Framtiden för T-banans röda linje

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtiden för T-banans röda linje

Inläggav Lars_L » mån 05 sep, 2016 12:25

TKO skrev:Efter denna utvikning kanske vi skall ta och återvända till den röda linjen och dess framtid?
Jag blev nyligen påmind av signaturen "Lars_L" att SL tänker använda s.k. plattformsridåer - läs gärna mer i Ny Teknik.

Dessa lär visst ha testats i Stockholm (Åkeshov?) men jag missade att åka dit och titta. Hur fungerar dessa ridåer om det finns ett hinder - tex en resenär? Stannar den? Går upp igen? Hur kommer detta att påverka stationsupphållens längd vid t ex T-centralen?

(Ja, jag är scheptisk...)

/TKO

Jag var förstås förbi och tittade, men vågade inte obstruera ridån. Dessutom hade de ju satt dem där inga går av och på längst fram mot norr från stan, så tanken var väl främst att testa själva tekniken. Nu ska man ju ha fullskaletest på några stationer, så först då får vi väl veta vad lösningen går för.

Problemet som jag ser är flera. I Korea hissas de upp före dörrarna öppnas och ner efter att dörrarna på tåget har stängts. I Japan (men då har de skötts manuellt), så har de åkt ner före - men då har det varit på pendeltåg med inte samma pressade stationsuppehåll). Så då har man väl egentligen fått väntat till alla stigit på.

Detta gör att man
1. Inte får effekten som med plattformsdörrar att folk respekterar att dörrarna stängs.
2. Får längre stationsuppehåll, då man måste vänta på att dörrarna har stängts, och öppna ridån innan.
3. Inte slipper ifrån problemet att folk obstruerar dörrarna i tunnelbanan.

Detta får därmed bara sägas ha en säkerhetsaspekt, och bra som sådan förstås.

Teoretisk skulle man väl kunna ha ljud och lampor och varna och därmed kunna börja hissa ner dessa innan dörrarna stängs. Men om de reagerar på att folk står i vägen, så gör det ju ingen nytta iaf. Hela nyttan med plattformsdörrar är ju att det gör så pass ont, och man har ett avstånd till själva vagnsdörrarna, vilket gör det lönlöst att försöka ta sig in när dörrarna håller på att stängas.

Skälet är ju att man vill kunna köra med tåg av olika modeller. Men även dessa system har ju pelare längs plattformen. Det klarar väl alltså av att inte dörrarna sitter precis på samma ställe, men undrar om det inte redan är svårt att få att fungera med C20 och C30. Hur gör man om nu tanken är att köra med korta tåg - exempelvis. Ofrånkomligen kommer ju en del av spårområdet då att vara öppet, utan att något tåg står inne på den delen av plattformen (Olika sektioner går förstås att stänga av - men kan man anpassa längden på 70-meter kontra 92 och några till varianter som kan bli aktuella med att det alltid ska fungera så att ingen pelare hamnar utanför en dörr?). Även om man lyckas just med C20 och C30, kommer det väl knappast att gå med modell C40? Troligen hamnar man lite i samma problem iaf. Möjligen då att konstruktionen är lite billigare än dörrar. Men det kommer troligen ändå bli dyrt och knöligt att anpassa till en ny tågmodell.
Lars_L

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 12:31

Själva grindarna (eller ridåer ska det visst heta) ser på bild och film ganska klena ut. Håller dom för att en mindre skara huliganer trycker till nånstans mitt emellan två pelare?

den idag frågvise
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Ute och åker » mån 05 sep, 2016 18:13

TKO skrev:Efter denna utvikning kanske vi skall ta och återvända till den röda linjen och dess framtid?

Den s k röda tråden! :D

Lars_L skrev:Skälet är ju att man vill kunna köra med tåg av olika modeller. Men även dessa system har ju pelare längs plattformen. Det klarar väl alltså av att inte dörrarna sitter precis på samma ställe, men undrar om det inte redan är svårt att få att fungera med C20 och C30. Hur gör man om nu tanken är att köra med korta tåg - exempelvis. Ofrånkomligen kommer ju en del av spårområdet då att vara öppet, utan att något tåg står inne på den delen av plattformen (Olika sektioner går förstås att stänga av - men kan man anpassa längden på 70-meter kontra 92 och några till varianter som kan bli aktuella med att det alltid ska fungera så att ingen pelare hamnar utanför en dörr?). Även om man lyckas just med C20 och C30, kommer det väl knappast att gå med modell C40? Troligen hamnar man lite i samma problem iaf. Möjligen då att konstruktionen är lite billigare än dörrar. Men det kommer troligen ändå bli dyrt och knöligt att anpassa till en ny tågmodell.

Ja, det där lät ju onekligen besvärligt! ;)

Men skälet till att välja ridåer istället för dörrar som på Citybanan ska väl vara just att de är lätta att anpassa för olika dörrplacering!

Men det kanske är dimridåer som sprids! :D
Ute och åker

Inläggav LÅ1 » mån 05 sep, 2016 18:25

Som jag skrivit i en annan tråd, den om plattformsdörrar tror jag, så är väl problemet att orenligheter av olika slag, samt snö och is, kan följa med ridåerna upp och sedan falla ner på de som passerar under den. Kan bli ofräscht!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Ute och åker » mån 05 sep, 2016 18:42

LÅ1 skrev:Som jag skrivit i en annan tråd, den om plattformsdörrar tror jag, så är väl problemet att orenligheter av olika slag, samt snö och is, kan följa med ridåerna upp och sedan falla ner på de som passerar under den. Kan bli ofräscht!

Jag har läst någonstans att man räknar med att man behöver bygga tak längs hela plattformen på utomhusstationerna, och kanske även ändra konstruktionen på dem. Kan också tänkas man behöver lite eluppvärmning för att trygga funktionen (i likhet med växlar och strömskena). Att det ska falla ner snö och is tror jag alltså är ett bortbyggningsbart problem. ;)
Ute och åker

Inläggav LÅ1 » mån 05 sep, 2016 18:53

Ute och åker skrev:
LÅ1 skrev:Som jag skrivit i en annan tråd, den om plattformsdörrar tror jag, så är väl problemet att orenligheter av olika slag, samt snö och is, kan följa med ridåerna upp och sedan falla ner på de som passerar under den. Kan bli ofräscht!

Jag har läst någonstans att man räknar med att man behöver bygga tak längs hela plattformen på utomhusstationerna, och kanske även ändra konstruktionen på dem. Kan också tänkas man behöver lite eluppvärmning för att trygga funktionen (i likhet med växlar och strömskena). Att det ska falla ner snö och is tror jag alltså är ett bortbyggningsbart problem. ;)

Men andra orenligheter då? Spyor, urin från hundar och kanske människor etc?
LÅ1

Inläggav Ute och åker » mån 05 sep, 2016 19:21

LÅ1 skrev:Men andra orenligheter då? Spyor, urin från hundar och kanske människor etc?

Nu har jag uppfattat det som att de där ridåerna är en uppifrån kommande tingest. Och det är rätt sällan människor spyr uppåt och hundar urinerar uppåt. Av ren självbevarelsedrift. Nu finns det väl redan en del ridåer i tunnelbanan vid sekundäruppgångar? I butiker/gallerior förekommer ridåer har jag sett. Visst, inte så snabba men man kan kanske ändå studera frekvensen av orenligheter där och dra någon sorts slutsatser av det. Vem vet? ;)
Ute och åker

Inläggav LÅ1 » mån 05 sep, 2016 19:33

Ute och åker skrev:
LÅ1 skrev:Men andra orenligheter då? Spyor, urin från hundar och kanske människor etc?

Nu har jag uppfattat det som att de där ridåerna är en uppifrån kommande tingest. Och det är rätt sällan människor spyr uppåt och hundar urinerar uppåt. Av ren självbevarelsedrift. Nu finns det väl redan en del ridåer i tunnelbanan vid sekundäruppgångar? I butiker/gallerior förekommer ridåer har jag sett. Visst, inte så snabba men man kan kanske ändå studera frekvensen av orenligheter där och dra någon sorts slutsatser av det. Vem vet? ;)

Jag tänkte mer att orenligheter på golvet följer med uppåt. Och sedan droppar ner. Risken är väl mindre med ridåer som förblir öppna i timmar. Men jag kanske oroar mig i onödan.
LÅ1

Inläggav Ute och åker » mån 05 sep, 2016 19:38

LÅ1 skrev:Jag tänkte mer att orenligheter på golvet följer med uppåt. Och sedan droppar ner.

Hua! Låter ruggigt! Man får hoppas att (fjärr-)övervakningen av stationerna är tillräckligt bra för att man snabbt ska se vad som händer och snabbt få dit städare.

Orenligheter på golvet INNE i själva tunnelbanorna finns det beredskap för vid ändstationerna. Man strör på sågspån så suger det upp mycket, tills städaren kommer och sopar upp det.
Bra tips att ha sågspån hemma för den som har en tendens att (alltför) snabbt bli illamående! :)
Ute och åker

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 09 sep, 2016 18:49

TKO skrev:Läsningen gör att jag ställer mej lite tveksam till att det går att få kombinationen SL:s tekniska kompetens och de gnälliga stockholmarna att fungera när det gäller plattformsdörrar och automatisk dörrstängning i tunnelbanan...

Du kanske borde jämföra plattformsdörrar med vagnsdörrar istället. Spärrarna är gjorda för att släppa igenom en person i taget, vilket ju i någon mening är precis tvärtom mot hur plattformsdörrar och vagnsdörrar fungerar. Plattformsdörrar (och inte de här konstiga ridåerna) har en inbyggd förutsägbarhet, och även om vi inte har någon erfarenhet av dessa i Stockholm är det nog inte särskilt vanligt med skador i vagnsdörrarna förutom de som avsiktligt försöker tränga sig igenom.

I spärrarna är ju problemet att de klämmer även de som ska släppas igenom. Näe, spärrarnas problem är att de är helt feldesignade.

• Stora tunga glasdörrar (som ändå inte går att se igenom eftersom de är överklistrade)
  • Vassa kanter
  • Placerade i mitten av fållan, vilket halverar den effektiva fållängden och därmed effektivt stoppar upp och gör allt mindre förutsägbart
  • Allmänt oförutsägbart beteende
  • Långsam avläsning av kort och kommandon som köas upp utan anledning

Alltså bara "stora tunga" som stämmer in på normala plattformsdörrar. Men där gör det inte så mycket, eftersom allt är otroligt förutsägbart.

Edit: Jag glömde "helt felplacerade kortläsare".
Magnus Ahltorp

Inläggav LÅ1 » ons 28 dec, 2016 12:55

"Röda linjen får snart nya tåg"

Apropå artikelns sista stycke "Förtydligande: Det har ännu inte tagit något beslut om de nya tågen ska trafikeras med förare eller inte.":
"Robotar ska köra t-banan år 2025"

Så en länk till: "Nytt tunnelbanetåg på hemlig adress i Västerås"
LÅ1

Inläggav daniel_s » ons 28 dec, 2016 12:59

LÅ1 skrev:Apropå artikelns sista stycke "[i]Förtydligande: Det har ännu inte tagit något beslut om de nya tågen ska trafikeras med förare eller inte

Nej det krävs väl en noggrann planering för att upprätta en tidtabell för förarna som i så fall ska trafikera tågen! Hur många minuter kommer det att vara mellan förarna på tåget till Ropsten t ex?

(En stor del av Sveriges befolkning behöver tydligen förbjudas att använda verb som de inte förstår sig på!)
daniel_s

Inläggav LÅ1 » ons 28 dec, 2016 17:22

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Apropå artikelns sista stycke "[i]Förtydligande: Det har ännu inte tagit något beslut om de nya tågen ska trafikeras med förare eller inte

Nej det krävs väl en noggrann planering för att upprätta en tidtabell för förarna som i så fall ska trafikera tågen! Hur många minuter kommer det att vara mellan förarna på tåget till Ropsten t ex?

(En stor del av Sveriges befolkning behöver tydligen förbjudas att använda verb som de inte förstår sig på!)

Och hur många förare består ett tåg av? Måste väl vara mer än en i alla fall.
LÅ1

Inläggav stockholm79 » fre 30 dec, 2016 12:35

Oh god, man borde förbjuda tekniska idioter att skriva.
Jag förväntar mig nu att det ska sitta en robot från futurama i hytten och ha hand om spakarna.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarvisningsbild
stockholm79

Inläggav LÅ1 » fre 30 dec, 2016 15:02

stockholm79 skrev:

Oh god, man borde förbjuda tekniska idioter att skriva.
Jag förväntar mig nu att det ska sitta en robot från futurama i hytten och ha hand om spakarna.

/or

I det här fallet vore det kanske mer korrekt att skriva bot. Robot associeras nog mest till en rörlig maskin, eller liknande. Inte alltid människoliknande.
Jämför robotdamsugare och robotgräsklippare.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tis 21 mar, 2017 23:43

"Förarlösa tåg till t-banans röda linje kan stoppas".

Är det verkligen är ekonomiskt klokt att stoppa (möjligheten till) den förarlösa driften?
LÅ1

Inläggav Lars_L » ons 22 mar, 2017 0:12

LÅ1 skrev:"Förarlösa tåg till t-banans röda linje kan stoppas".

Är det verkligen är ekonomiskt klokt att stoppa (möjligheten till) den förarlösa driften?

Det gör man nog inte heller. Vad det handlar om är de 1,5 miljarder som man reserverat för 2018 för plattformsbarriärer (säkerhetsridåer). Men det är ju ändå tänkt att köra manuellt (möjligen med ATO) fram till dess att alla vagnar är levererade, så det är väl klokt att skjuta på (när man inte har plats för alla investeringar i budgeten).
Lars_L

Inläggav LÅ1 » ons 22 mar, 2017 0:22

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:"Förarlösa tåg till t-banans röda linje kan stoppas".

Det gör man nog inte heller. Vad det handlar om är de 1,5 miljarder som man reserverat för 2018 för plattformsbarriärer (säkerhetsridåer). Men det är ju ändå tänkt att köra manuellt (möjligen med ATO) fram till dess att alla vagnar är levererade, så det är väl klokt att skjuta på (när man inte har plats för alla investeringar i budgeten).

OK, så tidningsartikeln bygger på oriktig information? Skulle kunna kallas falsk nyhet?

Rubriken säger ju att man stoppar förarlösa tåg. Förutom att det kan tydas på olika sätt så har ju erfarenheten lärt mig att man aldrig skall lita på rubriker!
LÅ1

Inläggav Lars_L » ons 22 mar, 2017 9:52

LÅ1 skrev:OK, så tidningsartikeln bygger på oriktig information? Skulle kunna kallas falsk nyhet?

Rubriken säger ju att man stoppar förarlösa tåg. Förutom att det kan tydas på olika sätt så har ju erfarenheten lärt mig att man aldrig skall lita på rubriker!

Det här skulle kunna bli en intressant diskussion kring media - men för att ändå fatta mig något kort så handlar det väl snarare om medielogikens förenkling än falsk nyhet.

Rubriksättare är ju också ett särskilt släkte med syfte att spetsa till det journalisten som skriver artikeln försöker förklara.

Men så här - i det budgetunderlag som förvaltningsdirektören lämnat finns en post om att ta bort 1,5 miljarder från budgeten 2018. Posten rör förarlösa tåg/plattformsbarriärer.

Vi som följt debatten vet ju dock att både signalsystem och de nya C30, likväl som depån i Norsborg givetvis är konstruerade för att i framtiden kunna köra automatiskt. Det är inget som kommer att ändras.

Vad som orsakat problemet här är ju egentligen att posten inte kommenteras mer än att den föreslås tas bort från 2018 års investeringsbudget. Men det är ju inget politiskt ställningstagande kring automatisk drift. Snarare konstaterar man väl att man inte har råd just nu.

För att kunna införa helautomatisk drift 2025, behöver dock ett genomförandebeslut fattas 2019. Hur det blir med det vet vi alltså inte ännu.

Vi kan ju jämföra med spårväg Citys förlängning till Sergels torg som helt plötsligt trollades bort i budgeten ett år för att sedan återkomma. Är nog inte helt otroligt att det här är tillbaka redan till 2019 i budget, vem vet? Eller kanske man kommer med något annat besparingsförslag. Till skillnad från många andra investeringar, är ju detta en som ger ganska stor samhällsekonomisk vinst och även minskar driftsbudgeten. I det här fallet skulle jag alltså säga att det kan vara vettigt att låna för den här typen av investeringar. Problemet är ju att landstinget har en gräns på att investeringsbudgeten inte ska ligga över om jag minns rätt 11 procent, så investeringsmöjligheterna kommer förstås ändå vara begränsade.
Lars_L

Inläggav BSB101 » ons 22 mar, 2017 19:49

Hur har detta med att man absolut måste ha plattformsdörrar för att köra utan före fått fotfäste och vem ligger bakom lobbyingen?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik