Sida 8 av 8

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

InläggPostat: tis 15 maj, 2018 15:01
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Att tåg levererade 1995 redan kan anses lite gamla känns lite knäckande - men jag instämmer. Vagnarna var väl egentligen inte särskilt lyckade tycker jag - men eftersom dom räddade Roslagsbanan var det 'något man inte får säga i det här landet' när det begav sej. Staedlervagnarna tror jag blir bra - även om jag inte har koll på vilken sth man landade i. Hoppas man fick igenom det högre alternativet - på RB går det visst att köra snabbtåg utan att det blir gurgel i 'det nya arbetarpartiets' länsförbund...

filosoferar
Thomas K Ohlsson
(leveransår 1955)
från en parkbänk med utsikt över Trekanten och Nybohovsberget

85 till 92. Inte 95.


Finns det några konkreta planer på att förnya hela vagnparken?

22 tåg är beställda, det finns en option på ytterligare 45. Självklart behöver hela vagnparken förnyas på medellång sikt. Hur konkreta planerna är, om optionen ska lösas ut och i så fall när, vet jag inte.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

InläggPostat: tis 15 maj, 2018 16:34
av Enceladus
twr skrev:
Enceladus skrev:Finns det några konkreta planer på att förnya hela vagnparken?

22 tåg är beställda, det finns en option på ytterligare 45. Självklart behöver hela vagnparken förnyas på medellång sikt. Hur konkreta planerna är, om optionen ska lösas ut och i så fall när, vet jag inte.


Det är inte säkert att de gamla vagnarna kommer att kunna köra i den nya tunneln, t.ex. på grund av för svaga bromsar. Men vid det laget borde väl hela vagnparken vara utbytt?

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

InläggPostat: tis 15 maj, 2018 17:11
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Finns det några konkreta planer på att förnya hela vagnparken?

22 tåg är beställda, det finns en option på ytterligare 45. Självklart behöver hela vagnparken förnyas på medellång sikt. Hur konkreta planerna är, om optionen ska lösas ut och i så fall när, vet jag inte.


Det är inte säkert att de gamla vagnarna kommer att kunna köra i den nya tunneln, t.ex. på grund av för svaga bromsar. Men vid det laget borde väl hela vagnparken vara utbytt?

Ja, det får man rimligen räkna med.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

InläggPostat: tis 15 maj, 2018 19:42
av TKO
Är det inte rimligt att räkna med att tunnelstationerna förses med 'plattformsbarriärer' (som det numera visst heter - åtminstone bland oss rödgröna)? Det utesluter i så fall trafik med dom gamla vagnarna (heter dom X15P undrar en numera lätt senil medborgare).

/TKO
på väg mot den yttersta stoppbocken

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

InläggPostat: tis 15 maj, 2018 20:24
av twr
TKO skrev:Är det inte rimligt att räkna med att tunnelstationerna förses med 'plattformsbarriärer' (som det numera visst heter - åtminstone bland oss rödgröna)? Det utesluter i så fall trafik med dom gamla vagnarna (heter dom X15P undrar en numera lätt senil medborgare).

/TKO
på väg mot den yttersta stoppbocken

De gamla heter X10p, de kommande heter X15p.

Blå linjen byggs ju ut utan plattformsbarriärer nu, så det är väl inte självklart att Roslagsbanan skulle behöva det.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

InläggPostat: tis 15 maj, 2018 20:49
av TKO
Tack för korrigeringen gällande littera - jag hade ingen större koll!
(Den petige kan undra var X11P - X14P tog vägen...)
Vi får se hur det går med plattformsbarriärer på RB:s kommande tunnelstationer - förhoppningsvis slipper vi dessa. Men jag sätter inga pengar på det!

/TKO

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

InläggPostat: tis 15 maj, 2018 20:51
av twr
TKO skrev:Tack för korrigeringen gällande littera - jag hade ingen större koll!
(Den petige kan undra var X11P - X14P tog vägen...)
Vi får se hur det går med plattformsbarriärer på RB:s kommande tunnelstationer - förhoppningsvis slipper vi dessa. Men jag sätter inga pengar på det!

/TKO

Vart tog C21 till 29 vägen? Varför följdes SAAB 900 av 9000? Vi verkar vara mer förtjusta i jämna tal numera än förr i tiden.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

InläggPostat: ons 16 maj, 2018 1:38
av Enceladus
Plattformsbarriärer är onekligen en viktig del av framtidens kollektivtrafik. Konceptet har prövats i nästan alla delar av världen, statistiken visar att det fungerar och resenärerna gillar det. På nybyggda banor är plattformsbarriärer ofta givna. Roslagsbanan är dock ingen ny bana. Inte heller Citybanan eller tunnelbanorna är det. På idéstadiet planerades plattformsbarriärer på gula linjen, men de slopades när den blev en gren på gröna linjen. En lösning på gröna linjen måste utgå från behoven i T-Centralen, Odenplan och Gullmarsplan, inte bara Hagastaden. I Nacka centrum har plattformsbarriärer ändå diskuterats på grund av stationens prognostiserade resande, men det blev inget för att inte försena hela projektet. Ämnet har avhandlats på detta forum, men jag kommer inte ihåg i vilken tråd.

Jag ser det emellertid som osannolikt att eventuella plattformsbarriärer skulle styra vagnparken (vilket antyddes ovan). I Citybanan gjordes barriärerna X60-specifika eftersom X10 ändå inte kunde trafikera tunneln, inte tvärtom. Det kan förstås spekuleras om det inte fanns en avsikt att låsa ute andra operatörer. men det är en annan sak. På röda linjen inväntas en enhetlig vagnpark innan frågan aktualiseras. Roslagsbanans tunnel utformas innan stationerna. Om X10p inte har tillräcklig prestanda för att trafikera tunneln så ökar givetvis chansen för att stationerna utrustas med plattformsbarriärer. :)

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

InläggPostat: ons 16 maj, 2018 6:03
av Lars_L
Enceladus skrev:Plattformsbarriärer är onekligen en viktig del av framtidens kollektivtrafik. Konceptet har prövats i nästan alla delar av världen, statistiken visar att det fungerar och resenärerna gillar det. På nybyggda banor är plattformsbarriärer ofta givna. Roslagsbanan är dock ingen ny bana. Inte heller Citybanan eller tunnelbanorna är det. På idéstadiet planerades plattformsbarriärer på gula linjen, men de slopades när den blev en gren på gröna linjen. En lösning på gröna linjen måste utgå från behoven i T-Centralen, Odenplan och Gullmarsplan, inte bara Hagastaden. I Nacka centrum har plattformsbarriärer ändå diskuterats på grund av stationens prognostiserade resande, men det blev inget för att inte försena hela projektet. Ämnet har avhandlats på detta forum, men jag kommer inte ihåg i vilken tråd.

Jag ser det emellertid som osannolikt att eventuella plattformsbarriärer skulle styra vagnparken (vilket antyddes ovan). I Citybanan gjordes barriärerna X60-specifika eftersom X10 ändå inte kunde trafikera tunneln, inte tvärtom. Det kan förstås spekuleras om det inte fanns en avsikt att låsa ute andra operatörer. men det är en annan sak. På röda linjen inväntas en enhetlig vagnpark innan frågan aktualiseras. Roslagsbanans tunnel utformas innan stationerna. Om X10p inte har tillräcklig prestanda för att trafikera tunneln så ökar givetvis chansen för att stationerna utrustas med plattformsbarriärer. :)


Prövats har det ju gjorts, men det är ju nästan bara på automatbanor som det blivit praxis. I Finlands skrotade man det ju också på metron i sista stund, eftersom man inte fick det att fungera.

Men det är nog krångligare än du tror att klara av att ha plattformsbarriärer som inte tar hänsyn till dörrarnas placering. Visst - man kan göra som i Liseberg och ha ett utrymme mellan glassdörrarna och tågdörrarna. Men om barnvagnar och rullstolar ska ha plats i utrymmet mellan, så blir det nog ganska knepigt. Svårt vid högt resande och stort resandeutbyte att kontrollera att ingen är kvar i utrymmet och gör nog att det tar extra tid för dörrstängning.

Sedan finns det väl möjlighet att anpassa för exempelvis två vagnstyper med olika dörrställningar- men de måste ju likafullt vara bestämda från början för att få det att fungera och de får inte ha för stor skillnad.

Sedan finns ju alltid möjligheten till s.k. plattformsridåer. Det var ju det var man inne på för röda linjen, eftersom man ju inte inom rimlig tidsrymd kommer köra bara med C30 där (om någonsin), tågen man beställt räcker ju inte för det. Dessa är ju dock inte heller fria från stolpar, vilket gör att man helst bör veta även där vilka dörrplaceringar man kommer ha. Med barriärer som går ner lodrätt är ju dock problemet att de knappast kan börja dras ner förrän tågdörrarna har stängts - vilket skapar extra tidsåtgång. Men löser man bara det problemet, så kan det ju vara en lösning.

Sedan när det gäller Roslagsbanan så kan man ju fråga sig om plattformsbarriärer är det viktiga, när det finns å många övergångar som inte är planskilda för trafikanter etc. Det finns ju andra säkerhetsarbeten som borde ha en betydligt större prioritet där.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

InläggPostat: ons 16 maj, 2018 6:36
av twr
Enligt nuvarande tidplan öppnar Roslagsbanan till T-Centralen 2038 (tråkigt långt bort, men så är det). Då är X10p mellan 46 och 53 år gamla. Det vill säga med all sannolikhet inte kvar på banan.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

InläggPostat: fre 29 mar, 2019 18:26
av twr
Något nytt om X15p?

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

InläggPostat: fre 29 mar, 2019 19:03
av TKO
Nä!
(Inget vi hört om på Hjälmarsvägen i varje fall. TF beställer förmodligen för lite och för sent - men jag hoppas jag har fel...)
/TKO

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

InläggPostat: fre 29 mar, 2019 19:11
av Claes Thure Moberg
twr skrev:Enligt nuvarande tidplan öppnar Roslagsbanan till T-Centralen 2038 (tråkigt långt bort, men så är det). Då är X10p mellan 46 och 53 år gamla. Det vill säga med all sannolikhet inte kvar på banan.


Rent praktiskt och resetekniskt så är det säkert alldeles för långt borta. En förlängning till Sthlm C vore självfallet en "höjdare".

MEN .....

Det finns i så fall en nedsida där jag ser saken på ett helt annat sätt. Det betyder i sådana fall att serveringen på Östra Station kommer att få problem att överleva. Och jag önskar verkligen slippa uppleva en dag när allt läggs ned där uppe.

Men nuvarande ägare är inte heller någon ungdom. Låt oss bara hoppas att det inte uppstår en situation där man säljer ut till någon lovande pizza-, starbuck- eller burgernasare som snabbt och elegant skyfflar ut hela inredningen i sopcontainers för "modernisering". Alternativt att det gamla managementet blir utslängda av fastighetsägaren med samma motivering.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

InläggPostat: fre 29 mar, 2019 19:14
av twr
Claes Thure Moberg skrev:
twr skrev:Enligt nuvarande tidplan öppnar Roslagsbanan till T-Centralen 2038 (tråkigt långt bort, men så är det). Då är X10p mellan 46 och 53 år gamla. Det vill säga med all sannolikhet inte kvar på banan.


Rent praktiskt och resetekniskt så är det säkert alldeles för långt borta. En förlängning till Sthlm C vore självfallet en "höjdare".

MEN .....

Det finns i så fall en nedsida där jag ser saken på ett helt annat sätt. Det betyder i sådana fall att serveringen på Östra Station kommer att få problem att överleva. Och jag önskar verkligen slippa uppleva en dag när allt läggs ned där uppe.

Men nuvarande ägare är inte heller någon ungdom. Låt oss bara hoppas att det inte uppstår en situation där man säljer ut till någon lovande pizza-, starbuck- eller burgernasare som snabbt och elegant skyfflar ut hela inredningen i sopcontainers för "modernisering". Alternativt att det gamla managementet blir utslängda av fastighetsägaren med samma motivering.

Förlängningen går till T-Centralen. Bytet till tunnelbana och pendeltåg är det viktiga. Sthlm C är en bit bort.

Visst vore det trevligt om restaurangen lever vidare.