Switch to full style
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Kategoriregler

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Besvara

bygg.stocholm.se Järnväg och spårväg

lör 07 maj, 2016 10:01

http://bygg.stockholm.se/Sa-vaxer-stade ... tunnelbana

Stockholms stad skrev:Röda streck är projekt som ingår i Stockholmsöverenskommelsen från 2007, blå streck är övriga utbyggnader och de streckade är framtida kommunikationsstråk.

Stockholm ska ha ett välfungerande transportsystem med minimal klimatpåverkan som gör att människor snabbt och enkelt kan röra sig i hela regionen. För att klara detta krävs att staten, kommunerna och landstingen samarbetar för att utveckla trafik- och bebyggelseplanering samt har ett helhetsperspektiv på transportsystemet i regionen.

I december 2007 nåddes en viktig överenskommelse mellan staten och regionens aktörer om ett antal prioriterade trafikprojekt, i den så kallade Stockholmsförhandlingen. I "Promenadstaden - översiktsplan för Stockholm", som är planen för hur Stockholm ska utvecklas, tar staden sin utgångspunkt för utveckling av infrastruktur i Stockholmsöverenskommelsen. Staden ska verka för att överenskommelsen genomförs fullt ut så att tillgängligheten i transportsystemet kan öka, inte minst mellan norra och södra delarna av regionen.

Beskrivningarna nedan utgår från ett planeringsläge. Vissa av projekten är påbörjade medan andra är förslag på trafiklösningar. För att förslagen ska bli verklighet krävs beslut hos staten, kommunerna och landsting i Stockholmsregionen. Det innebär att vissa projekt kan ändras, utökas eller strykas.

Källa: Stockholms översiktsplan - Promenadstaden

Det finns Cederschiöldsförhandlingen från 2007 och Stockholmsförhandlingen från 2013. Här verkar man blanda ihop dem. Och mycket som på kartan anges som beslutat har vad jag vet aldrig varit det.

Inaktuella:

Nr 4, Spårväg Sickla - Slussen har inte varit aktuell på många år. Det är en del av "Danvikslösen". Däremot byggs sträckan Sickla udde - Sickla station, som öppnas 2017.

Nr 2a, Mälarbanan via Kista, har inte varit aktuell på många år.

Nr 16, västra delen. Spårväg city över Kungsholmen är sedan 2010 skjuten på obestämd framtid.

Färdigbyggda:

Nr 5, Solnagrenen, öppnade 2013/2014.

Byggs nu:

Nr 1, Citybanan, öppnar 2017.

Nr 2, Mälarbanan, delvis under byggnad, delvis kommande åren.

Nr 4, variant av, dvs spårväg Sickla udde - Sickla station, öppnar 2017.

Beslutade:

Nr 5a, Kistagrenen. Beslutad sedan länge men tidsplanen har förskjutits flera gånger.

Beslutade inom Stockholmsförhandlingen 2013:

Nr 3, tunnelbana till Arenastaden. På kartan går den endast till Hagastaden.

Nr 8, tunnelbana till Nacka. Sträckning beslutad, på kartan finns flera varianter. Omkopplingen av Hagsätragrenen och den nya stationen i Slakthusområdet framgår inte av kartan.

Nr 9, tunnelbana till Barkarby.

Pågående Sverigeförhandling:

Roslagsbanan Universitetet - Odenplan - T-Centralen, finns ej med på kartan.

Nr 28, del av, tunnelbana Fridhemsplan - Älvsjö.

Nr 6, Spårväg syd. Sträckningen längs Vantörsvägen har inte varit aktuellt på många år, det är Älvsjövägen som gäller nu.

Nr 29, del av. Spårväg i Östlig förbindelse förhandlas nu. Här ingår även del av nr 16, Spårväg city. Totalt sett Sickla - Ropsten. Värtabanan ingår dock ej.

Ganska konkreta men osäkra:


Nr 16, Spårväg city är beslutad att byggas, men har i praktiken dragit ut på tiden. Delar ingår i förhandlingen om Östlig förbindelse. Sträckan Djurgårdsbron - Lindarängsvägen är osäker.

Nr 7, spårväg på linje 4, utreddes delvis 2015. Inget beslut finns, men utpekad i Stomnätsplanen som spårväg.

Nr 5a, förlängning av Solnagrenen. Ej beslutad med utredd i omgångar. Kan gå som kartan visar, alternativt till Danderyds sjukhus, alternativt i tunnel under Brunnsviken.

Mindre konkreta:

Nr 27, spårväg i Söderort. Om Spårväg syd byggs ut ytterligare är det troligare med en koppling Älvsjö - Globen, vilket även pekas ut i Stomnätsplanen.

Nr 30, koppling mellan Söderort och Västerort. Knappast aktuell under överskådlig framtid.
Besvara