X10 och skrotning.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

X10 och skrotning.

Inläggav Inge » fre 17 feb, 2017 11:44

Finns det någon annan förklaring till utskrtoning av X10 än för höga skattesatser? De kunde ju använts i något annat trafikområde.
Användarvisningsbild
Inge

Re: X10 och skrotning.

Inläggav leifd » fre 17 feb, 2017 11:58

Ingen annan vill ha tämligen slitna höggolvsfordon utan toalett. Att bygga om kostar allt för mycket och blir antagligen inte särskilt bra heller.
Fordonen har ju dessutom låg Sth (140) och rätt otäta dörrar.
Så skrotning är nog hyfsat bra idé trotts allt.
Höga skattesatser inser jag inte vad det har med saken att göra däremot.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav Inge » fre 17 feb, 2017 12:02

Så tex alla Göteborgare är inkontinenta? För en normal befolkning borde det räcka om en vagn i ett pendeltåg hade toalett.

Om man tex kopplade in en X10:a i vart och ett av Västtrafiktågen hade man förmodligen löst Västtrafiks vagnbehov för flera år framåt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav leifd » fre 17 feb, 2017 13:22

Visst, men säg så till Västtrafik då, de hjälper ju föga att göra det här. Men även Västtrafik verkar tycka att man ska ha toalett i varje tågsätt.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav darthjpp » fre 17 feb, 2017 14:05

I SL-land har de allra flesta, om inte alla, stationer toalett. Så är inte fallet i Västtrafikland där många stationer endast har perronger och vindskydd. Därmed finns ett behov av toaletter på tågen. Västtrafik byggde om sina X10 till X11 för många år sedan, just för att de saknade toalett.
darthjpp

Inläggav Inge » fre 17 feb, 2017 14:55

Nu är ju skrotningen redan i full gång, så jag vet inte om det hjälper så mycket att säga det till Västtrafik heller.

---

- Men det räcker väl att ha en vagn med toalett per tåg, så att de nödiga kan använda den?

Svårt att se att det skulle bli något problem att koppla in en X10:a i X11:a tågen. Förslagsvis kan man låta den gå i den ände som är närmst Göteborg C, då jag misstänker att flest vill åka i den änden och X10 har något större kapacitet.

Gjorden man så frigjordes X61:or till längre linjer, vilket i sin tur frigjorde Reginor.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Jeff » fre 17 feb, 2017 17:44

Synd att inte Norrtåg hakar på och köper några X10. För trafiken Umeå - Vännäs -(Videln) och Luleå - Boden.

Mellan Umeå och Vännäs kör man idag med X11:or. Toaletten brukar hållas lås på tåget. Det finns för övrigt toaletter inne i stationen i Vännäs och Umeå dock inte i Vännäsby.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarvisningsbild
Jeff

Inläggav Inge » lör 18 feb, 2017 9:23

Jeff skrev:Synd att inte Norrtåg hakar på och köper några X10. För trafiken Umeå - Vännäs -(Videln) och Luleå - Boden.

Mellan Umeå och Vännäs kör man idag med X11:or. Toaletten brukar hållas lås på tåget. Det finns för övrigt toaletter inne i stationen i Vännäs och Umeå dock inte i Vännäsby.

Jo, det är ju också en möjlighet. Att landsting som ändå inte är intresserade av toaletterna tar in några X10 samtidigt som X11:orna skickas till toalettfanatikerna.

Tack vare att X10:an saknar toalett är den förmodligen billigare att underhålla också. Dessutom tycker jag att de hållit sig rätt bra sedan senaste revisionen. Så ett antal år med begränsat underhåll hade de nog haft kvar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav BSB101 » lör 18 feb, 2017 12:09

Den enkla anledningen är att inget landsting/region visat något intresse av olika anledningar. Den främsta är säkert att det är 30 år+ gamla fordon som har körts i en omfattande trafik. Samtidigt är tillgängligheten på tågen inte den bästa för folk som har svårt att röra sig eller om man sitter i rullstol eller har barnvagn. Detta plus andra skäl gör att man hellre köper in moderna fordon som har en längre livslängd än en inköpt skrotfärdig X10a har.

Är även nyfiken på hur du tänker att skattesatsen skulle ha något med saken att göra.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Inge » lör 18 feb, 2017 13:58

BSB101 skrev:Den enkla anledningen är att inget landsting/region visat något intresse av olika anledningar. Den främsta är säkert att det är 30 år+ gamla fordon som har körts i en omfattande trafik. Samtidigt är tillgängligheten på tågen inte den bästa för folk som har svårt att röra sig eller om man sitter i rullstol eller har barnvagn. Detta plus andra skäl gör att man hellre köper in moderna fordon som har en längre livslängd än en inköpt skrotfärdig X10a har.

Är även nyfiken på hur du tänker att skattesatsen skulle ha något med saken att göra.

Det främsta skälet till ointresset är förstår allt för höga skattesatser, vilka verkar användas till att kompensera för närmast infinit inkompetens.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav leifd » lör 18 feb, 2017 14:12

Inge skrev:Jo, det är ju också en möjlighet. Att landsting som ändå inte är intresserade av toaletterna tar in några X10 samtidigt som X11:orna skickas till toalettfanatikerna.

Tack vare att X10:an saknar toalett är den förmodligen billigare att underhålla också. Dessutom tycker jag att de hållit sig rätt bra sedan senaste revisionen. Så ett antal år med begränsat underhåll hade de nog haft kvar.

Visst är det billigare att underhålla en X10, som inte har toalett än en som har det, för det är ju i princip enda skillnaden på X10 och X11.
Dock finns det ju inga direkta krav på att underhålla toaletter, det görs alltså bara vid behov och kostar då förhållandevis lite.

Det som kostar, är det dagliga och kilometerbundna underhållet, som föreskrivs för fordonstypen och som i princip är samma för alla fordon i familjen X10-14.
Utan att nu veta exakt då, så tror ju jag att de X10 som nu skrotas, är hyfsat nära det kilometeruttag som föreskriver stort och tungt underhåll och där med stora kostnader.
Naturligtvis har ju SL koll på kilometerproduktionen per fordon, och behåller ju själva de fordon som har producerat minst, sedan senaste stora underhåll. Galet vore det ju annars.

Alltså går det inte att köra några fordon med vad du kallar begränsat underhåll. Vad man kan spara på, är ju då endast inredning och annat som inte har med fordonets drift och säkerhet att göra. Frågan är om det är så intressant egentligen. Tror att väldigt få Länstrafikmyndigheter ens funderar på det. Vilket kanske kan synas dumt vid första intrycket, men funderar man lite, så kanske de är klokare att använda skattepengar till nya mer anpassade fordon.
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav leifd » lör 18 feb, 2017 14:38

Inge skrev:Det främsta skälet till ointresset är förstår allt för höga skattesatser, vilka verkar användas till att kompensera för närmast infinit inkompetens.

Förklara gärna det där, så de går att förstå också.
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav Inge » lör 18 feb, 2017 18:58

leifd skrev:
Inge skrev:Det främsta skälet till ointresset är förstår allt för höga skattesatser, vilka verkar användas till att kompensera för närmast infinit inkompetens.

Om politikerna inte blivit översta med lika mycket skattemedel, så hade de inte kunnat slösa så och då hade X10 blivit kvar.

Vad gäller dess underhåll, så brukar inte dålig insyn, som tex i hur långt det är kvar till olika revisioner, göra att saker sköts bättre. Bara för att vi inte har tillgång till informationen kan vi alltså inte sluta oss till att det inte är långt kvar. Att man dessutom tvingas ta vagnarna ur drift på grund av en tunnelinvigning och inte på grund av att tidpunkten är lämplig, hjälper inte heller till att övertyga.

Vad gäller inredningen, är det något fel på att den är i bra skick om man ville använda vagnarna längre?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav roggek » lör 18 feb, 2017 20:01

Men X10 består väl inte bara av inredning?
Mej veterligen så nytillverkas väl inga X10-komponenter längre av ABB?

Och jag tror nog att DHR och de flesta resenärer med nedsatt rörelseförmåga, är ganska glada över att X10 fasas ut.
(Jag vet själv vilket helvete det var med X10, stukad fot och kryckor...Livrädd var bara förnamnet...)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Inge » lör 18 feb, 2017 20:28

Tänk, jag har aldrig varit "livrädd" när jag åkt X10. Är det något som är krångligt om man av en eller annan anledning har nedsatt rörelseförmåga är det väl trappor och elände inne i tågen? Tex Regina.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » sön 19 feb, 2017 19:39

Man skulle kunna återanvända manövervagnarna och bygga om dom för att kunna fjärrstyra vanliga lokdragna tåg så slipper man göra rundgång på dem eller ha dubbla lok för att slippa rundgång.

Samtidigt så får man en vagn med enklare inredning med nära 100 obokade platser, eller om man sätter igen två av dörrparen, så kan man få knappt 120 sittplatser i manövervagnen. Några av vagnarna kanske man kan ersätta förarhytten helt med en passvagnövergång så får man ännu fler sittplatser. Eller nåt sånt.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav roggek » mån 20 feb, 2017 0:40

Odd skrev:Man skulle kunna återanvända manövervagnarna och bygga om dom för att kunna fjärrstyra vanliga lokdragna tåg så slipper man göra rundgång på dem eller ha dubbla lok för att slippa rundgång.

Samtidigt så får man en vagn med enklare inredning med nära 100 obokade platser, eller om man sätter igen två av dörrparen, så kan man få knappt 120 sittplatser i manövervagnen. Några av vagnarna kanske man kan ersätta förarhytten helt med en passvagnövergång så får man ännu fler sittplatser. Eller nåt sånt.

Som att utföra konstgjord andningshjälp på en avliden.
Om inte AMF7 ens fungerar, hur skulle då en manöverhalva av X10 fungera?
Och vilken trafikutövare skulle vara intresserad av en 30 år gammal höggolvskonstruktion?

Jag ser hellre mina X10 som metallfragment i konserven till min Bullens pilsnerkorv... :cheesygrin:

Orsaken till detta räddningssyndrom finns att läsa här.
Men det som gör skrotningen av X10 konstig är i ett nutida svenskt perspektiv. Vi har sakta men säkert vant oss vid så gamla fordon idag. I jämförelse med alla gamla fordon som rullar idag är X10-tågenm både nya och moderna. Det är därför skrotningen av X10 upplevs som konstig idag.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav ADDE » mån 20 feb, 2017 14:51

Jag kan nog hålla med artikelförfattaren i postvagnen att X10 fortfarande känns ungt och modernt, men som grabb har jag en så massa minnen av dessa motorvagnar (samt med X1 och andra Cx-varianter på tunnelbanan), så de hade jag viljat behålla...

Museitåg, någon?

Men samtidigt, det är mycket gamla tåg som fortfarande rullar. RC-Loken och 80-talsvagnarna (för att inte nämna de fåtalet äldre vagnar som fortfarande finns kvar) är ju också gamla. Jag har alltid frågat mig själv "När ska SJ ersätta de sista lokdragna tågen?". - om inget annat, kanske aktuellt med inköp av moderna lok och passagerarvagnar? (se på t.ex. Finland) eller övergå helt till motorvagnar? (Som i Danmark) Somsagt, både SJ och Green Cargo väljer att modernisera sin flotta istället för att köpa in nya och bättre fordon. Vi har fortfarande rätt många T66/Td kvar i Sverige... kanske dags att få in t.ex. Voith Gravita eller flera vectron-lok???
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Odd » mån 20 feb, 2017 22:11

Det finns inget självändamål att slopa fordon bara för att dom är gamla. X1-tågen var väl i princip över 40 år gamla innan de började att fasas ur, men de var ju rätt slitna. X10-generationen levererades väl ända in på 90-talet innan de försvann ur sortimentet och kommer säkerligen att finnas kvar på en del platser i 15-20 år till. Hur slitna är X10-tågen egentligen? De följer ju knappast modern standard avseende låggolv, men det hindrar ju inte att man kanske hittar en användning för dem där man annars kanske skulle slopa trafiken.

Kanske kan man göra som man testar i England, bygga om några gamla tunneltåg med modern bränslecellsteknik och allmänt rusta upp dem för trafik ute i landet. Kanske skulle X10 kunna gå samma öde till mötes, bygga en ny "power unit" som mellanvagn som både kan kraftförsörja tåget som att erbjuda en sektion med instegsfri entré, och därmed kanske möjliggöra fortsatt trafik på regionalbanor ute i landet som annars läggs ner eller är nära att göra det. Ur ett tillgänglighetsperspektiv så kan ju inte ens de bästa låggolvsbussarna erbjuda samma tillgänglighet som en sådan konstellation skulle kunna utgöra.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Hechtwagen » mån 20 feb, 2017 23:27

Inge skrev:
leifd skrev:

Om politikerna inte blivit översta med lika mycket skattemedel, så hade de inte kunnat slösa så och då hade X10 blivit kvar.

Vad gäller dess underhåll, så brukar inte dålig insyn, som tex i hur långt det är kvar till olika revisioner, göra att saker sköts bättre. Bara för att vi inte har tillgång till informationen kan vi alltså inte sluta oss till att det inte är långt kvar. Att man dessutom tvingas ta vagnarna ur drift på grund av en tunnelinvigning och inte på grund av att tidpunkten är lämplig, hjälper inte heller till att övertyga.

Vad gäller inredningen, är det något fel på att den är i bra skick om man ville använda vagnarna längre?

Inge har rätt! Han vill ha det som i Nordkorea och på Kuba! Jiiisus! :roll:
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Nästa

Återgå till Spårtrafik