Spårjokern i Helsingfors finansierad

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav Stefan B » ons 15 jun, 2016 11:30

Användarvisningsbild
Stefan B
 
Inlägg: 568
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav indigirka » ons 15 jun, 2016 20:55

Och inte bara finansierad, det slutliga byggbeslutet fattades på måndag av Esbo stadsfullmäktige och idag av Helsingfors stadsfullmäktige. Byggarbetena inleds nästa år. Trafiken planeras starta år 2021.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/ ... ullmaktige
indigirka
 
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 okt, 2010 8:59

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav Anders Hanquist » ons 15 jun, 2016 23:38

Hur blev det nu? Samma spårvidd (1000 mm) som övriga spårvägar i H:fors och sammanfogning med detta nät, eller något helt autonomt?
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav Odd » tor 16 jun, 2016 8:25

Jag är förundrad över prislappen. Kan någon försöka redogöra varför 25 km snabbspårväg i Helsingfors kostar (motsv) 2,5 miljarder kr men att sex kilometer snabbspårväg i Stockholm kostar dubbelt så mycket...?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3793
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav Kantorn » tor 16 jun, 2016 10:32

Odd skrev:Jag är förundrad över prislappen. Kan någon försöka redogöra varför 25 km snabbspårväg i Helsingfors kostar (motsv) 2,5 miljarder kr men att sex kilometer snabbspårväg i Stockholm kostar dubbelt så mycket...?

För att Stockholm vill ha järnvägsstandard, så många planfria korsningar som det går och flera tunnlar?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6893
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav indigirka » tor 16 jun, 2016 11:24

Anders Hanquist skrev:Hur blev det nu? Samma spårvidd (1000 mm) som övriga spårvägar i H:fors och sammanfogning med detta nät, eller något helt autonomt?


Spårvidden och vagnarnas bredd blir desamma som på övriga spårvägsnätet, men man kommer att ha dubbelriktningsvagnar (det kommer inte att finnas vändslingor) och det förbereds en möjlighet att köra med betydligt längre vagnar än på innerstadsnätet (45 m). Spårjokern kommer att ha egna depåer och huvuddepån i Kasåkern bredvid metrodepån kommer att få utrustning även för tungre reparationer. Systemet blir i grunden autonomt, och kunde potentiellt t.o.m. trafikeras av någon annan än HRT.

Det är inte klart för mig vad som är planeringsläget för eventuella förbindelser mellan innerstadsnätet och Spårjokern.
indigirka
 
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 okt, 2010 8:59

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav twr » fre 17 jun, 2016 10:35

Varför heter det Jokern?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav indigirka » fre 17 jun, 2016 14:41

twr skrev:Varför heter det Jokern?


Det är ett namn som man hittade på kring 1990 då planer på en dylik spårvägslinje först presenterades. Detta antagligen bara av den orsaken att namnet lät bra. Officiellt förklarades namnet Jokern (Jokeri på finska) komma från orden Joukkoliikenteen kehämäinen raideinvestointi (=ringformig spårinvestering för kollektivtrafiken). Senare då man till skillnad från de ursprungliga planerna inrättade en busslinje längs samma sträckning sades ordet Jokeri istället komma från Joukkoliikenteen kehämäinen runkolinja (=ringformig kollektivtrafikstomlinje).
indigirka
 
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 okt, 2010 8:59

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav Anders Hanquist » lör 18 jun, 2016 15:35

Kul. Funderat lite över det, faktiskt. Namnet är ju minst av allt "självförklarande", om man tänker på spelkort och sådant.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav gbd » tis 21 jun, 2016 13:08

gbd
 
Inlägg: 515
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 8:48

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav minimum traction » tis 21 jun, 2016 15:34

Anders Hanquist skrev:Kul. Funderat lite över det, faktiskt. Namnet är ju minst av allt "självförklarande", om man tänker på spelkort och sådant.

Politiskt krångel är i alla fall en närliggande gissning. Blir den av eller inte…
Det okonventionella i att åka på tvären kunde kanske vara en annan.
För att även här införa det kannstöperi som lär vara en forumtradition. Kanske rentav någon i Finland vet besked?
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 20:04

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav gbd » ons 22 jun, 2016 11:53

Men går inte metron i Helsingfors också på tvären?
gbd
 
Inlägg: 515
Blev medlem: tis 14 maj, 2013 8:48

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav indigirka » ons 22 jun, 2016 18:04

gbd skrev:Men går inte metron i Helsingfors också på tvären?


Om man vill åka från Östra centrum till Otnäs så är metron i framtiden det snabbaste valet. Däremot så betjänar metron ingen av de mellanliggande hållplatserna längs 25 km långa Spårjokern.
indigirka
 
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 okt, 2010 8:59

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav Piirka » ons 22 jun, 2016 22:42

gbd skrev:Men går inte metron i Helsingfors också på tvären?


Metron går via centrum, medan Jokern går i en båge runt centrum.

indigirka skrev:Om man vill åka från Östra centrum till Otnäs så är metron i framtiden det snabbaste valet. Däremot så betjänar metron ingen av de mellanliggande hållplatserna längs 25 km långa Spårjokern.


Om vi struntar i definitionen "metro" kontra "stadsbana" (vilka i Heisingfors i princip är sgs som identiska nuförtiden), så har Jokern och "metrostadsbanan" gemensamma stationer i Alberga, Hoplax och Åggelby.

Jag anser att trådens rubrik är delvis missvisande. Financieringen är såtillvida klar gällande statsstödet på 30 % - inom regeringen förde man en dragkamp på från vilket moment pengarna skulle tas. Hur financieringen av kommunandelen på 70% genomförs, får vi vänta tills senare. Ifjol (vill jag minnas) kom man med beskedet att biljettpriserna bör höjas med närmare 20 % år 2017, pga två stora kollektivtrafikbyggen = Västmetron + Ringbanan (närmare 1,9 miljarder euro = 17,4 miljarder SEK). Vidare har byggnationen av Västmetrons förlängning mot Stensvik påbörjats. Kostnaden för förlängningen uppskattas vid nuläget till 0,8 miljarder euro (7,5 miljarder SEK). Metrobygget stramar till det ekonomiska läget i Esbo. Men så kan man ju anse att Esbos andel av Jokerns banbygge (67 miljoner euro = 626 miljoner SEK) är dock en struntsumma i jämförelse med stadsbanemetro / metrostadsbanebyggen.
Användarvisningsbild
Piirka
 
Inlägg: 959
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 11:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Re: Spårjokern i Helsingfors finansierad

Inläggav Niklausson » sön 11 jun, 2017 20:31

Den slutliga designen på spårvagnarna
Bild
Bild
Niklausson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 25 mar, 2016 1:32
Ort: Göteborg


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster