Switch to full style
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Kategoriregler

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Besvara

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

mån 05 sep, 2016 19:03

Hans W skrev:Kan man hoppas på att denna tråd återgår till att handla om själva tågen. Det vore intressant att få se lite fakta och förslagsskisser.
Jag hittar inget på Stadlers hemsida

Instämmer!
Men det verkar inte som att det finns så mycket offentligjort - vare sej från leverantören eller beställaren...
/TKO

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

tis 20 dec, 2016 13:18

Finns det ännu inget om själva tågen att läsa någonstans?

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

tis 04 apr, 2017 16:19

Hans W skrev:Finns det ännu inget om själva tågen att läsa någonstans?


Återkommer till denna fråga. Inget nytt?

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

mån 24 apr, 2017 17:10

Postar vidare information från postvagnen, tydligen har lite information släppts.

Bild

Pressmedelande från Stadler på engelska: https://wwwstadlerrailcom-live-01e96f7.s3-eu-central-1.amazonaws.com/filer_public/77/70/7770de95-2832-41b4-8b3b-972c85b43582/2017_0424_media_release_roslagsbanan_emu_en.pdf

Tråd på postvagnen: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1102590

Intressant är att pressmedelandet listar STH 120 km/h. I upphandlingen sänktes kraven från 120 km/h till 100 km/h.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

mån 24 apr, 2017 19:08

Snygg och modern design som påminner mycket om FLIRT - MTRs X74:a! - men den vita linjen ruinerade resten av designen. Har inte SL bestämt sig vilka färger de ska ha i sin fordonsflotta?

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

mån 24 apr, 2017 19:41

ADDE skrev:Snygg och modern design som påminner mycket om FLIRT - MTRs X74:a! - men den vita linjen ruinerade resten av designen. Har inte SL bestämt sig vilka färger de ska ha i sin fordonsflotta?


Som bekant så finns det ju inget enhetligt designprogram för spårfordonen längre. Det program som togs fram 1985 följs ju numera enbart av Tunnelbanans "gamla" vagnar (C6, C14, C15) och av Saltsjöbanan (C10/C11) (samt "arbetsvagnen" A30 304 :) ). Roslagsbanan (X10p, UBp, UBxp) har en modifierad version med grå dörrar och spårvagnarna A34, A35, A36 har en än mer modifierad version. C20 och A32 har en egen design och X60 ytterligare en egen. (Låt oss hoppas att A32 får samma färger som A35 när dessa moderniseras.) Att X15p får samma design som de befintliga vagnarna på RB är en välsignelse, vi kan inte ha en ny färgsättning för varje ny vagnstyp. Fasar för C30, den lär väl få ytterligare en helt egen färgsättning.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

mån 24 apr, 2017 20:23

Det är väl en variant på Stadler NExT-vagnar, STH 120 km/h på 1000mm spår.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stadler_NExT

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

tis 25 apr, 2017 8:48

Solothurn-tågen?
Ja, både du och jag har ju varit inne på det tidigare
viewtopic.php?f=17&t=38351&p=337813
Sträckan till Solothurn är väl den som operatören RBS kallar S8
https://www.rbs.ch/unternehmen/medien/m ... er-den-rbs
och där NeXT-tågen går. Efter detta har RBS beställt en "variant" för linje S7 från Stadler
https://www.rbs.ch/dieneueS7

som jag tycker mer påminner om X15p. RBS respektive SLL:s ordrar kom ungefär samtidigt.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

tis 25 apr, 2017 9:37

Trevligt att det inte ska snålas så förbannat numera som med X10p. Såväl egen hyttdörr, kanske rentav på båda sidorna, som AC för resenärerna! Vem vet, kanske blir dubbla strömavtagare också?!

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

tis 25 apr, 2017 10:09

Här är i alla fall Stadlers datablad för RBS nya tåg på linje S7.
https://wwwstadlerrailcom-live-01e96f7. ... _print.pdf
Tycker nog de företer vissa likheter med X15p.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

tis 25 apr, 2017 10:37

Fast Solothurn-tågen ser mer spårvägslika ut tycker jag - vilket inte är något negativt är det väl bäst att tillägga.
Och har 400 mm:s golvhöjd i mittsektionerna, vilket jag förmodar är lägre än vad RB:s vagnar skall få.

Jag gillar fronten på Solothurn-vagnarna, de ser inte ut att lida av det "snabbtågs-komplex" som präglat svenska lokaltågsmotorvagnar det senaste deceniet!

Thomas K Ohlsson
(formgivningsexpert)

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

tis 25 apr, 2017 11:03

Bara för fullständighetens skull:

RBS uttolkas iofs. Regionalverkehr Bern-Solothurn. Den linjen kallas S8 och trafikeras av de NeXT-tåg som nämns högre upp i tråden. Det datablad jag refererade till avser linje S7, som inte går till Solothurn utan till Worb Dorf.
https://www.rbs.ch/sites/default/files/ ... _16-17.pdf

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

tis 25 apr, 2017 11:33

TKO skrev:Och har 400 mm:s golvhöjd i mittsektionerna, vilket jag förmodar är lägre än vad RB:s vagnar skall få.



Thomas K Ohlsson
(formgivningsexpert)

Ja, vad har egentligen Roslagsbanan för plattformshöjd fn? 580 mm? Någon vederhäftig källa, som t.ex. CS, kanske vet?

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

tis 25 apr, 2017 12:20

dr Cassandra Nojdh skrev:Bara för fullständighetens skull:

RBS uttolkas iofs. Regionalverkehr Bern-Solothurn. Den linjen kallas S8 och trafikeras av de NeXT-tåg som nämns högre upp i tråden. Det datablad jag refererade till avser linje S7, som inte går till Solothurn utan till Worb Dorf.
https://www.rbs.ch/sites/default/files/ ... _16-17.pdf


Tack för upplysningen!

Thomas K Ohlsson
(ej schweizerexpert)

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

tis 25 apr, 2017 16:58

Ja, jag är inte heller schweizerexpert, schweizerschnitzel med rösti gillar jag dock. Dessutom gillar jag kvalitetsprodukter, och önskade att SLL hade valt Stadler som leverantör av A35/A36, och inte några spanska skojare.

De tåg som Stadler ska ersätta på linje S7 är de här (sk. Mandarinli):
https://de.wikipedia.org/wiki/RBS_Be_4/8

De är i storleksordningen 15 år äldre än X10p, och det förtjänar kanske att framhållas (fast det säkert har gjorts många gånger förut) att X15p inte är avsedd att i förstone ersätta X10p. X10p (jag använder det begreppet som samlingsanamn för de olika i konceptet ingående vagntyperna) har ju piffats upp nu, och kommer säkerligen att hänga med till 2030 eller så.

Solothurn/NeXT-vagnarna, som bl.a. Odd nämnde tidigare, verkar vara mer utpräglade låggolvsvagnar (Niederflur-Express-Triebzug). Tyvärr finns inget datablad tillgängligt online längre, bara denna broschyr
https://www.rbs.ch/sites/default/files/ ... -Flyer.pdf (tysk språkövning)

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

tis 25 apr, 2017 18:54

Det är mycket möjligt att det inte alls är samma plattform man använder (det vore kul att veta för en tågnörd) men just golvhöjden har rätt lite med saken att göra. I grunden är ju Manchesters Metro-vagnar baserade på samma plattform som SL A32-vagnar, med bland annat skillnaden att golvhöjden skiljer sig markant, och därmed dörrarnas placering, samt vilket företag som levererat den elektriska utrustningen. Men gångegenskaperna och vissa andra visuella, komfortmässiga och audiella intryck är påfallande lika, till och med det karaktäristiska A32-ljudet när man går över från rakspår till tvär kurva, tex i växel, är exakt detsamma. Jag finner därför det inte för otänkbart att det faktiskt är samma plattform. Men det behöver ju inte vara det för det.

Men, som sagt, det skulle vara lite kul att veta. Kanske nån med kontakter med leverantören kan bekräfta/dementera?

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

tis 25 apr, 2017 21:49

Rätta mig, men om dagens längsta tåg i högtrafik med 6 vagnar är drygt 120 meter långt och varje nytt sätt är 60 meter så betyder det 2 * 300 passagerare eller 2*150 sittande per avgång i högtrafik? Är det enbart längden på stationerna som begränsar att köra tex 180 meter långa tåg? Sedan så hittar jag bara att tre vagnar X10 har 232 sittplatser, men inte någon siffra på vad man räknar för passagerarantal inklusive stående.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Roslagsba ... ordonspark

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

ons 26 apr, 2017 7:38

Odd skrev:Det är mycket möjligt att det inte alls är samma plattform man använder (det vore kul att veta för en tågnörd) men just golvhöjden har rätt lite med saken att göra. I grunden är ju Manchesters Metro-vagnar baserade på samma plattform som SL A32-vagnar, med bland annat skillnaden att golvhöjden skiljer sig markant, och därmed dörrarnas placering, samt vilket företag som levererat den elektriska utrustningen. Men gångegenskaperna och vissa andra visuella, komfortmässiga och audiella intryck är påfallande lika, till och med det karaktäristiska A32-ljudet när man går över från rakspår till tvär kurva, tex i växel, är exakt detsamma. Jag finner därför det inte för otänkbart att det faktiskt är samma plattform. Men det behöver ju inte vara det för det.

Men, som sagt, det skulle vara lite kul att veta. Kanske nån med kontakter med leverantören kan bekräfta/dementera?

Stadler kallar ju de här vagntyperna "tailor made", alltså skräddarsydda. Det är klart att man har ett antal konstruktionsmoduler färdiga i sitt bibliotek, man sätter sig nog inte ned och ritar precis varje detalj vi en nybeställning. Däremot är jag tveksam till om de här vagnarna verkligen bygger på en systemplattform eller systemkoncept som t.ex. FLIRT. Boggierna fick man nog sätta sig ned och rita om. Iofs. har jag sett i Postvagnen att Stadler tillverkar 900 mm-boggier, "och då är det ju bara att svarva ur 4,5 mm på var sida" som någon uttryckte det. Riktigt så enkelt är det nog inte.

Sedan tror jag alltjämt att Stadler hade nytta av att vagnbeställningarna från RBS och SLL kom ungefär samtidigt. Spekulationer, spekulationer........

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

mån 13 nov, 2017 16:33

Det framgår nu att leveransen av de 22 nya fordonen sker mellan 29 september 2020 och 17 juli 2024. Dessa kommer att behövas för att öka turtätheten. Förlängningen till City borde dock kräva ännu fler enheter.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

tis 15 maj, 2018 11:14

Tåg fick värmeslag – stopp på Roslagsbanan

Arriva skrev:När det är jättevarmt ute pustar vi och stönar, det är samma med fordon. Ju äldre de blir ju känsligare blir de.


Är Roslagsbanans nuvarande vagnpark redan för gammal?

Relaterad nyhet:

Nu rullar veterantågen ut på rälsen igen

Roslagsbanans veterantågsförening skrev:Veterantåget har också gått in i ordinarie trafik och ersatt när det behövts.


Kan veterantåget börja användas i reguljär trafik?
Besvara