Nya tåg till Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav twr » ons 24 aug, 2016 13:21

Inge skrev:De två nya spåren mellan Barkarby och Kallhäll kommer överhuvudtaget inte att komma till regelmässig nytta under hela första året. Oklart när/om det alls kommer att ske.

Behövs fler exempel?

Järnväg är en helt annan sak eftersom det är så mycket mer komplex trafik. Och begränsad nytta under några år är väl något helt annat än vi diskuterar här.

SL bygger dubbelspår och köper tåg för att genomföra detta trafikupplägg. Miljardinvesteringar. Det tycker jag är verklighetskontakt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav twr » ons 24 aug, 2016 13:27

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:De två nya spåren mellan Barkarby och Kallhäll kommer överhuvudtaget inte att komma till regelmässig nytta under hela första året. Oklart när/om det alls kommer att ske.

Behövs fler exempel?

Järnväg är en helt annan sak eftersom det är så mycket mer komplex trafik. Och begränsad nytta under några år är väl något helt annat än vi diskuterar här.

SL bygger dubbelspår och köper tåg för att genomföra detta trafikupplägg. Miljardinvesteringar. Det tycker jag är verklighetskontakt.


Tyvärr, miljard-"investeringar" i järnvägsinfrastruktur är det som brukar ske med minst verklighetskontakt.

De tåg man har köpt räcker ungefär lagom till att förlänga alla tåg som idag går i rusningen. Gott så.

Det blir korta tåg på stomlinjerna, de som stannar på alla stationer. Med trafikupplägget 4+4S. Vilket är vad dubbelspåren byggs för.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav twr » ons 24 aug, 2016 14:07

Inge skrev:
twr skrev:
Inge skrev:De tåg man har köpt räcker ungefär lagom till att förlänga alla tåg som idag går i rusningen. Gott så.

Det blir korta tåg på stomlinjerna, de som stannar på alla stationer. Med trafikupplägget 4+4S. Vilket är vad dubbelspåren byggs för.

Det finns ingen anledning att tro att det blir så. Dubbelspårsutbyggnaden har på sedvanligt manér varit bortkastade skattemedel.

Ja, du kan ju tro vad du vill. Det är i alla fall så planerna ser ut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Verspieder » ons 24 aug, 2016 16:51

twr skrev:Jag vet inte varför dokumentet skulle sakna verklighetskontakt. Det här är det trafikupplägg som all planering för Roslagsbanan har utgått från sedan flera år tillbaka. Till exempel vilka dubbelspårssträckor som byggs ut nu.


Är det inte ganska tydligt? Dokumentet i fråga är inte tillräckligt kritiskt och nedvärderande gentemot Roslagsbanan som Inge önskar, varvid det automatiskt förhåller sig på en för honom "icke trovärdig nivå". Dvs precis som debatten om byggandet på Galoppfältet och alla andra optimistiska framtidsargument om en utveckling av Roslagsbanan. Jag är dock glad att Inge nu uppgraderat RB till "Spårväg", från att i tidigare debatter mera likna ett RB-tågsätt med en 55-sittplatsers buss.
Verspieder
 
Inlägg: 2516
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Persson » tor 25 aug, 2016 10:36

twr skrev:
Thomas Lange skrev:
kildor skrev:Synd att man nöjer sig med sth 100. Åtminstone 120 borde man väl ändå kunna ha beställt...


En kostnadsfråga. Leverantörerna har övertygat SL om att avstå. De tillkommande 20 km/h på toppen kostar mer än det smakar. Bättre då att satsa på bra ax och dugliga bromsar.

Det är väl bara norr om Ormsta som det skulle vara aktuellt. Så, som du skriver, det kanske inte är värt det.


Nej, sth 120 skulle kunna komma till användning på fler sträckor, särskilt för snabbtågen, t.ex. Visinge–Täby kyrkby, Kragstalund–Vallentuna och Hägernäs–Åkersberga. Men det är inte säkert att det ger tillräckligt stora restidsvinster i förhållande till kostnaden. Sth 100 blir kanske en kompromiss som duger.
Persson
 
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 27 jun, 2006 21:47
Ort: Kista

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav TKO » tor 25 aug, 2016 12:35

Thomas Lange skrev:
kildor skrev:Synd att man nöjer sig med sth 100. Åtminstone 120 borde man väl ändå kunna ha beställt...


En kostnadsfråga. Leverantörerna har övertygat SL om att avstå. De tillkommande 20 km/h på toppen kostar mer än det smakar. Bättre då att satsa på bra ax och dugliga bromsar.


Det är förmodligen en "affärshemlighet", men jag undrar ändå hur mycket mer det kostar med sth 120 km/h?

(Jag som får betala för kalaset genom försämrad busstrafik tycker att då borde man köpa ordentliga tåg för pengarna!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav twr » fre 26 aug, 2016 20:01

Persson skrev:
Nej, sth 120 skulle kunna komma till användning på fler sträckor, särskilt för snabbtågen, t.ex. Visinge–Täby kyrkby, Kragstalund–Vallentuna och Hägernäs–Åkersberga. Men det är inte säkert att det ger tillräckligt stora restidsvinster i förhållande till kostnaden. Sth 100 blir kanske en kompromiss som duger.

Spännande! Men som du skriver blir det kanske inte tillräckligt. De kanske skulle nå upp i 120, men bara i några sekunder och då är det kanske inte värt det. Bra accelerationsegebskaoer är nog viktigare. Någon som vet vad som gäller där? 1,3 meter per sekundkvadrat?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Hechtwagen » fre 26 aug, 2016 22:01

Klart att 100 km/h är bättre än 80 och klart att 120 km/h är bättre än 100! Man måste köpa snabbare fordon om man ska driva utvecklingen framåt, annars hade X60 bara gått i 100 km/h och X10P bara i 60 km/h.

Det är tillreckligt stora delar av RB som går att uppgradera till 120 km/h för att det skall vara värt besväret! Se bara till att hålla älgarna på avstånd...:-) Till skillnad från riktiga tåg så brukar RBs tåg spåra ur när de tampas med skogens konung!
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1828
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav TKO » fre 26 aug, 2016 22:27

Hechtwagen skrev:Klart att 100 km/h är bättre än 80 och klart att 120 km/h är bättre än 100! Man måste köpa snabbare fordon om man ska driva utvecklingen framåt, annars hade X60 bara gått i 100 km/h och X10P bara i 60 km/h.

Det är tillreckligt stora delar av RB som går att uppgradera till 120 km/h för att det skall vara värt besväret! Se bara till att hålla älgarna på avstånd...:-) Till skillnad från riktiga tåg så brukar RBs tåg spåra ur när de tampas med skogens konung!

Jag kanske är tjatig, men jag upprepar min åsikt:
- Köp ordentliga tåg för pengarna!
(Dvs sth > 100 km/h och älgsäkra)

God natt alla kära vänner
önskar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav C12C3C3C12 » fre 26 aug, 2016 22:37

Hechtwagen skrev:Klart att 100 km/h är bättre än 80 och klart att 120 km/h är bättre än 100! Man måste köpa snabbare fordon om man ska driva utvecklingen framåt, annars hade X60 bara gått i 100 km/h och X10P bara i 60 km/h.

Det är tillreckligt stora delar av RB som går att uppgradera till 120 km/h för att det skall vara värt besväret! Se bara till att hålla älgarna på avstånd...:-) Till skillnad från riktiga tåg så brukar RBs tåg spåra ur när de tampas med skogens konung!


Även om Gäddvagnen inte kan åka 120 knyck på smalspår i Tyskland kan han åka från Moseldalen till Bern för att åka smalspår i 120 knyck, m.a.o. det finns sådana tåg från Stadler så utvecklingskostnaden behöver inte tillkomma om SL köper sådana tåg utan att hitta på massor med förslag om förändringar, största problemet är väl krav på handikappanpassning. Någon som vill ta en trip till Bern (en förtjusande stad) för en koll? Dessutom utgår smalspårsbanan under Bern SBB Hbf, såg en skymt av den när jag var där i början på 70-talet.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav TKO » lör 27 aug, 2016 13:35

C12C3C3C12 skrev:
Hechtwagen skrev:Klart att 100 km/h är bättre än 80 och klart att 120 km/h är bättre än 100! Man måste köpa snabbare fordon om man ska driva utvecklingen framåt, annars hade X60 bara gått i 100 km/h och X10P bara i 60 km/h.

Det är tillreckligt stora delar av RB som går att uppgradera till 120 km/h för att det skall vara värt besväret! Se bara till att hålla älgarna på avstånd...:-) Till skillnad från riktiga tåg så brukar RBs tåg spåra ur när de tampas med skogens konung!


Även om Gäddvagnen inte kan åka 120 knyck på smalspår i Tyskland kan han åka från Moseldalen till Bern för att åka smalspår i 120 knyck, m.a.o. det finns sådana tåg från Stadler så utvecklingskostnaden behöver inte tillkomma om SL köper sådana tåg utan att hitta på massor med förslag om förändringar, största problemet är väl krav på handikappanpassning. Någon som vill ta en trip till Bern (en förtjusande stad) för en koll? Dessutom utgår smalspårsbanan under Bern SBB Hbf, såg en skymt av den när jag var där i början på 70-talet.


Även om det är smalspår på RBS är det inte riktigt lika smalspårigt som på RB - skillnaden torde vara drygt 1 dm. Och även om det kan verka lite så kan det medföra att speciella abrovinklar måste till för att få plats med motorer, drev och bromsar... det är alltså inte säkert att det bara är att ta boggier av meterspårsmodell och försiktigt knacka in hjulen!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav BSB101 » lör 27 aug, 2016 14:37

Att på nya tåg kräva att även personer med funktionsnedsättning kan åka med kan knappast ses som något särkrav som ställer till problem.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2000
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav TKO » lör 27 aug, 2016 14:46

Det är i stort, ja kanske till och med precis, i detta avseende samma krav på nya tåg i Schweiz som i Sverige...
Så inte är det något märkligt särkrav!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav C12C3C3C12 » lör 27 aug, 2016 15:22

TKO skrev:
C12C3C3C12 skrev:
Hechtwagen skrev:Klart att 100 km/h är bättre än 80 och klart att 120 km/h är bättre än 100! Man måste köpa snabbare fordon om man ska driva utvecklingen framåt, annars hade X60 bara gått i 100 km/h och X10P bara i 60 km/h.

Det är tillreckligt stora delar av RB som går att uppgradera till 120 km/h för att det skall vara värt besväret! Se bara till att hålla älgarna på avstånd...:-) Till skillnad från riktiga tåg så brukar RBs tåg spåra ur när de tampas med skogens konung!


Även om Gäddvagnen inte kan åka 120 knyck på smalspår i Tyskland kan han åka från Moseldalen till Bern för att åka smalspår i 120 knyck, m.a.o. det finns sådana tåg från Stadler så utvecklingskostnaden behöver inte tillkomma om SL köper sådana tåg utan att hitta på massor med förslag om förändringar, största problemet är väl krav på handikappanpassning. Någon som vill ta en trip till Bern (en förtjusande stad) för en koll? Dessutom utgår smalspårsbanan under Bern SBB Hbf, såg en skymt av den när jag var där i början på 70-talet.


Även om det är smalspår på RBS är det inte riktigt lika smalspårigt som på RB - skillnaden torde vara drygt 1 dm. Och även om det kan verka lite så kan det medföra att speciella abrovinklar måste till för att få plats med motorer, drev och bromsar... det är alltså inte säkert att det bara är att ta boggier av meterspårsmodell och försiktigt knacka in hjulen!

/TKO



Oops my bad. Glömde bort den lilla differensen på 109 mm :oops:
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Odd » sön 28 aug, 2016 1:15

BSB101 skrev:Att på nya tåg kräva att även personer med funktionsnedsättning kan åka med kan knappast ses som något särkrav som ställer till problem.

Det beror på hur långt man drar särkraven. Har man tex som krav att det skall vara 100% "låggolv" så blir det naturligtvis knepigare. Jag ser egentligen inga större problem med att köra 50% eller 70% "låggolv", då långt ifrån alla saknar förmågan att gå ett trappsteg eller två.

Om man tittar på hur designen i en del bussar är så ser man att det i allmänhet finns fler sittplatser i bussar som inte är "instegsfria" än på bussar som har helt eller delvis låggolv, och även när man har helt eller delvis låggolv så är det inte ovanligt att flera säten har trappsteg upp till sig, ibland rätt höga sådana, för att få plats med apparater, hjulhus och drivlina.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4138
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Magnus Ahltorp » sön 28 aug, 2016 1:35

Odd skrev:
BSB101 skrev:Att på nya tåg kräva att även personer med funktionsnedsättning kan åka med kan knappast ses som något särkrav som ställer till problem.

Det beror på hur långt man drar särkraven. Har man tex som krav att det skall vara 100% "låggolv" så blir det naturligtvis knepigare. Jag ser egentligen inga större problem med att köra 50% eller 70% "låggolv", då långt ifrån alla saknar förmågan att gå ett trappsteg eller två.


Det viktigaste är att:

1) det är tillräckligt mycket golv och sittplatser i perronghöjd för att de som verkligen behöver det kan få en plats där, och
2) trapporna inte bromsar upp flödet för mycket

Plant insteg är en väldigt stor fördel även för personer utan funktionsnedsättning, och det är inte bra om man kastar bort den fördelen genom att ha en trappa direkt vid ingången. I X60 upplever jag podestrarna som som ett mindre problem, eftersom man kommit in en bit i vagnen innan de bromsar upp och därmed redan är ur vägen, och höggolv finns bara i vardera änden av vagnen.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 379
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav twr » sön 28 aug, 2016 9:12

Hechtwagen skrev:Klart att 100 km/h är bättre än 80 och klart att 120 km/h är bättre än 100! Man måste köpa snabbare fordon om man ska driva utvecklingen framåt, annars hade X60 bara gått i 100 km/h och X10P bara i 60 km/h.

Det är tillreckligt stora delar av RB som går att uppgradera till 120 km/h för att det skall vara värt besväret! Se bara till att hålla älgarna på avstånd...:-) Till skillnad från riktiga tåg så brukar RBs tåg spåra ur när de tampas med skogens konung!

Det här tycker jag var lite förenklat resonemang. Man måste ju veta hur många minuters skillnad det ger. Ligger stationerna för tätt kommer man inte upp i någon hastighet. Vinner man en halv minut på hela sträckan? Eller tre minuter? Finns det annat som spelar lika stor roll? Accelerationen? Dörrstängningen? Växlarnas placering? Signalsystemet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Verspieder » sön 28 aug, 2016 11:14

Persson skrev:Nej, sth 120 skulle kunna komma till användning på fler sträckor, särskilt för snabbtågen, t.ex. Visinge–Täby kyrkby, Kragstalund–Vallentuna och Hägernäs–Åkersberga. Men det är inte säkert att det ger tillräckligt stora restidsvinster i förhållande till kostnaden. Sth 100 blir kanske en kompromiss som duger.


Just 120 är ju även planerad sth på en på nybyggd nära nog spikrak banvall Kårsta-Rö, medan sista delen Rö-Rimbo säkerligen räcker att köra i max 90-100.

Sen får vissa pessimister hävda "bristande verklighetsanknytning" hur mycket de vill. Även här ser planerna ut så.
Verspieder
 
Inlägg: 2516
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Ute och åker » sön 28 aug, 2016 12:24

Vad gör man då man får en stund över. Ska man läsa en god bok, ska man se en långfilm på Netflix? Nej, man sätter sig och läser ett intressant dokument som det tipsades om i det här inlägget. Tack för det! (editerade länken något):

twr skrev:Här beskrivs det tänkta framtida trafikupplägget för Roslagsbanan, det så kallade 4+4S (4 tåg + 4 snabbtåg per gren): http://www.taby.se/Global/StockholmNord ... 140806.pdf

Där fanns intressant utredningsmaterial, som nog kan räcka till en hel radda med inlägg och kommentarer. Som en liten relief till diskussionerna om hur fort de nya tågen på Roslagsbanan bör gå, så citerar jag från sida 5 ur nämnda dokument:

"Etapp 2 av RBU ger upp till 10 minuter kortare restider. Till år 2030 förväntas hela Roslagsbanans fordonspark bytas ut. För att minimera omfattningen på reinvesteringen ur ett livscykelperspektiv är det lönsamt att i samband med fordonsbytet bygga ett par kvarstående enkelspårsträckor till dubbelspår. De föreslagna dubbelspårsträckorna i samband med reinvesteringen i fordon gör att trafiken kan bedrivas med färre fordon vilket minskar investeringen i fordon, depå och inte minst driftskostnaderna."

Av detta drar jag omedelbart slutsatsen att dubbelspårsutbyggnaden och de nya fordonen ger väsentligt kortare restider. 10 minuter nämns i nämnda dokument. Då kan man också fråga sig om det står något om effekterna av tåg som kan gå ännu snabbare. Jodå, på sidan 6 i nämnda dokument:

"Som en känslighetsanalys] har en studie gjorts av snabbare tåg till Rimbo. En preliminär slutsats är att tåg för 120 km/h kan eliminera behovet av dubbelspår Molnby – Molnby norra. Restiden till Rimbo minskar med ca 3 minuter."

Här fanns ett intressant ord: Känslighetsanalys. Och det är väl ungefär vad man behöver göra för alla idéer som poppar upp. Man kan jämföra tidsvinsten för dubbelspårsutbyggnad (10 min) med tidsvinsten för snabbare tåg (3 min). Det är ju lätt att se att det är dubbelspårsutbyggnaden som ger den stora restidsvinsten, inte snabbare tåg.

Som jag uppfattar dokumentet vid en snabb läsning så är det egentligen bara ut mot Rimbo (och möjligen Arlanda) som det riktigt ger för resenärerna märkbara effekter med de där snabbare tågen, eftersom citatet bara nämner 3 minuter mot Rimbo och inte andra sträckor. Då uppstår ju frågan om man ska köpa nya tåg där ALLA ska ha möjlig största hastighet 120 km/h eller bara vissa som ska gå mot Rimbo. Ja, det förs ju ett resonemang om att de nya accelerationssnabbare tågen ska sättas in på sträckor där detta kan utnyttjas, medan däremot de gamla får gå på sträckor där det inte ger så betydande effekt. Då får man ju den där effekten med "snabbare tåg" på vissa sträckor.

Men inte när alla nuvarande tåg är utbytta mot de nya. Om inte längre fram vissa byggs för 120 km/h. Något som i praktiken ger två ej samkörningsbara fordonsflottor. Om inte ALLA nya tåg ska byggas (om) för 120 km/h. Det är vad som skulle vara så fördelaktigt med det, jag inte begriper.

Ingemar Stenmark sa ju en gång något i stil med att "Det är inte så lätt att förklara för en som inte begrip". Och jag kanske hör till den skaran. För såvitt jag begriper, verkar vara ett väldigt genomtänkt och förnuftigt beslut att beställa nya accelerationssnabba tåg med sth 100 km/h. Och hålla sig till det. För överskådlig tid. Men om någon kan förklara så jag begriper varför 120 km/h skulle vara bättre, och hur det är tänkt att fungera, så ska jag lyssna noga. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 582
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Nils Carl Aspenberg » sön 28 aug, 2016 16:05

Det blir helt sikkert Stadler Tango. Stadler kaller alle sine vogner som ikke er Variobahn for Tango. I Basel heter sporvognene Stadler Tango. Det heter også Stadtbahn-vognene i Stuttgart og T-banevognene i Berlin. Disse tre vognene har samme navn, men er helt forskjellige. Personlig tror jeg de blir en variant av Berlin, men med mye lengre korg.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1797
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 0:18
Ort: Oslo

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Enceladus, Google [Bot] och 3 gäster