Nytt stationsnamn? Galoppfältet kan bli Täby Park

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Nytt stationsnamn? Galoppfältet kan bli Täby Park

Inläggav Anders Hanquist » sön 12 mar, 2017 0:11

Sådana här processer (byte av stationsnamn) brukar bli rätt långdragna. SL sätter sig normalt emot, därför att det innebär så stora förändringar. Det räcker ju inte med att byta skyltar på platsen i fråga. Alla kartor av olika slag på varenda annan station måste ju också bytas. I fallet Vreten/Solna strand tror jag också att man ville ha betalt för att genomföra det. Ganska smart sätt att "kyla ner" bytesivern. Men nu har väl byggbolagen i Täby park en del chanser framför sig. I sommar öppnas Citybanan med ny sträckning av pendeltågen. I höst öppnar Tvärbanans förlängning till Sickla och nästa år spårvägen Kungsträdgården - Centralen. Vid dessa tillfällen måste ju ändå alla kartor över spårtrafiken göras om. Om man driver på ordentligt kanske man kan få det samordnat med någon av dessa kartbyten, som ju ändå måste genomföras. Missar man detta får man kanske vänta länge eller själva bekosta ett ytterligare kartbyte. Så raska på! Namnet Galoppfältet "behövs" ju inte längre, när ingen hästsport bedrivs på platsen.
Anders Hanquist

Inläggav Verspieder » sön 12 mar, 2017 0:38

Anders Hanquist skrev:Missar man detta får man kanske vänta länge eller själva bekosta ett ytterligare kartbyte. Så raska på! Namnet Galoppfältet "behövs" ju inte längre, när ingen hästsport bedrivs på platsen.

Med den logiken: Vilka andra rent historiska namn (där verksamhet enligt namnet inte bedrivs numera) måste vi genast avlägsna samtidigt? Det blir idogt arbete att rensa ut varenda historisk referens på ett hundratal busshållplatser, men eftersom det är bråttom att gömma samt glömma all historia, så har vi väl inget val? :shock:
Verspieder

Inläggav ADDE » sön 12 mar, 2017 1:01

Verspieder skrev:
Anders Hanquist skrev:Missar man detta får man kanske vänta länge eller själva bekosta ett ytterligare kartbyte. Så raska på! Namnet Galoppfältet "behövs" ju inte längre, när ingen hästsport bedrivs på platsen.

Med den logiken: Vilka andra rent historiska namn (där verksamhet enligt namnet inte bedrivs numera) måste vi genast avlägsna samtidigt? Det blir idogt arbete att rensa ut varenda historisk referens på ett hundratal busshållplatser, men eftersom det är bråttom att gömma samt glömma all historia, så har vi väl inget val? :shock:

Johannelund -> Vinsta
Mörby Centrum -> Danderyds Centrum
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Anders Hanquist » sön 12 mar, 2017 11:58

Verspieder skrev:

Ibland kan det vara bra att ändra namn. Om man då kan göra flera sådana byten samtidigt så underlättar det. "Galoppfältet" är knappast ett särskilt "historiskt" namn. Det var förträffligt åren 1960 - 2016, när en galoppbana fanns i anslutning till hållplatsen. Om det historiska är betydelsefullt så är det bättre att återgå till "Åkerby", som var det ursprungliga namnet. Det handlar inte om att "rensa ut". Den tidigare galoppverksamheten kommer säkerligen att bli ihågkommen genom kvarters- och gatunamn i den nya stadsdelen. Men stations/hållplatsnamn som kan leda resenärer fel ska vi inte ha. En busshållplats på Solnavägen heter fortfarande "Fotbollsstadion". Ett annat exempel på ett förlegat namn.
Anders Hanquist

Inläggav Verspieder » sön 12 mar, 2017 12:09

Anders Hanquist skrev:Ibland kan det vara bra att ändra namn. Om man då kan göra flera sådana byten samtidigt så underlättar det. "Galoppfältet" är knappast ett särskilt "historiskt" namn. Det var förträffligt åren 1960 - 2016, när en galoppbana fanns i anslutning till hållplatsen. Om det historiska är betydelsefullt så är det bättre att återgå till "Åkerby", som var det ursprungliga namnet. Det handlar inte om att "rensa ut". Den tidigare galoppverksamheten kommer säkerligen att bli ihågkommen genom kvarters- och gatunamn i den nya stadsdelen. Men stations/hållplatsnamn som kan leda resenärer fel ska vi inte ha. En busshållplats på Solnavägen heter fortfarande "Fotbollsstadion". Ett annat exempel på ett förlegat namn.

Absolut hellre "Åkerby" än smålöjliga "Täby Park", kan jag hålla med om. Men jag tror inte att missförstånden och felåkningarna skulle bli direkt omfattande om Galoppfältet skulle behållas som stationsnamn. De som långt in i framtiden planerar att åka till den nya galoppbanan för att delta i aktiviteter har nog rätt bra koll på var den finns.
Då är det lite konstigare i Norrtälje tätort där man rivit det gamla 1950-talsbadhuset och byggt bostadsrätter på platsen... vilka byggherrarna officiellt namngivit "Badhuset" i all sin reklam. Trots att ett nytt badhus byggts uppe på berget en rätt bra bit därifrån. Som tur är har busshållplatsen som ligger kvar där gamla badhusets entré förr stod alltid hetat "Drottninggatan", och aldrig "Badhuset".
Verspieder

Inläggav BSB101 » sön 12 mar, 2017 16:53

Oavsett hur stor risken för förväxling/förvirring och felåkning är ser jag inte att det finns något självändamål i att behålla missvisande namn. Visa namn kan det finnas en historiskt anledning att behålla men i aktuellt fall ser jag ingen sådan anledning. Att SL genom åren både varit inkonsekventa när man namnsatt nya hållplatser/stationer samt när man bytt eller inte bytt namn på befintliga betyder inte att man ska fortsätta på samma väg. Två fel blir inte ett rätt.

Som andra redan varit inne på kommer det oavsett om man väljer att byta namn på befintliga hållplatser/stationer behövas bytas kartor och annat material då ett antal nya spårbundna stationer kommer tillkomma. Nya busshållplatser kommer även poppa upp här och där i och med nya stads- och kommundelar byggs runt om i länet. Med andra ord är detta ett bra tillfälle att se över namnsättningen och se om det finns möjlighet till förtydliganden och förbättringar då nya kartor/material ändå ska tryckas. Något för någon av våra landstingsfullmäktigeledamöter att ta tag i och om inte annat skriva en motion i frågan.

Gällande Vreten gick väl SL med på namnbytet först när förslagsställarna (fastighetsägarna i området) gick med på att betala för kalaset?

Hur var det gällande Slakthuset/Isstadion/Globen? Betalade SL/landstinget eller Stockholms kommun namnbytena?
Tureberg/Sollentuna? Kommunen eller SL/landstinget som betalade namnbytet?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav daniel_s » sön 12 mar, 2017 20:15

Hoppsan, vilken lång tråd! Jag orkar inte läsa, chansar i stället på att min uppfattning är unik:

Byta namn på Galoppfältet? Javisst, bra idé! :D
Till Täby park? Förväxlingsproblemen är uppenbara, räcker väl som svar. Kom med något bättre... :roll:
daniel_s

Inläggav Verspieder » tor 23 mar, 2017 20:45

Glöm alla historiska referenser och moderna logiska namn.
Vi låter helt enkelt företagen bestämma namnen på stationerna. Eller?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... ll-foretag
Verspieder

Inläggav LÅ1 » tor 23 mar, 2017 21:01

Verspieder skrev:Glöm alla historiska referenser och moderna logiska namn.

Man undrar ju om inte den nyheten var tänkt att släppas nästa lördag!

Artikeln exemplifierar med Applegarden.
Andra möjligheter är ju Grand Hotell, Åhléns City, Haymarket hotell, Handelshögskolan, Västermalmsgallerian, Östermalmshallen, Pride park, Kungliga slottet, Söderhallarna, Astons, Hotell Rival, Konstfack. För att välja några. Alla dessa har nog inte pengar och/eller incitament för ändamålet, men ändå. (Jag vet att slottet egentligen heter Stockholms slott.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav daniel_s » tor 23 mar, 2017 23:03

Handelshögskolan är redan ett hållplatsnamn.
daniel_s

Inläggav Lars_L » tor 23 mar, 2017 23:54

Är väl inget större problem med företagsnamn så länge det är logiskt och har koppling till platsen. Det finns ju åtskilliga sådana hållplatsnamn i Stockholm som tidigare antytts. För just tunnelbana är det väl så att det dock sällan, eller för att inte säga mycket sällan, skulle vara logiskt att ha ett företagsnamn på en station av den anledningen att en t-banestation servar ett betydligt större område i regel än vad företaget på plats utgör. Däremot att sälja ut stationsnamn likt man gjort med nutida idrottsarenor och utan geografisk koppling, tycker jag nog är att gå för långt ifall det görs inom kollektivtrafiken. Erfarenheten säger väl också att man får sälja sig relativt billigt, såsom när det gäller Londons misslyckade linbana, och i förhållande till den publicitet företaget får.

Med tunnelbanestationer blir det ju också så att man ger något slags legitimitet åt företaget. Å andra sidan borde väl Globen heta Ericsson Globe - det är väl egentligen det formella namnet? Å tredje sidan kanske man kan hävda att Globen innan dess hade blivit ett begrepp och också avser andra delar av området runt globen....Men hur skulle man ha gjort om bara Tele2 arena funnits på platsen, hade man då kallat hållplatsen bara för Arenan?
Lars_L

Inläggav TKO » fre 24 mar, 2017 11:50

Om jag någonsin skrivit att jag tycker att den där Tamsons är en vettig kille (jag tror faktiskt det!) så tar jag tillbaka det...

Inte nog med att förslaget i sej både är korkat och meningslöst (hur mycket pengar tror han att det kan ge???) så är det väldigt märkliga exempel han för fram. Tydligen är det SVT - alltså i förlängningen vi licensbetalare - som skall stå för fiolerna! Det säger kanske något om den intäktsnivå som förväntas.

Om det fanns en hållplats på Stora Nygatan skulle jag föreslå att den byter namn till "Dårhuset"...

Vi glömmer det här va?

hoppas
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav carltram » fre 24 mar, 2017 14:10

Existerar Telekom Express i Bonn fortfarande ?

Nästa år är visst NK-Expressen fritt fram att bli till salu när den förlängs till Åhléns. Ett par reklamfolierade vagnar under invigningsåret och en åtgärd som tvättar bort NK-expresstjatet kan vara lösningen på två problem på samma gång.

Förlängningen är budgeterad till 300 miljoner. Kan 300 miljoner krympa snabbare tillsammans med ordinarie avskrivningstid ? Mer samarbete mellan privat och offentlig verksamhet bör inte förkastas så länge åtgärderna inte är till skada för brukarnas tillgänglighet.
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram

Inläggav TKO » fre 24 mar, 2017 15:06

På fråga ett svarar vi "Nej"!
(Det slutade med en process i "Bonner Landesgericht" - runt 2012 om jag inte minns helt fel)

Förslaget om att sälja "helvagnsreklam" till Åhléns är inte så dumt - men det är ju inget nytt. På Tvärbanan rullar flera vagnar med helreklam för lokala företag. Och det har ju heller inget att göra med Tamsons nya snilleblixt!

När det gäller lovprisandet av samarbete med "krämarsektorn" är jag i grunden tveksam. Det är numera svårt (åtminstone för mej) att hitta exakta siffror på hur mycket SL drar in på reklam, men jag uppskattar det till cirka 300 mille. Det är alltså den totala reklamintäkten från stationer, hållplatser och vagnar. Att "sponsrade stationsnamn" skulle öka denna siffra i någon betydande grad finner jag otroligt. Det handlar alltså om ett mycket marginella tillskott till SL:s kassa.

Men om t ex Hemfrid AB vill sponsra Roslagsbanans onödiga upprustning genom helreklam med texten "Tjänstehjonsexpressen" så köper jag det...

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav LÅ1 » fre 24 mar, 2017 18:54

Verspieder skrev:Glöm alla historiska referenser och moderna logiska namn.

Man kan ju gå ett steg längre: "Moderaterna vill sälja Malmö!" :cheesygrin:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav ADDE » fre 24 mar, 2017 22:31

Moderaterna kan ju lika gärna sälja sitt partinamn när de ändå är i farten! De behöver ju en stark sponsor som kan marknadsföra dem och sig själva! Det blir verkligen en Win-win-situation vid valtider! :D
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Ulrik Berggren » lör 25 mar, 2017 15:33

ADDE skrev:Moderaterna kan ju lika gärna sälja sitt partinamn när de ändå är i farten! De behöver ju en stark sponsor som kan marknadsföra dem och sig själva! Det blir verkligen en Win-win-situation vid valtider! :D

:mrgreen:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav NerdBoy » tor 30 mar, 2017 12:14

Anders Hanquist skrev:Ja visst kan man återuppväcka namnet Åkerby.

Du menar ungefär så som man gjorde när man byggde bostadsområdet Åkerby norr om Täby centrum på 60-talet? :wink:
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » tor 30 mar, 2017 12:31

daniel_s skrev:Byta namn på Galoppfältet? Javisst, bra idé! :D
Till Täby park? Förväxlingsproblemen är uppenbara, räcker väl som svar. Kom med något bättre... :roll:

Det är just det där med "kom med något bättre" som är det svåra.

Om vi ska vara så historiskt korrekta som möjligt så verkar torpet Bunken vara svaret. Jag tvivlar dock på att det namnet faller någon på läppen. :lol:

Det närliggande Grindtorp har redan gett namn åt de fyra husen som tillsammans rymmer 1.548 lägenheter.

Marken som ska bebyggas har i olika perioder tillhört gårdar som Tibble, Ensta, Åkerby och Wiggbyholm. Alla fyra namnen är etablerade benämningar på andra områden.

Men Täby Park är fortfarande dåligt. Mitt förslag är därför att både hållplats och bostadsområde kan heta Galoppfältet. Den genomsnittlige Täbyinvånaren har i alla fall inga minnen av något annat än en galoppbana på platsen.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav TKO » tor 30 mar, 2017 14:44

Vad är det för fel på Grindtorp?

Och om inte det duger så föreslår jag "Sune Lindström Memorial Park"!

Thomas K Ohlsson
kulturhistoriker
TKO

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik