Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav Leif Steen » tor 02 feb, 2017 14:40

Tyvärr alla som ondgör sig om att staten är Socialdemokrater och att dessa inte kan hantera pengar, eller vad i h-e det handlade om så handlar politik om att vilja göra saker och att argumentera för sig.
Politik är att vilja, sa en tidigare Statsminister, här i tråden handlar väl frågan om Södertäljes skattebetalare subventionerar kollektivtrafik i Nordost sektorn eller inte.

Under 8 år var staten lika med Alliansen, och vad fick vi ut av det........skulle jag kunna fråga för att reta upp.

Javisst gör de det liksom alla skattebetalare i Sverige gör, en norrbottning subventionerar vägbygge i Halland och spårvägsutbyggnad i Lund ! Vad f-n har de där uppe för nytta av detta?

Så....lägg ner skattegnället här på Forum och diskutera riktiga och äkta trafikfrågor istället. Gnällspikar. Tycker jag som sällan tycker något.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarvisningsbild
Leif Steen
 
Inlägg: 387
Blev medlem: tor 12 sep, 2002 11:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav Harald » tor 02 feb, 2017 14:46

Det går fort att falla tillbaka till populistisk retorik om "rika kommuner" tydligen. En kommun är inte ett entydigt begrepp. Det är inte bara ett geografiskt område, som TKO tycks anse, när han menar att Täby kommuns bidrag till folkhushållet är enbart det som produceras inom Täby kommuns gränser. Men en kommun är även en grupp människor, kommunens medlemmar som de kallas i Kommunallagen. Om man i stället anser att Täby kommuns bidrag är vad dess medlemmar producerar, så blir det förmodligen mera. Men även det är en ganska meningslös siffra, eftersom hela Stockholmsregionens näringsliv är sammanflätat. Annars kunde man ju gå ännu längre i uppdelningen. Hur stor är t.ex. Årstas bruttostadsdelsprodukt? Bidrar Årsta till folkhushållet eller är det en tärande stadsdel? (Obs! Ironi).

F.ö. anser jag att den här sortens generaliseringar och framställande av innevånare i vissa kommuner som mindre värda är lika förkastligt, föraktligt och i längden farligt som generaliseringar om t.ex. invandrare.
Harald
 
Inlägg: 8141
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav NerdBoy » tor 02 feb, 2017 16:08

Min kompis Thomas bor i Täby och jobbar på Scania i Södertälje. Är han närande eller tärande?
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 02 feb, 2017 17:36

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Vad som menas med "bidrag till det svenska folkhushållet" är inte sådär väldigt glasklart, men det ju intressant att så esoteriska argument börjar tillgripas..........
---klipp---


På samma sätt som vi kan nöjaktigt beräkna bruttoNATIONALprodukten för hela riket är det fullt möjligt att utföra samma beräkning för mindre geografiska områden, t ex en primärkommun. Detta är knappast ett esoteriskt argument, även om Järna ligger i Södertälje kommun...

Så jag rekommenderar den goda doktorn att ägna mindre tid åt att skapa orddimmor och mer tid till faktastudier - så kanske det är möjligt att föra en seriös debatt!

(Börja t ex med att helt förutsättningslöst göra en mycket grov uppskattning av bruttoKOMMUNprodukten för Täby. Jo det finns en hel del handel både i kommuncentrat och i Arninge, och naturligtvis en relativt stor offentlig sektor. Men sen är det väl stopp? Där har vi Täbys bidrag till folkhushållet!)

/TKO

Suck - jag orkar knappt bemöta dessa populistiska fånerier. Här har vi verkligen ett skolexempel på "argumenten svaga här, höj rösten". Uppmaningen till faktastudier klingar dessutom rätt märklig för att komma från en som inte redovisat någonting annat än löst tyckande. Men för all del. Jag behöver inte göra några grova uppskattningar eftersom jag resonerar faktabaserat. Det som efterfrågas heter bruttoregionprodukt (BRP) och inte bara kan beräknas utan beräknas också av SCB, t.o.m. ned på kommunnivå. Det är bara att gå in i statistikdatabasem, varsågod: (fortfarande med 2014 som basår och i löpande penningvärde)
BRP totalt (milj. kr) Södertälje/Täby:59851/22596 (2,65)
BRP per inv. (tkr) Södertälje/Täby: 653/338 (1,93)
BRP per sysselsatt inv. (tkr) Södertälje/Täby: 1214/879 (1,38)

Frågan är bara vad dessa nyckeltal säger. Om man verkligen vill påstå att att någon part är tärande måste de sättas i relation till något (indelningen är närande och tärande samhällssektorer är dessutom att gammalt borgerligt debattknep). Bara det faktum att olika regioner uppvisar olika stor BRP konstituerar knappast en sådan indelning. Dessutom kan ju en del av de inkomster av näringsverksamhet som tas upp till beskattning i Södertälje (statlig skatt alltså, möjligheten till kommunal beskattning av företag togs ju bort av den stygge Kjell Olof Feldt, till många kommunalpampars förtret
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... 80370/html ) faktiskt vara intjänade på annat håll. Relationen mellan inbetald företagsskatt i resp. kommun tyder på det.

Men det här är ju rätt meningslös sifferexercis. Godner och TKO är bergfast övertygade om att det helt "orättvist" pågår en miljardrullning (ett lagom diffust begrepp) av "våra skattepengar" till kommuner de ogillar - i så fall inte bara Täby utan även Danderyd och Österåker (RB löper genom alla dessa kommuner om jag inte är felunderrättad). Därför ska de inte ha några offentligt finansierade infrastrukturinvesteringar. Det är väl ungefär det tråden tycks handla om. Möjligheterna till sk. seriös debatt blir därefter.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1796
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav LÅ1 » tor 02 feb, 2017 19:44

NerdBoy skrev:Min kompis Thomas bor i Täby och jobbar på Scania i Södertälje. Är han närande eller tärande?
Om han betalar mer i kommunalskatt än han kostar kommunen är han väl närande ur Täby kommuns synvinkel. Han bidrar väl också till att det går bra för företaget i Södertälje, vilket bör vara positivt för den kommunen. Åker han då med Roslagsbanan för att ta sig till jobbet så är det väl synd om Södertäljes kommunalråd skulle få möjlighet att stoppa upprustningen av den.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13664
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav Enceladus » sön 07 apr, 2019 15:20

Harald skrev:
TKO skrev:Jag misstänker att det som väckt idén hos Boel Godner är den skeva fördelningen av SLL:s tunga investeringar i spårtrafik. Här har ju nordostsektorn fått en orimligt stor del av potten, och när det nu skall satsas söder om Slussen sker det naturligtvis i Nacka!

Kan det möjligen vara så att man investerar där det behövs? Till Södertälje finns ju redan en dubbelspårig järnväg som har bra kapacitet efter att staten för över 20 år sedan byggde en särskild bana för fjärrtrafiken. Att SLL:s investeringar till stor del går till nordost och sydost beror väl på att staten inte håller med banor i de sektorerna som den gör i andra sektorer. Ska SLL investera i överkapacitet till Södertälje bara för att det ska bli "rättvist"?


Spåren mellan Södertälje och Älvsjö har visserligen en överkapacitet, men de flesta resenärer har sina målpunkter norr därom och då hjälper inte den kapaciteten så mycket. Pendeltågets Södertäljelinje har länets - och antagligen också hela Nordens - högsta maximala beläggningsgrad. Så visst är det befogat att ifrågasätta landstinget prioriteringar. Det finns olika sätt att öka kapaciteten på denna sträcka, t.ex. genom att bygga Södertörnsbanan för regionaltåg med lokaltrafikstaxa (om det är politiskt möjligt) eller tunnelbanor mellan Rågsved och Huddinge samt mellan Norsborg och Södertälje. Behovet av utökad kapacitet är dock väldigt akut!

Sedan är Roslagsbanans utbyggnad inte enbart en angelägenhet för Täby. De största vinnarna är ju Vallentuna och Österåkers kommuner. I och för sig har även dessa kommuner ett begränsat flyktingmottagande, men det är fel att enbart fokusera på Täby. Hade någon föreslagit en tunnelbana med samma upptagningsområde som Roslagsbanan så hade situationen förstås varit annorlunda. Det är inte heller omöjligt att Roslagsbanan någon gång i framtiden förlängs till Norrtälje och Sigtuna kommuner.

CS skrev:Hur mycket flyktingar tar ni emot i socialdemokratiskt styrda Årsta i förhållande till de ca 10-14 mdr Sverigeförhandlingens tunnelbana Fridhemsplan-Älvsjö kostar. Man kanske skulle räkna ut en ny kvot på antal flyktingar per miljard statlig infrastruktur.


Det finns flera flyktingboenden i närheten av Älvsjö station samt längs röda linjen söderut. Förmodligen fler än någon annanstans där det görs statliga investeringar i infrastruktur.
Enceladus
 
Inlägg: 5397
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav Hechtwagen » sön 07 apr, 2019 16:00

TKO skrev:I en debattartikel i dagens SvD skriver Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, följande:

"När det gäller Täby skulle det kunna handla om att man omprövar statlig finansiering kring utbyggnaden av Roslagsbanan och annan infrastruktur. Varför skall våra skattepengar i Södertälje gå till en kommun som konstant vägrat ställa upp när våra invånare har fått ta ett oproportionerligt ansvar för Storstockholmsregionens flyktingmottagande?"

Jag kan inte annat än hålla med. Det måste bli ett stopp på miljardrullningen till moderatstyrda delar av regionen!

proklamerar
Thomas K Ohlsson


Med tanke på att Södertälje får cirka 19.000 kr om året per innevånare i utjämningsbidrag medans varje innevånare i Täby betalar in cirka 4500 kr till sagda utjämningsbidrag så kanske den som klagade borde fundera över 1: Vem batalar egentligen vad här och 2: Vem ska betala när alla kommuner ser ut som Malmö och Södertälje?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav Hechtwagen » sön 07 apr, 2019 16:01

NerdBoy skrev:Min kompis Thomas bor i Täby och jobbar på Scania i Södertälje. Är han närande eller tärande?


Skattar han i Täby så är han närande.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav daniel_s » sön 07 apr, 2019 16:17

Hechtwagen skrev:
NerdBoy skrev:Min kompis Thomas bor i Täby och jobbar på Scania i Södertälje. Är han närande eller tärande?


Skattar han i Täby så är han närande.


Kolla datumet Hechtwagen! :lol:
daniel_s
 
Inlägg: 12539
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav twr » sön 07 apr, 2019 16:48

Enceladus skrev:Spåren mellan Södertälje och Älvsjö har visserligen en överkapacitet, men de flesta resenärer har sina målpunkter norr därom och då hjälper inte den kapaciteten så mycket. Pendeltågets Södertäljelinje har länets - och antagligen också hela Nordens - högsta maximala beläggningsgrad. Så visst är det befogat att ifrågasätta landstinget prioriteringar. Det finns olika sätt att öka kapaciteten på denna sträcka, t.ex. genom att bygga Södertörnsbanan för regionaltåg med lokaltrafikstaxa (om det är politiskt möjligt) eller tunnelbanor mellan Rågsved och Huddinge samt mellan Norsborg och Södertälje. Behovet av utökad kapacitet är dock väldigt akut!

De bästa sätten att utöka kapaciteten är genom åtgärder på sträckan Tomteboda - Älvsjö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7976
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav TKO » sön 07 apr, 2019 17:42

Den första åtgärden torde vara ett regionen köper in fler pendeltåg - alternativt får dom som redan finns att fungera bättre. För det går att köra 20 tåg per timme på Citybanan enligt Trafikverket...

(men detta finns det väl 100 trådar om redan - varför väcka liv i denna?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav Enceladus » sön 07 apr, 2019 18:38

Den första åtgärden torde vara att göra en seriös utredningsstudie om hela regionens framtida kapacitetsbehov. Studien bör utgå från att samma standard efterfrågas i alla delar av regionen. De flesta riktlinjer som anges i RiPlan är rimliga. Däremot är det orimligt att endast erbjuda sittplatsstandard i vissa delar av regionen. Detta gäller både dimensionerande trafik i rusningen och nattrafik. Studien bör också ta fram trovärdiga befolkningsprognoser. RUFS 2010 antog att folkökningen skulle halveras precis vid publiceringsdatumet, vilket förstås var fullständigt orealistiskt. Utvecklingsplanen kastades i papperskorgen i samband med Stockholmsförhandlingen bara några år senare, vilket innebar att det inte längre fanns någon långsiktig plan.

När det gäller pendeltågen så är det slöseri med tid att tala om att öka tågtätheten till 20 tåg/h (vilket knappt räcker för dagens behov). Resandet har nästan fördubblats på bara några år och det fortsätter att öka i detta tempo. Det finns ingen tid för halvmesyrer.
Enceladus
 
Inlägg: 5397
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav TKO » sön 07 apr, 2019 18:48

Så det är bättre att inte göra nåt nu - eftersom det är 'halvmesyrer' - och istället utreda jättesatsningar som om alls blir av kommer att dröja minst 10 år.
Detta är ju helt befängt!
Självklart skall gjorda investeringar som t ex Citybanan nyttjas fullt ut, allt annat är oansvarigt slöseri med med medborgarnas pengar...
Sedan är det naturligtvis viktigt att ha långsiktiga planer - men dessa kan inte grundas på alarmistisk panik!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav Enceladus » tis 09 apr, 2019 10:15

TKO skrev:Den första åtgärden torde vara ett regionen köper in fler pendeltåg - alternativt får dom som redan finns att fungera bättre. För det går att köra 20 tåg per timme på Citybanan enligt Trafikverket...


Förresten, varifrån kommer uppgiften att det går att köra 20 tåg/h? I den snart tvååriga artikeln "Fortsatt ordkrig om tågen på Citybanan" påstås följande:

Direktpress skrev:Grälet om hur mycket bättre resenärerna kommer få det med nya Citybanan fortsätter. Infrastrukturministern Anna Johanssons (S) uttalande i vår artikel i måndags att Citybanan har kapacitet att köra 18 tåg i timmen men att SL beställt 16 fick trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) att gå i taket.


Visserligen skulle 18 tåg/h vara en stor förbättring jämfört med dagens 16 tåg/h, men ett sådant upplägg är tyvärr politiskt omöjligt. Det kräver nämligen 10-minuterstrafik som grund, och då går det ju inte att trafikera Ostkustbanan med jämn 7,5-minuterstrafik under större delen av dagen. De som röstar rätt måste ju belönas...
Enceladus
 
Inlägg: 5397
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav TKO » tis 09 apr, 2019 10:37

Enceladus skrev:
TKO skrev:Den första åtgärden torde vara ett regionen köper in fler pendeltåg - alternativt får dom som redan finns att fungera bättre. För det går att köra 20 tåg per timme på Citybanan enligt Trafikverket...


Förresten, varifrån kommer uppgiften att det går att köra 20 tåg/h?


Istället för att läsa en två år gammal artikel i en gratistidning kan man inhämta fakta i rapporten "Riktlinjer täthet mellan tåg, Planeringsförutsättningar Tågplan 2020". Med lite enkel aritmetik går att at få fram möjligt antal tåg per timme, det borde man klara av till och med på Lindhagensgatan!

För övrigt undrar jag om någon - t ex signaturen "Enceladus" - har aktuella uppgifter om belastningen på de olika pendeltågslinjerna. Resande i maxtimmen i snitten Stuvsta-Älvsjö och Solna-Odenplan vore intressant!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav CS » sön 21 apr, 2019 13:54

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Den första åtgärden torde vara ett regionen köper in fler pendeltåg - alternativt får dom som redan finns att fungera bättre. För det går att köra 20 tåg per timme på Citybanan enligt Trafikverket...


Förresten, varifrån kommer uppgiften att det går att köra 20 tåg/h?


Istället för att läsa en två år gammal artikel i en gratistidning kan man inhämta fakta i rapporten "Riktlinjer täthet mellan tåg, Planeringsförutsättningar Tågplan 2020". Med lite enkel aritmetik går att at få fram möjligt antal tåg per timme, det borde man klara av till och med på Lindhagensgatan!

För övrigt undrar jag om någon - t ex signaturen "Enceladus" - har aktuella uppgifter om belastningen på de olika pendeltågslinjerna. Resande i maxtimmen i snitten Stuvsta-Älvsjö och Solna-Odenplan vore intressant!

/TKO



Om du tittar på länken du länkar till upptäcker du på sidan 4 följande mening:
Trafikverket skrev:Nedanstående rekommenderade värden gäller för tåg utan hänsyn till uppehåll.


Så ja det går kanske att köra 20 tåg/h genom Citybanan. Men det går inte att stanna på alla stationer. Liknande fenomen finns även utanför den gemensamma sträckan.
Med tanke på att det brukar bli rabalder i samband med skip-stoptrafikupplägg så är kanske en sådan lösning på Citybanans kapacitetsproblem inte riktigt aktuell. Men vad vet jag. Det är kanske lättare att skipstoppa Odenplan med 50 000 dagliga resenärer än vad det är att skipstoppa Häggvik med 2200 dagliga resenärer.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Re: Stopp för statsstöd till Roslagsbanan?

Inläggav TKO » tor 25 apr, 2019 11:19

CS skrev:Om du tittar på länken du länkar till upptäcker du på sidan 4 följande mening:
Trafikverket skrev:Nedanstående rekommenderade värden gäller för tåg utan hänsyn till uppehåll.


Så ja det går kanske att köra 20 tåg/h genom Citybanan. Men det går inte att stanna på alla stationer. Liknande fenomen finns även utanför den gemensamma sträckan.
Med tanke på att det brukar bli rabalder i samband med skip-stoptrafikupplägg så är kanske en sådan lösning på Citybanans kapacitetsproblem inte riktigt aktuell. Men vad vet jag. Det är kanske lättare att skipstoppa Odenplan med 50 000 dagliga resenärer än vad det är att skipstoppa Häggvik med 2200 dagliga resenärer.


Nu är vi en bra bit från Roslagsbanan, men att maxkapaciteten på en nybyggd pendeltågslinje skulle vara 16 t/h är ju löjligt!
Om man inte byggt alldeles fel alltså...

Men den diskussionen finns andra trådar för!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster