Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav BSB101 » lör 26 maj, 2018 3:26

När en person vill ta sig från punkt A till punkt B vill man oftast göra detta så effektivt som möjligt, speciellt om det gäller arbetspendling. Detta gör att kollektivtrafik oftast går bort speciellt då den alltid tar dig från ett ställe du inte befinner dig på till ett ställe du inte ska till. Sedan kommer andra faktorer in, oftast ekonomiska, som gör att man inte har något val utan måste välja kollektivtrafiken.

Det finns även andra sätt än bil och kollektivtrafik att ta till vid arbetspendling som både är trevligare och mer hälsosamt. ;)
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2252
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav Enceladus » mån 28 maj, 2018 18:54

Trängsel med plattformsdörrar (hämtat från Stockholmdirekt):

Bild

Trängsel utan plattformsdörrar (hämtat från Mitt i):

Bild

Hur många resenärer behövs för att motivera plattformsdörrar?
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav daniel_s » mån 28 maj, 2018 20:24

Enceladus skrev:Trängsel med plattformsdörrar (hämtat från Stockholmdirekt):

Trängsel utan plattformsdörrar (hämtat från Mitt i):

Hur många resenärer behövs för att motivera plattformsdörrar?


Inga alls! Det finns inget samband mellan trängsel och plattformsdörrar, vilket visas av paradexemplet Stockholm S. Om man gjorde en större ombyggnad där så skulle man väl sätta upp plattformsdörrar där också, men inte för att det är mycket folk där, utan för att den större ombyggnaden föranleder att bygget utvärderas mot nyare regler och rekommendationer.
daniel_s
 
Inlägg: 12091
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav Enceladus » sön 16 sep, 2018 20:42

För en dryg vecka sedan hade SR en debatt om kollektivtrafiken där allt från Östlig förbindelse till nattliga pendeltåg diskuterades. Cirka 27:45 nämndes frågan om plattformsdörrar. Det blev ja från alla på den frågan. Låt oss hoppas att det blir så också. :D
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav hgsldf » sön 16 sep, 2018 22:08

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Trängsel med plattformsdörrar (hämtat från Stockholmdirekt):

Trängsel utan plattformsdörrar (hämtat från Mitt i):

Hur många resenärer behövs för att motivera plattformsdörrar?


Inga alls! Det finns inget samband mellan trängsel och plattformsdörrar, vilket visas av paradexemplet Stockholm S. Om man gjorde en större ombyggnad där så skulle man väl sätta upp plattformsdörrar där också, men inte för att det är mycket folk där, utan för att den större ombyggnaden föranleder att bygget utvärderas mot nyare regler och rekommendationer.

"nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?
hgsldf
 
Inlägg: 974
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav BSB101 » mån 17 sep, 2018 8:04

hgsldf skrev:"nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?


Varför det?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2252
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav TKO » mån 17 sep, 2018 9:06

BSB101 skrev:
hgsldf skrev:"nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?


Varför det?


Signaturen "hgsldf" tycker väl att folk som inte tycker som hen själv både skall få sparken och fråntas rösträtten?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav hgsldf » mån 17 sep, 2018 13:25

TKO skrev:
BSB101 skrev:
hgsldf skrev:"nyare regler och rekommendationer" är väl sådandt som kommer från folk som borde bli arbetslösa?


Varför det?


Signaturen "hgsldf" tycker väl att folk som inte tycker som hen själv både skall få sparken och fråntas rösträtten?

/TKO

Det där var väl ett onödigt personligt påhopp? Jag har bara märkt att det på alla nivåer i det offentliga samhället byggs upp stora nya självkörande tjänstemannaorgan utanför politiska nämnder et c.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 974
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav Enceladus » tor 20 sep, 2018 8:38

Spring på spåren är ett stort problem för SL

Det har varit mycket strul i tunnelbanan på sistone. Spårspring är en av orsakerna. Alla är överens om lösningen, men handlingskraft saknas.
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav twr » tor 20 sep, 2018 11:09

Enceladus skrev:Spring på spåren är ett stort problem för SL

Det har varit mycket strul i tunnelbanan på sistone. Spårspring är en av orsakerna. Alla är överens om lösningen, men handlingskraft saknas.

Är "alla" överens om lösningen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7654
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav Enceladus » tor 20 sep, 2018 11:25

twr skrev:
Enceladus skrev:Spring på spåren är ett stort problem för SL

Det har varit mycket strul i tunnelbanan på sistone. Spårspring är en av orsakerna. Alla är överens om lösningen, men handlingskraft saknas.

Är "alla" överens om lösningen?


Ja, faktiskt!

Enceladus skrev:För en dryg vecka sedan hade SR en debatt om kollektivtrafiken där allt från Östlig förbindelse till nattliga pendeltåg diskuterades. Cirka 27:45 nämndes frågan om plattformsdörrar. Det blev ja från alla på den frågan. Låt oss hoppas att det blir så också. :D
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav TKO » tor 20 sep, 2018 12:08

Plattformsdörrar i t ex Tallkrogen?
Det lär nog dröja...
Och kanske högre staket med el på ytsträckor i avskräckande syfte?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav SouthernCross88au » tor 20 sep, 2018 19:57

TKO skrev:Plattformsdörrar i t ex Tallkrogen?
Det lär nog dröja...
Och kanske högre staket med el på ytsträckor i avskräckande syfte?

/TKO


Elstaket för att förhindra att folk kommer åt strömskenan? Ja, om folk vill riskera sina liv genom att gå på spåret så kan man ju alltid ge dem en stöt så de inte glömmer det.
SouthernCross88au
 
Inlägg: 303
Blev medlem: mån 26 jul, 2010 20:09

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav TKO » tor 20 sep, 2018 22:54

SouthernCross88au skrev:
TKO skrev:Plattformsdörrar i t ex Tallkrogen?
Det lär nog dröja...
Och kanske högre staket med el på ytsträckor i avskräckande syfte?

/TKO


Elstaket för att förhindra att folk kommer åt strömskenan? Ja, om folk vill riskera sina liv genom att gå på spåret så kan man ju alltid ge dem en stöt så de inte glömmer det.


Den stora risken för folk i spårområdet är inte att beröra strömskenan (för att göra det krävs en rätt stor klantighet/otur) utan att bli påkörd.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav Enceladus » tor 11 okt, 2018 22:16

Stopp på gröna linjen efter olycka

Uppfyller stationerna dagens säkerhetskrav?
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav BSB101 » fre 12 okt, 2018 16:50

Enceladus skrev:Stopp på gröna linjen efter olycka

Uppfyller stationerna dagens säkerhetskrav?


Vad menar du med "säkerhetskrav"? Stationerna är uppenbarligen öppna för allmänheten så lagkraven uppfyller man. Tänker du på några andra krav?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2252
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav LÅ1 » ons 30 jan, 2019 21:47

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13196
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav Enceladus » tor 05 sep, 2019 15:54

Riskerna ökar med högre tryck på Slussen

DN skrev:– Station Slussen är så trång redan i dag. Det är smala perronger och vi vill ha plattformsdörrar på de tio stationer i tunnelbanenätet som är mest trånga för att hindra att någon faller ner på spåren, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd.


Röster höjs för att införa plattformsdörrar där trängseln är störst. Jag skulle säga att T-Centralen borde ha högst prioritet, men Slussen är väl en av de tio trängsta stationerna.

En del skribenter har föreslagit att ta bort plattformsdörrarna i Citybanan för att minska uppehållstiden. Skulle det ens vara möjligt av säkerhetsskäl?
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav TKO » tor 05 sep, 2019 16:05

Enceladus skrev:Riskerna ökar med högre tryck på Slussen

DN skrev:– Station Slussen är så trång redan i dag. Det är smala perronger och vi vill ha plattformsdörrar på de tio stationer i tunnelbanenätet som är mest trånga för att hindra att någon faller ner på spåren, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd.


Röster höjs för att införa plattformsdörrar där trängseln är störst. Jag skulle säga att T-Centralen borde ha högst prioritet, men Slussen är väl en av de tio trängsta stationerna.

En del skribenter har föreslagit att ta bort plattformsdörrarna i Citybanan för att minska uppehållstiden. Skulle det ens vara möjligt av säkerhetsskäl?


Ja om vi gör en riskanalys torde den komma fram till att det skulle medföra en mycket marginell ökning av olycksrisken.

Men det är naturligtvis politiskt omöjligt, dels skulle ju frågan bli varför man slösat bort pengar på detta, dels om en olycka skulle ske som plattformsdörrarna kunnat förhindra så gäller det för trafikregionrådet att ha en närmast utomjordisk mediaträning…

En liten avvikning:
Nyss passerade jag Årstabergs tvärbanehållplats. Jag bedömer att risken för att fotgängare som korsar spåren blir påkörda är ungefär tusen gånger större än att någon ramlar ner på spåret vid T-centralen. Men jag kan inte se att någon föreslagit fysiska barriärer för att skydda forgängarna vid Årstaberg!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav LÅ1 » tor 05 sep, 2019 19:48

Ska man införa plattformsdörrar på T-banan i stor omfattning såbehöver man nog ett bättre koncept än man har vid Stockholm City och Stockholm Odenplan.

1. Tågen måste köras in på stationerna med någon form av automatik så att de kan stanna på rätt ställe utan att behöva smyga fram sista biten.
2. Plattformsdörrarna måste öppnas och stängas samtidigt med tågets dörrar. Och ingå i samma klarsignalsystem som tågdörrarna.

På pendelstationerna tycks man förlora ganska många sekunder på grund av plattformsdörrarna. Åtminstone vid Odenplan. Vid City har väl tågen ett längre uppehåll enligt tidtabellen, tror jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13196
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: NorraLidingöbanan, Olof, Sio och 11 gäster