Nya tåg till Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav JohanB » mån 24 apr, 2017 20:41

ADDE skrev:Snygg och modern design som påminner mycket om FLIRT - MTRs X74:a! - men den vita linjen ruinerade resten av designen. Har inte SL bestämt sig vilka färger de ska ha i sin fordonsflotta?

Som bekant så finns det ju inget enhetligt designprogram för spårfordonen längre. Det program som togs fram 1985 följs ju numera enbart av Tunnelbanans "gamla" vagnar (C6, C14, C15) och av Saltsjöbanan (C10/C11) (samt "arbetsvagnen" A30 304 :) ). Roslagsbanan (X10p, UBp, UBxp) har en modifierad version med grå dörrar och spårvagnarna A34, A35, A36 har en än mer modifierad version. C20 och A32 har en egen design och X60 ytterligare en egen. (Låt oss hoppas att A32 får samma färger som A35 när dessa moderniseras.) Att X15p får samma design som de befintliga vagnarna på RB är en välsignelse, vi kan inte ha en ny färgsättning för varje ny vagnstyp. Fasar för C30, den lär väl få ytterligare en helt egen färgsättning.
JohanB

Inläggav Odd » mån 24 apr, 2017 21:23

Det är väl en variant på Stadler NExT-vagnar, STH 120 km/h på 1000mm spår.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stadler_NExT
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 25 apr, 2017 9:48

Solothurn-tågen?
Ja, både du och jag har ju varit inne på det tidigare
viewtopic.php?f=17&t=38351&p=337813
Sträckan till Solothurn är väl den som operatören RBS kallar S8
https://www.rbs.ch/unternehmen/medien/m ... er-den-rbs
och där NeXT-tågen går. Efter detta har RBS beställt en "variant" för linje S7 från Stadler
https://www.rbs.ch/dieneueS7

som jag tycker mer påminner om X15p. RBS respektive SLL:s ordrar kom ungefär samtidigt.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Hechtwagen » tis 25 apr, 2017 10:37

Trevligt att det inte ska snålas så förbannat numera som med X10p. Såväl egen hyttdörr, kanske rentav på båda sidorna, som AC för resenärerna! Vem vet, kanske blir dubbla strömavtagare också?!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 25 apr, 2017 11:09

Här är i alla fall Stadlers datablad för RBS nya tåg på linje S7.
https://wwwstadlerrailcom-live-01e96f7. ... _print.pdf
Tycker nog de företer vissa likheter med X15p.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tis 25 apr, 2017 11:37

Fast Solothurn-tågen ser mer spårvägslika ut tycker jag - vilket inte är något negativt är det väl bäst att tillägga.
Och har 400 mm:s golvhöjd i mittsektionerna, vilket jag förmodar är lägre än vad RB:s vagnar skall få.

Jag gillar fronten på Solothurn-vagnarna, de ser inte ut att lida av det "snabbtågs-komplex" som präglat svenska lokaltågsmotorvagnar det senaste deceniet!

Thomas K Ohlsson
(formgivningsexpert)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 25 apr, 2017 12:03

Bara för fullständighetens skull:

RBS uttolkas iofs. Regionalverkehr Bern-Solothurn. Den linjen kallas S8 och trafikeras av de NeXT-tåg som nämns högre upp i tråden. Det datablad jag refererade till avser linje S7, som inte går till Solothurn utan till Worb Dorf.
https://www.rbs.ch/sites/default/files/ ... _16-17.pdf
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 25 apr, 2017 12:33

TKO skrev:Och har 400 mm:s golvhöjd i mittsektionerna, vilket jag förmodar är lägre än vad RB:s vagnar skall få.

Thomas K Ohlsson
(formgivningsexpert)

Ja, vad har egentligen Roslagsbanan för plattformshöjd fn? 580 mm? Någon vederhäftig källa, som t.ex. CS, kanske vet?
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tis 25 apr, 2017 13:20

dr Cassandra Nojdh skrev:Bara för fullständighetens skull:

RBS uttolkas iofs. Regionalverkehr Bern-Solothurn. Den linjen kallas S8 och trafikeras av de NeXT-tåg som nämns högre upp i tråden. Det datablad jag refererade till avser linje S7, som inte går till Solothurn utan till Worb Dorf.
https://www.rbs.ch/sites/default/files/ ... _16-17.pdf

Tack för upplysningen!

Thomas K Ohlsson
(ej schweizerexpert)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 25 apr, 2017 17:58

Ja, jag är inte heller schweizerexpert, schweizerschnitzel med rösti gillar jag dock. Dessutom gillar jag kvalitetsprodukter, och önskade att SLL hade valt Stadler som leverantör av A35/A36, och inte några spanska skojare.

De tåg som Stadler ska ersätta på linje S7 är de här (sk. Mandarinli):
https://de.wikipedia.org/wiki/RBS_Be_4/8

De är i storleksordningen 15 år äldre än X10p, och det förtjänar kanske att framhållas (fast det säkert har gjorts många gånger förut) att X15p inte är avsedd att i förstone ersätta X10p. X10p (jag använder det begreppet som samlingsanamn för de olika i konceptet ingående vagntyperna) har ju piffats upp nu, och kommer säkerligen att hänga med till 2030 eller så.

Solothurn/NeXT-vagnarna, som bl.a. Odd nämnde tidigare, verkar vara mer utpräglade låggolvsvagnar (Niederflur-Express-Triebzug). Tyvärr finns inget datablad tillgängligt online längre, bara denna broschyr
https://www.rbs.ch/sites/default/files/ ... -Flyer.pdf (tysk språkövning)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Odd » tis 25 apr, 2017 19:54

Det är mycket möjligt att det inte alls är samma plattform man använder (det vore kul att veta för en tågnörd) men just golvhöjden har rätt lite med saken att göra. I grunden är ju Manchesters Metro-vagnar baserade på samma plattform som SL A32-vagnar, med bland annat skillnaden att golvhöjden skiljer sig markant, och därmed dörrarnas placering, samt vilket företag som levererat den elektriska utrustningen. Men gångegenskaperna och vissa andra visuella, komfortmässiga och audiella intryck är påfallande lika, till och med det karaktäristiska A32-ljudet när man går över från rakspår till tvär kurva, tex i växel, är exakt detsamma. Jag finner därför det inte för otänkbart att det faktiskt är samma plattform. Men det behöver ju inte vara det för det.

Men, som sagt, det skulle vara lite kul att veta. Kanske nån med kontakter med leverantören kan bekräfta/dementera?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Christian Spår » tis 25 apr, 2017 22:49

Rätta mig, men om dagens längsta tåg i högtrafik med 6 vagnar är drygt 120 meter långt och varje nytt sätt är 60 meter så betyder det 2 * 300 passagerare eller 2*150 sittande per avgång i högtrafik? Är det enbart längden på stationerna som begränsar att köra tex 180 meter långa tåg? Sedan så hittar jag bara att tre vagnar X10 har 232 sittplatser, men inte någon siffra på vad man räknar för passagerarantal inklusive stående.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Roslagsba ... ordonspark
Christian Spår

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 26 apr, 2017 8:38

Odd skrev:Det är mycket möjligt att det inte alls är samma plattform man använder (det vore kul att veta för en tågnörd) men just golvhöjden har rätt lite med saken att göra. I grunden är ju Manchesters Metro-vagnar baserade på samma plattform som SL A32-vagnar, med bland annat skillnaden att golvhöjden skiljer sig markant, och därmed dörrarnas placering, samt vilket företag som levererat den elektriska utrustningen. Men gångegenskaperna och vissa andra visuella, komfortmässiga och audiella intryck är påfallande lika, till och med det karaktäristiska A32-ljudet när man går över från rakspår till tvär kurva, tex i växel, är exakt detsamma. Jag finner därför det inte för otänkbart att det faktiskt är samma plattform. Men det behöver ju inte vara det för det.

Men, som sagt, det skulle vara lite kul att veta. Kanske nån med kontakter med leverantören kan bekräfta/dementera?

Stadler kallar ju de här vagntyperna "tailor made", alltså skräddarsydda. Det är klart att man har ett antal konstruktionsmoduler färdiga i sitt bibliotek, man sätter sig nog inte ned och ritar precis varje detalj vi en nybeställning. Däremot är jag tveksam till om de här vagnarna verkligen bygger på en systemplattform eller systemkoncept som t.ex. FLIRT. Boggierna fick man nog sätta sig ned och rita om. Iofs. har jag sett i Postvagnen att Stadler tillverkar 900 mm-boggier, "och då är det ju bara att svarva ur 4,5 mm på var sida" som någon uttryckte det. Riktigt så enkelt är det nog inte.

Sedan tror jag alltjämt att Stadler hade nytta av att vagnbeställningarna från RBS och SLL kom ungefär samtidigt. Spekulationer, spekulationer........
dr Cassandra Nojdh

Föregående

Återgå till Spårtrafik