Spårvagnskapacitet i gatan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav Magnus Ahltorp » sön 18 sep, 2016 11:01

Hur tätt är det rimligt att packa spårvagnståg när det är körning på sikt?

Det borde ju finnas lite olika faktorer som påverkar:

I många fall borde hållplatsuppehåll kunna vara begränsande.
Om det finns växlar, hur lång är tiden mellan två tåg som ska åt olika håll?
I tidtabellen behöver man förstås ha någon form av marginaler, men hur mycket går det att packa extra för att lösa upp problem efter störningar, eller då många behöver transporteras samtidigt utan annonserad tidtabell (evenemang)?

Hur stor är risken för ihopklumpning, som med bussar på samma linje som går för tätt?

Är det olika i olika städer?
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 345
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav Harald » sön 18 sep, 2016 14:36

Det är i första hand hållplatsuppehållens längd som avgör kapaciteten. I andra hand kan kapaciteten i signalreglerade korsningar ha betydelse. Andra förhållanden saknar betydelse jämfört med dessa två. Jag utgår då från att det är kapaciteten på en genomgående sträcka utan komplicerade spårkorsningar du undrar över. Hållplatsuppehållens längd verkar ha ökat med åren. Gränsen för hur tätt man kan köra ligger nog lite under varannan minut.

Tiden för växelomläggning är försumbar. Vi kan ju göra ett överslag. Om vi har ett 60 m långt tåg som går i kurvspåret och håller 5 m/s så tar det 12 s att passera växeln. Sedan räknar vi med att detektorn för växelomläggning ligger 40 m före växeln och att efterföljande tåg kan hålla i genomsnitt 8 m/s fram till växeln. Då tar det 5 s. Summa 17 s alltså. Sen får man förstås ha lite marginaler, men det är hur som helst försumbart jämfört med hållplatsuppehållen.

Ett exempel på att en signalreglerad korsning påverkar kapaciteten är korsningen efter hållplatsen Hagakyrkan i riktning mot Järntorget i Göteborg. Där blev det lätt köer när det var fem linjer med niominuterstrafik. Omloppstiden i signalanläggningen är i högtrafik 70 sekunder. Eftersom hållplatsen ligger omedelbart före korsningen hindrar en vagn som väntar på körsignal nästa vagn från att komma in på hållplatsen. Därmed kan bara en vagn per signalcykel slippa igenom. Om då någon vagn får ett extra långt uppehåll, så blir det fort kö som det tar lång tid att lösa upp.

Hopklumpning av vagnar på samma linje förekommer men är inte vanligt i Göteborg. Jag har inte intrycket att det är vanligt på busslinjerna heller utom möjligen de som har mycket tät trafik. En av de främsta orsakerna till dålig regularitet är förarens biljetthantering och den har man tagit bort i Göteborg, bl.a. av detta skäl.
Harald
 
Inlägg: 7816
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav haba » mån 19 sep, 2016 7:25

Omställningstiden av själva växeldrivet är ju försumbar nuförtiden. 0,5-1,5 sec är rätt raskt. Hittade ett produktblad på webben, till och med lämpad för spårvagnsräls.

https://www.voestalpine.com/signaling/s ... erkehr.pdf

Harald (en annan).
haba
 
Inlägg: 56
Blev medlem: fre 05 jan, 2007 1:50

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav Nils Carl Aspenberg » tor 22 sep, 2016 16:35

I Oslo går det hele dagen 7-19 seks linjer med timinutters trafikk eller 36 avganger i timen gjennom Grensen. Det er ikke spesielt problem med kø, og vi kunne trolig ha kjørt en del flere avganger. Gjennom Storgata går det 24 sporvogner og 30 busser i timen, og det hadde trolig vært mulig med det samme i Grensen.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1791
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav Odd » tor 22 sep, 2016 20:12

Omläggningstiden för själva växeln är kort, ja, men det är inte allt.

Du har en tid som utgör ett skydd, så att säga, för avsiktlig och oavsiktlig omläggning.
På signalreglerade sträckor så är det i teorin så att när föregående rörelse har passerat hindersfri punkt så kan omläggningen sätta igång. Beroende på signalsystem och regelverk så är detta olika, men optimalt, tex i Stockholms Tunnelbana, så kan omläggning börja ske omedelbart efter att tåget är fri från spårledningen vid växelpartiet. Sedan skall själva växeln läggas om och signalen skall bli grön.
Men inte nog med det, tåget kan inte bara dundra mot en växel som ännu inte ligger rätt utan vidare utan måste hålla en sådan hastighet att den kan stanna innan växeln/signalen.

I praktiken gäller detta även gatuväxlar för spårvägar, men ibland så ersätts signalen med en växelkontrollsignal eller motsvarande indikator eller så kontrolleras växeln visuellt, men principen är ändå densamma.
Tågets längd och hastighet över växeln spelar naturligtvis roll också.
Så, nu är det bara att börja räkna...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3949
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav hej » fre 23 sep, 2016 5:30

I Göteborg så går 8 linjer i 9 minuters trafik på Stampgatan vid fd Posthuset. I november så utökas trafiken.
hej
 
Inlägg: 1724
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 18:12
Ort: Göteborg

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav Harald » fre 23 sep, 2016 14:43

hej skrev:I Göteborg så går 8 linjer i 9 minuters trafik på Stampgatan vid fd Posthuset. I november så utökas trafiken.

Det är en kort sträcka utan hållplats.

Odd skrev:Tågets längd och hastighet över växeln spelar naturligtvis roll också.
Så, nu är det bara att börja räkna...

Men det har jag ju redan gjort. Inlägg nummer två i tråden.
Harald
 
Inlägg: 7816
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav Nils Carl Aspenberg » mån 03 okt, 2016 10:06

På torsdag var jeg i Hong Kong. Der går det 155 vogner i ruten i rusningstiden. Det skulle bli langt flere vogner enn i Göteborg.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1791
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav Harald » mån 03 okt, 2016 10:21

Nils Carl Aspenberg skrev:På torsdag var jeg i Hong Kong. Der går det 155 vogner i ruten i rusningstiden. Det skulle bli langt flere vogner enn i Göteborg.

Fast det är nog kapaciteten i Sverige och inte i Hongkong som Magnus är intresserad av. Det kanske är en annan kultur när det gäller snabb av- och påstigning där än det numera är i svenska städer. Kör man inte dessutom fortfarande med öppna plattformar? Det blir ju lite andra uppehållstider då än med nutida dörrsystem. Det finns en film någonstans på nätet där man ser en resa med jitterbuggar på linje 2 i Stockholm. Vid ett tillfälle ser man ett helt hållplatsuppehåll. Det tar ungefär lika lång tid som det tar att stänga dörrarna på en modern spårvagn.
Harald
 
Inlägg: 7816
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav Nils Carl Aspenberg » mån 03 okt, 2016 10:36

Vognene i Hong Kong har dører som de fleste andre vogner i verden. Avstigningen går sakte på grunn av betalingen til fører. Alle går ut foran. Men det er plass til flere vogner på holdeplassen samtidig. Dette er også vanlig på holdeplasser med stor trafikk andre steder i verden som eksempelvis på Jernbanetorget og Grensen i Oslo.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1791
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav 2763 » mån 03 okt, 2016 18:47

Fast.. Vid drottningtorget på den angivna sträckan går det 53 avgångar per timme och riktning. Värre blir det när M33 kommer för då blir det 8 minuter mellan avgångarna. Till det ska då i ena riktningen läggas en buss var tredje minut.(linje 60) totalt blir det med 9-minuters trafik 126 avgångar.

Du skriver att det går ett antal vagnar på linjen. Hur lång är omloppstiden i Hong Kong? Vad jag får det tok blir det 80 minuter enkel väg dock då med en dem kortare linjer. Men med totalt 163 vagnar får jag inte ihop din matematik.

Men säg så här. En hållplats klarar ca 40 avgångar per timme. Därefter behövs åtgärder för att klara ebb sund trafik.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9685
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav Nils Carl Aspenberg » mån 03 okt, 2016 19:58

Jeg var hos sporveisselskapet i Hong Kong på torsdag, og der ble det oppgitt at det var i rusningen var 150-155 vogner ute på nettet. Dette er ikke min matematikk men offisielle opplysninger fra selskapet. Selv fotograferte jeg 152 forskjellige vogner de to dagene jeg var der, men jeg jeg drev ikke systematisk for å finne alle. På den sentrale strekningen burde det vel være nok vogner til 1-minuttstrafikk.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1791
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav 2763 » tis 04 okt, 2016 17:54

Och hur tät trafik får man med 8 linjer i åttaminuterstrafik? Så som det planeras i Göteborg. Vi kan väl säga att det kommer att vara en avgång från någon av centralens fyra hållplatser var trettionde sekund.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9685
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav twr » ons 27 dec, 2017 21:43

Stomnätsplanen i Stockholms län säger att tätare trafik än 2 minuter (motsvarande 30 avgångar per timme) ska undvikas i ett och samma stråk. För då blir det svårt att prioritera kollektivtrafikens framkomlighet. Men om resandet är stort kanske man ska tillåta tätare trafik, men acceptera att det tar lite längre tid att komma fram?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav 2763 » ons 27 dec, 2017 22:08

Vilket blir ganska exakt det du får i Göteborg. 4 kanaler som i genomsnitt används var annan minut... blir totalt för de kanalerna en var 30 sekund.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9685
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav Nils Carl Aspenberg » tor 28 dec, 2017 8:12

Oslo har hele dagen seks linjer i 10-mintrafikk. Gjennom Storgata går fire sporvognslinjer og fem busslinjer med opptil 66 avganger pr time
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1791
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav 2763 » tor 18 jan, 2018 13:50

Nils Carl Aspenberg skrev:Oslo har hele dagen seks linjer i 10-mintrafikk. Gjennom Storgata går fire sporvognslinjer og fem busslinjer med opptil 66 avganger pr time


Göteborg har 12 linjer med i huvudsak 9-minuterstrafik.
Några linjer har dock 6-minuterstrafik.

Omedelbart öster om Drottningtorget finns en sträcka där det kör 8 linjer, 6 med 9 minuterstrafik och 2 med 6-minuters. Detta ger: 40+20 = 60 avgångar per timme och riktning eller en spårvagn i någon riktning var 30:e sekund (60 vagnar per timme och två riktningar = 120 rörelser per timme)

In i detta går det då dessutom i ena riktningen buss med en avgång var 5:e minut, dvs totalt 132 rörelser per timme. Och det är just det, det går nästan ingen annan trafik här.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9685
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvagnskapacitet i gatan

Inläggav Nils Carl Aspenberg » tor 18 jan, 2018 16:17

66avganger hver retning i Storgata gir 132 avganger pr. time.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1791
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron