Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
TKO skrev:Tänkvärt inlägg!
En snabb fråga:
Alternativet "Konvertering till tunnelbana" - innebär det spårviddsbyte? I så fall är det ju en stor åtgärd/kostnad även i det enklaste ("hybridtåg") alternativet.
/TKO
ADDE skrev:Du glömde frågeställningen om pendeltågstrafik. Vilken plattformslängd krävs det? Annars är det likt "Hybrid-banan" du föreslår.
Inge skrev:TKO skrev:Tänkvärt inlägg!
En snabb fråga:
Alternativet "Konvertering till tunnelbana" - innebär det spårviddsbyte? I så fall är det ju en stor åtgärd/kostnad även i det enklaste ("hybridtåg") alternativet.
/TKO
Att byta spåren är ingen stor kostnad. Kostnaden uppstår om konstbyggnaderna behöver byggas om. Men det skall, med eventuellt undantag nedan, inte behövas eftersom det har varit krav att dessa skulle byggas konverterbara.
Det ryktas dock att CW gick in och förstörde konverteringmöjligheten vid bygget av någon bro mot Vallentuna. Men jag vet inte om det är sant och det berör i vilket fall inte grenen mot Österåker.
twr skrev:...
Den extra linje som ska införas med Sverigeförhandlingen beskrivs i denna rapport http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9880,d.bGg som att den ska gå till Arninge. Om den i stället vänder redan på befintligt vändspår i Viggbyholm ökar inte trafiken över plankorsningarna på sträckan Viggbyholm - Arninge.
Odd skrev:I rapporten missar man ett scenario som jag tycker man skall ha med, nämligen att man har kvar två spår vid Stockholm Östra. Åtgärden skulle inte orsaka några större kostnader men skulle dels ge redundans, dels ge möjlighet till fler målpunkter i stan. Exempelvis skulle stamtrafiken på Näsbyparksgrenen kunna gå på detta spår.
twr skrev:Den extra linje som ska införas med Sverigeförhandlingen beskrivs i denna rapport http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9880,d.bGg som att den ska gå till Arninge. Om den i stället vänder redan på befintligt vändspår i Viggbyholm ökar inte trafiken över plankorsningarna på sträckan Viggbyholm - Arninge.
TKO skrev:Odd skrev:I rapporten missar man ett scenario som jag tycker man skall ha med, nämligen att man har kvar två spår vid Stockholm Östra. Åtgärden skulle inte orsaka några större kostnader men skulle dels ge redundans, dels ge möjlighet till fler målpunkter i stan. Exempelvis skulle stamtrafiken på Näsbyparksgrenen kunna gå på detta spår.
Men är inte en poäng med en ny dragning av Roslagsbanan inom Stockholms stad att friställa marken vid Östra station för bebyggelse, främst bostäder? Så var i varje fall tanken tidigare. Ja för ett par år sedan beslutade faktiskt landstinget att marken skulle säljas, och att pengarna skulle användas (och räcka) till en ny depå för RB. Nu blev det - som vanligt frestas jag säga - något av detta beslut, men tankarna finns kvar.
Och då tror jag inte det är vettigt att behålla två spår med tämligen låg användning.
/TKO
Verspieder skrev:twr skrev:Den extra linje som ska införas med Sverigeförhandlingen beskrivs i denna rapport http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9880,d.bGg som att den ska gå till Arninge. Om den i stället vänder redan på befintligt vändspår i Viggbyholm ökar inte trafiken över plankorsningarna på sträckan Viggbyholm - Arninge.
Då "alla" i området numera främst nämner nya bytesstationen i Arninge som nästa stora byggnation/händelse i nordostregionen, har jag svårt att tänka mig att några tåg ska vändas i Viggbyholm. Trafikmässigt är det ju trots allt en rätt stor bytespunkt mellan Österskärslinjen, den nya linjen du nämner, samt de tunga linjerna 639, 670 och 676.
Varav jag personligen misstänker att man ännu längre in i framtiden gärna vill korta ner både busslinjerna 639 och 670 till just denna nya station, som ny sydlig ändstation, för vidare färd inåt stan enbart med Roslagsbanan, eller även eventuellt byte till södergående 676.
Odd skrev:
I rapporten missar man ett scenario som jag tycker man skall ha med, nämligen att man har kvar två spår vid Stockholm Östra. Åtgärden skulle inte orsaka några större kostnader men skulle dels ge redundans, dels ge möjlighet till fler målpunkter i stan. Exempelvis skulle stamtrafiken på Näsbyparksgrenen kunna gå på detta spår.
TKO skrev:Utan att göra en större utredning tycker jag det är lätt att förstå att nyttan inte överväger kostnaden! Och någon gång skall väl sådana överväganden få spela roll även när det gäller Roslagsbanan...
/TKO
twr skrev:Visst, men hur viktigt är det att just Enebyberg och Djursholms Ekeby får direkt förbindelse med Arninge? Det kommer finnas många platser i Nordost som inte har det. Man sparar både vändspår, tåg, depåplatser och eventuellt planskildheter på att vända denna linje i Viggbyholm. Känns som ett enkelt val.
twr skrev:TKO skrev:Utan att göra en större utredning tycker jag det är lätt att förstå att nyttan inte överväger kostnaden! Och någon gång skall väl sådana överväganden få spela roll även när det gäller Roslagsbanan...
/TKO
Det är väldigt svårt att motivera att behålla Östra station. En analys av nytta och kostnad skulle nog visa det.
En mer "politisk" analys visar att idén är helt omöjlig menar jag. Hur skulle politiker, media och allmänhet kunna övertygas om detta?
Om någon drev frågan tror jag risken är stor att T-Centralen får färre spår, och då blir ju kapaciteten mindre. Ja, den som vill behålla Östra station riskerar nog motfrågan "kan vi inte fortsätta köra alla tåg dit då?". Och då faller ju hela idén med en koppling till T-Centralen.
Verspieder skrev:twr skrev:Visst, men hur viktigt är det att just Enebyberg och Djursholms Ekeby får direkt förbindelse med Arninge? Det kommer finnas många platser i Nordost som inte har det. Man sparar både vändspår, tåg, depåplatser och eventuellt planskildheter på att vända denna linje i Viggbyholm. Känns som ett enkelt val.
Jag förstår hur du menar, men jag tror ändå att det finns gott om starka krafter som idag är helt inriktade på just Arninge.
twr skrev:Verspieder skrev:twr skrev:Visst, men hur viktigt är det att just Enebyberg och Djursholms Ekeby får direkt förbindelse med Arninge? Det kommer finnas många platser i Nordost som inte har det. Man sparar både vändspår, tåg, depåplatser och eventuellt planskildheter på att vända denna linje i Viggbyholm. Känns som ett enkelt val.
Jag förstår hur du menar, men jag tror ändå att det finns gott om starka krafter som idag är helt inriktade på just Arninge.
Jag förstår hur du menar! Men dessa krafter känner ju inte ens till denna specifika linje. Och 16 tåg i timmen är ju redan en hög standard, det behövs inte mer till Arninge. Besparingen är så stor i att vända ett tåg varje kvart i Viggbyholm.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster