Framtiden för T-banans röda linje

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Framtiden för T-banans röda linje

Inläggav Lars_L » mån 05 sep, 2016 9:39

TKO skrev:Jag måste erkänna att jag de senaste åren vare sej följt teknikutvecklingen i allmänhet eller diskussionerna i Stockholm när det gäller "förarlös/automatisk drift". Därför kanske en del av mina frågor och funderingar sedan länge är passé, jag hoppas det ärade forumkollegiet har överseende med detta!

Hur är det tänkt att "avgångssignaleringen" skall gå till?

I London, där det förekommer automatisk drift såväl på tunnelbanan som på DLR är (vad jag minns) varje tåg bemannat och den personen ger körsignal till styrsystemet. Hur det fungerar i Köpenhamn vet jag inte, jag har inte tänkt på det de (få) gånger jag åkt med minimetron. Och samma sak gäller Paris - jag har aldrig tänkt på om jag åker med en "förarlös" linje eller ej...

Hur resonerar man kring detta i Stockholm?

(Jag vet att man i London kommit fram till att det faktiskt inte blir några revolutionerande personalminskningar när man går över till automatdrift i tunnelbanan)

undrar
Thomas K Ohlsson

På DLR är det ju tågvakten (eller vad man nu kallar personen), som stänger dörrarna. Men där förstår jag det som att tågvakten inte gör något mer. Systemet sköter sig alltså självt i övrigt. På Victoria Line förutsätter jag att föraren ger klarsignal för start efter dörrstängningen men inget mer.

Metron i Köpenhamn och Paris är ju dock gjorda för att vara förarlösa (utan personal). Klarsignal ges väl alltså av systemet när dörrarna har stängts - alltså att dörrstängningen är avklarad och motsvarande signal som i manuella system har getts för att dörrarna är korrekt stängda. Stationsuppehållets längd är ju då anpassad efter hur lång tid det brukar ta för på/avstigning. Allt detta gör ju att stationsuppehållen oftast tar lite längre tid än i manuella system.

I London liksom i Stockholm står ju förardelen för en ganska liten del av personalen. Det är ju "tunga" linjer - vilket gör att vinsten blir ganska liten med automatdrift. Avgörande skulle jag säga är hur effektivt plattformshindren kan stoppa resenärer från att stiga på när dörrarna stängs. Är det mycket folk kan man nog alltså behöva ha en del personal på plats ändå. Här kommer väl min tveksamhet till Trafikförvaltningens förslag på säkerhetsridå. Nu ska man ju iaf testa detta ordentligt innan man går vidare - så vi får väl se om denna lösning tillräckligt hindrar resenärerna för att stoppa upp trafiken genom att hålla upp dörrar, försöka gå in i tåget när dörrarna stängs etc.

Sedan har vi ju behovet av att ha personal på plats när ungdomar drar i nödbroms etc, eller när det blir vagnfel. I London liksom Stockholm med relativt få övergångsväxlar och få uppställningsspår - riskerar ju vagnfel att ställa till det om man inte snabbt kan få bort tågen. Och vem kontrollerar att alla har lämnat tåget ifall man måste ställa upp det på ett uppställningsspår?
Lars_L

Inläggav Ute och åker » mån 05 sep, 2016 9:41

TKO skrev:Jag delar uppfattningen att biljettsystemet - och viseringssystemet - kunde vara enklare. Och med enhetstaxan tas ju faktiskt ett steg i denna riktning, jag ropar som Gert Fylking "Äntligen"!.
Men jag tror knappast det är för att "det är så krångligt att köpa biljetter" som företrädesvis medelålders män i så stor utsträckning väljer bilen framför kollektivtrafiken. Denna grupp kännetecknas ju oftast av ett orimligt självförtroende när det gäller att klara av de mest komplicerade ting...

Sant! Zonsystemet i kombination med Accessystemet har om möjligt varit ännu mer avskräckande för sällanåkarna än viseringsröran! Om man nu ska skapa ökad trygghet i kollektivtrafiken så är enhetstaxa och enhetliga färdbevisrutiner viktiga faktorer. Allt som gör att kollektivtrafiken framstår som attraktiv kan bidra till att vinna över bilåkare.

Låt oss säga att det blir enhetstaxa, plattformsdörrar, trygghetsvärdar som cirkulerar i alla "enheter" längst ut på grenarna (blir mindre kostsamt med längre enheter), tätare trafik, kommunikationsmöjligheter med trafikledningen i vagnarna, nyare vagnar, rörligare och bättre informationsenheter (monitorer) i vagnarna och allt annat som planeras, så KAN det ju tänkas att en och annan väljer T-banans röda linje istället för bilen. Det är ju inte bara medelålders män på väg till och från jobbet som färdas i bil, utan även andra grupper som kan tänkas övervinnas. ;)
Ute och åker

Inläggav Ute och åker » mån 05 sep, 2016 9:46

TKO skrev:Vi skall väl inte gräva ner oss i hur man tänkt och tänker i London

Nej, gör inte det. Från början bemannade "färdmedel" har mer och mer övergått till att vara obemannade. Man bör höja och vidga blicken och titta på andra städer, andra typer av lokalbanor (vid flygplatser t ex) o s v. En gång i tiden fanns det "hisspojkar" så att folk skulle våga åka hiss och för att "ge service", men det är det väl ingen som efterfrågar numera? :D
Ute och åker

Inläggav Ute och åker » mån 05 sep, 2016 9:52

Lars_L skrev:Sedan har vi ju behovet av att ha personal på plats när ungdomar drar i nödbroms etc, eller när det blir vagnfel. I London liksom Stockholm med relativt få övergångsväxlar och få uppställningsspår - riskerar ju vagnfel att ställa till det om man inte snabbt kan få bort tågen. Och vem kontrollerar att alla har lämnat tåget ifall man måste ställa upp det på ett uppställningsspår?

Några av de där problemen finns det väl ganska enkla lösningar på (om man vill). Nödbromsblockering längs hela linjen (även utomhussträckor alltså) gör ju att tåg inte ska bli stående mitt på linjen utan först vid nästa station. Att få undan tåg på uppställningsspår har ju med antalet uppställningsspår att göra och inte hur bemanningen på tågen ser ut. Och att utrymma tåg som ska till uppställningsspår har man ju personal på stationen som hjälper till med. Finns det inte personal tillgänglig på VARJE station i varje ögonblick, så finns det ju rörliga arbetsledare i bilar som tar sig till en viss station i en kritisk situation. Visst, man får väl vänta en stund då, innan man utrymmer tåget eller får undan det. Men det får man väl ta i så fall. Det behöver ju inte betyda att det genomsnittligt blir fler störningar och väntan. Införandet av plattformsdörrar och minskat antal spårbeträdanden bör ju minska antalet störningar och väntan. T ex.
Ute och åker

Inläggav Lars_L » mån 05 sep, 2016 9:58

Ute och åker skrev:Sant! Zonsystemet i kombination med Accessystemet har om möjligt varit ännu mer avskräckande för sällanåkarna än viseringsröran! Om man nu ska skapa ökad trygghet i kollektivtrafiken så är enhetstaxa och enhetliga färdbevisrutiner viktiga faktorer. Allt som gör att kollektivtrafiken framstår som attraktiv kan bidra till att vinna över bilåkare.

Låt oss säga att det blir enhetstaxa, plattformsdörrar, trygghetsvärdar som cirkulerar i alla "enheter" längst ut på grenarna (blir mindre kostsamt med längre enheter), tätare trafik, kommunikationsmöjligheter med trafikledningen i vagnarna, nyare vagnar, rörligare och bättre informationsenheter (monitorer) i vagnarna och allt annat som planeras, så KAN det ju tänkas att en och annan väljer T-banans röda linje istället för bilen. Det är ju inte bara medelålders män på väg till och från jobbet som färdas i bil, utan även andra grupper som kan tänkas övervinnas. ;)

Hela tunnelbanenätet ingår ju redan i zon A, enhetstaxa gör det ju därför dyrare att åka t-bana. Forskningen visar väl att den typen av åtgärder har ganska liten effekt.
Det enda som har effekt är tätare trafik och framförallt vilka pålagor man lägger på biltrafiken.

Sällanresenärerna är faktiskt ointressanta (krasst uttryckt). Ska man göra något för att locka bilresenärer (utan att försämra bilismen), så är det väl då att marknadsföra ett bra utbud och möjligen erbjuda någotslags "prova på-rabatt" - det vill säga att erbjuda ett månadskort gratis eller dylikt. Det senare är ju dock känsligt ur andra perspektiv.

Det stora problemet är inte heller att locka folk som bor i närheten av tunnelbanan, utan den grupp som måste ta en matarbuss till stationen. Där ligger ofta det stora motståndet mot att åka kollektivtrafik för den här gruppen.
Lars_L

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 10:12

Lars_L skrev:
Ute och åker skrev:Sant! Zonsystemet i kombination med Accessystemet har om möjligt varit ännu mer avskräckande för sällanåkarna än viseringsröran! Om man nu ska skapa ökad trygghet i kollektivtrafiken så är enhetstaxa och enhetliga färdbevisrutiner viktiga faktorer. Allt som gör att kollektivtrafiken framstår som attraktiv kan bidra till att vinna över bilåkare.

Hela tunnelbanenätet ingår ju redan i zon A, enhetstaxa gör det ju därför dyrare att åka t-bana. Forskningen visar väl att den typen av åtgärder har ganska liten effekt.
Det enda som har effekt är tätare trafik och framförallt vilka pålagor man lägger på biltrafiken.

Sällanresenärerna är faktiskt ointressanta (krasst uttryckt). Ska man göra något för att locka bilresenärer (utan att försämra bilismen), så är det väl då att marknadsföra ett bra utbud och möjligen erbjuda någotslags "prova på-rabatt" - det vill säga att erbjuda ett månadskort gratis eller dylikt. Det senare är ju dock känsligt ur andra perspektiv.

Det stora problemet är inte heller att locka folk som bor i närheten av tunnelbanan, utan den grupp som måste ta en matarbuss till stationen. Där ligger ofta det stora motståndet mot att åka kollektivtrafik för den här gruppen.

Jag håller i stort sett med om allt detta, förutom missuppfattningen att det är enhetstaxan som kommer att göra det dyrare att åka tunnelbana. De höjda biljettpriserna är ju som alla vet en följd av en politisk uppgörelse mellan högern och de gröna. Men den diskussionen hör inte hemma i denna tråd!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Ute och åker » mån 05 sep, 2016 10:19

Lars_L skrev:Hela tunnelbanenätet ingår ju redan i zon A, enhetstaxa gör det ju därför dyrare att åka t-bana. Forskningen visar väl att den typen av åtgärder har ganska liten effekt.

Det finns ett tydlighetsproblem i att tunnelbanan har enhetstaxa, medan pendeltågen och Roslagsbanan inte har det. Det blir marginellt dyrare på tunnelbanan med enhetstaxa. Håller annars med om att tätare trafik och pålagor på biltrafiken ger effekt.

Men det där med att sällanresenärerna är ointressanta? Det är sällan en frekvent bilåkare börjar sin livsresa med att köra bil då hen ska någonstans. Man åker med någon annan. Även om det är sällan, så har man åtminstone åkt kollektivt då och då så är det mindre högt steg att åka kollektivt även som vuxen. För då vet man hur man ska bete sig. Är det dessutom entydigt hur man skaffar sig giltigt färdbevis så är tröskeln ännu lägre.

Höjer man blicken från tunnelbanan, så finns det ju erfarenheter från lite längre pendelavstånd vad som händer när man satsar på nybyggda snabbare banor med tätare trafik och bekvämare tåg. Folk byter från att åka bil till att åka tåg. Det handlar både om sällanresenärer och oftaresenärer. Ingen skulle väl hävda att den ena gruppen där är ointressantare än den andra? Varje bilresa som övergår i en kollektiv resa ska värderas positivt och uppskattas tycker jag. :)

När det gäller matarbusstrafiken, så blir det ju mindre motstånd om färdmedlet man ska byta till går oftare. Inget är så frustrerande som att komma från en matarbuss och se tunnelbanan försvinna i fjärran. Det blir lite mindre frustrerande om tunnelbanan går tätare.
Ute och åker

Inläggav Ute och åker » mån 05 sep, 2016 10:23

TKO skrev:Jag håller i stort sett med om allt detta, förutom missuppfattningen att det är enhetstaxan som kommer att göra det dyrare att åka tunnelbana. De höjda biljettpriserna är ju som alla vet en följd av en politisk uppgörelse mellan högern och de gröna. Men den diskussionen hör inte hemma i denna tråd!

Aj, ursäkta, jag tror du missuppfattar och blandar ihop äpplen och päron. Höjda biljettpriserna som kommer har inte med enhetstaxan att göra. De ingår i uppgörelsen om att därmed göra vissa investeringar m m. Blir det enhetstaxa så är det utsagt att de totala biljettintäkterna ska hållas totalt sett oförändrade. Då behöver man höja priset för enzonsresor något, för att kompensera för intäktsbortfallet för flerzonsresorna. Men det är som sagt marginellt, och till storleken inte högre än de nu kommande prishöjningarna.
Ute och åker

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 10:27

Ute och åker skrev:
TKO skrev:Jag håller i stort sett med om allt detta, förutom missuppfattningen att det är enhetstaxan som kommer att göra det dyrare att åka tunnelbana. De höjda biljettpriserna är ju som alla vet en följd av en politisk uppgörelse mellan högern och de gröna. Men den diskussionen hör inte hemma i denna tråd!

Aj, ursäkta, jag tror du missuppfattar och blandar ihop äpplen och päron. Höjda biljettpriserna som kommer har inte med enhetstaxan att göra. De ingår i uppgörelsen om att därmed göra vissa investeringar m m. Blir det enhetstaxa så är det utsagt att de totala biljettintäkterna ska hållas totalt sett oförändrade. Då behöver man höja priset för enzonsresor något, för att kompensera för intäktsbortfallet för flerzonsresorna. Men det är som sagt marginellt, och till storleken inte högre än de nu kommande prishöjningarna.

Jag tror också jag gick händelserna i förväg, enhetstaxan ingår inte i de nu beslutade taxehöjningarna. Fel av mej!
(Och vad den slutgiltiga taxenivån blir om/när det blir enhetstaxa vet vi inte...)
/TKO
TKO

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 10:36

Ur fredagens SvD:
Dubbelt så många skador i SL:s spärrar

Läsningen gör att jag ställer mej lite tveksam till att det går att få kombinationen SL:s tekniska kompetens och de gnälliga stockholmarna att fungera när det gäller plattformsdörrar och automatisk dörrstängning i tunnelbanan...

/TKO
TKO

Inläggav Lars_L » mån 05 sep, 2016 10:37

Ute och åker skrev:Det finns ett tydlighetsproblem i att tunnelbanan har enhetstaxa, medan pendeltågen och Roslagsbanan inte har det. Det blir marginellt dyrare på tunnelbanan med enhetstaxa. Håller annars med om att tätare trafik och pålagor på biltrafiken ger effekt.

Men det där med att sällanresenärerna är ointressanta? Det är sällan en frekvent bilåkare börjar sin livsresa med att köra bil då hen ska någonstans. Man åker med någon annan. Även om det är sällan, så har man åtminstone åkt kollektivt då och då så är det mindre högt steg att åka kollektivt även som vuxen. För då vet man hur man ska bete sig. Är det dessutom entydigt hur man skaffar sig giltigt färdbevis så är tröskeln ännu lägre.

Höjer man blicken från tunnelbanan, så finns det ju erfarenheter från lite längre pendelavstånd vad som händer när man satsar på nybyggda snabbare banor med tätare trafik och bekvämare tåg. Folk byter från att åka bil till att åka tåg. Det handlar både om sällanresenärer och oftaresenärer. Ingen skulle väl hävda att den ena gruppen där är ointressantare än den andra? Varje bilresa som övergår i en kollektiv resa ska värderas positivt och uppskattas tycker jag. :)

När det gäller matarbusstrafiken, så blir det ju mindre motstånd om färdmedlet man ska byta till går oftare. Inget är så frustrerande som att komma från en matarbuss och se tunnelbanan försvinna i fjärran. Det blir lite mindre frustrerande om tunnelbanan går tätare.

Ointressanta var väl kanske att ta i. Men poängen är väl att det är inte där vi bör lägga resurserna, däremot är det förstås bra att förenkla. Det värsta som finns är ju om folk känner sig "lurade" när det åker kollektivt. I Stockholm visar ju dock undersökningarna att nästan alla åker kollektivt ibland. Den där gruppen som aldrig åkt tunnelbana är ganska ovanlig, och dem lockar man inte oavsett.

Men visst tät trafik är ju avgörande och en av mina käpphästar för tunnelbanan. Särskilt som ju många matarbussar ofta har anslutning till pendeltåg i andra änden, och passar till dem före tunnelbanan, eller rent av har en annan t-banestation dit passningen ska fungera. Dock har jag ju också påpekat att kostnaden för att utöka trafiken med kortare tåg och tätare trafik är så pass marginell ändå att det inte blir några kostnader att tala om. Snarare blir det lättare att planera bra tjänster. Att exempelvis köra 6-minuterstrafik på röda linjens hela nät dagtid - skulle kräva 6 förare ytterligare, marginellt fler tåg (förutsatt att man kör med fullängd på mörby-Fruängen och kortvagnar Norsborg-Ropsten.) - alltså en kostnad på kanske 7-8 miljoner per år. Motsvarar ungefär kostnaden för fyra bussar i trafik per helår. Är ju ganska marginellt om tunnelbanan kostar 3 miljarder per år, särskilt som antalet resenärer samtidigt skulle öka rätt mycket av en sådan reform.
Lars_L

Inläggav Ute och åker » mån 05 sep, 2016 10:41

TKO skrev:Jag tror också jag gick händelserna i förväg, enhetstaxan ingår inte i de nu beslutade taxehöjningarna. Fel av mej!
(Och vad den slutgiltiga taxenivån blir om/när det blir enhetstaxa vet vi inte...)

VI vet det inte exakt, eftersom det inte finns några beslut. Däremot har man har hyfsad koll på hur många enzonsresor och flerzonsresor man säljer (tänka sig!), så man vet ganska väl hur det påverkar priset för enzonsresor om man vill bibehålla de totala biljettintäkterna. :D

Nu är det inte BARA enhetstaxa som omprövas, utan också den flora av rabatter och olika prissättningar som nu florerar, om jag får uttrycka mig så. Det handlar ju om olika priser för engångsbiljett, reskassa, app-biljett, spärrbiljett, studerandebiljett och allt vad det nu är. Antalet olika biljettslag och biljettpriser ska minskas radikalt. Det är den fiffiga doktrinen man förutses ha kommit fram till. :)

Som vi konstaterade, tunnelbanan har redan enhetstaxa och en stor del av resorna görs just som enzonsresa. Alltså är en stor andel av biljetterna som säljs enzonsbiljetter. Alltså är det inte så många flerzonsbiljetter som säljs. Alltså påverkas inte priset så starkt på enzonsbiljetter. Alltså har vi därmed diskuterat lite till om det som "inte hör inte hemma i denna tråd!", enligt dogmen lite högre upp. ;)
Ute och åker

Inläggav Lars_L » mån 05 sep, 2016 10:43

TKO skrev:
Ute och åker skrev:

Jag tror också jag gick händelserna i förväg, enhetstaxan ingår inte i de nu beslutade taxehöjningarna. Fel av mej!
/TKO

citerar från uppgörelsen som klubbats i landstingsfullmäktige:
"1. Enhetstaxa införs från och med den första januari 2017, med prisnivå motsvarande reskassa 30kr för vuxen. Motsvarande prismodell 2 i den parlamentariska utredningen där reducerat pris har jämkats med pris för studenter (reskassa 30 kr, enkelbiljett & spärr 43 kr, konduktör 60 kr respektive 20, 29, 40 kr för pensionär, ungdom och student).
2. Priset på periodbiljetter höjs initialt motsvarande 40 kr för ett månadskort för vuxen i enlighet med ovanstående prismodell.
3. Taxan justeras därefter utifrån den nivå som beslutas i budget för 2017 med 3,3 procent årligen till beslut om budget för 2020.
4. Landstingsbidraget ska utvecklas med minst samma uppräkningsnivå årligen som taxorna dvs 3,3 procent. Utöver 2017 års höjning med 3,3 procent kommer dessutom 250 mkr av landstingsbidraget att avsättas för att även finansiera ianspråktagandet av Citybanan."
Lars_L

Inläggav Ute och åker » mån 05 sep, 2016 10:53

Lars_L skrev:citerar från uppgörelsen som klubbats i landstingsfullmäktige:
"1. Enhetstaxa införs från och med den första januari 2017, med prisnivå motsvarande reskassa 30kr för vuxen. Motsvarande prismodell 2 i den parlamentariska utredningen där reducerat pris har jämkats med pris för studenter (reskassa 30 kr, enkelbiljett & spärr 43 kr, konduktör 60 kr respektive 20, 29, 40 kr för pensionär, ungdom och student).
2. Priset på periodbiljetter höjs initialt motsvarande 40 kr för ett månadskort för vuxen i enlighet med ovanstående prismodell.
3. Taxan justeras därefter utifrån den nivå som beslutas i budget för 2017 med 3,3 procent årligen till beslut om budget för 2020.
4. Landstingsbidraget ska utvecklas med minst samma uppräkningsnivå årligen som taxorna dvs 3,3 procent. Utöver 2017 års höjning med 3,3 procent kommer dessutom 250 mkr av landstingsbidraget att avsättas för att även finansiera ianspråktagandet av Citybanan."

Tack för den detaljerade informationen! Där ser vi också de andra förenklingar för de många olika biljettslagen, som jag var inne på. Det fastställande beslutet sker väl samtidigt då budgeten för 2017 fastställs? I så fall är vi där inte riktigt än. Men snart! :)
Ute och åker

Inläggav Lars_L » mån 05 sep, 2016 11:13

Ute och åker skrev:Tack för den detaljerade informationen! Där ser vi också de andra förenklingar för de många olika biljettslagen, som jag var inne på. Det fastställande beslutet sker väl samtidigt då budgeten för 2017 fastställs? I så fall är vi där inte riktigt än. Men snart! :)

Jodå. Landstingets budget togs i juni. Sedan ska detta brytas ner till en budget som Trafikförvaltningen ska anta för sin verksamhet. Men ramarna (bidrag från landstinget och taxor) är redan klart. Enligt den nya kollektivtrafiklagen måste taxor antas av fullmäktige, men här gav man uppdraget till trafikförvaltningen att utforma detta efter uppdraget i den parlamentariska taxeutredningen och det förslag som framkom där, som då uppgörelsen i sin tur bygger på. Lite krångligt med andra ord, men det får nog ändå ses som formellt beslutat.
Lars_L

Inläggav Ute och åker » mån 05 sep, 2016 11:33

Lars_L skrev:
Ute och åker skrev:Tack för den detaljerade informationen! Där ser vi också de andra förenklingar för de många olika biljettslagen, som jag var inne på. Det fastställande beslutet sker väl samtidigt då budgeten för 2017 fastställs? I så fall är vi där inte riktigt än. Men snart! :)

Jodå. Landstingets budget togs i juni. Sedan ska detta brytas ner till en budget som Trafikförvaltningen ska anta för sin verksamhet. Men ramarna (bidrag från landstinget och taxor) är redan klart. Enligt den nya kollektivtrafiklagen måste taxor antas av fullmäktige, men här gav man uppdraget till trafikförvaltningen att utforma detta efter uppdraget i den parlamentariska taxeutredningen och det förslag som framkom där, som då uppgörelsen i sin tur bygger på. Lite krångligt med andra ord, men det får nog ändå ses som formellt beslutat.

Krångligt var ordet! Vad menas med att man gav "uppdraget till trafikförvaltningen att utforma detta"? Att formellt besluta eller att bara komma med förslag? Jag tycker följande passus inte är helt entydig:

Lars_L skrev:citerar från uppgörelsen som klubbats i landstingsfullmäktige:

"Prisnivå motsvarande reskassa 30 kr" och "Motsvarande prismodell 2" låter mer som inriktningsbeslut än formellt beslut på detaljnivå i kronor. I sak spelar ju det ingen roll, så jag bryr mig inte mera i saken. Det är när man står vid Access-automaten det spelar roll! Och ska man åka tunnelbana kan man ju då känna sig trygg i att det inte blir några våldsamma prishöjningar med enhetstaxa överallt! ;)
Ute och åker

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 11:34

Visst är det lite krångligt! Men så här är det tror jag efter att ha läst protokollet noga - speciellt bilaga 1, främst sidan 3:

Enhetstaxan för enkelbiljetyter beslutades av fullmäktige under stor enighet, endast V hade ett eget yrkande. (Ja förutom den politiske vilden Wall - som hade ett alldeles eget förslag i taxefrågan). Även priset för 30-dagarsbiljetter beslutades av fullmäktige, här hade även S ett eget yrkande.

LF gav TN i uppdrag att justera "göra motsvarande justeringar i övriga taxor (...)", det torde främst röra sej om termins- och säsongsbiljett.

Så jag hade visst rätt från början - trots att jag trodde jag hade fel!

/TKO
TKO

Inläggav Ute och åker » mån 05 sep, 2016 11:44

TKO skrev:Så jag hade visst rätt från början - trots att jag trodde jag hade fel!

Ja, det var väl en hel fruktkorg som beslutades! Jag noterade att priset på periodkort höjs, vilket väl inte är kopplat till enhetstaxa för enkelbiljetter? I alla fall kommer ingen att få mig att tro det! :D
Ute och åker

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 11:47

Ute och åker skrev:
TKO skrev:Så jag hade visst rätt från början - trots att jag trodde jag hade fel!

Ja, det var väl en hel fruktkorg som beslutades! Jag noterade att priset på periodkort höjs, vilket väl inte är kopplat till enhetstaxa för enkelbiljetter? I alla fall kommer ingen att få mig att tro det! :D

Nej det höjda priset på periodkort är en följd av DOD-överenskommelsen!
/TKO
TKO

Inläggav TKO » mån 05 sep, 2016 12:08

Efter denna utvikning kanske vi skall ta och återvända till den röda linjen och dess framtid?
Jag blev nyligen påmind av signaturen "Lars_L" att SL tänker använda s.k. plattformsridåer - läs gärna mer i Ny Teknik.

Dessa lär visst ha testats i Stockholm (Åkeshov?) men jag missade att åka dit och titta. Hur fungerar dessa ridåer om det finns ett hinder - tex en resenär? Stannar den? Går upp igen? Hur kommer detta att påverka stationsupphållens längd vid t ex T-centralen?

(Ja, jag är scheptisk...)

/TKO
TKO

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik