T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav LÅ1 » tor 07 apr, 2016 21:27

Götgatan kan behöva grävas upp för att renovera T-banans tunnel. Har utsidan av tunneln åtgärdats någon gång tidigare? Den är väl från 1930-talet?
Det blir väl inte en uppgrävning i gatans hela bredd på en gång, utan något som liknar det som är på Klarabergsgatan just nu. Antar jag.

Risken: SL tvingas gräva upp Götgatan.
Kolla även kommentarerna!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav Inge » tor 07 apr, 2016 21:44

LÅ1 skrev:Götgatan kan behöva grävas upp för att renovera T-banans tunnel. Har utsidan av tunneln åtgärdats någon gång tidigare? Den är väl från 1930-talet?
Det blir väl inte en uppgrävning i gatans hela bredd på en gång, utan något som liknar det som är på Klarabergsgatan just nu. Antar jag.

Risken: SL tvingas gräva upp Götgatan.
Kolla även kommentarerna!


Man grävde upp och förlängde stationerna i slutet av 40-talet. Sedan dess har den nog inte varit uppgrävd bortsett från i korsningen med Ringvägen samt för den nya uppgången vid Björns trädgård. Och vid skatteskapan kom jag på. Humm, det har med andra ord varit uppgrävt en hel del !
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav LÅ1 » tor 07 apr, 2016 22:28

Inge skrev:
LÅ1 skrev:Götgatan kan behöva grävas upp för att renovera T-banans tunnel. Har utsidan av tunneln åtgärdats någon gång tidigare? Den är väl från 1930-talet?
Det blir väl inte en uppgrävning i gatans hela bredd på en gång, utan något som liknar det som är på Klarabergsgatan just nu. Antar jag.

Risken: SL tvingas gräva upp Götgatan.
Kolla även kommentarerna!


Man grävde upp och förlängde stationerna i slutet av 40-talet. Sedan dess har den nog inte varit uppgrävd bortsett från i korsningen med Ringvägen samt för den nya uppgången vid Björns trädgård. Och vid skatteskapan kom jag på. Humm, det har med andra ord varit uppgrävt en hel del !

ja, men långa sträckor är alltså orörda sedan 1930-talet. Fast man har haft tillfälle att besiktiga betongen på några ställen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav LÅ1 » mån 15 aug, 2016 18:01

Snart är det dags enligt Stockholm Direkt: "Götgatan kan grävas upp – redan nästa år".

Undra om Götgatan kommer att bli som Klarabergsgatan och Hamngatan varit i några år, eller om man måste stänga av trafiken på gatan helt. Men man får väl ta fram den förtröstansfulla klyschan "det blir nog bra när det är färdigt".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav TKO » mån 15 aug, 2016 19:40

Både artikeln hos Stockholm Direkt och kommentarerna verkar mest oroa sej för cyklisterna på Götgatan. Men om man nu måste renovera spårtunneln - hur går det då med tunnelbanetrafiken?
(Om denna fråga tidigare både diskuterats och besvarats på forumet så ber jag om ursäkt för min okunnighet...)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav LÅ1 » mån 15 aug, 2016 20:14

TKO skrev:Både artikeln hos Stockholm Direkt och kommentarerna verkar mest oroa sej för cyklisterna på Götgatan. Men om man nu måste renovera spårtunneln - hur går det då med tunnelbanetrafiken?
(Om denna fråga tidigare både diskuterats och besvarats på forumet så ber jag om ursäkt för min okunnighet...)

/TKO

Jag läste följande stycke i artikeln...
De tunnelbanetunnlar som måste renoveras ligger under Götgatan, mellan stationerna Medborgarplatsen och Skanstull. Exakt hur stort hålet i gatan kommer att bli - eller hur trafiken kommer påverkas - är ännu inte klart.
... och tolkade vid en snabbläsning att det var T-banetrafiken som avsågs i passusen "hur trafiken kommer påverkas". Men inser nu att det var trafiken Götgatan som avsågs, inte trafiken under den.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav TKO » mån 15 aug, 2016 20:20

Om en renovering av tunneln innebär att tunnelbanetrafiken måste minskas eller till och ställas in tror jag det blir enorma problem. Men finns det inget alternativ så måste man väl göra det som krävs.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav twr » mån 15 aug, 2016 20:38

Före eller efter 2025? Det underlättar ju om Blå linjen till gullmarsplan är färdig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5279
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav daniel_s » mån 15 aug, 2016 21:18

twr skrev:Före eller efter 2025? Det underlättar ju om Blå linjen till gullmarsplan är färdig.


Jag vill åka blå linjen till Danderyd!

Men "omlagda hagsätrabanan" ska väl inte gå via Gullmarsplan?!?
daniel_s
 
Inlägg: 11037
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav LÅ1 » mån 15 aug, 2016 21:20

TKO skrev:Om en renovering av tunneln innebär att tunnelbanetrafiken måste minskas eller till och ställas in tror jag det blir enorma problem. Men finns det inget alternativ så måste man väl göra det som krävs.

Man lyckades överdäcka T-Liljeholmen utan stora och långa avstängningar om jag kommer ihåg rätt. Men det är ju värre att riva ett tunneltak. Fast det är kanske inte aktuellt?


twr skrev:Före eller efter 2025? Det underlättar ju om Blå linjen till gullmarsplan är färdig.
Före!
Två meningar ur artikeln:
"Enligt ett nytt förslag till beslut i trafiknämnden är tunnlarna så risiga att de måste bytas före 2022."
"Arbetet beräknas kunna påbörjas under 2017 och det är ännu inte utrett under hur lång tid arbetet kommer behöva pågå."
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav Lennart Petersen » tis 16 aug, 2016 0:55

daniel_s skrev:
twr skrev:Före eller efter 2025? Det underlättar ju om Blå linjen till gullmarsplan är färdig.


Jag vill åka blå linjen till Danderyd!

Men "omlagda hagsätrabanan" ska väl inte gå via Gullmarsplan?!?


Visst ska den gå via Gullmarsplan med plattform i djupläge, sedan blir det ny station i Slakthusområdet som ersätter stationerna Globen och Enskede Gård därefter nuvarande sträckning.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1739
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav AGR » tis 16 aug, 2016 7:02

Man får väl åter börja med Linje 16 igen. (Råcksta) Åkeshov- Liljeholmen NAH under morgonrusningen- NAH- LIH- Åkeshov och in i depån. På eftermiddagen.
Med vänlig hälsning AGR
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR
 
Inlägg: 2122
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:15
Ort: Högdalen

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav Lars_L » tis 16 aug, 2016 7:35

Det är ju som sagt bara tätskiktet som behöver bytas ut - så påverkan på t-banan beräknas bli marginell.

Den andra saken som nämns i tråden här - utbyggnad av blåa linjen till Hagsätra kommer ju dock innebära en hel del avstängningar, så det är snarare det som kommer bli problemet för Söderort än det omvända.
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav Inge » tis 16 aug, 2016 9:10

Jo, till och med journalisten har ju fått med att tunnelbaneresenärerna inte förväntas påverkas särskilt mycket. Annars hade man förstås väntat, med hjälp av tillfälliga åtgärder.

Angående Hagsätragrenen är knutpunkten vid Gullmarsplan en av skillnaderna jämfört med 60-talets plan, som antog Skärmarbrink som knutpunkt. Jag antar att förändringen gjorts på grund av att det tillkommit en bussterminal vid Gullmarsplan.

Eftersom knutpunkten flyttats kunde man lika gärna tänka sig att föra över linje 18 till blå. Jag vet att det finns de som anser att detta utretts för dåligt. En fördel hade förstås varit att behovet av förbindelsespår vid Hökarängen minskat.

För övrigt tror jag inte att avstängningarna behöver bli så långa när man kopplar om Hagsätragrenen och de kommer bara att beröra den grenen. Inkopplingen av det nya förbindelsespåret kommer dock att beröra Farstagrenen, men bara den allra sydligaste delen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav Lars_L » tis 16 aug, 2016 9:34

Inge skrev:Jo, till och med journalisten har ju fått med att tunnelbaneresenärerna inte förväntas påverkas särskilt mycket. Annars hade man förstås väntat, med hjälp av tillfälliga åtgärder.

Angående Hagsätragrenen är knutpunkten vid Gullmarsplan en av skillnaderna jämfört med 60-talets plan, som antog Skärmarbrink som knutpunkt. Jag antar att förändringen gjorts på grund av att det tillkommit en bussterminal vid Gullmarsplan.

Eftersom knutpunkten flyttats kunde man lika gärna tänka sig att föra över linje 18 till blå. Jag vet att det finns de som anser att detta utretts för dåligt. En fördel hade förstås varit att behovet av förbindelsespår vid Hökarängen minskat.

För övrigt tror jag inte att avstängningarna behöver bli så långa när man kopplar om Hagsätragrenen och de kommer bara att beröra den grenen. Inkopplingen av det nya förbindelsespåret kommer dock att beröra Farstagrenen, men bara den allra sydligaste delen.


Nej någon direkt utredning av de olika alternativen har ju inte gjorts och som sagt tanken var ju att gå via Skärmarbrink - därmed skulle förbindelse finnas från samtliga t-banor. Avståndet är ju dock så kort mellan Skärmarbrink och Gullmarsplan, att frågan är om man inte borde lägga stationen mellan Skärmarbrink och Gullmarsplan, så att man med varsin uppgång från den underjordiska stationen kan nå båda? Det är kanske så planen är också. Finns ju liten anledning att dra banan över en båge längs Gullmarsplan. Då skulle uppgången kunna vara i anslutning till södra delen av bussterminalen (utan att ha detaljstuderat frågan).

I 1960-talsidén var ju tanken att lägga en ny depå vid Skarpnäck. Skulle man "klippa av" 18, så skulle man ju då ändå behöva ha det ökade depåbehovet någon annanstans, eller samma lösning som nu föreslås.

En orsak till att bygga om Hagsätragrenen till blå är väl också att Farstagrenen redan har kontakt via pendeltåget med Solna/Sundbyberg och målpunkterna längs blåa linjen. Det gör att man ändå spar restid på att ta pendeltåget från Farsta, eller iaf borde restidsvinsten inte bli lika stor som från Hagsätragrenen, där resan till Alvsjö tar betydligt längre tid, eller kräver ytterligare ett byte.

Men problemet är väl som sagt vad som krävs för att bygga stationen under Gullmarsplan. Den lär ju kräva iaf en del mindre avstängningar. Blåa linjen fick ju stängas av rätt frekvent under sommarmånaderna för arbetet vid T-centralen, medan det gick bra att i huvudsak köra Gröna linjen under byggprocessen vid Odenplan, förutom kortare "sprängstopp".
Lars_L
 
Inlägg: 1870
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav Inge » tis 16 aug, 2016 9:49

Man kan vända på argumentet och säga att eftersom det från de flesta av Hagsätragrenens sydliga stationer finns bra bussförbindelse direkt till Älvsjö, så kan man enkelt nå alla pwndeltpgsgrebar. Medan man från Farsta bara når Bålsta-Nynäshamn.

Men jag har inte så noga satt mig in i frågan och jag vet inte om närheten till alternativt pendeltåg skulle vara den viktigaste parametern.

Sedan vore det förstås bra om den nya stationen vid Gullmarsplan kunde få uppgångar mot både Skärmarbrink och bussterminalen i norra änden och mot Mårtensdal i den södra. Men jag undrar om det verkligen är det man planerar? Det är trots allt ganska långt mellan Mårtensdal och Skärmarbrink.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4488
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav /jes » tis 16 aug, 2016 10:43

Egentligen borde tunneln under Götgatan vidgas. Jag brukar tänka på det när man åker där, att det är svårt att evakuera i denna smala spårvägstunnel. Brandförsvaret har tidigare uttryckt sin oro för denna sträcka. Teoretiskt skulle man väl kunna klara en sådan utvidgning genom enkelspårstrafik under många år.
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 379
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav TKO » tis 16 aug, 2016 10:54

Inge skrev:---klipp---
Eftersom knutpunkten flyttats kunde man lika gärna tänka sig att föra över linje 18 till blå. Jag vet att det finns de som anser att detta utretts för dåligt. En fördel hade förstås varit att behovet av förbindelsespår vid Hökarängen minskat.

För övrigt tror jag inte att avstängningarna behöver bli så långa när man kopplar om Hagsätragrenen och de kommer bara att beröra den grenen. Inkopplingen av det nya förbindelsespåret kommer dock att beröra Farstagrenen, men bara den allra sydligaste delen.


Det är mycket möjligt att detta är en fråga som är intressant att diskutera vidare, men den har knappast med ämnet "T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras" att göra. En egen tråd tack!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6310
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav twr » tis 16 aug, 2016 11:04

Inge skrev:Sedan vore det förstås bra om den nya stationen vid Gullmarsplan kunde få uppgångar mot både Skärmarbrink och bussterminalen i norra änden och mot Mårtensdal i den södra. Men jag undrar om det verkligen är det man planerar? Det är trots allt ganska långt mellan Mårtensdal och Skärmarbrink.

En uppgång (troligen hiss) mot en bred mittplattform i Gullmarsplan, motsvarande båda nuvarande plattformarna. Och en uppgång vid ny bebyggelse nära Mårtensdal. Det är det som planeras.

Skulle en uppgång mot Skärmarbrink verkligen göra så stor nytta?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5279
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: T-banetunneln under Götgatan kan behöva renoveras

Inläggav LÅ1 » tis 16 aug, 2016 12:16

Lars_L skrev:Det är ju som sagt bara tätskiktet som behöver bytas ut - så påverkan på t-banan beräknas bli marginell.

Är det bara tätskiktet och inte hela betongkonstruktionen? I så fall är väl problemet för trafiken inte särskilt stort, förhoppningsvis.

Vet att man utrymde vissa lokaler under Sergels torg för tätskicksarbetet, men långtifrån alla. Möjligen var det de butiker som hade haft vatteninträngning, så att man var tvungen att vidta extra åtgärder i dessa lokaler.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster

cron