X10 och skrotning.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: X10 och skrotning.

Inläggav roggek » mån 20 feb, 2017 22:39

Odd skrev:Det finns inget självändamål att slopa fordon bara för att dom är gamla. X1-tågen var väl i princip över 40 år gamla innan de började att fasas ur, men de var ju rätt slitna. X10-generationen levererades väl ända in på 90-talet innan de försvann ur sortimentet och kommer säkerligen att finnas kvar på en del platser i 15-20 år till. Hur slitna är X10-tågen egentligen? De följer ju knappast modern standard avseende låggolv, men det hindrar ju inte att man kanske hittar en användning för dem där man annars kanske skulle slopa trafiken.

Kanske kan man göra som man testar i England, bygga om några gamla tunneltåg med modern bränslecellsteknik och allmänt rusta upp dem för trafik ute i landet. Kanske skulle X10 kunna gå samma öde till mötes, bygga en ny "power unit" som mellanvagn som både kan kraftförsörja tåget som att erbjuda en sektion med instegsfri entré, och därmed kanske möjliggöra fortsatt trafik på regionalbanor ute i landet som annars läggs ner eller är nära att göra det. Ur ett tillgänglighetsperspektiv så kan ju inte ens de bästa låggolvsbussarna erbjuda samma tillgänglighet som en sådan konstellation skulle kunna utgöra.


Nu är väl idéerna om "ombyggnad" lite för sent påtänkta.
Stena recycling i Hallstahammamr tuggar i sig två X10 enheter per vecka (enligt PV), och utfasningen skall vara avslutad 23 juni 2017, så skall det bli något "gjort" så är det(precis som med idéerna med A30B/B30Bs fortsatta liv efter Lidingö) hopplöst försent...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2300
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: X10 och skrotning.

Inläggav Inge » tis 21 feb, 2017 10:02

Intet ont om postvagnsskribenten, som väl mest sammanfattar stämningsläget där, personligen. Men en länk till postvagnen som referens för att stärka sin argumentation? -Funkar det verkligen?

Inte mycket till argument där inte. Att jämföra med andra fordon är också svårt. I vissa fall har det funnits sunda ekonomiska orsaker att skrota dem tidigt. Dieselmaskiner har dessutom ofta kortare livslängd. Men i andra fall har det inte alls funnits sådana skäl, utan snarare anslagspolitiska dito. Det politiska vanstyret inom järnvägssektorn är ju knappast någon nyhet....

Men nu gällde det X10 och X10 är ett fullt fungerande tåg, samkörbart med mängder av liknande motorvanar (utan något som helst behov av ombyggnad). Vissa av SLs vagnar är dessutom riktigt nya. Det vore helt enkelt ekonomiskt mycket bättre att behålla dem, än att låta några politiker och tjänstemän ställa sig i glansen av några nya, men helt onödiga, skattebetalda tåg.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: X10 och skrotning.

Inläggav Hechtwagen » tis 21 feb, 2017 11:15

X10 är i princip samkörbara med X11-14 men så enkelt är det inte i praktiken för dörrsystemen och infosystemen är inte samkörbara!

Dessutom är det som med X1 att SL har fått ett bättre pris på sina nya tåg om de ser till att de inte kommer ut på andrahandsmarknaden, hade så inte varit fallet så hade de sannolikt fått några år till på sträckan Uppsala-Sala.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: X10 och skrotning.

Inläggav Hechtwagen » tis 21 feb, 2017 11:16

Inge skrev:Intet ont om postvagnsskribenten, som väl mest sammanfattar stämningsläget där, personligen. Men en länk till postvagnen som referens för att stärka sin argumentation? -Funkar det verkligen?

Inte mycket till argument där inte. Att jämföra med andra fordon är också svårt. I vissa fall har det funnits sunda ekonomiska orsaker att skrota dem tidigt. Dieselmaskiner har dessutom ofta kortare livslängd. Men i andra fall har det inte alls funnits sådana skäl, utan snarare anslagspolitiska dito. Det politiska vanstyret inom järnvägssektorn är ju knappast någon nyhet....

Men nu gällde det X10 och X10 är ett fullt fungerande tåg, samkörbart med mängder av liknande motorvanar (utan något som helst behov av ombyggnad). Vissa av SLs vagnar är dessutom riktigt nya. Det vore helt enkelt ekonomiskt mycket bättre att behålla dem, än att låta några politiker och tjänstemän ställa sig i glansen av några nya, men helt onödiga, skattebetalda tåg.



Riktigt nya? Jämfört med SLs bussar då eller?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: X10 och skrotning.

Inläggav Christian Spår » tis 21 feb, 2017 11:54

Mitt förslag för X10 var att man möblerar om säten och gör dem till snabbtåg avsedda för att ta med cykel i. Håll dem utanför citybanan och använd t.ex Karlberg. Låt dem vara snabbtåg mer för att undvika stationer som är olämpliga för utbyte med cyklar än för att snabba upp resan.
Christian Spår
 
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 08 jan, 2012 9:46

Re: X10 och skrotning.

Inläggav roggek » tis 21 feb, 2017 16:28

Inge skrev:Intet ont om postvagnsskribenten, som väl mest sammanfattar stämningsläget där, personligen. Men en länk till postvagnen som referens för att stärka sin argumentation? -Funkar det verkligen?

Inte mycket till argument där inte. Att jämföra med andra fordon är också svårt. I vissa fall har det funnits sunda ekonomiska orsaker att skrota dem tidigt. Dieselmaskiner har dessutom ofta kortare livslängd. Men i andra fall har det inte alls funnits sådana skäl, utan snarare anslagspolitiska dito. Det politiska vanstyret inom järnvägssektorn är ju knappast någon nyhet....

Men nu gällde det X10 och X10 är ett fullt fungerande tåg, samkörbart med mängder av liknande motorvanar (utan något som helst behov av ombyggnad). Vissa av SLs vagnar är dessutom riktigt nya. Det vore helt enkelt ekonomiskt mycket bättre att behålla dem, än att låta några politiker och tjänstemän ställa sig i glansen av några nya, men helt onödiga, skattebetalda tåg.


A30 och B30 var också fullt fungerande tåg på Lidingöbanan.
Du får nog gå och försöka argumentera med "DHR – Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder" , och se om de delar din uppfattning om dina "sunda ekonomiska orsaker", för det är oftast DHR som indirekt för en ojämn kamp mot höggolvsfordon...
Och de lyckas till slut få bort allt vad "höggolvsfordon" i kollektivtrafiken heter, oavsett ålder.
Tillgänglighet kallas det visst...
Så blanda inte in glänsande politiker, de gör bara vad DHR ber dem om...Ett samhälle utan rörelsehinder...



Christian Spår skrev:Mitt förslag för X10 var att man möblerar om säten och gör dem till snabbtåg avsedda för att ta med cykel i. Håll dem utanför citybanan och använd t.ex Karlberg. Låt dem vara snabbtåg mer för att undvika stationer som är olämpliga för utbyte med cyklar än för att snabba upp resan.


Om jag inte är helt ute och cyklar så skall Karlbergs station jämnas med marken...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2300
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: X10 och skrotning.

Inläggav Inge » tis 21 feb, 2017 17:18

Ytterst få politiker torde glänsa. Däremot verkar samtliga vilja stå i glansen, vilket är pudelns kärna.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: X10 och skrotning.

Inläggav Inge » tis 21 feb, 2017 17:26

Christian Spår skrev:Mitt förslag för X10 var att man möblerar om säten och gör dem till snabbtåg avsedda för att ta med cykel i. Håll dem utanför citybanan och använd t.ex Karlberg. Låt dem vara snabbtåg mer för att undvika stationer som är olämpliga för utbyte med cyklar än för att snabba upp resan.

Uppsala-Helenelund-Solna S-Centralen vore kanske något för ett privat initiativ?

Tyvärr ställer väl Trafikverket samt SLs enfaldstaxa en hel del käppar i hjulen?

Om det dessutom ligger någon sanning i påståendet att de inte skulle få säljas vidare blir det förstås omöjligt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: X10 och skrotning.

Inläggav Christian Spår » tis 21 feb, 2017 19:59

roggek skrev:Om jag inte är helt ute och cyklar så skall Karlbergs station jämnas med marken...


Den ska rivas, men exakt när är inte bestämt och den verkar stå i några år i alla fall. Enligt http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/n ... twfEqymEQ/

Dock så är mitt hopp sedan länge borta om att någon politiker skulle förbarma sig om min tanke och driva igenom det i sista stund. Det hade varit trevligt att se hur stora "uppdämda transportbehov" det finns att ta med cyklar på pendeltågen 6-9 & 15-18 på vardagar.
Christian Spår
 
Inlägg: 189
Blev medlem: sön 08 jan, 2012 9:46

Re: X10 och skrotning.

Inläggav BSB101 » ons 22 feb, 2017 19:14

Finns det någon aktör som har visast intresse av att köpa några X10or av SL? Hittills har jag inte sett någon kunnat visa något sådant.

Gällande tillgänglighet är det inte bara personer med funktionshinder som har nytta av plant insteg utan även personer med barnvagn, äldre personer etc. Plant insteg underlättar även på- och urlastning. Inget av detta verkar dock vara något som personer som vill behålla X10 till varje pris bryr sig särskilt mycket om.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: X10 och skrotning.

Inläggav 218 » ons 22 feb, 2017 21:38

På fredag är sista dagen för planenlig användning av X10:orna. Däefter så kommer de att användas som reserver.

218
218
 
Inlägg: 892
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: X10 och skrotning.

Inläggav C12C3C3C12 » tor 23 feb, 2017 16:03

218 skrev:På fredag är sista dagen för planenlig användning av X10:orna. Däefter så kommer de att användas som reserver.

218


Känns konstigt att läsa det, när jag började som tågvakt/kondis/whatever på pendeln hösten 1984 så fanns bara X1 som var dåligt underhållna av SJ, nu är X1 historia, snart passerar sista X10 den yttersta växeln.

Här uppe norr om Dalälven kan jag åka X-Trafiktågen i 200 knyck.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1447
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: X10 och skrotning.

Inläggav Hechtwagen » tor 23 feb, 2017 16:26

C12C3C3C12 skrev:
218 skrev:På fredag är sista dagen för planenlig användning av X10:orna. Däefter så kommer de att användas som reserver.

218


Känns konstigt att läsa det, när jag började som tågvakt/kondis/whatever på pendeln hösten 1984 så fanns bara X1 som var dåligt underhållna av SJ, nu är X1 historia, snart passerar sista X10 den yttersta växeln.

Här uppe norr om Dalälven kan jag åka X-Trafiktågen i 200 knyck.


Det fanns B6 också bäste vän! Och de nyaste X1 var bara nio år 1984! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: X10 och skrotning.

Inläggav Andy » lör 04 mar, 2017 10:52

Vil nok tro det har mye med kostnader å gjøre at man skroter X10, trolig nærmer flere av settene seg tidspunktet for større revisjoner, samt at det sikkert er vanskelig å få kjøpt nye reservedeler.....
Användarvisningsbild
Andy
 
Inlägg: 3483
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 17:35
Ort: Oslo

Re: X10 och skrotning.

Inläggav Inge » mån 06 mar, 2017 6:21

Men det finns inget som talar för att det faktiskt skulle finnas någon närstående revision..
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: X10 och skrotning.

Inläggav Inge » tis 04 apr, 2017 11:30

På ett annat forum kan läsas om den usla vagn tillgången i Göteborg. Uppenbarligen har man inga problem med att försöka skifta runt med olika vagn per för att hjälpligt få ihop det.

http://www.postvagnen.com/forum/index.p ... id=1098236

Samtidigt står överblivna, tämligen fräscha, X10:r på snart varenda bangård runt Stockholm och väntar på tid till skroten.

För många politiker och offentliganställda med alldeles för mycket skattepengar att förstöra! -Någon annan hållbar förklaring finns inte.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: X10 och skrotning.

Inläggav AdrianLangemar » tis 04 apr, 2017 11:47

Inge skrev:På ett annat forum kan läsas om den usla vagn tillgången i Göteborg. Uppenbarligen har man inga problem med att försöka skifta runt med olika vagn per för att hjälpligt få ihop det.


Usel vagntillgång? Det enda som hände var att man körde annan vagntyp än vanligt.
X61 till Vänersborg hör till det normala och X14 till Älvängen fungerar alldeles utmärkt med de extremt stora marginaler i tidtabellen som finns.
AdrianLangemar
 
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 8:32
Ort: Göteborg

Re: X10 och skrotning.

Inläggav Inge » tis 04 apr, 2017 11:53

Nej det var inte det enda som hände. Det var vad som hände just den här gången. Man har haft problem hela våren, kanske hela vintern och det kommer att dröja flera år innan man få nya vagnar.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: X10 och skrotning.

Inläggav Verspieder » tis 04 apr, 2017 17:05

Inge skrev:Tänk, jag har aldrig varit "livrädd" när jag åkt X10. Är det något som är krångligt om man av en eller annan anledning har nedsatt rörelseförmåga är det väl trappor och elände inne i tågen? Tex Regina.


Det är väl inga nyheter? Så har det ju varit i snart 15 år gällande linjetrafiksbussar i hela landet. Stenhårda krav på lågentré fram, men 90% av passagerarstolarna finns uppe på podestrar som är svårare att ta sig upp på jämfört med normalgolvade bussar trestegade trappa med 9 cm höga steg.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: X10 och skrotning.

Inläggav daniel_s » tis 04 apr, 2017 19:34

Men du är inte bitter... :mrgreen:
daniel_s
 
Inlägg: 11037
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster