Nytt stationsnamn? Galoppfältet kan bli Täby Park

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Hållplatsnamn

Inläggav Odd » tor 09 mar, 2017 10:36

"Solna Business Park" är ett dotterbolag till Fabage. Området hette tidigare Virebergs industriområde. Alltså borde hållplatsen heta Vireberg eller Svetsarvägen.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Re: Nytt stationsnamn? Galoppfältet kan bli Täby Park

Inläggav BSB101 » tor 09 mar, 2017 11:42

När det gäller Solna Business Park syftar hållplatsnamnet nog mer på vad området kallas (av bland annat fastighetsbolaget) än på namnet på dotterbolaget. När det gäller hållplatsen "Upplevelsecentrum" tillkom den då man inte ville döpa hållplatsen till "Heron City". Idag heter hållplatsen "Kungen Kurva", vilket få ses som ett minst lika dåligt hållplatsnamn som "Upplevelsecentrum".

TKO skrev:Den som åker buss 547 från Kallhäll mot Rotebro passerar efter en stund hållplatserna "Macdonalds" och "Gokartbanan"!

Förutom att namnskicket är lite märkligt - tycker i varje fall jag - så kan resenären notera att ingen av hållplatserna ligger vid den företeelse som namngivit dem...

Om man passerar en hållplats med namnet "Gokartbanan" när man åker mellan Kallhäll och Rotebro så har chauffören kört fel. Dock passerar man hållplatsen "Gokartvägen" som ligger vid Gokartvägen som i sin tur går till en gokartbana. Gällande McD så tycker jag nog hållplatsen ligger på kort gångavstånd såvida SLs egna kartor stämmer.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » tor 09 mar, 2017 12:14

BSB101 skrev:När det gäller Solna Business Park syftar hållplatsnamnet nog mer på vad området kallas (av bland annat fastighetsbolaget) än på namnet på dotterbolaget. När det gäller hållplatsen "Upplevelsecentrum" tillkom den då man inte ville döpa hållplatsen till "Heron City". Idag heter hållplatsen "Kungen Kurva", vilket få ses som ett minst lika dåligt hållplatsnamn som "Upplevelsecentrum".

TKO skrev:Den som åker buss 547 från Kallhäll mot Rotebro passerar efter en stund hållplatserna "Macdonalds" och "Gokartbanan"!

Förutom att namnskicket är lite märkligt - tycker i varje fall jag - så kan resenären notera att ingen av hållplatserna ligger vid den företeelse som namngivit dem...

Om man passerar en hållplats med namnet "Gokartbanan" när man åker mellan Kallhäll och Rotebro så har chauffören kört fel. Dock passerar man hållplatsen "Gokartvägen" som ligger vid Gokartvägen som i sin tur går till en gokartbana. Gällande McD så tycker jag nog hållplatsen ligger på kort gångavstånd såvida SLs egna kartor stämmer.

Eller så har resenären hört fel alternativt har dåligt minne...
Hållplatsen heter "Gokartvägen" och ligger mycket riktigt vid Gokartvägen.
Jag hade alltså FEL!

Däremot vidhåller jag att hållplatsnamnet "Macdonalds" är missvisande. Om SL prompt skall använda ett företagsnamn är "K-Rauta" lämpligare. Eller "K-Järn" om vi skall hålla oss till det svenska språket.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav roggek » tor 09 mar, 2017 12:30

TKO skrev:
BSB101 skrev:När det gäller Solna Business Park syftar hållplatsnamnet nog mer på vad området kallas (av bland annat fastighetsbolaget) än på namnet på dotterbolaget. När det gäller hållplatsen "Upplevelsecentrum" tillkom den då man inte ville döpa hållplatsen till "Heron City". Idag heter hållplatsen "Kungen Kurva", vilket få ses som ett minst lika dåligt hållplatsnamn som "Upplevelsecentrum".

Eller så har resenären hört fel alternativt har dåligt minne...
Hållplatsen heter "Gokartvägen" och ligger mycket riktigt vid Gokartvägen.
Jag hade alltså FEL!

Däremot vidhåller jag att hållplatsnamnet "Macdonalds" är missvisande. Om SL prompt skall använda ett företagsnamn är "K-Rauta" lämpligare. Eller "K-Järn" om vi skall hålla oss till det svenska språket.

/TKO

Tror TKO behöver både hörapparat och starkare glasögon... :cheesygrin:
Buss 547 går INTE från Kallhäll till Rotebro, däremot gör buss 560 det...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav TKO » tor 09 mar, 2017 13:19

roggek skrev:Tror TKO behöver både hörapparat och starkare glasögon... :cheesygrin:
Buss 547 går INTE från Kallhäll till Rotebro, däremot gör buss 560 det...

Hur många fel kan man ha i ett inlägg?
Uppenbarligen väldigt många!

Visst är det 560 jag brukar åka från Turbingränd till Rotebro. 47:an går ju till jakan!
Jag kanske ska avhålla mej från fler inlägg i detta ämne?

/TKO
TKO

Inläggav ADDE » tor 09 mar, 2017 14:55

Det finns flera hållplatsnamn i Kungens Kurva som är tagna efter närbeläggna företag:
Bl.a. finns det en hållplats som heter just "Toyota" och ligger bakom City Gross och trafikeras av 710.
och Apoteksbolaget, men frågan är om det finns nån apotek i närheten av den hållplatsen?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Verspieder » fre 10 mar, 2017 11:26

roggek skrev:
LÅ1 skrev:Kan någon komma på ett hållplatsnamn av den här kategorin som bestått långt efter att verksamheten upphört?
Det närmaste jag kommer på är Södertörns villastad, som ju aldrig blev bygd som det var tänkt.

Plättlätt:
Ta valfri busshållplats inom SL-land (företrädesvis i Roslagen) med namnet "XXX affär" i slutet .
Åkerö affär, Skeppsmyra affär, Yxlö affär osv...

In't :evil: hittar du någon affär...
Där upphörde verksamheten för över 40-50 år sedan...

Samt "Rö station", som dessutom har kvar sin officiella förteckning RÖS. Sista tåget gick 1981, men hållplatsen behåller sitt namn då järnvägsstationen ju bara är vilande, då spårreservatet ligger kvar Kårsta-Rimbo.

Ovanstående namn på affärer är ju ett jättetrevligt inslag av levande historia. Även uppe i Hälsingland har väldigt många busshållplatser på landsbygden namn efter äldre bondgårdar och bruk, istället för efter vägnamn.

När det gäller bussdepån i Täby har jag då alltid trott att den heter "Åkerbygaraget" än idag. Detta då alla slags förare, både äldre och yngre fortfarande kallar den för just detta.
Verspieder

Inläggav Stefan Isaksson » fre 10 mar, 2017 11:39

Verspieder skrev:Samt "Rö station", som dessutom har kvar sin officiella förteckning RÖS. Sista tåget gick 1981, men hållplatsen behåller sitt namn då järnvägsstationen ju bara är vilande, då spårreservatet ligger kvar Kårsta-Rimbo.

Påpekandet blir knappast sämre av att Rö sista femton åren eller så var nedgraderad till hållplats. När förkortningen infördes på Roslagsbanan (i och med SL övertagande) gav den således felaktiga associationer. Nå, det spelade inte någon större roll, förkortningar som är längre än det de "förkortar" har inte stora förutsättningar att bli använda.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav TKO » fre 10 mar, 2017 11:52

(Får se om det blir rätt nu...)

Men hållplatsen "Skälby Konsum" (buss 541) heter inte längre så, den bytte namn efter det att affären upphört. Så ibland hänger SL med...

/TKO

(sorteras in under "värdelöst vetande")
TKO

Inläggav ADDE » fre 10 mar, 2017 12:07

Inte bara "Rö station", utan "Rimbo station" och "Finsta station". Norrtälje har en "Norrtälje bussstation" istället. Hallstavik har förvisso en "Hallstavik station" men inga passagerartåg angör Hallstavik!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Verspieder » fre 10 mar, 2017 12:10

Stefan Isaksson skrev:Påpekandet blir knappast sämre av att Rö sista femton åren eller så var nedgraderad till hållplats. När förkortningen infördes på Roslagsbanan (i och med SL övertagande) gav den således felaktiga associationer. Nå, det spelade inte någon större roll, förkortningar som är längre än det de "förkortar" har inte stora förutsättningar att bli använda.

Att Rö blev "RÖS" har jag för mig berodde på att Rönninge station redan hette "RÖ". Även Rimbo station har behållit sin förkortning med tre bokstäver "RMO", trots avsaknaden av tågtrafik. Beror även detta på att spårreservatet kvarstått i alla år? Annars är det väl fyra bokstäver som gäller för stationer och hållplatser med enbart busstrafik, som t.ex "CROS" för Campus Roslagen.

Angående "Finsta station" så finns ju det väldigt välbevarade gröna stationshuset och järnvägsmiljön kvar i allra högsta grad, så där skulle ett namnbyte på busshållplatsen precis intill stationshuset bli väldigt märkligt.
Verspieder

Inläggav LÅ1 » fre 10 mar, 2017 12:11

Verspieder skrev:När det gäller bussdepån i Täby har jag då alltid trott att den heter "Åkerbygaraget" än idag. Detta då alla slags förare, både äldre och yngre fortfarande kallar den för just detta.

Galoppdepån hade ju låtit bra! :cheesygrin:
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Anders Hanquist » fre 10 mar, 2017 13:35

Det namnet byttes redan 1985 till Täbydepån.
Anders Hanquist

Inläggav Anders Hanquist » fre 10 mar, 2017 13:47

För 1967 gällde tre bokstäver för alla förkortningar (SS dåvarande trafikområde, de andra bolagen hade egna system). När det blivit SL och allt skulle samordnas under "en hatt" så räckte det inte till och då blev det fyra bokstäver, framför allt för busshållplatser. Man rena busshållplatser (särskilt i mer centrala områden) kan fortfarande ha treställiga förkortningar. Det roliga är att dessa signaturer faktiskt funkar när man söker på reseplaneraren. Ska jag åka från Sickla udde till Galoppfältet så behöver jag bara skriva "Från SIU" och "Till GPF"
Anders Hanquist

Inläggav Stefan Isaksson » fre 10 mar, 2017 19:13

Snabb kontroll av signaturer:
I tdt 162 (år 1962): Rö signatur Rö
I tdt 174 (år 1974): Rönninge signatur Rön

Signaturer var ingalunda standardiserat förr, utan varje företag hade sina signaturer - det gäller även järnvägar, så de flesta trafikplatserna bytte signatur när respektive järnväg förstatligades. De järnvägar som såldes till SL bytte signaturer en gång till.
Exempel Rimbo: SRJ signatur Rm, SJ signatur Rmb, SL signatur Rmo.
Stockholm Ö har egendomligt nog haft samma signatur, Öst, under samtliga förvaltningar.

Jag skulle dock gissa att signaturer som sammanföll med trafikplatsnamn på en annan järnväg undveks i gammal tid.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav C12C3C3C12 » fre 10 mar, 2017 19:50

Stefan Isaksson skrev:Snabb kontroll av signaturer:
I tdt 162 (år 1962): Rö signatur Rö
I tdt 174 (år 1974): Rönninge signatur Rön

Signaturer var ingalunda standardiserat förr, utan varje företag hade sina signaturer - det gäller även järnvägar, så de flesta trafikplatserna bytte signatur när respektive järnväg förstatligades. De järnvägar som såldes till SL bytte signaturer en gång till.
Exempel Rimbo: SRJ signatur Rm, SJ signatur Rmb, SL signatur Rmo.
Stockholm Ö har egendomligt nog haft samma signatur, Öst, under samtliga förvaltningar.

Jag skulle dock gissa att signaturer som sammanföll med trafikplatsnamn på en annan järnväg undveks i gammal tid.

SI

Sedan har vi lilla (stora) R
C12C3C3C12

Inläggav NerdBoy » fre 10 mar, 2017 20:52

Anders Hanquist skrev:Det namnet byttes redan 1985 till Täbydepån.

Hållplatsen alldeles utanför depån heter Åkerby industriområde, det kanske förklarar varför namnet Åkerby hänger kvar.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » fre 10 mar, 2017 20:56

En kompis flyttade från ERÖV till RÖÖV. Jag är osäker på om han bytte upp sig... :lol:
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Anders Hanquist » fre 10 mar, 2017 22:29

RÖS som en "förkortning" (eller snarare "signatur") för Rö är en typisk SL-grej. På det nationella järnvägsnätet hade antalet bokstäver ingen särskild betydelse. Även rätt obetydliga trafikplatser kunde (och kan ännu i dag) ha enbokstavssignaturer (S för Sveg). Det har mer att göra med vilka kombinationer som var "lediga". "Först till kvarn..." så att säga. SS/SL hade en annan tradition. Det skulle alltid vara tre bokstäver, Stp = Stureplan, Nmt = Norrmalmstorg, Rot = Roslagstull. osv, osv. När man sedan tog även hela länets trafik 1967 och framöver räckte det inte alltid till och så fick det bli fyra bokstäver för busshållplatser, framför allt på de nytillkomna förorts- och landsbygdslinjerna. Men för spårtrafiken skulle det var tre. Men en station hette ju . Då kom någon (vem vet jag inte) på att låta RÖS betyda "Rö station". Bara två tecken ville man undvika. De förkortningarna var nämligen reserverade för tjänsteställen, TG = Tegnérgatan, HB = Hornsberg, HY = Hammarby etc.
Anders Hanquist

Inläggav Inge » lör 11 mar, 2017 7:52

Ute och åker skrev:
Inge skrev:I sammanhanget bör kanske påtalas att Tensta inte syfar på företaget Tena och således inte heller på stället där man placerar dess produkter. Tena i Tensta syftar på fiskeredskap och betyder alltså "stället där man placerar tenorna". Vattenståndet var högre på järnåldern.

Dessa uppdykande vattenstånd! Det väckte ju viss uppståndelse härom året (dock ej på påskdagen) då Södertörn upphöjdes till att bli ö, och därmed försmädligt gick förbi både Orust och Hisingen (till ytan). Men det var ju bara en återerövrad viktoria. Utan att ha uppgifter om vattenståndet just då, så misstänker jag att Södertorn var en ö även på järnåldern. :cheesygrin:

Täby... hum... hum... det kanske var strand då? Om inte Täby Strand redan finns, så är det bara en tidsfråga innan det blir återuppfunnet för ett kommande bostadsområde! :)

Vallentunasjön ligger på 8 möh. Bör ha avskurits ungefär på 700- eller 800-talen. Kanske är Täby=Fäby=Kreatursstaden så gammal? -Troligen är den väl det. Förmodligen har det aldrig funnits någon skog i "centrala" Täby, utan Åkrarna har exploaterats allt eftersom de stigit ur Havet.

(Vallentunasjön hade förbindelse med havet dels via Edsviken, det nuvarande utloppet som ännu utgör gräns mellan Sollentuna och Danderyd, dels via Väsby där sundet vaktades av den (ännu ganska) mäktiga Runsa fornborg.)

Men det var lite överkurs.
Användarvisningsbild
Inge

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik