Switch to full style
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Kategoriregler

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Besvara

Re: X10 och skrotning.

ons 22 feb, 2017 19:14

Finns det någon aktör som har visast intresse av att köpa några X10or av SL? Hittills har jag inte sett någon kunnat visa något sådant.

Gällande tillgänglighet är det inte bara personer med funktionshinder som har nytta av plant insteg utan även personer med barnvagn, äldre personer etc. Plant insteg underlättar även på- och urlastning. Inget av detta verkar dock vara något som personer som vill behålla X10 till varje pris bryr sig särskilt mycket om.

Re: X10 och skrotning.

ons 22 feb, 2017 21:38

På fredag är sista dagen för planenlig användning av X10:orna. Däefter så kommer de att användas som reserver.

218

Re: X10 och skrotning.

tor 23 feb, 2017 16:03

218 skrev:På fredag är sista dagen för planenlig användning av X10:orna. Däefter så kommer de att användas som reserver.

218


Känns konstigt att läsa det, när jag började som tågvakt/kondis/whatever på pendeln hösten 1984 så fanns bara X1 som var dåligt underhållna av SJ, nu är X1 historia, snart passerar sista X10 den yttersta växeln.

Här uppe norr om Dalälven kan jag åka X-Trafiktågen i 200 knyck.

Re: X10 och skrotning.

tor 23 feb, 2017 16:26

C12C3C3C12 skrev:
218 skrev:På fredag är sista dagen för planenlig användning av X10:orna. Däefter så kommer de att användas som reserver.

218


Känns konstigt att läsa det, när jag började som tågvakt/kondis/whatever på pendeln hösten 1984 så fanns bara X1 som var dåligt underhållna av SJ, nu är X1 historia, snart passerar sista X10 den yttersta växeln.

Här uppe norr om Dalälven kan jag åka X-Trafiktågen i 200 knyck.


Det fanns B6 också bäste vän! Och de nyaste X1 var bara nio år 1984! :D

Re: X10 och skrotning.

lör 04 mar, 2017 10:52

Vil nok tro det har mye med kostnader å gjøre at man skroter X10, trolig nærmer flere av settene seg tidspunktet for større revisjoner, samt at det sikkert er vanskelig å få kjøpt nye reservedeler.....

Re: X10 och skrotning.

tis 04 apr, 2017 11:47

Inge skrev:På ett annat forum kan läsas om den usla vagn tillgången i Göteborg. Uppenbarligen har man inga problem med att försöka skifta runt med olika vagn per för att hjälpligt få ihop det.


Usel vagntillgång? Det enda som hände var att man körde annan vagntyp än vanligt.
X61 till Vänersborg hör till det normala och X14 till Älvängen fungerar alldeles utmärkt med de extremt stora marginaler i tidtabellen som finns.

Re: X10 och skrotning.

tis 04 apr, 2017 17:05

Inge skrev:Tänk, jag har aldrig varit "livrädd" när jag åkt X10. Är det något som är krångligt om man av en eller annan anledning har nedsatt rörelseförmåga är det väl trappor och elände inne i tågen? Tex Regina.


Det är väl inga nyheter? Så har det ju varit i snart 15 år gällande linjetrafiksbussar i hela landet. Stenhårda krav på lågentré fram, men 90% av passagerarstolarna finns uppe på podestrar som är svårare att ta sig upp på jämfört med normalgolvade bussar trestegade trappa med 9 cm höga steg.

Re: X10 och skrotning.

tis 04 apr, 2017 19:34

Men du är inte bitter... :mrgreen:

Re: X10 och skrotning.

ons 05 apr, 2017 13:44

Ibland undrar man om man läser på "Svenska Hamstringssällskapet" eller "Svenska Nostalgiforumet"...
Så fort något skall skrotas så ylas det högljutt...

Ni får väl sitta och gråta en skvätt i X1-halvan på Spårvägsmuseet tillsammans med provdockorna med tidstypiska 70-talskläder...
Än finns det tid kvar innan muséet stänger... :cheesygrin:

Re: X10 och skrotning.

tis 18 apr, 2017 6:37

De eldste X10-togene er 35 år og det skulle være en riktig alder for å fase ut materiell. Statistikken viser at mye svensk (og norsk) materiell forsvant etter 35 år. 35 år er omtrent like lenge som X5, X7, X8, X9, X16 og X17. X6 gikk i endast 25 år. Også Y6 og Y7 forsvant etter 30-35 år. Unntaket har vært ellokene som ofte har levd i 50 år eller mer med det er fordi de kan brukes i sekundære tjenester som godstog og rangering. I Norge har vi fortsatt El14 og El15 (privatbolag) mens man i Sverige har Rc som alle er 50 år. Både i Norge og Sverige finnes Ma-lok som nå er blitt over 60 år. Like gamle Rc-lok kommer vi sikkert også til å få se.

Re: X10 och skrotning.

tis 18 apr, 2017 11:17

roggek skrev:Ibland undrar man om man läser på "Svenska Hamstringssällskapet" eller "Svenska Nostalgiforumet"...
Så fort något skall skrotas så ylas det högljutt...

Ni får väl sitta och gråta en skvätt i X1-halvan på Spårvägsmuseet tillsammans med provdockorna med tidstypiska 70-talskläder...
Än finns det tid kvar innan muséet stänger... :cheesygrin:

Just det, käre vän. Eller också handlar det om att vissa kverulansparanoiker ska kunna få lufta sina grava vanföreställningar om "det historiska offentligfinansierade slöseriet".

Re: X10 och skrotning.

tis 18 apr, 2017 12:31

De 20 togene som er skrotet i vinter hadde en snittalder på rundt 32 år, helt normalt for den type materiell. Verden går videre og gammelt materiell må skrotes for å gi plass til nytt.

Re: X10 och skrotning.

tis 18 apr, 2017 18:59

Lyckades att åka med en efter dödslinjen, var väl ersättning för X60. Har noterat att det de senaste dagarna har gått påfallande många turer med enkelvagnar då det borde ha gått dubbelvagnar, kan det helt enkelt vara så att man inte ens använder de gamla vagnarna som reserv nu?

Ang gammal vagnmateriel så är det i sig ingen anledning för att slopa dem. Egentligen är det samma sak med bussar, men de brukar ju så att säga skrota sig själva innan någon aktningsvärd ålder uppnås.

I England testar man att bygga om gamla tunneltågvagnar till elhybriddrift för banor som annars riskerade nedläggning. Kanske något för X10-tågen, en kortare mellanvagn av enklare modell som kanske kan rymma lite moderna grejer för klimatsmart framdrivning på oelektrifierade järnvägar i Sverige, i alla fall kanske på några av dom som ännu inte helt har lagts ner bara för att "de är gamla...".

Re: X10 och skrotning.

tis 18 apr, 2017 20:51

Odd skrev:Lyckades att åka med en efter dödslinjen, var väl ersättning för X60. Har noterat att det de senaste dagarna har gått påfallande många turer med enkelvagnar då det borde ha gått dubbelvagnar, kan det helt enkelt vara så att man inte ens använder de gamla vagnarna som reserv nu?

Även jag märkte i dag att flera turer som normalt brukar ha två X60-enheter bestod av endast en enhet. Och liksom hittills under året många avstängda dörrar i X60. Rullar vagnarna så mycket att man inte hinner med underhållet? Eller har dörrmekanismerna slitits extra hårt genom att årets milda vinter inte nödvändiggjort passagerarstyrd öppning, utan alla fortfarande friska dörrar har öppnats och stängts vid varje station?

Re: X10 och skrotning.

tis 18 apr, 2017 22:31

Odd skrev:Ang gammal vagnmateriel så är det i sig ingen anledning för att slopa dem. Egentligen är det samma sak med bussar, men de brukar ju så att säga skrota sig själva innan någon aktningsvärd ålder uppnås.


Det beror ju dock på olika faktorer. En stor faktor är om bussen till största delen på om bussen tillhört ett stordriftsbolag i ett storstadsområde, ett mellanstort bolag i en mellanstor stad, eller en mindre åkare som mestadels kör landsbygdstrafik. Gällande det första exemplet slits fordonen väldigt hårt, och är mer eller mindre slutkörda då de börjar närma sig 8-9 år då de kan ha gått 60-70 000 mil och avverkat 2-3 motorer under åren. Detta medan välskötta bussar från det sistnämnda exemplet fortfarande uppfattas som "nästan helt nya" då de efter 8 år fortfarande rullar vidare mjukt och tyst med över 100 000 mil på sina mätare, med originalmotorer+originalväxellådor. Detta börjar redan 5-6 mil utanför huvudstaden.

Men då synsättet i detta forum väl är rätt låst till att multinationella stordriftsbolag i storstadsområden är "normen", så får man väl hålla med om att påståendet stämmer. Just där.

Re: X10 och skrotning.

tor 20 apr, 2017 15:55

https://lokforaren.wordpress.com/2017/0 ... -varmland/

Re: X10 och skrotning.

tor 20 apr, 2017 18:47

Där ser man.

Kanske poppar det snart upp en idé om att bygga om några vagnar med hybridelektisk drift så kan de även trafikera kontaktledningslösa banor. Det hade kanske varit ett kostnadseffektivt test för att se om det finns bärighet för nyanskaffning och upprustning av järnvägssträckor som idag är på fallrepet.

Jag tror nämligen att det är samma sak med järnvägar som med vägar, om man utökar möjligheten att resa på en väg, tex bygger ut den till en motorväg, så ökar trafiken, och på samma sätt tror jag att om man utökar möjligheten att åka tåg till tätare trafik och trafik under större delen av dygnet så ökar även antal passagerare. Det omvända gäller naturligtvis, om man bygger om en motorväg till en grusväg och drar ner järnvägstrafiken till en eller två avgångar om dagen, så minskar åkandet.

Re: X10 och skrotning.

tor 20 apr, 2017 21:13

I stort sett vill TÅGAB bygga om SLs kvarvarande X10:or till X11 med bistro för fjärrtågstrafik! På sätt och vis så är motorvagnarna yngre än Tågabs nuvarande vagnpark för trafiken, men kommer de att hålla?

Varför vågar ingen länstrafikbolag genom Transition (t.ex. Krösatågen eller Västtrafik) byggaom dessa vagnar för egen trafik?

Re: X10 och skrotning.

fre 21 apr, 2017 7:51

ADDE skrev:I stort sett vill TÅGAB bygga om SLs kvarvarande X10:or till X11 med bistro för fjärrtågstrafik! På sätt och vis så är motorvagnarna yngre än Tågabs nuvarande vagnpark för trafiken, men kommer de att hålla?

Varför vågar ingen länstrafikbolag genom Transition (t.ex. Krösatågen eller Västtrafik) byggaom dessa vagnar för egen trafik?


Därför att exempelvis Västtrafik har en plan för att göra sig av med sina X11, X12, X14 inom överskådlig framtid. Vagnarna är slitna och man har problem med inställda turer på grund av detta.
Tittar man i det långa perspektivet så kostade en ny X60b 100 Msek, vilket ska skrivas av på c:a 35 år. Om man skulle ta in och revidera och bygga om SL:s vagnar till X11/X12/X14 så är det en mångmiljonaffär som då ska skrivas av på kanske 5 år. Man måste då se till att:
1. Bygga in toalett
2. Anpassa styrsignaler till övriga Västtrafikflottan
3. Installera biljettsystem
4. installera ramper/tillgänglighetsanpassning
5. lacka om
6. Sätta igen 4 dörrpar
7. Alla detaljer som inte jag har koll på men som säkert är lite extra dyra.

För västtrafiks räkning så ska detta alltså passa in i ett befintligt koncept. Det gäller säkert även för Krösatågen (men då är det viss skillnad, eftersom de är förvaltade av Malmöhus länstrafik/Skånetrafiken från början med en del andra val). Dvs Att Transitio skulle tillhandahålla dem är risky business det också.

Om man skulle hittat en hypotetisk användning hos Västtrafik så skulle det vara en TILLFÄLLIG avlastning så att man kunde förlänga tåg på Alingsåspendeln och Kungsbackapendeln till 4-vagnars X10/X11 samt att då frigöra X61 för att kunna revidera X5x-vagnar som är slitna. Då skulle man BARA ha installerat biljettsystem och kört X10 i separata omlopp utan toalett och då hänvisat rörelsehindrade till "nästa avgång". Det var nog på gång, men i stället valde man att leasa överflödiga X61 från Skånetrafiken.

Däremot: Tågabs satsning kan visa sig klok. De kan skapa sitt eget koncept och lägger förhoppningsvis äggen i rätt korg. Med rätt stolar är X1x bra tåg, även för lite längre färder.

/T

Re: X10 och skrotning.

sön 23 apr, 2017 21:12

http://sjk.se/65/resor/x10-avskedsresa.html

Jag hade gärna velat följa med!
Men har man jobb så blir det svårt!
Besvara