Nya tåg till Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Christian Spår » ons 31 aug, 2016 12:35

Vad är merkostnaden att beställa tågsätt för annan än normal spårvidd? Jag tycker det ser ut som alla inköp har så pass många andra områden de specialanpassas för, signalsystem, strömförsörjning, handikappanpassning, luftkonditionering, platformshöjd/instegsnivå, inredning. Inga inköp verkar vara direkt tagna från en katalog / "off the shelf" så vi har identisk produkt som de bygger till fyrtioelva andra städer i världen.

En viktig del om folk åker kollektivtrafik eller ej är hur reskostnaden står sig till alternativen. Att ändra spårvidd betyder inte bara arbetet i sig, men att man måste byta ut hela vagnparken rakt av också, och det var där man tänkte spara pengar. I min erfarenhet är det premie på att få ett jobb utfört snabbt, än alternativet att få det allt eftersom leverantör klarar av med sin nuvarande dimensionering.
Christian Spår

Inläggav twr » ons 31 aug, 2016 12:43

Ute och åker skrev:
twr skrev:Jag vet inte riktigt vilket budskap ditt är...? Även 2048 kommer förstås argumenten för att bygga vidare på ett befintligt system vara starka. Och jag vet inte om resenärerna bryr sig om vilken spårvidd det är, tvivlar på det!

Är ditt budskap att det är vad som gäller 2048? I den mån det fanns något budskap i det jag skrev så är det att det är svårt att sia om vilka faktorer som kommer att vara viktiga 2048. Men jag kanske har fel på den punkten. Det kanske finns de som vet redan nu! :)

Det är förstås ingen som vet. Men det finns ingen anledning att tro att saker måste vara annorlunda bara för att det är framtid. Det finns sällan skäl att göra om allt i grunden. Det är ett dyrt och stort projekt att byta spårvidd nu och det kommer det vara i framtiden också. Och Roslagsbanan är ett så stort system att det inte är några större problem att beställa tåg för det. Skillnaden på att beställa 96 stycken C30 till Röda linjen eller 67 stycken X15p till Roslagsbanan är kanske inte så stor. Möjligen finns det en merkostnad i att köpa tåg för smalspår, det vet jag inte. Men den kostnaden bör vara liten jämfört med att bygga om en hel infrastruktur för att byta spårvidd.

De upprustningar som har gjorts senaste decennier har väl i en del fall en livslängd mot slutet av detta sekel. Det finns väl ingen anledning att riva upp och börja om?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » ons 31 aug, 2016 12:59

Mitt inlägg om 2048 var inte så seriöst menat. Jag menar bara att när man nu väl har valt kanske ansvariga inte kommer att orka utreda frågan om sth 120. Så vi kommer att sväva i ovisshet, om inte någon gör en hobbyutredning.

Med viss tvekan skulle jag säga att Rimbo och Arlanda är bra idéer, men jag tvivlar på att det kommer att hända. Så vi behöver inte 120 där heller. Om någon vill diskutera dessa grenar vidare finns det även separata trådar för det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Ute och åker » ons 31 aug, 2016 13:57

twr skrev:Det är ett dyrt och stort projekt att byta spårvidd nu och det kommer det vara i framtiden också.

Jag tror nog vi är ganska överens. ;)

Vad som händer efter Sverigeförhandlingen tror jag kan ha stor betydelse för Roslagsbanan. Om vi antar att båda dessa förutsättningar uppfylls (vilket vi inte säkert vet i nuläget)...

1. Roslagsbanan byggs om och får sträckningen Universitetet-Odenplan-Centralen (inom den planeringshorisont som nu föreligger)
2. Man inser att man behöver ännu ett spårsystem söder om stan och bestämmer sig att förlänga Roslagsbanan söderut från Centralen mot de södra förorterna, kanske med ett tunnelbaneliknande system (låt oss säga att det sker 2048)

...så tror jag att man gör en genomgripande analys vad det är som ska rulla på Roslagsbanans spår och hur det ska utformas. Jag tror att man insåg det även när de nu nya tågen beställdes. Det har ju varit visst besvär med att få igenom de nödvändiga investeringsbesluten, och att gapa efter ännu högre standard hade varit svårt i ett läge då det beordras trimningar av utförandet för de olika spårsystemen. Av ekonomiska skäl.

Citatet om 2048 snodde jag, bara för att jag själv skulle slippa ange ett årtal (som det kanske skulle uppstå en pseudodiskussion kring), och så tänkte jag att det kan komma att sammanfalla med en förlängning söderut med de nya förutsättningar det ger. Jag borde ha varit tydligare med hur jag tänkte där. ;)
Ute och åker

Inläggav TKO » ons 31 aug, 2016 16:21

Christian Spår skrev:Vad är merkostnaden att beställa tågsätt för annan än normal spårvidd? Jag tycker det ser ut som alla inköp har så pass många andra områden de specialanpassas för, signalsystem, strömförsörjning, handikappanpassning, luftkonditionering, platformshöjd/instegsnivå, inredning. Inga inköp verkar vara direkt tagna från en katalog / "off the shelf" så vi har identisk produkt som de bygger till fyrtioelva andra städer i världen.
---klipp---

Till viss del så består "specialanpassningen" i att tillverkaren plockar ihop olika delar som finns på lager - eller åtminstone i ritningsarkivet. Boggier för 891 mm spårvidd finns sällan där...
Vi kan också fråga oss varför vissa fordon - spårvagnar, tunneltågsvagnar etc - måste skilja sej åt så mycket mellan olika städer och bansystem. Detta gäller ju inte för bussar, och faktiskt inte heller för tyngre järnvägsfordon. Som pendeltåg eller motsvarande har ju X10-, X50- och X60-familjerna använts över hela landet, medan våra tre spårvägsstäder prompt måste ha alldeles egna vagntyper. Kan det vara för att det blir billigare?

twr skrev: ---klipp---
Och Roslagsbanan är ett så stort system att det inte är några större problem att beställa tåg för det. Skillnaden på att beställa 96 stycken C30 till Röda linjen eller 67 stycken X15p till Roslagsbanan är kanske inte så stor. Möjligen finns det en merkostnad i att köpa tåg för smalspår, det vet jag inte.
---klipp---

Merkostnaden för smalspår är inte så stor om vi håller oss till spårvidder som är vanligt förekommande. Tyvärr tillhör inte 891 mm dessa. När vi kommer under meterspår så börjar det bli knepigt, och därmed dyrare. Ja möjligen klarar sej "italienskt meterspår" (950 mm) utan denna fördyring...
Men naturligtvis finns det många som vill leverera 67 st X15p, bara kunden är villig att betala!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav CS » ons 31 aug, 2016 23:11

TKO skrev:
Till viss del så består "specialanpassningen" i att tillverkaren plockar ihop olika delar som finns på lager - eller åtminstone i ritningsarkivet. Boggier för 891 mm spårvidd finns sällan där...
Vi kan också fråga oss varför vissa fordon - spårvagnar, tunneltågsvagnar etc - måste skilja sej åt så mycket mellan olika städer och bansystem. Detta gäller ju inte för bussar, och faktiskt inte heller för tyngre järnvägsfordon. Som pendeltåg eller motsvarande har ju X10-, X50- och X60-familjerna använts över hela landet, medan våra tre spårvägsstäder prompt måste ha alldeles egna vagntyper. Kan det vara för att det blir billigare?

Om man tittar på de nordiska normalspåriga spårvägarna och interoperabiliteten så förhåller sig väl det såhär. Rätta/komplettera gärna där jag har missuppfattat något

Göteborg
2,65m bredd, M25-svep, göteborgssystemet för växelstyrning, enriktningsvagnar, 30m plattformslängd-förlängningsbart till 45m, 22mm hjulflänsdjup

Norrköping
2,40m bredd, M06-svep, göteborgsystemet för växelstyrning, enriktningsvagnar, 30m plattformslängd, 22mm hjulflänsdjup

Tvärbanan, Sickla
2,65m bredd, A32-svep, Bombardier ATC, tvåriktningsvagnar, 60m plattformslängd, 25mm hjulflänsdjup

Nockebybanan
2,65m bredd, A32-svep, ingen ATC, tvåriktningsvagnar 30m plattformslängd, 25mm hjulflänsdjup

Tvärbana Solna
2,65m bredd, A32-svep, GE-ATC, tvåriktningsvagnar, 60m plattformslängd, 25mm hjulflänsdjup

Lidingöbanan
2,65m bred, A32-svep, Siemens-ATC, tvåriktningsvagnar, 60m plattformslängd förutom Ropsten, 25mm hjulflänsdjup

Spårväg City
2,65m bred, A36-svep, Göteborgsystemet för växelstyrning, tvåriktningsvagnar, 40m plattformslängd - förlängningsbart till 60m, 22mm hjulflänsdjup

Oslo
2,65m bred, M25-svep, Göteborgsystemet för växelstyrning?, tvåriktningsvagnar/enriktningsvagnar, 30m plattformslängd, 22mm hjulflänsdjup

Bergen
2,65m bred, variotram-svep, BBR för växelstyrning och ATC?, tvåriktningsvagnar, 40m plattformslängd, 22mm hjulflänsdjup.

Det intressanta är ju att Stockholm har bristande interoperabilitet mellan sina 5 spårvagnslinjer. Trots att det är samma förvaltning av dem. I övrigt sett så har de nordiska normalspåriga spårvägarna relativt gemensam standard.

Det som verkligen är udda och specialbyggen utan standardisering är just tunnelbanor.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS

Inläggav TKO » ons 31 aug, 2016 23:19

Du har rätt - i ett vidare perspektiv är det tunnelbanorna som sticker ut med lokalspecifika vagnar. Men spårvägarna ligger inte långt efter - även om bangeometrin skulle tillåta standardiserade vagnar så hittar varje förvaltning helst sin egen lösning. Fallet SL är naturligtvis exceptionellt i sin dumhet - men för att inte bli beskylld för att alltid rida på samma käpphäst avstår jag från vidare kommentarer!

Thomas K Ohlsson
(för tillfället återhållsam)
TKO

Inläggav Ute och åker » tor 01 sep, 2016 7:52

CS skrev:Om man tittar på de nordiska normalspåriga spårvägarna och interoperabiliteten så förhåller sig väl det såhär. Rätta/komplettera gärna där jag har missuppfattat något

Göteborg
2,65m bredd, M25-svep, göteborgssystemet för växelstyrning, enriktningsvagnar, 30m plattformslängd-förlängningsbart till 45m, 22mm hjulflänsdjup

Norrköping
2,40m bredd, M06-svep, göteborgsystemet för växelstyrning, enriktningsvagnar, 30m plattformslängd, 22mm hjulflänsdjup

Tvärbanan, Sickla
2,65m bredd, A32-svep, Bombardier ATC, tvåriktningsvagnar, 60m plattformslängd, 25mm hjulflänsdjup

Nockebybanan
2,65m bredd, A32-svep, ingen ATC, tvåriktningsvagnar 30m plattformslängd, 25mm hjulflänsdjup

Tvärbana Solna
2,65m bredd, A32-svep, GE-ATC, tvåriktningsvagnar, 60m plattformslängd, 25mm hjulflänsdjup

Lidingöbanan
2,65m bred, A32-svep, Siemens-ATC, tvåriktningsvagnar, 60m plattformslängd förutom Ropsten, 25mm hjulflänsdjup

Spårväg City
2,65m bred, A36-svep, Göteborgsystemet för växelstyrning, tvåriktningsvagnar, 40m plattformslängd - förlängningsbart till 60m, 22mm hjulflänsdjup

Oslo
2,65m bred, M25-svep, Göteborgsystemet för växelstyrning?, tvåriktningsvagnar/enriktningsvagnar, 30m plattformslängd, 22mm hjulflänsdjup

Bergen
2,65m bred, variotram-svep, BBR för växelstyrning och ATC?, tvåriktningsvagnar, 40m plattformslängd, 22mm hjulflänsdjup.

Det intressanta är ju att Stockholm har bristande interoperabilitet mellan sina 5 spårvagnslinjer. Trots att det är samma förvaltning av dem. I övrigt sett så har de nordiska normalspåriga spårvägarna relativt gemensam standard.

Det som verkligen är udda och specialbyggen utan standardisering är just tunnelbanor.

Tack för en intressant sammanställning! :)

När det gäller standardisering så har jag några kompletteringar/frågor. Observera att meningarna är av frågekaraktär och inte ska läsas som något sorts facit. Så även jag säger, rätta/komplettera gärna. :)

Norrköping och Göteborg hade väl från början samma "svep". Sedan separerade Göteborg spåren för framtida större vagnar. Sedan inför högertrafikomläggningen så var det väl tekniska ganska lika vagnar Norrköping och Göteborg fick, bara det att Norrköpings fick vara lite smalare då?

Nockebybanan och Lidingöbanan hade väl vagnar av (ungefär) samma typ, tills ganska nyligen då Lidingö fick något längre vagnar som (ännu) inte kan gå på Nockebybanan?

Lidingöbanan har ju betydande enkelspårssträckor till skillnad från Nockebybanan och därför hade man tidigt behov av signalsystem till Lidingöbanan?

Tvärbanan hade behov av högre hastigheter och då ville man ha ett mer modernt system än på Lidingöbanan?

Spårväg City byggdes ju från början för museivagnar och fick först senare "ordinarie" trafik, då vagnar fixades med hjälp av Norrköping? Och då tog man delvis i bruk räls som använts tidigare?

Tvärbanan hade en kort linjesträcka vid Årstadal delad med järnvägen och då fick man anpassa flänsar efter det, och det blev annan profil än Djurgårdslinjen (som Spårväg City hette då)?

Tunnelbanan i Stockholm hämtade väl tekniken från New York och betydande delar av de första vagnarna var väl byggda av Westinghouse? Det som gjorde att man fick ha något smalare vagnar än i New York var att man konverterade en spårvägstunnel (som inte var fullt så bred) mellan Slussen och Skanstull till tunnelbana?

Egentligen är kanske inte frågorna så intressanta i sig. Jag ville bara tydliggöra att skillnaden i standardisering kanske beror på att förutsättningarna varit olika under resans gång för varje spårnät, och då har man försökt anpassa sig till det på respektive ställe. Det är alltså inte med vilje man gjort olika utan därför att den "perfekta" lösningen som var applicerbar överallt inte har funnits. Det är lite som att vi som köper bil köper lite olika sorts bilar beroende på vad för behov vi har (snabbt/billigt/komfortabelt/lyxigt/stort/litet). Alltså, man fixerar sig ju vid de egna behoven och tänker inte så mycket på "interoperabiliteten" med fordon på andra ställen. Ja, när det gäller bilar måste de ju vara operabla på samma vägnät förstås. :)
Ute och åker

Inläggav TKO » tor 01 sep, 2016 8:00

Kort kommentar:
Tvärbanan delar fortfarande en kort spårsträcka med godsbanan till Lövholmskajen (Cementa) - men det var kanske det du menade?

Intressanta frågeställningar!

/TKO
TKO

Inläggav Ute och åker » tor 01 sep, 2016 8:22

TKO skrev:Kort kommentar:
Tvärbanan delar fortfarande en kort spårsträcka med godsbanan till Lövholmskajen (Cementa) - men det var kanske det du menade?

Tack! Oj, jag borde ha skrivit "har" istället för "hade". Jag gick kanske omedvetet händelserna i förväg, för man vill nämligen ta bort det där godsspåret för att kunna bygga bostäder på vissa ställen det drar fram. Även kunden själv vill man gärna flytta, för att kunna bygga bostäder där (på sedvanligt Stockholmsmanér). Kunden (Heidelberg Cement) påverkar indirekt tvärbanan på annat sätt också. För tunga cementbilar drar fram längs spåren mellan Liljeholmen och den reservhållplats som heter "Gröndalsrampen". Och de är dels en ytterligare faktor i blandtrafiken, dels bidrar de nog till ökat slitage på spåren och både det underhåll och akutreparationer som gjorts under åren på sträckan. ;)
Ute och åker

Inläggav twr » tor 01 sep, 2016 8:31

Ute och åker skrev:
TKO skrev:Kort kommentar:

Tack! Oj, jag borde ha skrivit "har" istället för "hade". Jag gick kanske omedvetet händelserna i förväg, för man vill nämligen ta bort det där godsspåret för att kunna bygga bostäder på vissa ställen det drar fram. Även kunden själv vill man gärna flytta, för att kunna bygga bostäder där (på sedvanligt Stockholmsmanér). Kunden (Heidelberg Cement) påverkar indirekt tvärbanan på annat sätt också. För tunga cementbilar drar fram längs spåren mellan Liljeholmen och den reservhållplats som heter "Gröndalsrampen". Och de är dels en ytterligare faktor i blandtrafiken, dels bidrar de nog till ökat slitage på spåren och både det underhåll och akutreparationer som gjorts under åren på sträckan. ;)

Tanken är att Cementa ska flytta till Ropsten, och därmed påverkar de i högsta grad även framtida Spårväg City.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Ute och åker » tor 01 sep, 2016 8:39

Christian Spår skrev:Vad är merkostnaden att beställa tågsätt för annan än normal spårvidd? Jag tycker det ser ut som alla inköp har så pass många andra områden de specialanpassas för, signalsystem, strömförsörjning, handikappanpassning, luftkonditionering, platformshöjd/instegsnivå, inredning. Inga inköp verkar vara direkt tagna från en katalog / "off the shelf" så vi har identisk produkt som de bygger till fyrtioelva andra städer i världen.

En viktig del om folk åker kollektivtrafik eller ej är hur reskostnaden står sig till alternativen. Att ändra spårvidd betyder inte bara arbetet i sig, men att man måste byta ut hela vagnparken rakt av också.

OM man nu skulle byta spårvidd, så finns det ju ett tänkbart alternativ också (förvisso otänkbart för en del). När de nya tågen anlänt så blir det ju en blandning mellan gamla och nya tåg. Förr eller senare är de gamla tågen tekniskt och ekonomiskt utslitna. Då SKULLE man kunna konvertera sträckan Roslags Näsby - Centralen (som det väl blir) till normalspår, och låta de nu nya tågen köra som anslutningsbanor från respektive gren till Roslags Näsby och Näsbyparksgrenen till Djursholms Ösby. Visserligen har en liknande lösning med tunnelbana till Täby och Roslagsbanan som anslutningsbana till den tunnelbanan fått tummen ner i en folkomröstning. Men tiderna förändras och kanske skulle det bli ett annat resultat av en folkomröstning idag.

Det finns faktiskt en fördel av det också. Eftersom tågen från Rimbo/Kårsta/Arlanda (hur det nu blir) inte behöver dela gemensamt spår söder om Roslags Näsby med tågen från Österskär, så skulle man rejält kunna öka turtätheten på respektive gren. Det kanske rentav är så att folk skulle uppskatta tät trafik på en Roslagsbana till Roslags Näsby, även om man fick byta till det normalspåriga systemet där. Bytet bör rimligtvis ske över plattform i Roslags Näsby så man slipper åka i rulltrappor och så.

Ja, ja, det var en spontan tanke. Att gilla eller slita isär. ;)
Ute och åker

Inläggav Ute och åker » tor 01 sep, 2016 8:45

Hmm... Cementa skrivs det i flera inlägg. Heidelberg Cement skrev jag. Båda namnen förekommer, men Cementa skrivs med större bokstäver: Google Street View :D
Senast redigerad av Ute och åker tor 01 sep, 2016 8:54, redigerad totalt 1 gång.
Ute och åker

Inläggav twr » tor 01 sep, 2016 8:53

Ute och åker skrev:Hmm... Cementa skrivs det i flera inlägg. Heidelberg Cement skrev jag. Båda namnen förekommer: Google Street View

Det har alltid hetat Cementa, men det har väl köpts upp av en tysk koncern. Det är möjligt att de har bytt skyltarna. Det är samma företag i alla fall.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tor 01 sep, 2016 8:54

Ute och åker skrev:

En viktig del om folk åker kollektivtrafik eller ej är hur reskostnaden står sig till alternativen. Att ändra spårvidd betyder inte bara arbetet i sig, men att man måste byta ut hela vagnparken rakt av också.

OM man nu skulle byta spårvidd, så finns det ju ett tänkbart alternativ också (förvisso otänkbart för en del). När de nya tågen anlänt så blir det ju en blandning mellan gamla och nya tåg. Förr eller senare är de gamla tågen tekniskt och ekonomiskt utslitna. Då SKULLE man kunna konvertera sträckan Roslags Näsby - Centralen (som det väl blir) till normalspår, och låta de nu nya tågen köra som anslutningsbanor från respektive gren till Roslags Näsby och Näsbyparksgrenen till Djursholms Ösby. Visserligen har en liknande lösning med tunnelbana till Täby och Roslagsbanan som anslutningsbana till den tunnelbanan fått tummen ner i en folkomröstning. Men tiderna förändras och kanske skulle det bli ett annat resultat av en folkomröstning idag.

Det finns faktiskt en fördel av det också. Eftersom tågen från Rimbo/Kårsta/Arlanda (hur det nu blir) inte behöver dela gemensamt spår söder om Roslags Näsby med tågen från Österskär, så skulle man rejält kunna öka turtätheten på respektive gren. Det kanske rentav är så att folk skulle uppskatta tät trafik på en Roslagsbana till Roslags Näsby, även om man fick byta till det normalspåriga systemet där. Bytet bör rimligtvis ske över plattform i Roslags Näsby så man slipper åka i rulltrappor och så.

Ja SKULLE man kunna göra, men VARFÖR? Det finns inget behov av att köra tätare trafik på grenarna. Jag ser enbart nackdelar med ditt förslag. Standardisering för standardiseringens skull är starkt överskattat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Ute och åker » tor 01 sep, 2016 9:05

twr skrev:Ja SKULLE man kunna göra, men VARFÖR? Det finns inget behov av att köra tätare trafik på grenarna. Jag ser enbart nackdelar med ditt förslag. Standardisering för standardiseringens skull är starkt överskattat.

Man kan utveckla förslaget. Det SKULLE kunna tänkas att det blir tätare bebyggelse längs de kvarvarande grenarna, vilket kan medföra att behovet uppstår. Man kan också tänka sig att en normalspår norrut mot Roslags Näsby bara är första steget mot en fortsatt konvertering. När de nu nya tågen faller för ålderssträcket kan man tänka i nya banor. :)

Ja, man får väl tro av SL:s och Förvaltningens agerande att standardisering är överskattat. Med tanke på de nämnda olika standarderna för spårvägar i Stockholm. Och lokalbanorna är ju inte heller standardiserade. Ej heller är och blir signalsystemen på tunnelbanan det. Att det blir så olika beror väl på att man i varje beslutssituation försöker finna den ekonomiskt och tekniskt bästa lösningen. Och teknik (liksom idéer) utvecklas ju hela tiden. :)
Ute och åker

Inläggav Inge » tor 01 sep, 2016 10:24

Ute och åker skrev:OM man nu skulle byta spårvidd, så finns det ju ett tänkbart alternativ också (förvisso otänkbart för en del). När de nya tågen anlänt så blir det ju en blandning mellan gamla och nya tåg. Förr eller senare är de gamla tågen tekniskt och ekonomiskt utslitna. Då SKULLE man kunna konvertera sträckan Roslags Näsby - Centralen (som det väl blir) till normalspår, och låta de nu nya tågen köra som anslutningsbanor från respektive gren till Roslags Näsby och Näsbyparksgrenen till Djursholms Ösby. Visserligen har en liknande lösning med tunnelbana till Täby och Roslagsbanan som anslutningsbana till den tunnelbanan fått tummen ner i en folkomröstning. Men tiderna förändras och kanske skulle det bli ett annat resultat av en folkomröstning idag.

Folkomröstningarna behöver man inte lägga så stor vikt vid. Inte bara för att de hunnit bli utdaterade, utan för att de skett i fel församlingar. Att låta folk som bor vid stationerna rösta om huruvida pengarna för utbyggd tunnelbana till de som skall flytta in ute i skogarna istället skall gå till deras eget lokaltåg, är lite som att låta facket ta över bolagsstämman och rösta om aktieutelningen istället skulle gå till löneökningar.

Jo, visst kunde man lägga en tunnelbanestation i ytläge mellan Vallentunaspåsen. Dyrare, men kanske värt det?

Någonstans handlar det väl om att man kan ta pengar från tunneln mellan Näsby och Arninge för att delfinansiera en konverteting av en lite längre sträcka av Roslagsbanan mot Österåker. Frågan är då hur mycket extravaganser man har råd med?

Utan konvertering hamnar förstås tunnelbanan under jord genom Täby.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Ute och åker » tor 01 sep, 2016 10:42

Inge skrev:Utan konvertering hamnar förstås tunnelbanan under jord genom Täby.

Man kan fundera över vad Täby-borna skulle uppskatta mest av följande alternativ som förekommit i den senare debatten (Roslagspilen är väl numera avförd av kapacitetsskäl):

1. Förlängning (under jord) av gula linjen från Odenplan
2- Förlängning (under jord) av röda linjen från Mörby Centrum
3. Konvertering av Roslagsbanan (i ytläge) via Odenplan till Centralen

Det tredje alternativet ger ju god tillgänglighet OCH större kapacitet än de andra två alternativen. Om den underjordiska sträckningen genom Odenplan mot Centralen, genom god profil och banstandard, förbereds för en MÖJLIG konvertering till normalspår, så har man ju möjligheten åtminstone. Jag har en känsla av att man tänker på de här frågorna inom Sverige-förhandlingen och kanske stakar ut en framtida utvecklingsinriktning för Roslagsbanan. Eller också gör man det inte utan överlåter det åt en framtida utredning. ;)

Rent generellt har det väl inte varit så ovanligt i Sverige att man breddat 891-spår till normalspår. Vid ökad trafik och/eller för standardiseringens skull. Det har hänt även på delar av Roslagsbanan (Hargshamn-Hallstavik)! :)
Ute och åker

Inläggav twr » tor 01 sep, 2016 10:44

Ute och åker skrev:
twr skrev:Ja SKULLE man kunna göra, men VARFÖR? Det finns inget behov av att köra tätare trafik på grenarna. Jag ser enbart nackdelar med ditt förslag. Standardisering för standardiseringens skull är starkt överskattat.

Man kan utveckla förslaget. Det SKULLE kunna tänkas att det blir tätare bebyggelse längs de kvarvarande grenarna, vilket kan medföra att behovet uppstår. Man kan också tänka sig att en normalspår norrut mot Roslags Näsby bara är första steget mot en fortsatt konvertering. När de nu nya tågen faller för ålderssträcket kan man tänka i nya banor. :)

Ja, man får väl tro av SL:s och Förvaltningens agerande att standardisering är överskattat. Med tanke på de nämnda olika standarderna för spårvägar i Stockholm. Och lokalbanorna är ju inte heller standardiserade. Ej heller är och blir signalsystemen på tunnelbanan det. Att det blir så olika beror väl på att man i varje beslutssituation försöker finna den ekonomiskt och tekniskt bästa lösningen. Och teknik (liksom idéer) utvecklas ju hela tiden. :)

Jag vill inte låta tråkigt kritisk, men jag ser inte poängen med konvertering. Lite mer standardisering kan vi gott ha. Men Roslagsbanan är ett så stort system att den kan få ses som ett eget trafikslag. Termen lokalbana undviker jag för den antyder att de har mer gemensamt än de faktiskt har, menar jag. Att ha trafikslagen pendeltåg, Roslagsbana, tunnelbana och spårväg är faktiskt hanterbart.

Hade det varit 1885 nu är det klart vi gärna hade tagit chansen att göra Roslagsbanan normalspårig, så att det kunde bli en del av pendeltågssystemet. Men som det är nu blir olägenheterna av att ändra väldigt stora, och jag har svårt att se att det över huvud taget skulle finnas någon nytta med det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tor 01 sep, 2016 10:47

Ute och åker skrev:3. Konvertering av Roslagsbanan (i ytläge) via Odenplan till Centralen

Det tredje alternativet ger ju god tillgänglighet OCH större kapacitet än de andra två alternativen. Om den underjordiska sträckningen genom Odenplan mot Centralen, genom god profil och banstandard, förbereds för en MÖJLIG konvertering till normalspår, så har man ju möjligheten åtminstone. Jag har en känsla av att man tänker på de här frågorna inom Sverige-förhandlingen och kanske stakar ut en framtida utvecklingsinriktning för Roslagsbanan. Eller också gör man det inte utan överlåter det åt en framtida utredning. ;)

Profilen är säkert inga problem, eftersom kraven är hårdare på Roslagsbanan än på tunnelbanan (30 promille jämfört med 50 promille). En förberedelse för tunnelbana kräver (tror jag) en bredare tunnelprofil och då är det frågan om man tycker det är värt pengarna för något som bara kanske kommer att hända.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik