ATC på Saltsjöbanan 2018

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

ATC på Saltsjöbanan 2018

Inläggav LÅ1 » tor 14 jul, 2016 9:50

SvT: "Saltsjöbanan får säkerhetssystem 2018 Saltsjöbanan".

Artikeln hänvisar till en mer allmän artikel i SvD: "Efter italienska tågolyckan – flera tillbud på svenska järnvägar". (Idiotisk rubrik! För det har väl inte blivit fler tillbud i Sverige efter olyckan i Italien häromdan? :roll: )
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: ATC på Saltsjöbanan 2018

Inläggav Odd » tor 14 jul, 2016 10:03

Vad förväntar du dig av journalister som inte vet vad dom skriver om. Journalister skall dessutom inte kunna allt, men de skall veta var man hämtar fakta och hur man granskar och validerar den. Rätt ofta fungerar inte det...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » tor 14 jul, 2016 10:33

Odd skrev:Vad förväntar du dig av journalister som inte vet vad dom skriver om. Journalister skall dessutom inte kunna allt, men de skall veta var man hämtar fakta och hur man granskar och validerar den. Rätt ofta fungerar inte det...

Just i detta fall så tror jag att det är språkhanteringen som inte är var den borde. Hos rubriksättaren.
LÅ1

Inläggav TKO » tor 14 jul, 2016 11:39

I den riktiga tidningen (alltså papperstidningen - den man betalar för...) är rubriken enbart "Flera tågtillbud på svenska spår".
Lite bättre, även om jag undrar vad ett "tågtillbud" är?

Varför rubriken är ändrad i nättidningen förstår jag inte, någon tyckte kanske att sammanhanget skulle förklaras och så blev det lite fel. Och det är ofta så att det inte tillhör högstatusjobben att jobba på nätredaktionen med att publicera artiklar från den "riktiga" redaktionen - vilket gör att kompetensen inte alla gånger är så hög.

Man kan ju också se det som att man får vad man betalar - eller i det här fallet inte betalar - för. I en gratisprodukt kan man kanske inte förvänta sej att kvaliteten är så hög - titta bara på detta forum!

upplyser
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 14 jul, 2016 11:41

SvD-artikeln ger ett rätt så förvirrat intryck. Beträffande ATC-installationen på SB så berör vi den här: viewtopic.php?f=2&t=37123 , det är kanske inte helt nödvändigt att skapa en separat tråd för just denna.

För den italienska tågolyckan har jag i all anspråkslöshet skapat en ny tråd i för ämnet rätt underforum: viewtopic.php?f=35&t=39000
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tor 14 jul, 2016 11:46

Jo det är väldigt svårt att se vad för tankar som ligger bakom SvD:s artikel. Kanske redaktionschefen tyckte att man skulle göra en uppföljning p g a den italienska olyckan och gav någon underhuggare i uppgift att "kolla hur de e i Sverige..."!

Och detta var vad man kom fram till, och eftersom man inte hade så mycket annat att fylla sidan med och jobbet redan var gjort så blev det publicering.

Så tror jag det gick till!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Ulrik Berggren » tor 14 jul, 2016 22:01

TKO skrev:Jo det är väldigt svårt att se vad för tankar som ligger bakom SvD:s artikel. Kanske redaktionschefen tyckte att man skulle göra en uppföljning p g a den italienska olyckan och gav någon underhuggare i uppgift att "kolla hur de e i Sverige..."!

Och detta var vad man kom fram till, och eftersom man inte hade så mycket annat att fylla sidan med och jobbet redan var gjort så blev det publicering.

Så tror jag det gick till!

/TKO

Sommartorka? Vikarier på redaktionen?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav LÅ1 » tor 14 jul, 2016 22:23

dr Cassandra Nojdh skrev:SvD-artikeln ger ett rätt så förvirrat intryck. Beträffande ATC-installationen på SB så berör vi den här: viewtopic.php?f=2&t=37123 , det är kanske inte helt nödvändigt att skapa en separat tråd för just denna.

Jag letade efter lämpligt tråd, men jag kanske skulle undersökt just den tråden lite mer. Jag är i princip för att använda befintliga trådar länge. Vilket kräver bra rubriker, men det lever ju "Vad händer med Saltsjöbanan?" upp till. (Motsatsen, med en mängd trådar om samma ämne, aktiva under samma tidsperiod, gör väl arbetet betydligt svårare just nu för TKO som vill läsa allt om ett visst ämne. Gör man det noggrant så blir det inte bara en massa trådar att läsa. Dess inlägg bör ju läsas i den ordningen de skrevs, även om de ligger i olika trådar.)
LÅ1

Inläggav twr » lör 16 jul, 2016 0:21

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:SvD-artikeln ger ett rätt så förvirrat intryck. Beträffande ATC-installationen på SB så berör vi den här: viewtopic.php?f=2&t=37123 , det är kanske inte helt nödvändigt att skapa en separat tråd för just denna.

Jag letade efter lämpligt tråd, men jag kanske skulle undersökt just den tråden lite mer. Jag är i princip för att använda befintliga trådar länge. Vilket kräver bra rubriker, men det lever ju "Vad händer med Saltsjöbanan?" upp till. (Motsatsen, med en mängd trådar om samma ämne, aktiva under samma tidsperiod, gör väl arbetet betydligt svårare just nu för TKO som vill läsa allt om ett visst ämne. Gör man det noggrant så blir det inte bara en massa trådar att läsa. Dess inlägg bör ju läsas i den ordningen de skrevs, även om de ligger i olika trådar.)

Håller helt med, mycket klokt!

Tyvärr finns det skribenter som blir rasande om man tar upp en tråd som har legat vilande i några månader. Och så finns det de som bara vill ändra ordföljden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » lör 16 jul, 2016 0:26

twr skrev:
LÅ1 skrev:

Håller helt med, mycket klokt!

Tyvärr finns det skribenter som blir rasande om man tar upp en tråd som har legat vilande i några månader. Och så finns det de som bara vill ändra ordföljden.

Fortsätter diskussionen här: viewtopic.php?f=7&t=39003
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Återgå till Spårtrafik