Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Plattformsdörrar i Stockholms T-bana

Inläggav daniel_s » ons 16 sep, 2020 18:23

Funktionen som förebygger dörröppning utanför plattform använder sig av samma positionering som ATO. Skulle uppskatta att precisionen under normal drift är plus minus någon halvmeter vilket i så fall inte är tillräckligt för att hantera plattformsdörrar.

Plattformsdörrarna placeras ju givetvis så att allihop är mitt för en vagnsdörr, så antingen stannar tåget med alla dörrar rätt eller så hamnar alla dörrar fel, det finns liksom inget mellanting.
daniel_s

Inläggav Ute och åker » ons 16 sep, 2020 18:38

daniel_s skrev:Funktionen som förebygger dörröppning utanför plattform använder sig av samma positionering som ATO. Skulle uppskatta att precisionen under normal drift är plus minus någon halvmeter vilket i så fall inte är tillräckligt för att hantera plattformsdörrar.

Plattformsdörrarna placeras ju givetvis så att allihop är mitt för en vagnsdörr, så antingen stannar tåget med alla dörrar rätt eller så hamnar alla dörrar fel, det finns liksom inget mellanting.

Jag vet inte exakt hur stora krav det är på Stockholm City och Stockholm Odenplan, men jag har i alla fall sett att plattformsdörrarna öppnats, även fast pendeltåget stått i storleksordningen en halvmeter fel. Sett från plattformen är då den öppna pendeltågsdörren i ena halvan av plattformsdörren.

Men är precisionen i ATO trimbar? I annat fall, kan man inte bredda plattformsdörrar så bredden anpassas till precisionen i ATO? Jag menar faktiskt precis tvärtom, att om precisionen i ATO i normal drift är plus minus någon halvmeter, så är det fullt tillräckligt för att använda det ihop med plattformsdörrar. Precis som du skriver, så om tunneltåget vid något enstaka tillfälle skulle hamna fel, så öppnas inga plattformsdörrar alls. Det kan inte alls uteslutas, om det skulle vara den säkert i forumet många gånger omskrivna lövhalkan. Tills annat visats, menar jag att plattformsdörrar bör användas ihop med ATO, för att det med lämplig bredd av plattformsdörrar, ger den precision man behöver.
Ute och åker

Inläggav daniel_s » ons 16 sep, 2020 20:40

ATO är bra som princip, men den inkarnation som finns på tunnelbana 1 kan man lika gärna vara utan (undrar om man inte rentav har tagit den helt eller delvis ur drift då den tenderade att orsaka överströmsutlösningar m m?) och jag tycker inte heller att avsaknad av ATO kan sägas vara något direkt hinder för införande av plattformsdörrar. Att det tar sån tid med allting i Citybanan betyder inte att allting behöver vara riktigt så besvärligt i tunnelbanan.
daniel_s

Inläggav Ute och åker » ons 16 sep, 2020 21:39

daniel_s skrev:ATO är bra som princip, men den inkarnation som finns på tunnelbana 1 kan man lika gärna vara utan (undrar om man inte rentav har tagit den helt eller delvis ur drift då den tenderade att orsaka överströmsutlösningar m m?) och jag tycker inte heller att avsaknad av ATO kan sägas vara något direkt hinder för införande av plattformsdörrar. Att det tar sån tid med allting i Citybanan betyder inte att allting behöver vara riktigt så besvärligt i tunnelbanan.

Nej, det finns poänger i det. På Citybanan har man vid något tillfälle backat någon decimeter då man åkt för långt, och det ska man kunna göra i tunnelbanan också (skulle kunna kolla exakt, men SÅ viktigt är det inte). Min egen poäng var att procenttalet för förbiåkning minskar med ATO, att användas som argument mot de som tycker att förbiåkning är alldeles förskräckligt. Men överströmsutlösningar är inte heller bra. Nu har jag ju sett i samband med diskussionen med C30 att man sänkt strömuttaget både för C20 och C30, även om det då hade samband med kapaciteten på impedanslådorna, och i så fall får man väl sänka lite till. Även C14 och C15 är det väl skruvat lite på, men då för att prestandan mer ska likna övriga Cx och nerskruvade C20 ? Även ATO bör kunna gå att skruva på, eller förresten, kanske man hellre ska vänta tills nästa "trafikstyrningssystem" kommer? ;)

Men det finns ett viktigt argument FÖR ATO, tycker jag, om man skulle införa plattformsdörrar på ALLA tunnelbanans stationer. Och det är att den genomsnittligt något långsammare inbromsning som jag tycker mig märka vid Stockholm City och Stockholm Odenplan, är ganska försumbar när det gäller endast TVÅ stationer i varje riktning. Men om det skulle bli långsammare inbromsning på ALLA stationer på tunnelbanan, till följd av plattformsdörrar kombinerat med manuell körning, så menar jag att det riskerar drabba åktiden för hårt. Då är det bättre att ha ATO, och i värsta fall dra ner på effekten, vilket ändå sammantaget skulle ge snabbare åktid än manuell körning och försiktig bromsning på alla stationer. Men observera, att nu talar jag enbart för resenärernas skull Jag inser mycket väl att det blir tråkigare körning för föraren med ATO. Det är som med bilkörning, jag själv vill inte ha automatik som automatlåda och farthållare, jag vill köra själv! :)
Ute och åker

Inläggav Bussmicke » tor 17 sep, 2020 21:46

Nån som vet om det blir några plattformsdörrar eller inte?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II.
Användarvisningsbild
Bussmicke

Inläggav Enceladus » fre 18 sep, 2020 8:54

Bussmicke skrev:Nån som vet om det blir några plattformsdörrar eller inte?

Test av plattformsväggar i tunnelbanan

Region Stockholm skrev:Trafikförvaltningen ska installera plattformsväggar på Bagarmossens tunnelbanestation. Det planerade testet är en del i arbetet att som görs för att minska risken att resenärer ramlar, eller aktivt tar sig ner, på spåret i tunnelbanan. Projektet är för tillfället pausat pga situationer med anledning av pandemin.
Enceladus

Föregående

Återgå till Spårtrafik