Årstaberg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Årstaberg

Inläggav twr » sön 17 dec, 2017 11:19

Enceladus skrev:Jag rekommenderar denna sammanställning (sidorna 315-330) för detaljerade resandesiffror för pendeltåget. Den mest belastade avgången (sidan 326) har 45 fler avstigande än påstigande i Årstaberg.

Vilket visar att Älvsjö - Årstaberg norrut är dimensionerande snitt idag, gissar jag att du menar? Ja, det är intressant, och det visste jag inte.

Är det säkert att det ser likadant ut i framtiden? (Jag menar inte att det finns något direkt skäl att det skulle bli annorlunda, jag bara undrar.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6268
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inläggav twr » mån 14 maj, 2018 14:40

I likhet med en fråga om Odenplan jag ställde i en annan tråd: Den dag Årstaberg får en andra plattform, finns det något värde i att ha separata spår norrut hela vägen från Älvsjö till Årstaberg? Alltså att invävningen sker först norr om Årstaberg. Eller är det pengar i sjön?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6268
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inläggav Lars_L » tis 15 maj, 2018 19:57

twr skrev:I likhet med en fråga om Odenplan jag ställde i en annan tråd: Den dag Årstaberg får en andra plattform, finns det något värde i att ha separata spår norrut hela vägen från Älvsjö till Årstaberg? Alltså att invävningen sker först norr om Årstaberg. Eller är det pengar i sjön?


Ja, det är nog att kasta pengarna i sjön. Eller rättare sagt är det förstås alltid bra med fler spår och vad som behövs är ju egentligen bara fram till första växeln, sedan delas ju spåren ändå eftersom man för att nå plattformarna till/från Nynäsbanan åker i tunnel under. Så just det kanske blir enda sättet att få ihop det på - kanske är man till och med tvungen att ha separata spår även där för tågen från Nynäs respektive Södertälje i normalfallet för att undvika korsande tågvägar. Utrymmet är ju inte långt till tunneln och en ny plattform kräver ju att det finns växlar mellan spåren efter plattformen mot Älvsjöhållet till.

För stabiliteten hade det ju alltså varit bättre, men det påverkar ju inte hur många tåg som man klarar att ha totalt. Dessutom är det ju så att ju mer växlar etc. som behövs, ju större risk för växelfel och signalfel och förstås den extratid som krävs för att byta spår.

I sådana fall skulle man nästan behövt ha valt fyrspår hela vägen om det skulle ge någon större vinst. Men bara man löser så att inte tåg måste använda en viss plattform i vissa relationer. Särskilt söder om stan med den ojämna fördelning som är mellan tågen på de olika grenarna, så skulle det nog begränsa kapaciteten.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2301
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Årstaberg

Inläggav twr » tis 15 maj, 2018 20:34

Lars_L skrev:
twr skrev:I likhet med en fråga om Odenplan jag ställde i en annan tråd: Den dag Årstaberg får en andra plattform, finns det något värde i att ha separata spår norrut hela vägen från Älvsjö till Årstaberg? Alltså att invävningen sker först norr om Årstaberg. Eller är det pengar i sjön?


Ja, det är nog att kasta pengarna i sjön. Eller rättare sagt är det förstås alltid bra med fler spår och vad som behövs är ju egentligen bara fram till första växeln, sedan delas ju spåren ändå eftersom man för att nå plattformarna till/från Nynäsbanan åker i tunnel under. Så just det kanske blir enda sättet att få ihop det på - kanske är man till och med tvungen att ha separata spår även där för tågen från Nynäs respektive Södertälje i normalfallet för att undvika korsande tågvägar. Utrymmet är ju inte långt till tunneln och en ny plattform kräver ju att det finns växlar mellan spåren efter plattformen mot Älvsjöhållet till.

För stabiliteten hade det ju alltså varit bättre, men det påverkar ju inte hur många tåg som man klarar att ha totalt. Dessutom är det ju så att ju mer växlar etc. som behövs, ju större risk för växelfel och signalfel och förstås den extratid som krävs för att byta spår.

I sådana fall skulle man nästan behövt ha valt fyrspår hela vägen om det skulle ge någon större vinst. Men bara man löser så att inte tåg måste använda en viss plattform i vissa relationer. Särskilt söder om stan med den ojämna fördelning som är mellan tågen på de olika grenarna, så skulle det nog begränsa kapaciteten.

Tack!

Men om spåren går ihop först norr om Årstaberg så blir det ju faktiskt två växlar mindre. Och att tågen alltid går från ett visst spår är väl inget problem? Så är det ju i Älvsjö. Årstaberg skulle helt enkelt "bli det nya Älvsjö" i nordlig riktning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6268
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inläggav Lars_L » ons 16 maj, 2018 5:52

twr skrev:
Lars_L skrev:
twr skrev:I likhet med en fråga om Odenplan jag ställde i en annan tråd: Den dag Årstaberg får en andra plattform, finns det något värde i att ha separata spår norrut hela vägen från Älvsjö till Årstaberg? Alltså att invävningen sker först norr om Årstaberg. Eller är det pengar i sjön?


Ja, det är nog att kasta pengarna i sjön. Eller rättare sagt är det förstås alltid bra med fler spår och vad som behövs är ju egentligen bara fram till första växeln, sedan delas ju spåren ändå eftersom man för att nå plattformarna till/från Nynäsbanan åker i tunnel under. Så just det kanske blir enda sättet att få ihop det på - kanske är man till och med tvungen att ha separata spår även där för tågen från Nynäs respektive Södertälje i normalfallet för att undvika korsande tågvägar. Utrymmet är ju inte långt till tunneln och en ny plattform kräver ju att det finns växlar mellan spåren efter plattformen mot Älvsjöhållet till.

För stabiliteten hade det ju alltså varit bättre, men det påverkar ju inte hur många tåg som man klarar att ha totalt. Dessutom är det ju så att ju mer växlar etc. som behövs, ju större risk för växelfel och signalfel och förstås den extratid som krävs för att byta spår.

I sådana fall skulle man nästan behövt ha valt fyrspår hela vägen om det skulle ge någon större vinst. Men bara man löser så att inte tåg måste använda en viss plattform i vissa relationer. Särskilt söder om stan med den ojämna fördelning som är mellan tågen på de olika grenarna, så skulle det nog begränsa kapaciteten.

Tack!

Men om spåren går ihop först norr om Årstaberg så blir det ju faktiskt två växlar mindre. Och att tågen alltid går från ett visst spår är väl inget problem? Så är det ju i Älvsjö. Årstaberg skulle helt enkelt "bli det nya Älvsjö" i nordlig riktning.


Visst man kan ju tänka sig det. Nu kan ju dock i och för sig Södertäljetågen i nödfall använda spår 7 - men det blir tidsfördröjning eftersom man ju då använder spåret bredvid Älvsjödepån. Den möjligheten har dock varit viktig att ha.

Men egentligen måste man ju oavsett hur man gör vid Årstaberg hitta en annan lösning för fjärrtågen söderut. Vet inte hur man tänkt flytta det spåret eller om det kräver en ny bro. Så det löser sig nog sig självt. Och det blir nog nästan för knöligt att låta pendeltågen gå ihop till bara 2 spår några hundra meter för att sedan dela sig igen.

edit: Hade råkat skriva norrut, istället för söderut....vad får man allt ifrån...
Senast redigerad av Lars_L ons 16 maj, 2018 6:44, redigerad totalt 1 gång.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2301
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Årstaberg

Inläggav twr » ons 16 maj, 2018 6:37

Fjärrtågen norrut går ju på den nybyggda bron Älvsjöbågen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6268
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inläggav Lars_L » ons 16 maj, 2018 6:43

twr skrev:Fjärrtågen norrut går ju på den nybyggda bron Älvsjöbågen.


Så sant, menade förstås söderut (svårt med väderstrecken ibland :) )
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2301
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Årstaberg

Inläggav twr » ons 16 maj, 2018 7:06

Lars_L skrev:
twr skrev:Fjärrtågen norrut går ju på den nybyggda bron Älvsjöbågen.


Så sant, menade förstås söderut (svårt med väderstrecken ibland :) )

Aha!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6268
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Sio, TKO och 4 gäster