Nytt stationsnamn? Galoppfältet kan bli Täby Park

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Nytt stationsnamn? Galoppfältet kan bli Täby Park

Inläggav Inge » fre 21 apr, 2017 18:35

Nja, jag vill nog hävda att även centralorten ofta kallas Ljusnarsberg, det officiella namnet till trots.

Måhända har det en gång i tiden även i Falun funnits motsvarande skillnad?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 24 apr, 2017 14:58

Jag vill hävda att centralorten i stort sett alltid kallas Kopparberg (eftersom den faktiskt heter så) medan kommunen för det mesta kallas Ljusnarsberg, även om en del tror att den heter "Kopparbergs kommun"!

upplyser
Thomas K Ohlsson
(född i Örebro län, OP församling)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » mån 24 apr, 2017 22:16

TKO skrev:Jag vill hävda att centralorten i stort sett alltid kallas Kopparberg (eftersom den faktiskt heter så) medan kommunen för det mesta kallas Ljusnarsberg, även om en del tror att den heter "Kopparbergs kommun"!

upplyser
Thomas K Ohlsson

Det var många ställen du kommer ifrån. Årsta, Kallhäll och nu även Örebro.

När jag var barn fick jag lära mig att Kopparberg, Västanfors och Krylbo var järnvägens namn på de orter som egentligen hette Ljusnarsberg, Fagersta och Avesta (notera de gamla -sta ändelsen på de senare.) Mer korrekt var det förstås stationssamhällen som växt samman med de äldre orterna, i Ljusnarsbergs fall kyrkbyn.

Min far och farfar sa undantagslöst Ljusnarsberg och att det egentligen hette just så. Visst det var väl deras åsikt. Men de hade lokalkännedom, i synnerhet min farfar och han var uppenbart inte präglad av kommunens namn...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » mån 24 apr, 2017 22:25

Kopparberg var inget stationssamhälle utan en gruvort (äldre än järnvägen) och som sagt så hette köpingen Kopparberg men landskommunen Ljusnarsberg. Så TKO har rätt, tätorten heter Kopparberg och har aldrig hetat något annat. F.ö. så har jag också släktingar att anföra i form av fyra kusiner födda och uppvuxna i Kopparberg som jag aldrig har hört säga något annat än Kopparberg om orten.
Harald

Inläggav Inge » mån 24 apr, 2017 22:46

Harald skrev:Kopparberg var inget stationssamhälle utan en gruvort (äldre än järnvägen) och som sagt så hette köpingen Kopparberg men landskommunen Ljusnarsberg. Så TKO har rätt, tätorten heter Kopparberg och har aldrig hetat något annat. F.ö. så har jag också släktingar att anföra i form av fyra kusiner födda och uppvuxna i Kopparberg som jag aldrig har hört säga något annat än Kopparberg om orten.

Men det var väl ändå inte gruvsamhället som blev köping, utan just det senare stationssamhället? Självklart anlade TGOJ stationen där, eftersom gruvan fanns i närheten och därför fick den också gruvans namn. Men det har inte riktigt med saken att göra tycker jag. De byar som växte ihop var ett stationssamhälle och en kyrkby.

Måhända beror det namn man prefererar, på vilken del av orten man kan relatera till?

Noteras kan för övrigt att själva gruvorna, i varje fall de flesta av dem, ligger något närmre kyrkbyn än stationssamhället. I synnerhet Ljusnarsbergsgruvan...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 25 apr, 2017 9:32

TKO skrev:Jag vill hävda att centralorten i stort sett alltid kallas Kopparberg (eftersom den faktiskt heter så) medan kommunen för det mesta kallas Ljusnarsberg, även om en del tror att den heter "Kopparbergs kommun"!

upplyser
Thomas K Ohlsson

Thomas, du måste förstå att den sk. "Inge" alltid har rätt! Följaktligen heter centralorten i Åre kommun Åre, och centralorten i Sigtuna kommun Sigtuna.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Verspieder » tis 25 apr, 2017 10:43

Inge skrev:Det var många ställen du kommer ifrån. Årsta, Kallhäll och nu även Örebro.

Det var inte anmärkningsvärt många. Jag kan, trots jag inte är särskilt gammal, räkna upp ett ännu större antal kommuner som jag i tur och ordning vuxit upp i. Många år i varje.

dr Cassandra Nojdh skrev:Thomas, du måste förstå att den sk. "Inge" alltid har rätt! Följaktligen heter centralorten i Åre kommun Åre, och centralorten i Sigtuna kommun Sigtuna.

Visst är det så! Och inte spelar ens egen lokalkännedom någon som helst roll, då Inge alltid vet mera om ens egen hembygd än en själv.
Verspieder

Inläggav Inge » tis 25 apr, 2017 18:36

Ojojoj, här gås det loss friskt tror jag bestämt. Patetiska argument som att nu blir jag krääääänkt för det här är miiiiiiin hembygd går bort tycker jag, även om jag inte riktigt tror att det var så Thomas menade. (Men andra kan man ju ha sina dubier kring.) Jag har också växt upp i fler än tre kommuner, ja till och med flera länder. Trots det hävdar jag inte att jag är expert på Grisslehamn, eftersom jag är född i Engelbrekt.....

Det är ju ungefär samma sak, orten råkar ligga, efter länssammanslagning, i samma län som miiiiiiin församling. Men inte ens i samma stift....(Länssammanslahningen Järla/Nora och Närke-Värmland har vi av en händelse redan diskuterat ovan och den mellan Stockholms Stad och län ett antal gånger tidigare.)

Angående saken så har jag efterforskat lite. Pinsamt nog började jag med Wikipedia. Där framgår med all önskvärd tydlighet att namnkonflikten är i högsta grad levande genom att nästa hela artikeln om Kopparberg handlade om just detta, med diverse referenser. Det framgick också att konflikten funnits ända sedan början på 1600-talet. Notera att det även gäller namnet på själva berget, gruvor etcetera.

Vidare efterforskning visade att kyrkan byggdes på 1630-talet, givetvis som följd av malmupptäckten på1620-talet och den därmed uppstartade gruvdriften. Kyrkan fick från början namnet Ljusnarsbergs kyrka och församlingen Ljusnarsbergs församlig. Namnet konstruerat av namnet på den närliggande sjön, Ljusnarn, enligt Wikipedia i varje fall.

En tanke som slog mig utifrån dessa fakta var att någon (exploatören?) konstruerade ett namn Nya Kopparberg som skulle påminna om det välkända Stora Kopparberg medan någon annan (kyrkan?) konstruerade ett namn Ljusnarsberg som inte skulle förväxlas. Stora Kopparberg var ju redan en församling, i samma stift dessutom!

Måhända var min släkt mer präglad av kyrkans namngivning än folk i allmänhet, då flera av dem av en händelse råkat arbeta för kyrkan i just Västerås stift? Men vad vet jag om det. Nåväl detta är nog så långt som jag tror att jag kommer i utredandet av denna fråga.

Vad orten kallas om hundra år är det ingen som vet i dag. Båda namnen tycks leva vidare i välmåga.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 25 apr, 2017 18:49

De som känner sig kränkta är väl div. kverulansparanoiker - av ordkaskaderna att döma - som börjar yra om "patetiska" argument. Om det nu är så att man alls sätter någon tilltro till obskyra källor som wikipedia så får man allt hårddra textinnehållet för att få täckning för begreppet namnkonflikt.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tis 25 apr, 2017 19:24

För att få denna diskussion att passa trådrubriken, samt för att om möjligt stilla alla upprörda sinnen föreslår jag att såväl tätorten Kopparberg som kommunen Ljusnarsberg byter namn till 'Galoppfältet'- namnet blir ju ledigt snart!

Säg är inte detta en bra lösning!!???

/ TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Verspieder » tis 25 apr, 2017 20:46

TKO skrev:För att få denna diskussion att passa trådrubriken, samt för att om möjligt stilla alla upprörda sinnen föreslår jag att såväl tätorten Kopparberg som kommunen Ljusnarsberg byter namn till 'Galoppfältet'- namnet blir ju ledigt snart!

Mycket bra lösning! :lol:

I övrigt för Inges uttalande om kränkthet och "patetiska" inlägg stå för honom själva. Personligen är jag bara road av snobbismen i flertalet inlägg och håller till på detta forum främst för underhållningens skull. Snobbism och elitism går faktiskt att skratta högt och hjärtligt åt, utan att man känner sig det minsta kränkt själv. :cheesygrin:
Verspieder

Inläggav LÅ1 » tis 25 apr, 2017 22:44

TKO skrev:För att få denna diskussion att passa trådrubriken, samt för att om möjligt stilla alla upprörda sinnen föreslår jag att såväl tätorten Kopparberg som kommunen Ljusnarsberg byter namn till 'Galoppfältet'- namnet blir ju ledigt snart!

/ TKO

Nu handlade ju rubriken om namnet på en station, inte om namn på tätort eller kommun! :wink:

När det gäller kommunnamn så har man väl i en del fall använt häradsnamn, när så varit lämpligt. Men det kanske var mer aktuellt vid kommunreformen i början på 1950-talet. Dagens kommuner omfattar nog i många fall flera gamla häraden. (Och dagens tingslag flera kommuner.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Inge » lör 29 apr, 2017 8:07

LÅ1 skrev:

/ TKO

Nu handlade ju rubriken om namnet på en station, inte om namn på tätort eller kommun! :wink:

När det gäller kommunnamn så har man väl i en del fall använt häradsnamn, när så varit lämpligt. Men det kanske var mer aktuellt vid kommunreformen i början på 1950-talet. Dagens kommuner omfattar nog i många fall flera gamla häraden. (Och dagens tingslag flera kommuner.)

Ljusnarsbergs härad bytte 1855 namn till Kopparbergs härad. Socknen behöll sitt namn, detta var ett härad ned bara en socken.

Kumunen fick alltså inte namn efter häradet. Namnbytet på häradet och sedan åter till det gamla namnet på kommunen belyser frågan och klargör att det aldrig har varit frågan om namn på område vs centralort, utan om två parallella namn med över tid skiftande popularitet.

Angående dagens kommuner så omfattar de ofta, men inte alltid, flera socknar. Det gjorde häradena också, men vanligen fler. Jag tror att det är sällsynt att kommuner innehåller flera härader. Däremot förkommer det då och då att de innehåller delar av flera härader.

Men oftast var det som var naturligt vid kommunreformen ungefär vad som var naturligt förr, varför den nya kommunen blev ungefär lik det gamla häradet. Men det gällde förstås inte i områden som hade haft stark befolkningstillväxt, där blev kommunerna mindre.

Danderyds skeppslag/härad skulle väl haft ca en miljon invånare om det varit intakt från Sickla till Galoppfältet.

(Se så snyggt jag återkom till ämnet!)
Användarvisningsbild
Inge

Föregående

Återgå till Spårtrafik