Förvirrat i Farsta. (Islandstorget? Vällingby? Åkeshov?)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Förvirrat i Farsta. (Islandstorget? Vällingby? Åkeshov?)

Inläggav TKO » fre 04 nov, 2016 16:59

Just hemkommen från en provianteringstur till Farsta vill jag förmedla några intryck från tunnelbanestationen till forumpubliken:

När jag kommer upp på plattformen visas "18 Islandstorget 9 min" som nästa tåg. Och på den rullande texten visas alternerande Alvik och Islandstorget som slutstation för följande tåg. Jag kan inte påminna mej att jag någonsin sett Islandstorget som destination för ett tunneltåg, men det kanske förekommer ibland. Nåväl - historien fortsätter.

Ungefär en minut innan beräknad avgångstid försvinner tåget till Islandstorget från skylten, istället annonseras "18 Alvik 11 minuter" som nästa förbindelse. En viss besvikelse märks bland de väntande resenärerna, men så ändras skylten igen och nu visas "18 Vällingby" istället - vilket är en mer vanlig destination. Några sekunder senare rullar tågen in och det är skyltat "Åkeshov"! Eftersom jag steg av tåget vid Gullmarsplan vet jag inte var tåget till slut vände, men jag sätter nog en slant på Åkeshov.

När jag tänker efter så har det varit problem med plattformsskyltarna hela veckan på TUB1...

Eftersom det i andra trådar framförts förundran över inledningsinlägg som inte innehåller en explicit frågeställning är det väl bäst att jag lägger till en sådan. Jag väljer den enkla "VARFÖR?"

Jag vill samtidigt passa på att önska alla meddebattörer på detta forum en trevlig helg!

Thomas K Ohlsson
(aka Trivseltompa)

PS: För den oenologiskt intresserade kan jag berätta att jag fortfarande undrar om jag var klok eller snål när jag undvek att inhandla en flaska "Westhofener Riesling" från Birgitte Wittman som råkade finnas på det välsorterade systemet i Farsta. Den var liiiiiite för dyr tyckte jag, å andra sidan håller ju Wittmans viner alltid högsta klass. Men det blev en Scheurebe Trocken från Keller istället. Ett oprövat kort, men kombinationen Scheurebe och trocken lät intressant tycker jag. Vi får se! /DS
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Förvirrat i Farsta. (Islandstorget? Vällingby? Åkeshov?)

Inläggav daniel_s » fre 04 nov, 2016 17:25

Jag gissar då omedelbart att det är pga enkelspårsdriften mellan Blackeberg och Vällingby som man vill vända vissa tåg vid Islandstorget. Det går utmärkt att lägga in detta i tidtabellen och kanske också att skylta det på stationsskyltarna så länge inte tåget är i närheten, men däremot finns inte Islandstorget som destination på tågen och inte heller i gränssnittet mellan tåget och stationens skyltelektronik, så när tåget väl kommer måste det stå någonting annat.

Man skulle förstås kunna tänka sig att lösa detta genom att skylta "Åkeshov" och utrymma tåget på norrspåret där, fortsätta tomt till Islandstorget och sedan tomt tillbaka för att återigen "lasta trafikanter" vid Åkeshov. Men då kommer man troligen att få ett problem som i alla fall aldrig löstes medan jag jobbade på T-bana 1, nämligen att tågnummersystemet får tokspatt om ett tåg kör LÄNGRE än planerat utan att byta tågnummer, med resultatet att alla skyltar längs vägen började visa helknasiga saker.

Så om exempelvis 17 tur 21 av någon anledning skulle fortsätta från Åkeshov till Islandstorget och göra den här manövern, så gjorde man klokt i att byta turnummer till 91 eller nånting innan man lämnade Åkeshov och sedan behålla det numret tills man kom tillbaka dit igen. Vet inte om det är så fortfarande, men det verkar ju rimligt...
daniel_s

Inläggav Ute och åker » fre 04 nov, 2016 17:39

TKO skrev:Just hemkommen från en provianteringstur till Farsta vill jag förmedla några intryck från tunnelbanestationen till forumpubliken:

När jag kommer upp på plattformen visas "18 Islandstorget 9 min" som nästa tåg. Och på den rullande texten visas alternerande Alvik och Islandstorget som slutstation för följande tåg. Jag kan inte påminna mej att jag någonsin sett Islandstorget som destination för ett tunneltåg, men det kanske förekommer ibland. Nåväl - historien fortsätter.

Ungefär en minut innan beräknad avgångstid försvinner tåget till Islandstorget från skylten, istället annonseras "18 Alvik 11 minuter" som nästa förbindelse. En viss besvikelse märks bland de väntande resenärerna, men så ändras skylten igen och nu visas "18 Vällingby" istället - vilket är en mer vanlig destination. Några sekunder senare rullar tågen in och det är skyltat "Åkeshov"! Eftersom jag steg av tåget vid Gullmarsplan vet jag inte var tåget till slut vände, men jag sätter nog en slant på Åkeshov.

När jag tänker efter så har det varit problem med plattformsskyltarna hela veckan på TUB1...

Eftersom det i andra trådar framförts förundran över inledningsinlägg som inte innehåller en explicit frågeställning är det väl bäst att jag lägger till en sådan. Jag väljer den enkla "VARFÖR?"

Jag vill samtidigt passa på att önska alla meddebattörer på detta forum en trevlig helg!

Thomas K Ohlsson
(aka Trivseltompa)

PS: För den oenologiskt intresserade kan jag berätta att jag fortfarande undrar om jag var klok eller snål när jag undvek att inhandla en flaska "Westhofener Riesling" från Birgitte Wittman som råkade finnas på det välsorterade systemet i Farsta. Den var liiiiiite för dyr tyckte jag, å andra sidan håller ju Wittmans viner alltid högsta klass. Men det blev en Scheurebe Trocken från Keller istället. Ett oprövat kort, men kombinationen Scheurebe och trocken lät intressant tycker jag. Vi får se! /DS

Låter som en trevlig tur! God tur, kanske man skulle kunna säga! :D

Varför? Det var möjligen inte så att du tullade lite för mycket på provianten innan du klev upp på plattformen? :D

Nåja. Man kan väl inte skämta om vad som helst? Det där med felaktig skyltning på gummihjulsfordon/spårfordon ser man ju lite överallt då och då. Ibland beroende på den "mänskliga faktorn". Men i din fråga "VARFÖR" läser jag också in en undran över de olika växlingarna av destinationen? Förutom nämnt om ändrad trafik och trafikstörningar då. Men nära ändstationer, vilket du ju var, så tillkommer en teknisk faktor som ytterligare kan virra till det. Dels finns en tidtabellstid som kan skyltas, dels finns en faktisk tid som skyltas beroende på var tåget befinner sig. De kan ju både krocka och växla, eller hur man nu vill uttrycka det, om vilket tåg systemet betraktar som "nästa tåg". Längre bort på linjen blir det ju inte samma "konflikt", då alla tågen som visas på skylten startat från sin startstation och det blir då bara den faktiska tiden som visas. ;)
Ute och åker

Inläggav TKO » lör 05 nov, 2016 16:52

daniel_s skrev:Jag gissar då omedelbart att det är pga enkelspårsdriften mellan Blackeberg och Vällingby som man vill vända vissa tåg vid Islandstorget. Det går utmärkt att lägga in detta i tidtabellen och kanske också att skylta det på stationsskyltarna så länge inte tåget är i närheten, men däremot finns inte Islandstorget som destination på tågen och inte heller i gränssnittet mellan tåget och stationens skyltelektronik, så när tåget väl kommer måste det stå någonting annat.

Man skulle förstås kunna tänka sig att lösa detta genom att skylta "Åkeshov" och utrymma tåget på norrspåret där, fortsätta tomt till Islandstorget och sedan tomt tillbaka för att återigen "lasta trafikanter" vid Åkeshov. Men då kommer man troligen att få ett problem som i alla fall aldrig löstes medan jag jobbade på T-bana 1, nämligen att tågnummersystemet får tokspatt om ett tåg kör LÄNGRE än planerat utan att byta tågnummer, med resultatet att alla skyltar längs vägen började visa helknasiga saker.

Så om exempelvis 17 tur 21 av någon anledning skulle fortsätta från Åkeshov till Islandstorget och göra den här manövern, så gjorde man klokt i att byta turnummer till 91 eller nånting innan man lämnade Åkeshov och sedan behålla det numret tills man kom tillbaka dit igen. Vet inte om det är så fortfarande, men det verkar ju rimligt...

Det låter som rimliga teorier.
Men då undrar jag varför man körde varannan tur till Islandstorget (eller möjligen Åkeshov) och var annan till Alvik?
Om det nu var så trafiken såg ut...

en fortfarande något konfunderad
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Hans W » sön 06 nov, 2016 0:20

Scheurebe Trocken lät intressant, hur var den? :) :wink:
Hans W

Inläggav Lars_L » sön 06 nov, 2016 14:27

TKO skrev:
Men då undrar jag varför man körde varannan tur till Islandstorget (eller möjligen Åkeshov) och var annan till Alvik?

Thomas K Ohlsson

Men Alvik kör man väl alltid till i högtrafik (när varannan tur normalt går till Vällingby) på linje 18?

Nu var upplägget mycket mer komplext än så. För att klara av högtrafiken när man bara kan ha tiominuterstrafik mellan Vällingby och Islandstorget kräver ju en hel del oortodoxa lösningar. Särskilt som ju inte tidtabellerna längre är helt strikta enligt 10-minuterstrafik per linje. Det var alltså lite omväxlande vilka linjer som gick till och från Vällingby (det vill säga 17-19). Därtill ska det finnas plats för de ut- och ingående tågen till/från depån.

Att vända 3 tåg var tioendeminut med bara Åkeshov och Alvik som normal möjlighet att vända på, kräver ju då att man får växla Åkeshov/Alvik och kanske då också Islandstorget. Kan ju rört sig om tåg som skulle in till depån också förstås. Eftersom det var enkelspår vid Råcksta, lämpar det sig ju inte som ändhållplats - på grund av störningskänsligheten.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav TKO » sön 06 nov, 2016 15:38

Lars_L skrev:
TKO skrev:

Thomas K Ohlsson

Men Alvik kör man väl alltid till i högtrafik (när varannan tur normalt går till Vällingby) på linje 18?

Nu var upplägget mycket mer komplext än så. För att klara av högtrafiken när man bara kan ha tiominuterstrafik mellan Vällingby och Islandstorget kräver ju en hel del oortodoxa lösningar. Särskilt som ju inte tidtabellerna längre är helt strikta enligt 10-minuterstrafik per linje. Det var alltså lite omväxlande vilka linjer som gick till och från Vällingby (det vill säga 17-19). Därtill ska det finnas plats för de ut- och ingående tågen till/från depån.

Att vända 3 tåg var tioendeminut med bara Åkeshov och Alvik som normal möjlighet att vända på, kräver ju då att man får växla Åkeshov/Alvik och kanske då också Islandstorget. Kan ju rört sig om tåg som skulle in till depån också förstås. Eftersom det var enkelspår vid Råcksta, lämpar det sig ju inte som ändhållplats - på grund av störningskänsligheten.

Fast nu var det inte högtrafik (då det väl egentligen är två "tiominuterslinjer" som är överlagrade: Farsta-Alvik och Farsta-Vällingby, vilket ger 3/7-minuters intervall från Farsta) utan det var 20-minuterstrafik till Alvik och 20-minuterstrafik till Åkeshov/Islandstorget/Vällingby, vilket alltså gav 10-minuterstrafik från Farsta. Det framgick inte explicit av ursprungsinlägget, men gick att räkna ut utifrån tågintervallet!

fortfarande lite konfunderad
TKO
TKO

Inläggav TKO » sön 06 nov, 2016 15:45

Hans W skrev:Scheurebe Trocken lät intressant, hur var den? :) :wink:

Jag skriver med små bokstäver så att inte moderatorn blir upprörd över ämnesavvikelsen:

De Scheurebeviner jag druckit tidigare har främst varit av det sötare slaget, från Auslese till Eiswein.
Den här torra varianten kändes först lite tunn i smaken, men vann i längden. Lite som ett mellanting mellan Riesling och Silvaner kanske, inte så vass syra men rätt mineralig. Vi drack vinet till krabba och det passade utmärkt - både med vitlöksmajonäs och med traditionell hovmästarsås.
Kanske inte det mest prisvärda vinet - men gott och lite ovanligt. Jag ger det 3½ druvklasar av 5.
(Och det är ett bra alternativ nu när systemet inte tycker dom behöver ha någon Frankensilvaner i ordinarie sortiment. Vart är världen på väg???)

/TKO
TKO

Re: Förvirrat i Farsta. och ÄVEN I HAGSÄTRA

Inläggav thbe » ons 09 nov, 2016 17:19

Avgång 5.05 från Hagsätra:
Rågsved kallas för Hässelby gård i tåget.
Högdalen döptes om till Johannelund.
Bandhagen blev Högdalen !!
I Stureby blev det till slut rätt!!!

Tur att folk vid denna tid i regel vet vart dom ska :-)

T
Användarvisningsbild
thbe

Re: Förvirrat i Farsta. och ÄVEN I HAGSÄTRA

Inläggav daniel_s » tor 10 nov, 2016 0:00

thbe skrev:Avgång 5.05 från Hagsätra:
Rågsved kallas för Hässelby gård i tåget.
Högdalen döptes om till Johannelund.
Bandhagen blev Högdalen !!
I Stureby blev det till slut rätt!!!

Tur att folk vid denna tid i regel vet vart dom ska :-)

T

Fast det där som du nu beskriver är ju ett enskilt handhavandefel av föraren (eller möjligen ett vagnfel som uppstår ibland) som är lätt att rätta till, till skillnad från det TKO beskriver som mera är ett inbyggt problem i systemstrukturen där tre olika system är byggda enligt delvis oförenliga filosofier.
daniel_s

Inläggav Hechtwagen » tor 10 nov, 2016 10:53

Det som räddade situationen var att statistisk sett bara någon procent av trafikanterna i tåget skulle bortom alvik! :D
Det hade inte ens varit problem om tågets och plattformens skyltar varit helt släckta!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav thbe » sön 13 nov, 2016 9:14

Hechtwagen skrev:Det som räddade situationen var att statistisk sett bara någon procent av trafikanterna i tåget skulle bortom alvik! :D
Det hade inte ens varit problem om tågets och plattformens skyltar varit helt släckta!

Förmodligen har du rätt. Dom flesta halvsover ändå vid denna tid. Hade det stått Hagsätra på tåget som kom från Hagsätra så hade folk nog klivit på ändå!!

Tänkte inte på att kolla plattformskyltarna men jag tror dom visade Hässelby strand.
Användarvisningsbild
thbe

Återgå till Spårtrafik