Buss på österleden istället för spårväg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav TKO » mån 12 sep, 2016 17:43

Intressant - tack för länkarna Carl!

En snabb genomläsning ger vid handen att resandet i det mest utbyggda spårvägsalternativet "UA4" ligger väldigt nära kapacitetstaket. Som rapporten antyder bör därför utformningen av tunnelsträckan även i ett sådant alternativ medge trafik med större enheter, jag tror till och med man använder ordet "mer tunnelbaneliknande tåg ".

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6009
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav twr » mån 12 sep, 2016 18:40

TKO skrev:Intressant - tack för länkarna Carl!

En snabb genomläsning ger vid handen att resandet i det mest utbyggda spårvägsalternativet "UA4" ligger väldigt nära kapacitetstaket. Som rapporten antyder bör därför utformningen av tunnelsträckan även i ett sådant alternativ medge trafik med större enheter, jag tror till och med man använder ordet "mer tunnelbaneliknande tåg ".

/TKO

"Mer tunnelbaneliknande tåg" för osökt tankarna till Saltsjöbanan... :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav Majkey » mån 12 sep, 2016 21:55

I tunnelbanerapporten står det att tunnelbana får max vara 45 promille lutning och spårvagn klarar 50 promille vilket en eventuell tunnel kommer anpassas efter. Känns som att det inte skulle bli några större problem att konvertera till tunnelbana i framtiden ifall behovet uppstår. Är ju inte direkt risk för spårhalka i tunnlarna skulle jag tro heller. :)
Innan dess kan man väl köra 120m spårvagn också ifall kapaciteten inte räcker till.

Mest intressant är väl dock priset på detta:
Investeringskostnaden för spårväg mellan Sickla och Ropsten (Utredningsalternativ
3 i trafikförvaltningens rapport Utredning av kollektivtrafik i Östlig förbindelse)
bedöms till 2,9 miljarder SEK, exklusive fordon och depå.

Stämmer merkostnaden på strax under 3 miljarder för att få en tunnel av denna kaliber tycker jag att det låter som det är decenniets kap!
Majkey
 
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 14:34

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav TKO » mån 12 sep, 2016 21:58

Den sista slutsatsen kan jag hålla med om!
/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6009
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav Hechtwagen » tis 13 sep, 2016 4:15

Majkey skrev:I tunnelbanerapporten står det att tunnelbana får max vara 45 promille lutning och spårvagn klarar 50 promille vilket en eventuell tunnel kommer anpassas efter. Känns som att det inte skulle bli några större problem att konvertera till tunnelbana i framtiden ifall behovet uppstår. Är ju inte direkt risk för spårhalka i tunnlarna skulle jag tro heller. :)
Innan dess kan man väl köra 120m spårvagn också ifall kapaciteten inte räcker till.

Mest intressant är väl dock priset på detta:
Investeringskostnaden för spårväg mellan Sickla och Ropsten (Utredningsalternativ
3 i trafikförvaltningens rapport Utredning av kollektivtrafik i Östlig förbindelse)
bedöms till 2,9 miljarder SEK, exklusive fordon och depå.

Stämmer merkostnaden på strax under 3 miljarder för att få en tunnel av denna kaliber tycker jag att det låter som det är decenniets kap!


Lövhalka lär man slippa i tunneln men i bergtunnlar kan det av andra orsaker vara halt. Kanske finns det någon Tutf här som kan uttala sig om halka i tunnlarna på TUB 3?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav Inge » tis 13 sep, 2016 9:51

Majkey skrev:I tunnelbanerapporten står det att tunnelbana får max vara 45 promille lutning och spårvagn klarar 50 promille vilket en eventuell tunnel kommer anpassas efter. Känns som att det inte skulle bli några större problem att konvertera till tunnelbana i framtiden ifall behovet uppstår. Är ju inte direkt risk för spårhalka i tunnlarna skulle jag tro heller. :)
Innan dess kan man väl köra 120m spårvagn också ifall kapaciteten inte räcker till.

Mest intressant är väl dock priset på detta:
Investeringskostnaden för spårväg mellan Sickla och Ropsten (Utredningsalternativ
3 i trafikförvaltningens rapport Utredning av kollektivtrafik i Östlig förbindelse)
bedöms till 2,9 miljarder SEK, exklusive fordon och depå.

Stämmer merkostnaden på strax under 3 miljarder för att få en tunnel av denna kaliber tycker jag att det låter som det är decenniets kap!


Nej det stämmer naturligtvis inte. Men man verkar vara en uppjusteringsfas. Skillnaden i kostnad mellan tunnelbana och spårväg är givetvis helt orimlig den också.

Överlag håller dessa båda rapporter en standard av lägre forumnivå. Några streck som man tycker ser fina ut på ett papper och sedan frågar man sig vilket man tycker ser finast ut, kompletterat med några enstaka enkla schablonsiffror. Som vanligt från terapiavdelningen höll jag på att säga, men det får man kanske inte säga?

-Det fanns skäl till att man kopplade bort SL från Stockholmsförhandlingen, det får man väl i varje fall säga? Beklagligt att Sverigeförhandlingen inte orkat göra detsamma. Nu kommer allt att gå till runda arkivet.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav Inge » tis 13 sep, 2016 9:59

twr skrev:
TKO skrev:Intressant - tack för länkarna Carl!

En snabb genomläsning ger vid handen att resandet i det mest utbyggda spårvägsalternativet "UA4" ligger väldigt nära kapacitetstaket. Som rapporten antyder bör därför utformningen av tunnelsträckan även i ett sådant alternativ medge trafik med större enheter, jag tror till och med man använder ordet "mer tunnelbaneliknande tåg ".

/TKO

"Mer tunnelbaneliknande tåg" för osökt tankarna till Saltsjöbanan... :D


Tveksamt om man tänkt så, med tanke på hur man dragit linjen. Men tanken är inte så dum, gärna i kombination med Värtabanan.

En sådan linje skulle också kunna konverteras till tunnelbana eller järnväg, om en framtida fideikommisarie på Erstavik tillsammans med länstyrelsen (regeringen?) kommer på andra tankar om områdets användning.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav carltram » tis 13 sep, 2016 11:31

Inge skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Intressant - tack för länkarna Carl!

En snabb genomläsning ger vid handen att resandet i det mest utbyggda spårvägsalternativet "UA4" ligger väldigt nära kapacitetstaket. Som rapporten antyder bör därför utformningen av tunnelsträckan även i ett sådant alternativ medge trafik med större enheter, jag tror till och med man använder ordet "mer tunnelbaneliknande tåg ".

/TKO

"Mer tunnelbaneliknande tåg" för osökt tankarna till Saltsjöbanan... :D


Tveksamt om man tänkt så, med tanke på hur man dragit linjen. Men tanken är inte så dum, gärna i kombination med Värtabanan.

En sådan linje skulle också kunna konverteras till tunnelbana eller järnväg, om en framtida fideikommisarie på Erstavik tillsammans med länstyrelsen (regeringen?) kommer på andra tankar om områdets användning.


Och med en framtida tunnelhopkoppling mellan Saltsjöbanan och nationella järnvägsnätet på södersidan kan en "Östlänk" bildas ifall Värtabanan tas i anspråk för passagerartrafik. "Östlänken" skulle vara ett komplement eller ett alternativ till "Västlänken" som just nu diskuteras i denna tråd: viewtopic.php?f=2&t=39163

Åtgärden skulle kräva inköp av tvåsystemsfordon till Saltsjöbanan och pendeltågsnätet/regionaltågsnätet.
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 9:41

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav Inge » tis 13 sep, 2016 11:36

Eller att man byter spänning på Saltsjöbanan. Den är inte särskilt lång.

Ja, i en avlägsen framtid kunde man kanske koppla järnvägen till Nynäsbanan någonstans. Men det kräver nästan att det händer något med Erstaviks fideikommiss / Nacka reservatet.

(Skrivet från en X60B.)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav carltram » tis 13 sep, 2016 11:59

Inge skrev:Eller att man byter spänning på Saltsjöbanan. Den är inte särskilt lång.
(Skrivet från en X60B.)


Ja, om man är beredd att komplettera vägleden med dubbla tunnelrör för spårtrafik. Ett extra tunnelrör för järnvägståg istället för begreppet "mer tunnelbaneliknande tåg" är kanske vad som krävs för att täcka behovet när spårvägsalternativ "UA4" har nått sin fulla kapacitet.
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 9:41

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav twr » tis 13 sep, 2016 12:13

carltram skrev:
Inge skrev:Eller att man byter spänning på Saltsjöbanan. Den är inte särskilt lång.
(Skrivet från en X60B.)


Ja, om man är beredd att komplettera vägleden med dubbla tunnelrör för spårtrafik. Ett extra tunnelrör för järnvägståg istället för begreppet "mer tunnelbaneliknande tåg" är kanske vad som krävs för att täcka behovet när spårvägsalternativ "UA4" har nått sin fulla kapacitet.

Varför skulle det krävas dubbla tunnelrör? Ett tunnelrör för spårväg skiljer sig inte alltför mycket från ett tunnelrör för järnväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav carltram » tis 13 sep, 2016 12:32

twr skrev:
carltram skrev:
Inge skrev:Eller att man byter spänning på Saltsjöbanan. Den är inte särskilt lång.
(Skrivet från en X60B.)


Ja, om man är beredd att komplettera vägleden med dubbla tunnelrör för spårtrafik. Ett extra tunnelrör för järnvägståg istället för begreppet "mer tunnelbaneliknande tåg" är kanske vad som krävs för att täcka behovet när spårvägsalternativ "UA4" har nått sin fulla kapacitet.

Varför skulle det krävas dubbla tunnelrör? Ett tunnelrör för spårväg skiljer sig inte alltför mycket från ett tunnelrör för järnväg.

Separata spår i ett dubbelt så stort tunnelrör krävs åtminstone mellan UA4 och järnväg om nu Saltsjöbanan skulle byta spänning som "Inge" föreslog i sitt svar.
Aktiv skribent/omvärldsbevakare i sociala medier. Mest på Twitter nu för tiden :
https://twitter.com/ch_linder
Användarvisningsbild
carltram
 
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 11 mar, 2007 9:41

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav twr » tis 13 sep, 2016 12:39

carltram skrev:
twr skrev:Varför skulle det krävas dubbla tunnelrör? Ett tunnelrör för spårväg skiljer sig inte alltför mycket från ett tunnelrör för järnväg.

Separata spår i ett dubbelt så stort tunnelrör krävs åtminstone mellan UA4 och järnväg om nu Saltsjöbanan skulle byta spänning som "Inge" föreslog i sitt svar.

Jaha, du menar att det skulle gå både järnväg och spårväg där. Känns tveksamt om det skulle finans underlag till det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav gbd » fre 16 sep, 2016 15:46

carltram skrev:Nysläppta PM om spårväg respektive tunnelbana i Östlig förbindelse.

PM Spårväg kombinerad med Östlig förbindelse : http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf

PM Tunnelbana i Östlig förbindelse: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf


Intressant att de ser möjligheterna att knyta ihop de olika linjerna och sluta ringen
gbd
 
Inlägg: 513
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 8:48

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav Inge » sön 18 sep, 2016 11:08

gbd skrev:
carltram skrev:Nysläppta PM om spårväg respektive tunnelbana i Östlig förbindelse.

PM Spårväg kombinerad med Östlig förbindelse : http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf

PM Tunnelbana i Östlig förbindelse: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf


Intressant att de ser möjligheterna att knyta ihop de olika linjerna och sluta ringen


Sanningen är väl att det är just detta som är det enda de förmår att se. Låt, se vilka steck blir snyggast? Titta här det blir ju nästan som en cirkel ! -Jippi, hurra, halleluja!
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav Ute och åker » sön 18 sep, 2016 11:23

Inge skrev:
gbd skrev:
carltram skrev:Nysläppta PM om spårväg respektive tunnelbana i Östlig förbindelse.

PM Spårväg kombinerad med Östlig förbindelse : http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf

PM Tunnelbana i Östlig förbindelse: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf


Intressant att de ser möjligheterna att knyta ihop de olika linjerna och sluta ringen


Sanningen är väl att det är just detta som är det enda de förmår att se. Låt, se vilka steck blir snyggast? Titta här det blir ju nästan som en cirkel ! -Jippi, hurra, halleluja!

Det finns ju andra möjliga streck att dra. Från Östra station t ex, så Roslagsbanan fortsätter som Östlig förbindelse. Nej, visst ja, det strecket var ju redan upptaget mot Centralen. ;)
Ute och åker
 
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 8:02

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav Inge » sön 18 sep, 2016 11:38

Ute och åker skrev:Det finns ju andra möjliga streck att dra. Från Östra station t ex, så Roslagsbanan fortsätter som Östlig förbindelse. Nej, visst ja, det strecket var ju redan upptaget mot Centralen. ;)


Det är samma hopplösa människor inblandade i båda fallen.....
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav gbd » sön 18 sep, 2016 21:10

Inge skrev:
gbd skrev:
carltram skrev:Nysläppta PM om spårväg respektive tunnelbana i Östlig förbindelse.

PM Spårväg kombinerad med Östlig förbindelse : http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf

PM Tunnelbana i Östlig förbindelse: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf


Intressant att de ser möjligheterna att knyta ihop de olika linjerna och sluta ringen


Sanningen är väl att det är just detta som är det enda de förmår att se. Låt, se vilka steck blir snyggast? Titta här det blir ju nästan som en cirkel ! -Jippi, hurra, halleluja!


Nå vad tycker du att de borde se?
gbd
 
Inlägg: 513
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 8:48

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav Inge » mån 19 sep, 2016 10:07

carltram skrev:Nysläppta PM om spårväg respektive tunnelbana i Östlig förbindelse.

PM Spårväg kombinerad med Östlig förbindelse : http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf

PM Tunnelbana i Östlig förbindelse: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -09-12.pdf

gbd skrev:
Inge skrev:
gbd skrev:Intressant att de ser möjligheterna att knyta ihop de olika linjerna och sluta ringen


Sanningen är väl att det är just detta som är det enda de förmår att se. Låt, se vilka steck blir snyggast? Titta här det blir ju nästan som en cirkel ! -Jippi, hurra, halleluja!


Nå vad tycker du att de borde se?


Tja, man borde kanske fundera på vart folk ska och vad saker egentligen kostar?

Nu är ju pajasgänget så desperata att man hävdar att alla bussar måste gå samma väg som deras älsklingsspårväg skulle gjort för att bilda den gulliga ringen. Detta för att sedan hävda att de inte får plats....

Men hur många Nackabussar bör egentligen gå till Ropsten? Det är ju inte dit resenärerna skall. Hur många bör istället gå tex till Karlaplan, dit finns det ju bra vägar? Kör man buss sprider man förstås ut målpunkternsa. Karlaplan, Östra Station, Odenplan, Norrmalmstorg etc. Några skulle även kunna gå till Danderyds Sjukhus och eventuellt ett par till Ropsten, men det behovet torde i verkligheten vara minimalt...

På samma sätt med tunnelbanan. Den skall gå exakt under den där gulliga spårvägsrungen man egentligen vill ha. Annars vägrar man svara. :cry:

Kostnaden man påstår för spårvägen är förstås löjligt låg och totalt orealistisk. Men skall det byggas tunnelbana påstår man att det blir fyra gånger så dyrt, trots att tunnelbana vanligen är billigare att bygga när det handlar om just tunnlar.

Vore det inte för att det var en skyddad verkstad så skulle de förstås aldrig fått gå ut med sådant här dravel. Men nu skall alla ha överseende.

Men OK, hela Sverigeförhandlingen är ju ändå bara terapiarbete som aldrig kommer att leda till något i verkligheten, så de får väl hållas. Jag kan dock tycka att det vore mindre störande om de fick sticka grytlappar istället.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Buss på österleden istället för spårväg?

Inläggav Inge » mån 19 sep, 2016 10:58

Eller för att uttrycka sig både konkretare och snällare. Antag att man förlänger 1:an och 4:an genom tunneln, via Nacka Forum (tunnelbanan) och till Orminge. Vad finns då kvar för en spårväg att lösa?

Allt väsentligt är redan löst mycket bättre än vad en spårväg i tunnel skulle kunna göra och det oerhört mycket billigare.

Gillar man inte att innerstadsbussarna går ända ut till Orminge vänder man dem vid Nacka och inrättar en ny linje Orminge-Nacka-Tekniska Högskolan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], mamma Ulla och 8 gäster