Buss på österleden istället för spårväg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav TKO » mån 18 jul, 2016 12:59

Med anledning av de senaste inläggen gör jag några snabba reflexioner:

- Den "beräkningsmetod" som används i "Sverigeförhandlingarna" har väl ännu inte lett fram till några konkreta beslut?

- Jag antar att spårvägslösningen innefattar en (från vägtrafiken) separat tunnel. I så fall kanske det är möjligt att den mest kostnadseffektiva lösningen är att enbart bygga spårtrafiksförbindelsen? Bilarna har ju fått Västerlerden, så det blir ju rättvist eller hur?

- OM det blir en östlig spårförbindelse (vilket jag är tveksam till) hoppas jag att åtminstone det dyra tunnelavsnittet byggs med sådan geometri att det är möjligt att trafikera med tunnelbanetåg.

- OM det blir en väldigt omfattande busstrafik i tunneln (vilket jag också är tveksam till) måste då alla 120-140 avgångar under maxtimmen trafikera Frihamnen? En av busstrafikens fördelar är ju att man har relativt stor flexibilitet att välja linjesträckning. Och då minskar ju hållplatsbehovet och därmed areakravet vid Frihamnen.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7591
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav hgsldf » mån 18 jul, 2016 13:29

Har inga betänkligheter att ge mig ner i långa tunnlar och färdas med Järnväg eller spårväg, så länge det är dubbelspår och helst fritt från växlar. Österleden kommer att vara den näst längsta tunneln och förbifarten den längsta, vill jag åka buss där? tveksamt!

Vad kommer man att tillåta för gummihjulstrafik?
- ledade och multiledade fordon? troligen dessvärre!
- bensindrivna fordon? troligen!
- gasdrivna fordon? förhoppningsvis inte!
- etanoldrivna fordon? förhoppningsvis inte!
- vätgasdrivna fordon? förhoppningsvis inte
- Laddhybrider med bensinmotor? terroristvapen!
- batteribilar? beroende på händelseförloppet.....

"Rena" dieselfordon utgör ofta ett mindre hot.

/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 953
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav hgsldf » mån 18 jul, 2016 14:35

Österbron tycker jag är ett attraktivt förslag, inte bara för att det innehåller spårväg och eliminerar merparten av riskfaktorerna med en tunnel, utan även för att den kan bli vacker!
http://stadsutvecklingen.blogspot.se/p/osterbron.html
Hur som helst måste planeringen av detta projekt och övrig spårväg i Frihamnen och Värtan samordnas, allt annat vore pengar i Värtan!
hgsldf
 
Inlägg: 953
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav Christian Spår » mån 18 jul, 2016 14:51

Varför är trådbussar så ovanliga att se i ny kollektivtrafik? Så vitt jag vet är det Landskronas transit till järnvägsstationen det enda moderna exemplet i Sverige?

Med trafik i tunnel så har man ju mindre problem med nederbörd, så svenska försök med att bila ned kontaktledning i vägbanan är inte så dumt. Det kan ju vara tal om mycket trafik också så ökade investeringskostnaden med induktiv överföring kanske kan motiveras.

Vänsterpartiet i Stockholm publicerade ett blad om trådbussar i Stockholm som jag inte såg några repliker på. Jag skulle gärna se mer om det. Men jag avslutar på en bild från stockholmskällan, då min mor berättade att det var ett vanligt bus i Årsta att kasta stenar på spröten så busschauffören svor och behövde gå ut och haka på dem igen.

http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=27544
Christian Spår
 
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 08 jan, 2012 9:46

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav ADDE » mån 18 jul, 2016 22:21

Vissa säger att broar ger många fördelar. jag tycker de bara är ivägen...

Mitt förslag: Låt österleden gå via Lidingö och sluta vid Skurusundet. Österleden ersätter då lidingöbroarna och motorvägen runt hjorthagen, vilket frigör mycket mark för bostadsbyggande och en stadsvänlig lidingöbro för blandad trafik spårväg, buss och bilar. - och med en stadsbro med den högre segelfria höjden tillåter att större båtar kan passera under bron.

Spårvägstunneln? Gå mellan nacka och Högberga på Lidingö.

(För detta krävs dock en tunnelbana till Lidingö C, för att inte överbelasta den nya nedskalade lidingöbron med tonvis av busstrafik. Där har ajg en förslag med omläggning av tunnelbana med två nya stationer, och en tunnel under värtan även där; NDS & Lidingö C ersätter Gärdet & Ropsten.)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav TKO » tis 19 jul, 2016 14:57

Christian Spår skrev:Varför är trådbussar så ovanliga att se i ny kollektivtrafik? Så vitt jag vet är det Landskronas transit till järnvägsstationen det enda moderna exemplet i Sverige?

Med trafik i tunnel så har man ju mindre problem med nederbörd, så svenska försök med att bila ned kontaktledning i vägbanan är inte så dumt. Det kan ju vara tal om mycket trafik också så ökade investeringskostnaden med induktiv överföring kanske kan motiveras.

Vänsterpartiet i Stockholm publicerade ett blad om trådbussar i Stockholm som jag inte såg några repliker på. Jag skulle gärna se mer om det. Men jag avslutar på en bild från stockholmskällan, då min mor berättade att det var ett vanligt bus i Årsta att kasta stenar på spröten så busschauffören svor och behövde gå ut och haka på dem igen.

http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=27544


Naturligtvis applåderar jag alla inlägg som på något sätt berör trådbusstrafiken i Årsta. Men jag tror inte det är en optimal lösning på en östlig förbindelse.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7591
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav carltram » mån 12 sep, 2016 16:07

Nysläppta PM om spårväg respektive tunnelbana i Östlig förbindelse.

PM Spårväg kombinerad med Östlig förbindelse : http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf

PM Tunnelbana i Östlig förbindelse: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 878
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 8:41

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav TKO » mån 12 sep, 2016 16:43

Intressant - tack för länkarna Carl!

En snabb genomläsning ger vid handen att resandet i det mest utbyggda spårvägsalternativet "UA4" ligger väldigt nära kapacitetstaket. Som rapporten antyder bör därför utformningen av tunnelsträckan även i ett sådant alternativ medge trafik med större enheter, jag tror till och med man använder ordet "mer tunnelbaneliknande tåg ".

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7591
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav twr » mån 12 sep, 2016 17:40

TKO skrev:Intressant - tack för länkarna Carl!

En snabb genomläsning ger vid handen att resandet i det mest utbyggda spårvägsalternativet "UA4" ligger väldigt nära kapacitetstaket. Som rapporten antyder bör därför utformningen av tunnelsträckan även i ett sådant alternativ medge trafik med större enheter, jag tror till och med man använder ordet "mer tunnelbaneliknande tåg ".

/TKO

"Mer tunnelbaneliknande tåg" för osökt tankarna till Saltsjöbanan... :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6637
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav Majkey » mån 12 sep, 2016 20:55

I tunnelbanerapporten står det att tunnelbana får max vara 45 promille lutning och spårvagn klarar 50 promille vilket en eventuell tunnel kommer anpassas efter. Känns som att det inte skulle bli några större problem att konvertera till tunnelbana i framtiden ifall behovet uppstår. Är ju inte direkt risk för spårhalka i tunnlarna skulle jag tro heller. :)
Innan dess kan man väl köra 120m spårvagn också ifall kapaciteten inte räcker till.

Mest intressant är väl dock priset på detta:
Investeringskostnaden för spårväg mellan Sickla och Ropsten (Utredningsalternativ
3 i trafikförvaltningens rapport Utredning av kollektivtrafik i Östlig förbindelse)
bedöms till 2,9 miljarder SEK, exklusive fordon och depå.

Stämmer merkostnaden på strax under 3 miljarder för att få en tunnel av denna kaliber tycker jag att det låter som det är decenniets kap!
Majkey
 
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav TKO » mån 12 sep, 2016 20:58

Den sista slutsatsen kan jag hålla med om!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7591
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav Hechtwagen » tis 13 sep, 2016 3:15

Majkey skrev:I tunnelbanerapporten står det att tunnelbana får max vara 45 promille lutning och spårvagn klarar 50 promille vilket en eventuell tunnel kommer anpassas efter. Känns som att det inte skulle bli några större problem att konvertera till tunnelbana i framtiden ifall behovet uppstår. Är ju inte direkt risk för spårhalka i tunnlarna skulle jag tro heller. :)
Innan dess kan man väl köra 120m spårvagn också ifall kapaciteten inte räcker till.

Mest intressant är väl dock priset på detta:
Investeringskostnaden för spårväg mellan Sickla och Ropsten (Utredningsalternativ
3 i trafikförvaltningens rapport Utredning av kollektivtrafik i Östlig förbindelse)
bedöms till 2,9 miljarder SEK, exklusive fordon och depå.

Stämmer merkostnaden på strax under 3 miljarder för att få en tunnel av denna kaliber tycker jag att det låter som det är decenniets kap!


Lövhalka lär man slippa i tunneln men i bergtunnlar kan det av andra orsaker vara halt. Kanske finns det någon Tutf här som kan uttala sig om halka i tunnlarna på TUB 3?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1822
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav carltram » tis 13 sep, 2016 10:31

Inge skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Intressant - tack för länkarna Carl!

En snabb genomläsning ger vid handen att resandet i det mest utbyggda spårvägsalternativet "UA4" ligger väldigt nära kapacitetstaket. Som rapporten antyder bör därför utformningen av tunnelsträckan även i ett sådant alternativ medge trafik med större enheter, jag tror till och med man använder ordet "mer tunnelbaneliknande tåg ".

/TKO

"Mer tunnelbaneliknande tåg" för osökt tankarna till Saltsjöbanan... :D


Tveksamt om man tänkt så, med tanke på hur man dragit linjen. Men tanken är inte så dum, gärna i kombination med Värtabanan.

En sådan linje skulle också kunna konverteras till tunnelbana eller järnväg, om en framtida fideikommisarie på Erstavik tillsammans med länstyrelsen (regeringen?) kommer på andra tankar om områdets användning.


Och med en framtida tunnelhopkoppling mellan Saltsjöbanan och nationella järnvägsnätet på södersidan kan en "Östlänk" bildas ifall Värtabanan tas i anspråk för passagerartrafik. "Östlänken" skulle vara ett komplement eller ett alternativ till "Västlänken" som just nu diskuteras i denna tråd: viewtopic.php?f=2&t=39163

Åtgärden skulle kräva inköp av tvåsystemsfordon till Saltsjöbanan och pendeltågsnätet/regionaltågsnätet.
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 878
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 8:41

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav carltram » tis 13 sep, 2016 10:59

Inge skrev:Eller att man byter spänning på Saltsjöbanan. Den är inte särskilt lång.
(Skrivet från en X60B.)


Ja, om man är beredd att komplettera vägleden med dubbla tunnelrör för spårtrafik. Ett extra tunnelrör för järnvägståg istället för begreppet "mer tunnelbaneliknande tåg" är kanske vad som krävs för att täcka behovet när spårvägsalternativ "UA4" har nått sin fulla kapacitet.
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 878
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 8:41

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav twr » tis 13 sep, 2016 11:13

carltram skrev:
Inge skrev:Eller att man byter spänning på Saltsjöbanan. Den är inte särskilt lång.
(Skrivet från en X60B.)


Ja, om man är beredd att komplettera vägleden med dubbla tunnelrör för spårtrafik. Ett extra tunnelrör för järnvägståg istället för begreppet "mer tunnelbaneliknande tåg" är kanske vad som krävs för att täcka behovet när spårvägsalternativ "UA4" har nått sin fulla kapacitet.

Varför skulle det krävas dubbla tunnelrör? Ett tunnelrör för spårväg skiljer sig inte alltför mycket från ett tunnelrör för järnväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6637
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav carltram » tis 13 sep, 2016 11:32

twr skrev:
carltram skrev:
Inge skrev:Eller att man byter spänning på Saltsjöbanan. Den är inte särskilt lång.
(Skrivet från en X60B.)


Ja, om man är beredd att komplettera vägleden med dubbla tunnelrör för spårtrafik. Ett extra tunnelrör för järnvägståg istället för begreppet "mer tunnelbaneliknande tåg" är kanske vad som krävs för att täcka behovet när spårvägsalternativ "UA4" har nått sin fulla kapacitet.

Varför skulle det krävas dubbla tunnelrör? Ett tunnelrör för spårväg skiljer sig inte alltför mycket från ett tunnelrör för järnväg.

Separata spår i ett dubbelt så stort tunnelrör krävs åtminstone mellan UA4 och järnväg om nu Saltsjöbanan skulle byta spänning som "Inge" föreslog i sitt svar.
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 878
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 8:41

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav twr » tis 13 sep, 2016 11:39

carltram skrev:
twr skrev:Varför skulle det krävas dubbla tunnelrör? Ett tunnelrör för spårväg skiljer sig inte alltför mycket från ett tunnelrör för järnväg.

Separata spår i ett dubbelt så stort tunnelrör krävs åtminstone mellan UA4 och järnväg om nu Saltsjöbanan skulle byta spänning som "Inge" föreslog i sitt svar.

Jaha, du menar att det skulle gå både järnväg och spårväg där. Känns tveksamt om det skulle finans underlag till det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6637
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav gbd » fre 16 sep, 2016 14:46

carltram skrev:Nysläppta PM om spårväg respektive tunnelbana i Östlig förbindelse.

PM Spårväg kombinerad med Östlig förbindelse : http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf

PM Tunnelbana i Östlig förbindelse: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf


Intressant att de ser möjligheterna att knyta ihop de olika linjerna och sluta ringen
gbd
 
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav Ute och åker » sön 18 sep, 2016 10:23

Inge skrev:
gbd skrev:
carltram skrev:Nysläppta PM om spårväg respektive tunnelbana i Östlig förbindelse.

PM Spårväg kombinerad med Östlig förbindelse : http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf

PM Tunnelbana i Östlig förbindelse: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf


Intressant att de ser möjligheterna att knyta ihop de olika linjerna och sluta ringen


Sanningen är väl att det är just detta som är det enda de förmår att se. Låt, se vilka steck blir snyggast? Titta här det blir ju nästan som en cirkel ! -Jippi, hurra, halleluja!

Det finns ju andra möjliga streck att dra. Från Östra station t ex, så Roslagsbanan fortsätter som Östlig förbindelse. Nej, visst ja, det strecket var ju redan upptaget mot Centralen. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 572
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav gbd » sön 18 sep, 2016 20:10

Inge skrev:
gbd skrev:
carltram skrev:Nysläppta PM om spårväg respektive tunnelbana i Östlig förbindelse.

PM Spårväg kombinerad med Östlig förbindelse : http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf

PM Tunnelbana i Östlig förbindelse: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf


Intressant att de ser möjligheterna att knyta ihop de olika linjerna och sluta ringen


Sanningen är väl att det är just detta som är det enda de förmår att se. Låt, se vilka steck blir snyggast? Titta här det blir ju nästan som en cirkel ! -Jippi, hurra, halleluja!


Nå vad tycker du att de borde se?
gbd
 
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 7:48

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster