SF Muni hackat, folk fick åka gratis

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

SF Muni hackat, folk fick åka gratis

Inläggav Jan Långström » sön 27 nov, 2016 21:16

Hittade en intressant nyhet från en av de mest intressanta spårvägsstäderna i USA.

http://sanfrancisco.cbslocal.com/2016/11/26/you-hacked-cyber-attackers-crash-muni-computer-system-across-sf/

Hela lördagen fick man åka gratis på Muni Metro och det antyds att systemet är så nere att de anställda tvivlar på att få ut sin lön. Jag vet egentligen ingenting om vad som finns av IT i bakgrunden till de (i mitt tycke) onödigt komplicerade biljettsystemen på en del håll i Sverige, men kan ändå inte låta bli att undra om något liknande skulle kunna hända i här?
Jan Långström

Re: SF Muni hackat, folk fick åka gratis

Inläggav Lennart Petersen » sön 27 nov, 2016 21:22

Jan Långström skrev:Hittade en intressant nyhet från en av de mest intressanta spårvägsstäderna i USA.

http://sanfrancisco.cbslocal.com/2016/11/26/you-hacked-cyber-attackers-crash-muni-computer-system-across-sf/

Hela lördagen fick man åka gratis på Muni Metro och det antyds att systemet är så nere att de anställda tvivlar på att få ut sin lön. Jag vet egentligen ingenting om vad som finns av IT i bakgrunden till de (i mitt tycke) onödigt komplicerade biljettsystemen på en del håll i Sverige, men kan ändå inte låta bli att undra om något liknande skulle kunna hända i här?

Tjaa vad säger man ? Mitt inne i smeten av världens främsta IT-företag med Silicon Valley och myriader av experter. eller , huga. är det just dom som passar på att sabba för att få åka gratis ? Det borde ju i alla fall finnas hjälp att få på nära håll.
Lennart Petersen

Inläggav BSB101 » mån 28 nov, 2016 19:58

Alla IT-system kan hackas sedan är det bara en fråga om hur lätt eller svårt det är. Är det uppkopplat är det exempelvis lättare än om man måste befinna sig på en fysisk plats. Sedan finns det olika grader av skydd som försvårar och hur och vilka skydd man väljer varierar från system till system. Jämför med att även Riksbanken kan bli rånade (om man nu har några fysiska guldtackor kvar) men det är en aning svårare än en valfri bank i knäckebyhult som fortfarande har kontakthantering kvar. Banken är i sin tur en anings svårare att råna än en butik utan slutet kontanthanteringssystem.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav daniel_s » tis 29 nov, 2016 22:52

BSB101 skrev:Alla IT-system kan hackas sedan är det bara en fråga om hur lätt eller svårt det är. Är det uppkopplat är det exempelvis lättare än om man måste befinna sig på en fysisk plats. Sedan finns det olika grader av skydd som försvårar och hur och vilka skydd man väljer varierar från system till system. Jämför med att även Riksbanken kan bli rånade (om man nu har några fysiska guldtackor kvar) men det är en aning svårare än en valfri bank i knäckebyhult som fortfarande har kontakthantering kvar. Banken är i sin tur en anings svårare att råna än en butik utan slutet kontanthanteringssystem.

Knäckebröhult heter det väl. (När åt du senast "knäckeby"?) :D

Att råna Riksbanken med elektroniska metoder känns nog ändå som en bättre idé än att försöka stjäla deras guldtackor...
daniel_s

Inläggav LÅ1 » ons 30 nov, 2016 0:00

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Alla IT-system kan hackas sedan är det bara en fråga om hur lätt eller svårt det är. Är det uppkopplat är det exempelvis lättare än om man måste befinna sig på en fysisk plats. Sedan finns det olika grader av skydd som försvårar och hur och vilka skydd man väljer varierar från system till system. Jämför med att även Riksbanken kan bli rånade (om man nu har några fysiska guldtackor kvar) men det är en aning svårare än en valfri bank i knäckebyhult som fortfarande har kontakthantering kvar. Banken är i sin tur en anings svårare att råna än en butik utan slutet kontanthanteringssystem.

Knäckebröhult heter det väl. (När åt du senast "knäckeby"?) :D

Att råna Riksbanken med elektroniska metoder känns nog ändå som en bättre idé än att försöka stjäla deras guldtackor...

Bankerna har till stor del slutat hantera kontanter. Då finns där inget att råna. Alltså siktar rånarna in sig på butiker och penningtransporter.
Dessa förändringar gör det svårare och dyrare att hantera kontanter. Och mer riskfullt. Därför har fler och fler butiker, restauranger etc. slutat hantera kontanter. Liksom bussar.
I möjligaste mån bojkottar jag sådana företag. Och handlar jag där ändå så använder jag kreditkortet, inte betalkortet. Jag har fått för mig att det är dyrare för butiken, men det kanske bar är en villfarelse? (Får väl ringa banken och fråga, men de kanske inte vill svara på det!? Jag betalar i alla fall ingen årsavgift och ingen ränta för kreditkortet, så det blir ett kort räntefritt lån.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav daniel_s » fre 02 dec, 2016 20:26

LÅ1 skrev:I möjligaste mån bojkottar jag sådana företag. Och handlar jag där ändå så använder jag kreditkortet, inte betalkortet. Jag har fått för mig att det är dyrare för butiken, men det kanske bar är en villfarelse? (Får väl ringa banken och fråga, men de kanske inte vill svara på det!? Jag betalar i alla fall ingen årsavgift och ingen ränta för kreditkortet, så det blir ett kort räntefritt lån.)

Har du kollat med banken och vad svarade de?

Jag har alltid undrat varför vuxna gillar att använda kreditkort, men om det är så att man kan låna pengar utan ränta på det sättet så är det i alla fall en början till förklaring...
daniel_s

Inläggav LÅ1 » lör 03 dec, 2016 15:28

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:I möjligaste mån bojkottar jag sådana företag. Och handlar jag där ändå så använder jag kreditkortet, inte betalkortet. Jag har fått för mig att det är dyrare för butiken, men det kanske bar är en villfarelse? (Får väl ringa banken och fråga, men de kanske inte vill svara på det!? Jag betalar i alla fall ingen årsavgift och ingen ränta för kreditkortet, så det blir ett kort räntefritt lån.)

Har du kollat med banken och vad svarade de?

Jag har alltid undrat varför vuxna gillar att använda kreditkort, men om det är så att man kan låna pengar utan ränta på det sättet så är det i alla fall en början till förklaring...

Har inte kollat med banken. Får se när, och om, det blir av.
Räntefriheten gäller förstås om jag betalar hela beloppet på räkningen, när den kommer. På e-fakturan är grundbeloppet alltid noll, som jag då får ändra enligt fakturan. Och skulle jag få restskuld så blir det förstås ränta. Kanske avgift också. Det är väl det som banken hoppas på. Att jag har kortet är för att det är bra att ha två kort, speciellt vid resor, och så lär det vara lättare att bestrida ett köp om det är gjort med kreditkort än med betalkort. Har inte satt mig in i detaljerna där heller.

För att närma sig trådens ämne: Ibland är det strul med utrustningen på SL-busarna, och föraren vinkar bara förbi passagerarna. Jag antar då att det gäller just den bussen. Men har man någon gång haft "generalstrul" med biljettsystemet i SL-området, så att alla kunnat resa helt utan biljettkontroll under längre tid? Någon timma eller rent av något dygn? Jag kan aldrig minnas att jag har hört något sådant när det gäller SL. Det har däremot förekommit några gånger att SJ har stora problem med sitt biljettsystem.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » lör 03 dec, 2016 17:16

LÅ1

Återgå till Spårtrafik