ons 18 maj, 2016 21:11
Inge skrev:twr skrev:Inge skrev:Nä seså nu, försök motivera din ståndpunkt att Roslagsbanans kapacitet skulle räcka. Du har ju generöst givits friheten till vilka hypotetiska antaganden som helst beträffande turtäthet.
Jag har beskrivit vad som står i officiella rapporter, medan du beskriver ingenting alls.
Diskussionen avslut som vanligt med "Inge har helt fel, men tror han har rätt". Bry dig inte om att svara. Alla andra ser nog hur ihåligt det är ändå.
Kan du avslöja vilka rapporter?
Jag har läst även de värsta pamfletterna utan att återfinna ditt påstående. Diverse glidningar och hala forumuleringar, Ja, men ditt påstående, Nej. Du har naturligtvis hittat på det själv.
ons 18 maj, 2016 22:12
tor 19 maj, 2016 5:10
tor 19 maj, 2016 6:11
tor 19 maj, 2016 9:56
twr skrev:Inge jämför ständigt med en enorm utbyggnad av tunnelbana som inte är i närheten av att planeras.
Ni andra, jag tror det redan har diskuterats. Finns det några problem med att Roslagsbanan tar över matarbussarna? Det handlar väl inte om kapacitet utan om antal byten att de går till Danderyds sjukhus. Eftersom Inge inte vill redovisa sina resonemang är det svårt att bedöma om jan har rätt.
tor 19 maj, 2016 10:33
Inge skrev:Det eftersom just detta, att Roslagsbanan blir snabbare, skulle göra att folk från matarbussarna skulle börja välja att byta till Roslagsbanan istället för tunnelbanan. Då brakar det ihop omedelbart. Ty det har Roslagsbanan inte en chans att klara.
tor 19 maj, 2016 21:22
Inge skrev:Verspieder skrev:Inge skrev:Det eftersom just detta, att Roslagsbanan blir snabbare, skulle göra att folk från matarbussarna skulle börja välja att byta till Roslagsbanan istället för tunnelbanan. Då brakar det ihop omedelbart. Ty det har Roslagsbanan inte en chans att klara.
Det löser sig nog själv. Om (mot all förmodan) varenda Hallstaviksbo, Rimbobo, Norrtäljebo och Vaxhlomsbo skulle börja strömma av sina bussar i Arninge, för att där stiga på Roslagsbanan från Åkersberga, så skulle den uppkomna trängseln leda till att de dagen efter återigen skulle åka vidare i sina tre busslinjer hela vägen till Tekniska.
På samma vis att de flesta idag sitter kvar på bussen hela vägen till Tekniska, och låter bli att ta tunnelbanan redan vid Danderyd, just för att de vill slippa den redan idag förekommande trängseln på röda linjen så lång tid de bara kan.
Men hur rimligt ät det då att räkna in nya områden som måste ha matarbussar, i underlaget för Roslagsbanan?
lör 21 maj, 2016 10:51
Verspieder skrev:Vidare: Borde inte X15p kunna köras med t.ex fyra eller fem tågvagnar, istället för dagens X10p som körs med antingen tre eller sex vagnar. Det skulle ju kunna skapa lite flexibilitet gällande den diskuterade kapacitetsbristen.
lör 21 maj, 2016 17:12
twr skrev:Verspieder skrev:Vidare: Borde inte X15p kunna köras med t.ex fyra eller fem tågvagnar, istället för dagens X10p som körs med antingen tre eller sex vagnar. Det skulle ju kunna skapa lite flexibilitet gällande den diskuterade kapacitetsbristen.
X15p blir 60 meter långa, så det går inte. Snäppet över 120, om det skulle behövas, blir 180.
lör 21 maj, 2016 17:14
Inge skrev:Verspieder skrev:Det löser sig nog själv. Om (mot all förmodan) varenda Hallstaviksbo, Rimbobo, Norrtäljebo och Vaxhlomsbo skulle börja strömma av sina bussar i Arninge, för att där stiga på Roslagsbanan från Åkersberga, så skulle den uppkomna trängseln leda till att de dagen efter återigen skulle åka vidare i sina tre busslinjer hela vägen till Tekniska.
På samma vis att de flesta idag sitter kvar på bussen hela vägen till Tekniska, och låter bli att ta tunnelbanan redan vid Danderyd, just för att de vill slippa den redan idag förekommande trängseln på röda linjen så lång tid de bara kan.
Men hur rimligt ät det då att räkna in nya områden som måste ha matarbussar, i underlaget för Roslagsbanan?
lör 21 maj, 2016 19:05
twr skrev:Inge jämför ständigt med en enorm utbyggnad av tunnelbana som inte är i närheten av att planeras.
Ni andra, jag tror det redan har diskuterats. Finns det några problem med att Roslagsbanan tar över matarbussarna? Det handlar väl inte om kapacitet utan om antal byten att de går till Danderyds sjukhus. Eftersom Inge inte vill redovisa sina resonemang är det svårt att bedöma om jan har rätt.
sön 22 maj, 2016 0:11
Inge skrev:Magnus Ahltorp skrev:Inge skrev:Men hur rimligt ät det då att räkna in nya områden som måste ha matarbussar, i underlaget för Roslagsbanan?
Helt rimligt, eftersom det knappast blir fler resenärer på Roslagsbanan för att man måste åka matarbuss till stationen istället för att ha kort gångavstånd till samma station. Sedan är det dumt ur ett stadsbyggnadsperspektiv, men det är inte det diskussionen gäller.
Nej det blir inte fler resenärer på Roslagsbanan när de boende i de nya områdena i alla fall måste åka matarbuss till tunnelbanan.
Varför du ändå tycker att det är rimligt att räkna in dem i underlaget för Roslagsbanan framgår tyvärr inte av ditt inlägg.
Inge skrev:Men Roslagsbanan har ju som konstaterats gång på gång ändå inte kapacitet att klara ens dagens matarbussar.
sön 22 maj, 2016 0:39
Inge skrev:Men Roslagsbanan har ju som konstaterats gång på gång ändå inte kapacitet att klara ens dagens matarbussar.
sön 22 maj, 2016 0:41
Magnus Ahltorp skrev:Det är bara något du har hittat på, och aldrig visat varför det skulle vara så. Roslagsbanan har givetvis större kapacitetspotential än en gren av tunnelbanan som måste dela sin kapacitet med en annan gren (Ropstengrenen). En helt ny tunnelbanelinje skulle förstås kunna öka kapaciteten, men då måste du räkna med kostnaderna för det, vilket du inte gör.
sön 22 maj, 2016 1:16
twr skrev:Verspieder skrev:Vidare: Borde inte X15p kunna köras med t.ex fyra eller fem tågvagnar, istället för dagens X10p som körs med antingen tre eller sex vagnar. Det skulle ju kunna skapa lite flexibilitet gällande den diskuterade kapacitetsbristen.
X15p blir 60 meter långa, så det går inte. Snäppet över 120, om det skulle behövas, blir 180.
sön 22 maj, 2016 6:47
sön 22 maj, 2016 8:26
Inge skrev:
Det är ingen magi som krävs för att läsa vad ett visst ord föregås av och i vilket sammanhang det står.
Roslagsbanan har definitivt inte större kapacitetspotential än en gren av tunnelbanan. Tvärt om mycket lägre.
Om du hade läst på mer hade du förstått bättre. Redan idag går under maxtimmen vändande tunneltåg som används av mellan 8.000 och 10.000 resenärer i andra riktningen. Det är mer än vad som krävs från nordost och mer än den praktiska kapacitet Roslagsbanan någonsin kommer att få.
Att uppgradera tunnelbanan till 12-15.000 är heller inte svårt. Så har man kört förr, med vändande tåg vid tekniska. Det som behövs är bättre vändmöjligheter längre ut, vilket man får se till att bygga i samband med förlängningen.
Skall man upp mot 20.000-25.000 passagerare krävs mer omfattande ombyggnader. Flätning av grenar eller en helt separerad bana (från Ropstensgrenen).
På Roslagsbanan kämpar man med 15 tåg per timme för den praktiska kapaciteten 2.300 passagerare !
Visst är det vagnbrist och visst skulle tågen kunna förlängas. Men inte till några fantasifulla 180 meter utan till 120. Då stiger kapaciteten till ca 3.500 passagerare eller om vi skall vara snälla, säg 4.000. Tågen är inte bara kortare än tunnelbanans. De är också smalare. Smalheten blir ett extra stort gissel då den kombineras med en stor andel sittplatser. Vilket krävs då tågen går långt ut i skogen. På det hela taget rör det sig om exeptionellt olämpliga tåg att köra in under stan.
Sedan föreslås att man på något magiskt vis skall trimma bommarna för att tågen skall köra tätare. Visst då kanske man kan komma upp i en praktisk kapacitet av 5-6.000 resenärer under maxtimmen. Men mer blir det inte !
Det är naturligtvis inte jämförbart med tunnelbanan. Roslagsbanan är helt enkelt inte ett kapacitetsstarkt trafilsystem. Det räcker heller inte för att ta emot ens dagens matarbusspassagerare.
sön 22 maj, 2016 9:12
Verspieder skrev:twr skrev:Verspieder skrev:Vidare: Borde inte X15p kunna köras med t.ex fyra eller fem tågvagnar, istället för dagens X10p som körs med antingen tre eller sex vagnar. Det skulle ju kunna skapa lite flexibilitet gällande den diskuterade kapacitetsbristen.
X15p blir 60 meter långa, så det går inte. Snäppet över 120, om det skulle behövas, blir 180.
Om tre vagnar blir 60 meter, så borde väl fyra vagnar bli 80 meter? Dvs motorvagn - mellanvagn - mellanvagn - manövervagn.
Jag har dock ingen som helst aning om det kommer bli praktiskt möjligt att köra X15p-tågen så. Det hela vara bara en öppen fråga.
sön 22 maj, 2016 10:40
twr skrev:En vagn är 60 meter, så det går inte att göra som du beskriver.
sön 22 maj, 2016 10:43
Inge skrev:Roslagsbanan är helt enkelt inte ett kapacitetsstarkt trafilsystem. Det räcker heller inte för att ta emot ens dagens matarbusspassagerare.