Nya tåg till Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Sio » fre 06 dec, 2019 14:24

Enceladus skrev:
Sio skrev:
Enceladus skrev:Däremot kan det bli problem med kapaciteten. Det finns inte många ställen i landet som har lika många resenärer som Roslagsbanan.

Buss 639 går 6ggr i timmen i rusningen. När jag bildgooglar linjen verkar den trafikeras av alla upptänkliga bussmodeller. Om vi räknar med 55 sittplatser per buss blir det 330 platser i timmen.

X15p har 162 sittplatser, ett tåg kan ha 2 enheter, vid halvtimmestrafik blir det 648 sittplatser i timmen.

Rimbo station har 250 påstigande under maxtimmen. Kanske drygt hälften av dem , ca150, åker mot Stockholm?

Det finns flera busshållplatser i Rimbo och Rö. Kapacitetsproblemen skulle uppstå längre söderut på banan. Tågen kan ju inte bli fullsatta redan i Kårsta. Bålsta behöver inte heller mer än 30-minuterstrafik, men pendeltågstrafiken på Mälarbanan fungerar inte alls bra i detta avseende.

Läste du vad jag skrev? Tågen får redan vid halvtimmestrafik dubbelt så många sittplatser som bussen. Sittplatsutnyttjandet vid ankomst Kårsta kommer att vara max 15% även om det stiger på 20 personer per tur vid Rö.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav TKO » fre 06 dec, 2019 15:58

Ja då hade jag visst rätt igen då... tänk om fler vore som jag vilken perfekt värld vi skulle ha!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » fre 06 dec, 2019 20:14

Sio skrev:
Enceladus skrev:
Sio skrev:Buss 639 går 6ggr i timmen i rusningen. När jag bildgooglar linjen verkar den trafikeras av alla upptänkliga bussmodeller. Om vi räknar med 55 sittplatser per buss blir det 330 platser i timmen.

X15p har 162 sittplatser, ett tåg kan ha 2 enheter, vid halvtimmestrafik blir det 648 sittplatser i timmen.

Rimbo station har 250 påstigande under maxtimmen. Kanske drygt hälften av dem , ca150, åker mot Stockholm?

Det finns flera busshållplatser i Rimbo och Rö. Kapacitetsproblemen skulle uppstå längre söderut på banan. Tågen kan ju inte bli fullsatta redan i Kårsta. Bålsta behöver inte heller mer än 30-minuterstrafik, men pendeltågstrafiken på Mälarbanan fungerar inte alls bra i detta avseende.

Läste du vad jag skrev? Tågen får redan vid halvtimmestrafik dubbelt så många sittplatser som bussen. Sittplatsutnyttjandet vid ankomst Kårsta kommer att vara max 15% även om det stiger på 20 personer per tur vid Rö.

Enligt din uppskattning får Roslagsbanan från Rimbo och Rö endast en tredjedel så hög belastning som nuvarande linje 639, vilket naturligtvis faller på sin egen orimlighet. Det finns som sagt flera busshållplatser i Rimbo och Rö som ligger på gångavstånd från de gamla tågstationerna, inte bara hållplatsen "Rimbo station".

Dessutom kommer flertalet resenärer på linje 639 från Hallstavik att byta till Roslagsbanan i Rimbo. Dessutom kommer kollektivtrafikresandet att öka från Rimbo tack vare spårfaktorn och bättre bytesmöjligheter i Vallentuna, Täby, Odenplan och City. Dessutom kommer en viss överflyttning att ske från linje 676 av resenärer från mellanliggande orter. Dessutom kommer bostadsbyggandet och befolkningen att öka.

En rimlig uppskattning är därför att Roslagsbanan från Rimbo och Rö får dubbelt så hög belastning som nuvarande linje 639. I så fall kan tågen bli fullsatta redan i Kårsta med 30-minuterstrafik. Risken är att Roslagsbanan skulle bli så populär att det inte ens skulle hjälpa att behålla linje 639 till Östra station...
Enceladus

Inläggav Sio » fre 06 dec, 2019 21:42

Enceladus skrev:Enligt din uppskattning får Roslagsbanan från Rimbo och Rö endast en tredjedel så hög belastning som nuvarande linje 639, vilket naturligtvis faller på sin egen orimlighet. Det finns som sagt flera busshållplatser i Rimbo och Rö som ligger på gångavstånd från de gamla tågstationerna, inte bara hållplatsen "Rimbo station".

Om du har en källa på belastningen på buss 639 så vorde den intressant att ta del av. Totalt sett har 639 fler förstås fler resenärer än de som åker söderut från Rimbo men de som kommer att belasta Roslagbanan är ju främst de. Bidraget av resenärer som kommer norrifrån tror jag är av liten betydelse, varannan tur på 639 vänder i Rimbo och genomgående resenärer på 102 minuters turen Hak-Öst lär inte vara så många under rusningen.
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav Enceladus » fre 06 dec, 2019 22:08

Sio skrev:
Enceladus skrev:Enligt din uppskattning får Roslagsbanan från Rimbo och Rö endast en tredjedel så hög belastning som nuvarande linje 639, vilket naturligtvis faller på sin egen orimlighet. Det finns som sagt flera busshållplatser i Rimbo och Rö som ligger på gångavstånd från de gamla tågstationerna, inte bara hållplatsen "Rimbo station".

Om du har en källa på belastningen på buss 639 så vorde den intressant att ta del av. Totalt sett har 639 fler förstås fler resenärer än de som åker söderut från Rimbo men de som kommer att belasta Roslagbanan är ju främst de. Bidraget av resenärer som kommer norrifrån tror jag är av liten betydelse, varannan tur på 639 vänder i Rimbo och genomgående resenärer på 102 minuters turen Hak-Öst lär inte vara så många under rusningen.

En del av resandeunderlaget på linje 676 utgörs av boende på den uppländska landsbygden som använder matarbussar till linje 676 eller pendlarparkeringar längs linjesträckan. Ett stort antal av dessa resenärer skulle välja Roslagsbanan från Rimbo till Vallentuna, Täby, Odenplan och City.

Enligt SL:s trängselutredning från hösten 2013 hade linje 639 flera avgångar med många stående resenärer (se sidan 80). Medelbeläggningen anges dock inte.
Enceladus

Inläggav Verspieder » lör 07 dec, 2019 3:44

twr skrev:Du behöver inte rikta denna kommentar till mig. Jag tycker alltså INTE att ”hålla nere kostnaderna” är rätt sätt att tänka, och det var det jag ville visa med mitt svar till Sio.

Hela min poäng är ju att OM vi ska bygga till Rimbo ska vi göra det på ett vettigt sätt, inte billigast möjliga. Då kan det till exempel ingå ytterligare investeringar även söder om Kårsta.

Jag menade inte att rikta kommentaren specifikt mot dig. Jag ber om ursäkt om jag verkade okänslig och riktade mitt inlägg fel. Det var inte min mening. Som jag skrev (men förmodligen inte fick fram så bra) menade jag rent allmänt (även på andra håll än i detta forum) att från många skeptiker hör man bara väl tilltagna eller rent överdrivna gissningar på kostnader på delen Kårsta - Rimbo, medan samma personer alltid håller väldigt tyst om alla kostnader för renoveringar söder om Kårsta. Samt inköpen av X15p. Det blir en väldigt sned, riktad, ojämn och oseriös debatt.
Verspieder

Inläggav Verspieder » lör 07 dec, 2019 3:57

Sio skrev:Om du har en källa på belastningen på buss 639 så vorde den intressant att ta del av. Totalt sett har 639 fler förstås fler resenärer än de som åker söderut från Rimbo men de som kommer att belasta Roslagbanan är ju främst de. Bidraget av resenärer som kommer norrifrån tror jag är av liten betydelse, varannan tur på 639 vänder i Rimbo och genomgående resenärer på 102 minuters turen Hak-Öst lär inte vara så många under rusningen.

Eftersom 639 är en av tre linjer i trafikområdet som haft VBP som ersättningsmodell sedan sommaren 2011 kan jag lova dig att både SL och Nobina har stenkoll på hur många, samt exakt vilken hållplats varenda påstigande resenär blippat sitt acesskort, sedan den midsommardagen för 8½ år sedan. Som jag dessutom redan har skrivit innan, är de största klagomålen på linje 639 just den eviga trängseln på bussarna. Att bussarna är fullsatta redan då de svänger in på Rimbo station norrifrån, är ingen ovanlighet.
Verspieder

Inläggav Verspieder » lör 07 dec, 2019 4:18

Enceladus skrev:En del av resandeunderlaget på linje 676 utgörs av boende på den uppländska landsbygden som använder matarbussar till linje 676 eller pendlarparkeringar längs linjesträckan. Ett stort antal av dessa resenärer skulle välja Roslagsbanan från Rimbo till Vallentuna, Täby, Odenplan och City.

Enligt SL:s trängselutredning från hösten 2013 hade linje 639 flera avgångar med många stående resenärer (se sidan 80). Medelbeläggningen anges dock inte.

Norrtälje kommun invigde pendlarparkeringen vid busshållplatsen "Campus Roslagen" omkring år 2012. Redan under 2014 fick man utöka parkeringen med ytterligare 200 parkeringsplatser. Idag innehåller den över 600 platser, men är ändå ständigt överbelastad, och man tittar nu på hur man ska kunna utöka med ytterligare en parkering på andra sidan "Västra vägen".
Det står helt klart att bara man skapar möjlighet att ta sin bil till en pendlarparkering, kommer folk att utnyttja denna möjlighet. Idag saknar Rimbo seriösa tilltagna pendlarparkeringar strax utanför samhället, utan man har bara sisådär 78 platser intill busstationen mot OK-macken till, samt ett 50-tal platser på "spårsidan" av den gamla järnvägsstationen. Givetvis skulle väl tilltagna pendlarparkeringar i Rimbo och Rö medföra att fler tar bilen till stationerna, precis som redan skett vid Campus Roslagen de senaste tio åren. Dessutom vill byggherrarna gärna åt dagens två små pendlarparkeringar för att bebygga dem bägge med lägenhetshus. Därefter bygga vidare på hela dagens busstation.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=5535915
https://www.norrtalje.se/info/stad-och- ... norrtalje/
https://www.norrtalje.se/globalassets/b ... de_web.pdf
https://www.norrtalje.se/globalassets/b ... mindre.pdf
Verspieder

Inläggav twr » lör 07 dec, 2019 13:10

Verspieder skrev:
twr skrev:Du behöver inte rikta denna kommentar till mig. Jag tycker alltså INTE att ”hålla nere kostnaderna” är rätt sätt att tänka, och det var det jag ville visa med mitt svar till Sio.

Hela min poäng är ju att OM vi ska bygga till Rimbo ska vi göra det på ett vettigt sätt, inte billigast möjliga. Då kan det till exempel ingå ytterligare investeringar även söder om Kårsta.

Jag menade inte att rikta kommentaren specifikt mot dig. Jag ber om ursäkt om jag verkade okänslig och riktade mitt inlägg fel. Det var inte min mening. Som jag skrev (men förmodligen inte fick fram så bra) menade jag rent allmänt (även på andra håll än i detta forum) att från många skeptiker hör man bara väl tilltagna eller rent överdrivna gissningar på kostnader på delen Kårsta - Rimbo, medan samma personer alltid håller väldigt tyst om alla kostnader för renoveringar söder om Kårsta. Samt inköpen av X15p. Det blir en väldigt sned, riktad, ojämn och oseriös debatt.

Okej, ingen fara!

Det är en intressant aspekt du tar upp. Jag tror inte att så många ”håller tyst” medvetet om det. Kanske snarare att man inte riktigt har tänkt på det du påpekar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Verspieder » lör 07 dec, 2019 19:23

twr skrev:Det är en intressant aspekt du tar upp. Jag tror inte att så många ”håller tyst” medvetet om det. Kanske snarare att man inte riktigt har tänkt på det du påpekar.

Detta ser man ofta i alla möjliga debatter. Det som finns, det finns, och är därför "gratis", även när det totalrenoveras. Medan minsta lilla utbyggnad kostar domedagssiffror som man "känner" är ofantligt höga. Detta "känner" och "vet" många som egentligen inte har någon kunskap i vad som diskuteras.
Återigen: Detta gäller rent allmänt, och jag pekar inte ut några skribenter på just detta forum.

Men man kan ju anta, att om banan till Rimbo fick ligga kvar under 1980-talet, hade inte många ägnat speciellt mycket tid att protestera mot denna bandels förmodade behövliga totalrenoveringar under 1990- och 00-talen.
Verspieder

Inläggav TKO » lör 07 dec, 2019 19:27

Verspieder skrev:
twr skrev:Det är en intressant aspekt du tar upp. Jag tror inte att så många ”håller tyst” medvetet om det. Kanske snarare att man inte riktigt har tänkt på det du påpekar.

Detta ser man ofta i alla möjliga debatter. Det som finns, det finns, och är därför "gratis", även när det totalrenoveras. Medan minsta lilla utbyggnad kostar domedagssiffror som man "känner" är ofantligt höga. Detta "känner" och "vet" många som egentligen inte har någon kunskap i vad som diskuteras.
Återigen: Detta gäller rent allmänt, och jag pekar inte ut några skribenter på just detta forum.

Men man kan ju anta, att om banan till Rimbo fick ligga kvar under 1980-talet, hade inte många ägnat speciellt mycket tid att protestera mot denna bandels förmodade behövliga totalrenoveringar under 1990- och 00-talen.

Jag klarar mej undan denna kritik - eftersom jag tyckte att man skulle lagt ner hela sk-ten!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 07 dec, 2019 20:30

Verspieder skrev:

Jag tror inte man tjänar sin ståndpunkt genom bittra och frustrerade inlägg av denna typ.

Kontrafaktiska påståenden av typen "Men man kan ju anta..." saknar i allmänhet trovärdighet.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Verspieder » lör 07 dec, 2019 20:48

dr Cassandra Nojdh skrev:Jag tror inte man tjänar sin ståndpunkt genom bittra och frustrerade inlägg av denna typ.

Kontrafaktiska påståenden av typen "Men man kan ju anta..." saknar i allmänhet trovärdighet.

Bitterhet? Med inspiration från Knivstas tillväxt sedan 1998 och en ny generation beslutsfattare, företagare och föreningslivsmänniskor i Rimbo är optimismen och framtidstron starkare nu än vad den varit på tjugo år. Sjuhundrabygden har helt klart en ljus framtid framför sig. "Trovärdigheten" kommer helt enkelt från bandelen Lindholmen - Kårsta, där ju exakt detta inträffade. Hur trovärdigt än detta tydligen inte var. Nästan så vi kommer in på Tage Danielssons sannolikhetslära om Harrisburg snart.

TKO skrev:Jag klarar mej undan denna kritik - eftersom jag tyckte att man skulle lagt ner hela sk-ten!

Bitterhet och frustration var det, ja... Får be om ursäkt om framtidstron ett par stenkast nordost om huvudstaden i ett rikt i-land irriterar er så mycket.
Verspieder

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 07 dec, 2019 20:57

Jag har förstås inget större intresse av att bedriva någon metadiskussion. Däremot tillåter jag mig att påpeka att trådens ämne är "Nya tåg till Roslagsbanan", inte "Bör Roslagsbanan byggas ut till Rimbo". Det var också trådens ämne som diskuterades inledningsvis, innan mästertrådkaparen slog till.

Eftersom T. Danielsson nämns så vill jag, som vanligt, rekommendera vederbörandes "Grallimatik - Struntpratets fysiologi och teknik" (Stockholm 1966).
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Enceladus » lör 07 dec, 2019 21:08

Verspieder skrev:

En liknande situation föreligger i fråga om trafikutbudet. När pendeltågen fick 15-minuterstrafik på kvällar i T18 sågs det som en enorm satsning, men ingen talade om att blå linjen redan hade 10-minuterstrafik till klockan 21 alla dagar och 15-minuterstrafik till klockan 2 på helger. Att behålla utbudet på blå linjen var en större satsning i T18!

Låt oss anta att staten delar ut pengar i stöd till sportförbund. Fotbollsförbund får 500 kronor per medlem och ridförbund får 200 kronor per medlem. På grund av upplevd orättvisa beslutar riksdagen att höja stödet till ridförbund till 300 kronor. Satsar då riksdagen mer på ridförbund som får en ökning eller på fotbollsförbund som fortfarande får mer per medlem?

Ovanstående situation är ett typexempel för SL-trafiken. Linjer där resandet stagnerar har ofta en bra standard och den ses som en självklarhet. Linjer där resandet ökar har ofta en dålig standard och många gånger anses det att det saknas resurser för att förbättra standarden. Trafikförändringsprocessen konserverar utbudet och motverkar förändringar.

Låt oss återvända till sportexemplet. Skulle det inte vara rimligt att sänka stödet till fotbollsförbund till 400 kronor för att kunna erbjuda samma standard till ridförbund? Om det är politiskt omöjligt att sänka standarden för fotbollsförbund så får politikerna helt enkelt skaka fram mer pengar. Om politikerna inte vill skaka fram mer pengar så borde standarden sänkas för alla.

Roslagsbanan står inför exakt samma utmaningar som pendeltågen. Varenda trafikförbättring kommer att vara en kamp mot trafikförändringsprocessen. Är det konstigt att vissa politiker vill ha tunnelbana till Täby? Då skulle Täby automatiskt få 5-minuterstrafik under större delen av dygnet alla dagar eftersom tunnelbanans Mörbylinje redan har den trafiken, och ingen skulle bråka om saken.
Senast redigerad av Enceladus sön 08 dec, 2019 0:27, redigerad totalt 2 gånger.
Enceladus

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 07 dec, 2019 21:10

Som sagt, mästertrådkaparen......

Enceladus skrev:Låt oss anta att staten delar ut pengar i stöd till sportförbud. Fotbollsförbud får 500 kronor per medlem och ridförbud får 200 kronor per medlem. På grund av upplevd orättvisa beslutar riksdagen att höja stödet till ridförbud till 300 kronor. Satsar då riksdagen mer på ridförbud som får en ökning eller på fotbollsförbund som fortfarande får mer per medlem?

Ja, sportförbud är jag med på! Det idrottas alldeles för mycket här i landet......
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Enceladus » sön 08 dec, 2019 0:34

dr Cassandra Nojdh skrev:Som sagt, mästertrådkaparen......

Enceladus skrev:Låt oss anta att staten delar ut pengar i stöd till sportförbud. Fotbollsförbud får 500 kronor per medlem och ridförbud får 200 kronor per medlem. På grund av upplevd orättvisa beslutar riksdagen att höja stödet till ridförbud till 300 kronor. Satsar då riksdagen mer på ridförbud som får en ökning eller på fotbollsförbund som fortfarande får mer per medlem?

Ja, sportförbud är jag med på! Det idrottas alldeles för mycket här i landet......

:oops: :oops: :oops:

På tal om förbud, hur blir det med Roslagsbanans cykelförbud på de nya tågen? MP vill tillåta cyklar på Roslagsbanan. Nästa år försvinner förbudet på Tvärbanan. Vallentuna trycker på.

(Stackars Rimbobor som väl får ännu en anledning att klaga på upprivningen...)
Enceladus

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 08 dec, 2019 8:14

Se där, ja. Simsalabim så handlar tråden om cyklar på kollektivtrafikfordonen.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Verspieder » sön 08 dec, 2019 19:28

dr Cassandra Nojdh skrev:Se där, ja. Simsalabim så handlar tråden om cyklar på kollektivtrafikfordonen.

Debatten måste således handla om X15p, men inte gällande t.ex cyklar på X15p. Intressant. Är det verkligen avvikelser och jämförelser som räknas som "trådkapningar", eller är det när debatten kommer in på saker som vissa individer anser obekväma och/eller ointressanta? Och är det dessa individer som ska styra debatten?
Verspieder

Inläggav Verspieder » sön 08 dec, 2019 19:38

Enceladus skrev:En liknande situation föreligger i fråga om trafikutbudet. När pendeltågen fick 15-minuterstrafik på kvällar i T18 sågs det som en enorm satsning, men ingen talade om att blå linjen redan hade 10-minuterstrafik till klockan 21 alla dagar och 15-minuterstrafik till klockan 2 på helger. Att behålla utbudet på blå linjen var en större satsning i T18!

Låt oss anta att staten delar ut pengar i stöd till sportförbund. Fotbollsförbund får 500 kronor per medlem och ridförbund får 200 kronor per medlem. På grund av upplevd orättvisa beslutar riksdagen att höja stödet till ridförbund till 300 kronor. Satsar då riksdagen mer på ridförbund som får en ökning eller på fotbollsförbund som fortfarande får mer per medlem?

Ovanstående situation är ett typexempel för SL-trafiken. Linjer där resandet stagnerar har ofta en bra standard och den ses som en självklarhet. Linjer där resandet ökar har ofta en dålig standard och många gånger anses det att det saknas resurser för att förbättra standarden. Trafikförändringsprocessen konserverar utbudet och motverkar förändringar.

Låt oss återvända till sportexemplet. Skulle det inte vara rimligt att sänka stödet till fotbollsförbund till 400 kronor för att kunna erbjuda samma standard till ridförbund? Om det är politiskt omöjligt att sänka standarden för fotbollsförbund så får politikerna helt enkelt skaka fram mer pengar. Om politikerna inte vill skaka fram mer pengar så borde standarden sänkas för alla.

Roslagsbanan står inför exakt samma utmaningar som pendeltågen. Varenda trafikförbättring kommer att vara en kamp mot trafikförändringsprocessen. Är det konstigt att vissa politiker vill ha tunnelbana till Täby? Då skulle Täby automatiskt få 5-minuterstrafik under större delen av dygnet alla dagar eftersom tunnelbanans Mörbylinje redan har den trafiken, och ingen skulle bråka om saken.

Denna teknik att avvisa och förlöjliga argument man inte tror på, är säkerligen någon slags härskarteknik. Titeln "mästertrådskaparen" får du väl se som en komplimang. Idrottsexemplet var enligt min mening både tydligt och intressant.
Ett undantag finns dock från teorin: Tunnelbanan. Där är det aldrig tal om några direkta kostnader för rejäla nybyggnader, och aldrig heller rena protester mot projektens kostnader, som vi ser hela tiden mot Roslagsbanans utbyggnad. Detta undantag från den ekonomiska debatten är ett högst intressant fenomen.
Verspieder

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik