ons 31 aug, 2016 9:46
ons 31 aug, 2016 12:16
ons 31 aug, 2016 12:54
gbd skrev:Hur fixar man den där skipstop trafiken? Har man omkörningsspår vid stationerna?
ons 31 aug, 2016 15:31
gbd skrev:Hur fixar man den där skipstop trafiken? Har man omkörningsspår vid stationerna?
ons 31 aug, 2016 18:38
Lars_L skrev:gbd skrev:Hur fixar man den där skipstop trafiken? Har man omkörningsspår vid stationerna?
Sådant fungerar i princip aldrig eftersom det blir för störningskänsligt och signalsystem och annat gör att det tar för lång tid att köra om.
ons 31 aug, 2016 19:41
kildor skrev:Lars_L skrev:gbd skrev:Hur fixar man den där skipstop trafiken? Har man omkörningsspår vid stationerna?
Sådant fungerar i princip aldrig eftersom det blir för störningskänsligt och signalsystem och annat gör att det tar för lång tid att köra om.
I Japan finns det gott om exempel där snabbare tåg kör om långsammare. Både t.ex. Shinkansen och flera lokaltåg tillämpar detta. Men det är i Japan...
ons 31 aug, 2016 20:43
kildor skrev:Lars_L skrev:gbd skrev:Hur fixar man den där skipstop trafiken? Har man omkörningsspår vid stationerna?
Sådant fungerar i princip aldrig eftersom det blir för störningskänsligt och signalsystem och annat gör att det tar för lång tid att köra om.
I Japan finns det gott om exempel där snabbare tåg kör om långsammare. Både t.ex. Shinkansen och flera lokaltåg tillämpar detta. Men det är i Japan...
ons 31 aug, 2016 21:14
ons 31 aug, 2016 21:18
TKO skrev:Även i planeringen för den framtida pendeltågstrafiken i Stockholm har begreppet "skip-stop" använts. Men där är man på ledningsnivå medveten om att det är mindre lyckat, jag tar mej friheten att citera delar av ett brev från en tjänsteman på Strategisk utveckling/Trafik och Infrastruktur:
"Du har helt rätt i att den trafikeringsmodellen snarare är av typen express/lokal än skip-stop.
Skip-stop är ett arbetsnamn för snabbtågen som har dröjt sig kvar. Den här sortens utredningsarbete bedrivs genom att ett större antal arbets-,samråds- och dialogmöten hålls med en massa olika organisationer och parter. I de diskussionerna behövs ett konceptnamn och då är ordet snabbtåg upptaget av snabba fjärrtåg. Alltså dök ordet skip-stoptrafikering upp. Jag skulle nog säga att det snarare kommer från den lite löst definierade gruppen järnvägare/trafikare i Stockholm än från konsulten. (Individer som på olika företag/organisationer arbetar med kollektiv/spårtrafikplanering )
På Saltsjöbanan kallas snabbtåget inofficiellt ”Expressen”. Inom Pågatågen kallar de sina enstaka snabbtåg för ”Pågatåg express”. De pågatåg som stannar överallt brukar ibland kallas "stopptåg", vilket är lite inspiration från nederländskan.
I RUFS kallas förlagan för Regionpendel. Om du själv har några bra förslag, gärna med lite järnvägskultur från fler platser än du nämnt hittills får du gärna återkomma till mig.
Om Trafiknämnden väljer att gå vidare med ett snabbpendeltågskoncept borde vi hitta på något liknande konceptuellt namn. Samma sak gäller linjenummer. Kanske det ska heta 41X och X-et betyder express, på samma sätt som buss 676X går direkt från Norrtälje till Danderyds sjukhus utan att stanna på de mellanliggande hållplatserna o.s.v. I så fall bör ett samlat grepp tas för all SL-trafik där vi kör expressturer."
Tyvärr kom jag inte på något bättre namn på konceptet, annat än att kalla snabbtågen för Snabbtåg!
Tack för visat intresse!
Thomas K Ohlsson
ons 31 aug, 2016 21:28
Bo Rengmark skrev:Är det ingen som kommer ihåg provperioden i Stockholms tunnelbana i slutet av 80-talet med skipstop både på Norsborgs- och Hässelbygrenen? Vissa tåg körde då Sätra-Liljeholmen utan uppehåll och vissa Vällingby-Alvik med bara ett uppehåll vid Brommaplan.
ons 31 aug, 2016 21:40
1 skrev:TKO skrev:Även i planeringen för den framtida pendeltågstrafiken i Stockholm har begreppet "skip-stop" använts. Men där är man på ledningsnivå medveten om att det är mindre lyckat, jag tar mej friheten att citera delar av ett brev från en tjänsteman på Strategisk utveckling/Trafik och Infrastruktur:
"Du har helt rätt i att den trafikeringsmodellen snarare är av typen express/lokal än skip-stop.
Skip-stop är ett arbetsnamn för snabbtågen som har dröjt sig kvar. Den här sortens utredningsarbete bedrivs genom att ett större antal arbets-,samråds- och dialogmöten hålls med en massa olika organisationer och parter. I de diskussionerna behövs ett konceptnamn och då är ordet snabbtåg upptaget av snabba fjärrtåg. Alltså dök ordet skip-stoptrafikering upp. Jag skulle nog säga att det snarare kommer från den lite löst definierade gruppen järnvägare/trafikare i Stockholm än från konsulten. (Individer som på olika företag/organisationer arbetar med kollektiv/spårtrafikplanering )
På Saltsjöbanan kallas snabbtåget inofficiellt ”Expressen”. Inom Pågatågen kallar de sina enstaka snabbtåg för ”Pågatåg express”. De pågatåg som stannar överallt brukar ibland kallas "stopptåg", vilket är lite inspiration från nederländskan.
I RUFS kallas förlagan för Regionpendel. Om du själv har några bra förslag, gärna med lite järnvägskultur från fler platser än du nämnt hittills får du gärna återkomma till mig.
Om Trafiknämnden väljer att gå vidare med ett snabbpendeltågskoncept borde vi hitta på något liknande konceptuellt namn. Samma sak gäller linjenummer. Kanske det ska heta 41X och X-et betyder express, på samma sätt som buss 676X går direkt från Norrtälje till Danderyds sjukhus utan att stanna på de mellanliggande hållplatserna o.s.v. I så fall bör ett samlat grepp tas för all SL-trafik där vi kör expressturer."
Tyvärr kom jag inte på något bättre namn på konceptet, annat än att kalla snabbtågen för Snabbtåg!
Tack för visat intresse!
Thomas K Ohlsson
Ahh - äntligen ett seriöst debattämne som jag uppskattar att gotta mig åt efter en lång arbetsdag inom "Den Östra Spårvägen"
För att finna "bra förslag, gärna med lite järnvägskultur" går jag självklart till mitt bibliotek och greppar ett exemplar av "Kommunikan". En referens förutan små möjligheter gives att greppa "järnvägskulturen".
I dess sida med teckenförklaringar gives ett flertal klatschiga förslag att kategorisera olika tåg;![]()
Håll med om att det skulle kännas bra att ur högtalarna på Stockholm Östra få lyssna på en förtjusande röst som kungör; "Ilsnälltåg kl. 17:05 mot Rimbo avgår från spår 4. Vi önskar Er alla en trevlig resa!"
Vänligen / Lena
ons 31 aug, 2016 21:58
Bo Rengmark skrev:Är det ingen som kommer ihåg provperioden i Stockholms tunnelbana i slutet av 80-talet med skipstop både på Norsborgs- och Hässelbygrenen? Vissa tåg körde då Sätra-Liljeholmen utan uppehåll och vissa Vällingby-Alvik med bara ett uppehåll vid Brommaplan.
fre 02 sep, 2016 0:04
Lars_L skrev:Bo Rengmark skrev:Är det ingen som kommer ihåg provperioden i Stockholms tunnelbana i slutet av 80-talet med skipstop både på Norsborgs- och Hässelbygrenen? Vissa tåg körde då Sätra-Liljeholmen utan uppehåll och vissa Vällingby-Alvik med bara ett uppehåll vid Brommaplan.
Fast det var ingen provperiod. Det roliga - och intressanta - är att man efteråt i historieskrivningen velat kalla det för ett försök, eller prov. Men som man skrev 1987 i tidtabellen; "From augusti 1987 permanentas snabb-T-banorna på linjerna Norsborg-Ropsten och Norsborg-Mörby". Tågen på gröna linjen permanentates ju dock först året efter - alltså augusti 1988. Där fick man ju dock ändra tidtabellen redan efter några månader, inte minst på grund av förarbristen, men det berodde ju mest på att man införde 7.5-minuterstrafik som grundtrafik dagtid på respektive linje. Dock behöll man ju snabbtåg även på gröna linjen fram till hösten 1989.
På röda linjen körde man väl det här konceptet iaf fram till och med våren 1990, eller till och med sommaren. Och som sagt, ingen skulle då ha kommit på att kalla det "Skip-stop".
sön 11 sep, 2016 20:06
TKO skrev:Dom som argumenterar för att termen 'skip-stop' ska betyda något annat i Sundbyberg än vad den gör i den stora världen därutanför bör ställa sej några frågor:
- Hittade nåt snille på Lindhagensgatan (eller var det kanske Tegnergatan) på denna inhemska term alldeles själv eller kan det ha funnits en påverkan utifrån?
- OM det handlar om ett övertaget utländskt begrepp, finns det då någon anledning att ge det en annan betydelse?
- Kan det vara så att den som först införde begreppet i det svenska språket missuppfattat betydelsen?
- Om man vill ha en term som har en specifikt svensk betydelse, är det då inte lämpligt att välja en sammansättning av ord som faktiskt finns i det svenska språket?
- Är inte de korrekta orden (på svenska) snarare 'hoppa över' än 'skip' respektive 'uppehåll' istället för 'stop'?
sön 11 sep, 2016 20:09
kildor skrev:Lars_L skrev:gbd skrev:Hur fixar man den där skipstop trafiken? Har man omkörningsspår vid stationerna?
Sådant fungerar i princip aldrig eftersom det blir för störningskänsligt och signalsystem och annat gör att det tar för lång tid att köra om.
I Japan finns det gott om exempel där snabbare tåg kör om långsammare. Både t.ex. Shinkansen och flera lokaltåg tillämpar detta. Men det är i Japan...