tvärbanan? Möjligheten att trafikförsörja Östberga via ett stickspår från befintlig Tvärbama berörs på sid. 7 - 8 i behovsanalysen, liksom en hänvisning till en detaljplan för (delar av ) Östberga:
http://insynsbk.stockholm.se/templates/ ... 2013-00525
(sid. 38)

Så är det absolut. Gup-Älvsjö är nog inte aktuell utan Spårväg syd. I så fall är det nog snarare Årstaberg-Älvsjö som gäller, enligt Dennispaketets förslag.

En grej som är lite kul, och som visar på vansinnet med att profilera linjefärger så hårt, är att man illustrerat den nya linjen med färgen gul...
gulalinjen.jpg
gulalinjen.jpg (69.71 KiB) Visad 2739 gånger
Senast redigerad av Odd tis 14 mar, 2017 12:03, redigerad totalt 2 gånger.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3854
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav Inge » tis 14 mar, 2017 10:29

ADDE skrev:SVD-Artikel med grafisk karta över föreslagen spårsträckning och nybyggnadsområden!

Spårvägen går mycket rakt och det blir då snabba resor mellan Gullarmsplan och Älvsjö, men den missar både Årstafältet och större delar av Östberga. Om den gick lite väster ut och igenom Östberga till stockholmsmässan så hade det gett Östberga det lyft som man hade föreslagit en hel tunnelbanesystem för!


Kartan skall nog inte tolkas som en föreslagen "spårsträckning", utan den sträckning som primärt är aktuell om stomlinjen trafikeras med buss. Men även med busslösning tycker jag att man kunde prioriterat tillgänglighet lite mer. Bara en sådan sak att om man i stället tar gamla Huddingevägen genom Örby så ökar tillgängligheten där betydligt. Mycket längre tid behöver det heller inte ta.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav Inge » tis 14 mar, 2017 11:07

Om man kapar 144 vid Älvsjö (som annars skulle bli parallell) och drar om 163 så att den går via Liseberg, så blir det ett ganska bra utrymme för en ny linje "174" på den centrala sträckan (via Örby och Enskede gård). Behöver man utreda mer än så?

Å andra sidan har man knappast bråttom. De tänkta bostadsbyggandet har knappt påbörjats och något behov av att gå via Enskede gård uppstår inte förrän linje 19 dras om. Tvärt om är det nog en PR-fördel om den nya stomlinjen introduceras samtidigt som tunnelbanan dras om. Därmed kan den med fördel föras in i nästa upphandling, istället för att behöva avtalas separat.

Dessutom hinner man få information om ifall det blir någon spårväg syd eller inte.
Senast redigerad av Inge tis 14 mar, 2017 12:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 14 mar, 2017 11:55

Det är kanske bra att diskutera utifrån de sträckningsstudier som finns i behovsanalysen, inte någon karta i någon tidning.

Bussbranschen gottar sig redan: http://www.bussmagasinet.se/2017/03/ny- ... stockholm/ (minnsann, är det inte Tulo Knasing, känd från Radio Urban, som skrivit)
I texten sägs i alla fall att ärendet ska upp till beslut "I nästa vecka" i TF vilket väl måste avse nämndens sammanträde 21/3. Men jag kan inte finna ärendet på agendan då:
http://www.sll.se/politik/politiska-org ... mars-2017/
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav haba » tis 14 mar, 2017 13:46

Kollektivtrafiksdelen för Årstafältsplaneringen var ju lättciterad.
Kollektivtrafik
Årstafältet planeras med ett utökat kollektivtrafiknät. Inom planområdet finns
Årstafältets tvärbanehållplats. Genom planområdet möjliggörs dessutom en
förlängning av tvärbanan mot Östberga. Denna linje är tänkt att fungera som
ett stickspår för trafik som vänder efter Årstaberg i östergående riktning för att
kunna ha tätare trafik mellan sträckan Årstaberg och Alvik. Så som sträckan är
planerad passerar vagnar som ska till och från Östberga inte hållplatsen
Årstafältet. För att möjligöra en förläggning av tvärbanan behöver en del av
tunnellocket över Södra länken utökas och förstärkas vid den norra delen av
tunnelmynningen.
Även busslinjer mot Gullmarsplan och Skanstull samt mot Årstaberg och
Hornstull är tänkt att trafikera huvudgatan genom planområdet.

Vad de exakt menar med "östergående" vet jag inte och att inte göra ett stopp vid Årstafältet för sticklinjen är nog bara dummt. Skall då passagerare mot Linde åka först til Årstaberg och springa över spåret där för att ta en vagn åt andra hållet?

Harald.
haba
 
Inlägg: 56
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 1:50

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav haba » tis 14 mar, 2017 13:56

Inge skrev: Men även med busslösning tycker jag att man kunde prioriterat tillgänglighet lite mer.

Tja, en busslinje som delar körfält med alla bilar kommer ju få en obefintlig reshastighet alla morgonar då det är kövarning i södra länken och bilarna som inte får köra ner i tunneln förvandlar alla gator på ytan till P-plats. Alternativet är att gödsla med busskörfält vilket ökar mängden hårda ytor i motsats till spårvagn i "grässpår" eller vad det kallas.

Harald.
haba
 
Inlägg: 56
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 1:50

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav Inge » tis 14 mar, 2017 14:24

haba skrev:
Inge skrev: Men även med busslösning tycker jag att man kunde prioriterat tillgänglighet lite mer.

Tja, en busslinje som delar körfält med alla bilar kommer ju få en obefintlig reshastighet alla morgonar då det är kövarning i södra länken och bilarna som inte får köra ner i tunneln förvandlar alla gator på ytan till P-plats. Alternativet är att gödsla med busskörfält vilket ökar mängden hårda ytor i motsats till spårvagn i "grässpår" eller vad det kallas.

Harald.

Om man tänker sig att bussen går gamla Huddingevägen är det värt bara en kort sträcka på Huddingevägen, fram till Örbyleden, ett par hundra meter, samt Sockenvägen, en knapp kilometer, som saknar bussfält. Men det går nog att fixa. Körbanan på Sockenvägen ät faktiskt ganska bred, kanske räcker ommålning, dessutom finns plats bredvid. Det är ingen större kostnad.

Söderut finns inte så många busskörfält. Men det behövs knappast heller. Kön vid Stuvsta brukar inte nå längre till Hagsätra.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 14 mar, 2017 16:50

haba skrev:Kollektivtrafiksdelen för Årstafältsplaneringen var ju lättciterad.
Kollektivtrafik
Årstafältet planeras med ett utökat kollektivtrafiknät. Inom planområdet finns
Årstafältets tvärbanehållplats. Genom planområdet möjliggörs dessutom en
förlängning av tvärbanan mot Östberga. Denna linje är tänkt att fungera som
ett stickspår för trafik som vänder efter Årstaberg i östergående riktning för att
kunna ha tätare trafik mellan sträckan Årstaberg och Alvik. Så som sträckan är
planerad passerar vagnar som ska till och från Östberga inte hållplatsen
Årstafältet. För att möjligöra en förläggning av tvärbanan behöver en del av
tunnellocket över Södra länken utökas och förstärkas vid den norra delen av
tunnelmynningen.
Även busslinjer mot Gullmarsplan och Skanstull samt mot Årstaberg och
Hornstull är tänkt att trafikera huvudgatan genom planområdet.

Vad de exakt menar med "östergående" vet jag inte och att inte göra ett stopp vid Årstafältet för sticklinjen är nog bara dummt. Skall då passagerare mot Linde åka först til Årstaberg och springa över spåret där för att ta en vagn åt andra hållet?

Harald.

Tja, man kan ju säga "östergående" om man vill, just där går ju Tvärbanan i stort sett i öst-västlig riktning. Uttrycket måste förstås som det som i banbok mm. kallas söderut, dvs. körriktning mot Gullmarsplan/Sickla (Udde): http://www.rtcon.se/sakdok/ban/Banbok%2 ... -08-15.pdf
Om du tittar på plankartan (jag lämnar här länken till samtliga plandokument i ärendet:
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochpla ... &docview=1 )
så ser du att avgreningen planeras mellan Årstaberg och Åstafältet. Det verkar i så fall inte bli någon spårtriangel, utan resande med södergående tåg (mot Sickla) som ska till Östberga får gå av i Årstaberg och invänta nästa tåg mot Östberga (och vice versa), utan plattformsbyte. Resande med norrgående tåg (mot Alvik/Solna) som ämnar sig till Östberga måste byta i Årstaberg, men här krävs förstås plattformsbyte. Om det är en bra eller dålig lösning vet jag inte, men den bör kunna utföras förhållandevis billigt.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 736
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav gbd » tis 14 mar, 2017 17:56

Odd skrev:Den sträckningen skulle nog passa bättre med en T-banelinje, tex (Långbro-)Älvsjö-Östberga-Valla/Årsta Torg-Södra Station/Zinken-Rådhuset-Odenplan-Karolinska-Norröver eller liknande. Men vad jag sett så har alla partier och intressegrupper riktat in sig på antingen en blindtarm mellan Odenplan och Solna Station eller en linje Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan-Karolinska-Solna-Täby eller varianter på denna. Alla de förslag som ligger missar i stort sett att förse nya områden med kollektivtrafik utan vill enbart binda samman knutpunkter.

[/attachment]


Eller om man skulle återuppliva twrs gamla käpphäst, förläng RB söderut istf en ny t-banelinje, ta slutstationen korsningen huddingevägen-örbyleden
gbd
 
Inlägg: 529
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav Ute och åker » tis 14 mar, 2017 23:16

Ännu en länk till en tidningsartikel: http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ett-steg-narmare-ny-sparvag-i-enskede/repqcn!G6RuBO@cgA6s5D11TKGezw/

Det fanns en karta där också, i sin utformning ännu en variant på de som redan finns högre upp i tråden. För denna angavs Foto: SL/Stockholms läns landsting. :)

Bild

Älvsjö är en populär "spårknut" att lösa upp just nu. Spårväg till Skärholmen-Flemingsberg, tunnelbana till Liljeholmen-Fridhemsplan, Spårväg(stombuss) till Gullmarsplan(-Nacka). Man får hoppas att man noga utvärderar hur dessa olika spår kan samverka till ett attraktivt kollektivtrafiknät för nuvarande och kommande bostäder/serviceställen/arbetsplatser. Och förstås gör de justeringar som kan behövas, några redan föreslagna, några återstår att föreslå. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 406
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav LÅ1 » tis 14 mar, 2017 23:42

Ute och åker skrev:Älvsjö är en populär "spårknut" att lösa upp just nu. Spårväg till Skärholmen-Flemingsberg, tunnelbana till Liljeholmen-Fridhemsplan, Spårväg(stombuss) till Gullmarsplan(-Nacka). Man får hoppas att man noga utvärderar hur dessa olika spår kan samverka till ett attraktivt kollektivtrafiknät för nuvarande och kommande bostäder/serviceställen/arbetsplatser. Och förstås gör de justeringar som kan behövas, några redan föreslagna, några återstår att föreslå. ;)

Bland annat gäller det att placera och utforma hållplatserna så att bytena blir så lätta som möjligt. Man frilade ju ett område med öppna ytor, men de byggdes igen snabbt. Nu är där många busshållplatser, och det känns som om man placerat ut dem utefter trottoarerna lite här och där, där det gick att klämma in dem. Och nu skall kanske två spårvägslinjer in där där på något sätt. Och sedan föreslås det ju att man skall dra fram en eller rent av två T-banelinjer dit också. Men de kanske hamnar under mark. Det är ju grundtanken med T-bana.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav Christian Spår » ons 15 mar, 2017 9:33

Jag har minne om att man skulle ta bort den överdimensionerade upphöjda Magelungsvägen med dess av/påfartsramper vid mässan och köra den till en vanlig korsning. Händer det något där?
Christian Spår
 
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 08 jan, 2012 9:46

Re: Utredning spårväg Gullmarsplan-Älvsjö

Inläggav Inge » ons 15 mar, 2017 10:18

Har inte koll på det ärendet. Men vi får hoppas att man låter bli. Det som händer om man gör så är ju att man flyttar upp de köer som idag finns i Stuvsta och korsningen med Häradsvägen till Älvsjö och korsningen med Magelungsvägen. Dessutom kommer man att skapa helt nya köer på Magelungsvägen och förstärka de på Älvsjövägen till tidigare aldrig skådade nivåer.

Då blir det förstås svårt att komma fram....
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], JohanB, Uffe Ö och 8 gäster

cron