Nya tåg till Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav darthjpp » tis 23 aug, 2016 18:51

Enligt ett pressmeddelande från SL så har Staedler valts som leverantör av 22 nya tågset av modell X15p. Det framgår inte vilken av Staedlers modeller som kommer användas.
En option på ytterligare 45 tågset finns.
darthjpp
 
Inlägg: 567
Blev medlem: lör 14 apr, 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav twr » tis 23 aug, 2016 19:51

darthjpp skrev:Enligt ett pressmeddelande från SL så har Staedler valts som leverantör av 22 nya tågset av modell X15p. Det framgår inte vilken av Staedlers modeller som kommer användas.
En option på ytterligare 45 tågset finns.

Är det 22 fulländståg? Alltså 44 vagnar, inte 66 som det står i pressmeddelandet?

Är de precis 60 meter, eller lite längre?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Inge » tis 23 aug, 2016 20:52

11 normaltåg, 22 tågsätt, 66 vagnsdelar enligt vad det står i pressmeddelandet.

Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan. (Min informativa tilläggsinformation.)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav kildor » tis 23 aug, 2016 21:25

Synd att man nöjer sig med sth 100. Åtminstone 120 borde man väl ändå kunna ha beställt...
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Harald » tis 23 aug, 2016 21:59

Inge skrev:Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan.

Jag det blir det om man räknar med 150 stående i X15p och 490 i C30, men då har man nog använt olika ståplatsnormer. C30 är 10 meter längre och 0,2-0,3 meter bredare än X15p. Antalet sittplatser är nästan lika. Om vi räknar med den större bredden och antar att all tillkommande yta är ståplatsutrymme i C30 så har vi 47 kvadratmeter mer ståplatsyta. Ska vi klämma in 340 stående på den ytan så blir det 7,2 stående per kvadratmeter. Det verkar lite väl mycket. Så det går nog inte att jämföra kapaciteten rätt av eftersom antalet stående i C30 nog är beräknat efter en tätare packning än i X15p.
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Thomas Lange » tis 23 aug, 2016 22:06

kildor skrev:Synd att man nöjer sig med sth 100. Åtminstone 120 borde man väl ändå kunna ha beställt...


En kostnadsfråga. Leverantörerna har övertygat SL om att avstå. De tillkommande 20 km/h på toppen kostar mer än det smakar. Bättre då att satsa på bra ax och dugliga bromsar.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Inge » tis 23 aug, 2016 22:15

Harald skrev:
Inge skrev:Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan.

Jag det blir det om man räknar med 150 stående i X15p och 490 i C30, men då har man nog använt olika ståplatsnormer. C30 är 10 meter längre och 0,2-0,3 meter bredare än X15p. Antalet sittplatser är nästan lika. Om vi räknar med den större bredden och antar att all tillkommande yta är ståplatsutrymme i C30 så har vi 47 kvadratmeter mer ståplatsyta. Ska vi klämma in 340 stående på den ytan så blir det 7,2 stående per kvadratmeter. Det verkar lite väl mycket. Så det går nog inte att jämföra kapaciteten rätt av eftersom antalet stående i C30 nog är beräknat efter en tätare packning än i X15p.

Det är upp till en gräns rätt att räkna med en högre densitet om golvytan är större. Om det bara är trånga prång går den inte att utnyttja. I synnerhet är det viktigt med en bred mittgång. X15p kommer dessutom med nödvändighet att lida svårt av trappor och annat elände som överhuvudtaget inte kommer att kunna användas som resenärsplatser.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav twr » ons 24 aug, 2016 8:18

Thomas Lange skrev:
kildor skrev:Synd att man nöjer sig med sth 100. Åtminstone 120 borde man väl ändå kunna ha beställt...


En kostnadsfråga. Leverantörerna har övertygat SL om att avstå. De tillkommande 20 km/h på toppen kostar mer än det smakar. Bättre då att satsa på bra ax och dugliga bromsar.

Det är väl bara norr om Ormsta som det skulle vara aktuellt. Så, som du skriver, det kanske inte är värt det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Hechtwagen » ons 24 aug, 2016 8:40

Inge skrev:11 normaltåg, 22 tågsätt, 66 vagnsdelar enligt vad det står i pressmeddelandet.

Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan. (Min informativa tilläggsinformation.)


Normaltågen på RB är väl tre vagnar?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav twr » ons 24 aug, 2016 9:19

Hechtwagen skrev:
Inge skrev:11 normaltåg, 22 tågsätt, 66 vagnsdelar enligt vad det står i pressmeddelandet.

Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan. (Min informativa tilläggsinformation.)


Normaltågen på RB är väl tre vagnar?

11 st 120 m tåg. 22 st 60 m fordon. Fordonen har två leder, alltså 66 st "vagnsdelar", men dessa kan alltså inte köra självständigt.

Möjlighet finns att koppla tre fordon till 180 m tåg. Men detta är förstås inte plattformarna anpassade för i nuläget.

Sedan undrar jag fortfarande om 60 är exakt 60 eller om det är till exempel 63. Någon som vet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav twr » ons 24 aug, 2016 9:20

Inge skrev:
Harald skrev:
Inge skrev:Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan.

Jag det blir det om man räknar med 150 stående i X15p och 490 i C30, men då har man nog använt olika ståplatsnormer. C30 är 10 meter längre och 0,2-0,3 meter bredare än X15p. Antalet sittplatser är nästan lika. Om vi räknar med den större bredden och antar att all tillkommande yta är ståplatsutrymme i C30 så har vi 47 kvadratmeter mer ståplatsyta. Ska vi klämma in 340 stående på den ytan så blir det 7,2 stående per kvadratmeter. Det verkar lite väl mycket. Så det går nog inte att jämföra kapaciteten rätt av eftersom antalet stående i C30 nog är beräknat efter en tätare packning än i X15p.

Det är upp till en gräns rätt att räkna med en högre densitet om golvytan är större. Om det bara är trånga prång går den inte att utnyttja. I synnerhet är det viktigt med en bred mittgång. X15p kommer dessutom med nödvändighet att lida svårt av trappor och annat elände som överhuvudtaget inte kommer att kunna användas som resenärsplatser.

På grund av lägre plattformar än tunnelbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Inge » ons 24 aug, 2016 9:21

Hechtwagen skrev:
Inge skrev:11 normaltåg, 22 tågsätt, 66 vagnsdelar enligt vad det står i pressmeddelandet.

Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan. (Min informativa tilläggsinformation.)


Normaltågen på RB är väl tre vagnar?


Tanken är väl att de nya tågsätten skall göra normaltågen längre. Jag vet inte om de räcker till att göra alla tåg på huvudlinjerna till sex vagnar/ två tågsätt, men kanske.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav twr » ons 24 aug, 2016 9:28

Inge skrev:
Hechtwagen skrev:
Inge skrev:11 normaltåg, 22 tågsätt, 66 vagnsdelar enligt vad det står i pressmeddelandet.

Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan. (Min informativa tilläggsinformation.)


Normaltågen på RB är väl tre vagnar?


Tanken är väl att de nya tågsätten skall göra normaltågen längre. Jag vet inte om de räcker till att göra alla tåg på huvudlinjerna till sex vagnar/ två tågsätt, men kanske.

Det ska ju bli tätare trafik också. Ett stomtåg och ett snabbtåg varje kvart på vardera gren. Och kvartstrafik på Näsbyparksgrenen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Inge » ons 24 aug, 2016 9:37

10-minuterstrafik står det i pressmeddelandet. Det lär väl betyda 20-minuters stomtrafik, med extratåg i rusningen. Det är för övrigt inte rimligt med tätare trafik och fler bomfällningar. Att använda de nya sätten till att öka tåglängderna är rimligare.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav twr » ons 24 aug, 2016 10:07

Inge skrev:10-minuterstrafik står det i pressmeddelandet. Det lär väl betyda 20-minuters stomtrafik, med extratåg i rusningen. Det är för övrigt inte rimligt med tätare trafik och fler bomfällningar. Att använda de nya sätten till att öka tåglängderna är rimligare.

Det trafikupplägg jag beskrev är för svårt för kommunikatörer att förstå. Så då säger de 10 minuter. Men trafikupplägget jag beskrev är det som planeras. Alltså ungefär 6 till 9 minuters trafik på grenarna, men bara 15 minuters på mindre stationer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Inge » ons 24 aug, 2016 10:20

Vem är det som planerar /tänker sig det?

Inte Tamsons i varje fall,

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6502342

och garanterat inte de kringboende.

Som jag uppfattat det har man även kommit överens med berörda kommuner om oförändrat stoppmönster.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav twr » ons 24 aug, 2016 10:40

Inge skrev:Vem är det som planerar /tänker sig det?

Inte Tamsons i varje fall,

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6502342

och garanterat inte de kringboende.

Som jag uppfattat det har man även kommit överens med berörda kommuner om oförändrat stoppmönster.

Men Tamsons vet väl inte heller hur det hänger ihop. Inte sätter sig en politiker in i såna finesser. Han säger det som är enklast att säga. Jag har inte hört något om några överenskommelser med kommunerna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Hechtwagen » ons 24 aug, 2016 12:11

twr skrev:
Hechtwagen skrev:
Inge skrev:11 normaltåg, 22 tågsätt, 66 vagnsdelar enligt vad det står i pressmeddelandet.

Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan. (Min informativa tilläggsinformation.)


Normaltågen på RB är väl tre vagnar?

11 st 120 m tåg. 22 st 60 m fordon. Fordonen har två leder, alltså 66 st "vagnsdelar", men dessa kan alltså inte köra självständigt.

Möjlighet finns att koppla tre fordon till 180 m tåg. Men detta är förstås inte plattformarna anpassade för i nuläget.

Sedan undrar jag fortfarande om 60 är exakt 60 eller om det är till exempel 63. Någon som vet?


Jo jag läste det men är inte ett normalt tåg på RB även framledes tre vagnar / 60 meter?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav twr » ons 24 aug, 2016 13:18

Hechtwagen skrev:
twr skrev:11 st 120 m tåg. 22 st 60 m fordon. Fordonen har två leder, alltså 66 st "vagnsdelar", men dessa kan alltså inte köra självständigt.

Möjlighet finns att koppla tre fordon till 180 m tåg. Men detta är förstås inte plattformarna anpassade för i nuläget.

Sedan undrar jag fortfarande om 60 är exakt 60 eller om det är till exempel 63. Någon som vet?


Jo jag läste det men är inte ett normalt tåg på RB även framledes tre vagnar / 60 meter?

Det beror på vad du menar med "normal". Under mellantrafik blir det säkert 60 meters tåg även en bit framöver.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inläggav Inge » ons 24 aug, 2016 13:20

twr skrev:
Hechtwagen skrev:
twr skrev:11 st 120 m tåg. 22 st 60 m fordon. Fordonen har två leder, alltså 66 st "vagnsdelar", men dessa kan alltså inte köra självständigt.

Möjlighet finns att koppla tre fordon till 180 m tåg. Men detta är förstås inte plattformarna anpassade för i nuläget.

Sedan undrar jag fortfarande om 60 är exakt 60 eller om det är till exempel 63. Någon som vet?


Jo jag läste det men är inte ett normalt tåg på RB även framledes tre vagnar / 60 meter?

Det beror på vad du menar med "normal". Under mellantrafik blir det säkert 60 meters tåg även en bit framöver.


Varför då? Det är rimligare med 20-minuterstrafik.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster