Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Hechtwagen » ons 13 jan, 2021 17:01

X12 skrev:Det framgår att Stocksunds och Bråvallavägens stationer läggs ned. Var det inte den senare man man drog tillbaka ett nedläggningsbeslut för efter folkliga protester?


Jovisst! Men folk protesterar hellre än de kliver av och på vid Bråvallavägen. Stocksund var ju redan från början en märklig satsning, vettigt att dessa båda holkar försvinner nu.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Kantorn » ons 13 jan, 2021 17:16

Hechtwagen skrev:
X12 skrev:Det framgår att Stocksunds och Bråvallavägens stationer läggs ned. Var det inte den senare man man drog tillbaka ett nedläggningsbeslut för efter folkliga protester?


Jovisst! Men folk protesterar hellre än de kliver av och på vid Bråvallavägen. Stocksund var ju redan från början en märklig satsning, vettigt att dessa båda holkar försvinner nu.

Ca en kilometer vardera till Ösby och Ekeby samt Östbergavägen från stn Bråvallavägen. Men om ingen använder Bråvallavägen så lägg ner. Eller gör som mot Rimbo sista skälvande dagarna, två dagliga turer stannar, vid omöjliga tider.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7269
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » tor 14 jan, 2021 9:19

Innehållet har flyttat till en annan sida: sll.se/roslagsbanan/city
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8049
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Sio » tor 14 jan, 2021 11:07

twr skrev:4 spår i T-Centralen är ett rimligt antagande. Färre torde vara uppenbart omöjligt för att vända den täta trafiken. Fler blir dyrt i det centrala läget i tunnel. För att klara att vända trafiken med 4 plattformsspår kan det behövas vändspår, fler dubbelspår på befintliga grenar, mm.

Med en framtida förlängning är 4 plattformsspår fortfarande bra att ha, av samma skäl som pendeltågen har det på station City.


Helt rimligt, resonerat, tycker jag. Färre än fyra går inte och fler än fyra kommer man inte att bygga.

twr skrev:Odenplan bör klara sig med två plattformsspår som tunnelbanans stationer.


Jag är rädd att det kommer att bli så, men jag är inte så säker på att man kan resonera att det kommer att gå bra, för att det gör det i tunnelbanan.

För det första: Så går det inte jättebra i tunnelbanan, stationsupphållen är det som begränsar turtätheten där.

För det andra:
Cx: 5,8 m/dörrpar
C20: 6,6 m/dörrpar
X60: 8,9 m/dörrpar
X15p: 10,0 m/dörrpar

Fyra spår på Odenplan vore nog att föredra. Eller så kanske man kan bygga en trespårsstation, där mittspåret används av på väg tåg in mot stan på morgonen och tåg ut från stan på eftermiddagen?
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Odd » tor 14 jan, 2021 12:59

Det går säkert med två spår om man har två eller tre vändspår bakom och lite skyddssträcka som gör att man kan hålla god hastighet till uppställningsspåren.

RBS, som är en bana i Bernregionen som inte är helt olik Roslagbanan, har en ny citystation med fyra spår.
https://www.zukunftbahnhofbern.ch/en/th ... s-station/

Den gamla stationen har också fyra spår och när jag var där så var den flitigt använd under rusningstid med många tåg in och ut.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4997
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav C12C3C3C12 » tor 14 jan, 2021 13:51

Hechtwagen skrev:
X12 skrev:Det framgår att Stocksunds och Bråvallavägens stationer läggs ned. Var det inte den senare man man drog tillbaka ett nedläggningsbeslut för efter folkliga protester?


Jovisst! Men folk protesterar hellre än de kliver av och på vid Bråvallavägen. Stocksund var ju redan från början en märklig satsning, vettigt att dessa båda holkar försvinner nu.


Stocksund var ju omstigningsstation till ''spårvagnen'', kom ihåg när den gick, dessutom mötesstation före enkelspåret på bron, aber das war damals :)
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1661
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » tor 14 jan, 2021 16:34

twr skrev:Nu har SLL publicerat lite mer information om Roslagsbanans utbyggnad till T-Centralen.

https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... anan/city/

Bland annat framgår det att det ska byggas en del nya dubbelspår, och att det blir en ny depå längs Österskärsgrenen. Var kan lämpliga lägen för denna depå vara?


Sidan verkar vara nere, men det finns en färsk spårkarta som är daterad till den 12 januari. Det blir dubbelspår hela vägen till Ormsta och Åkersberga. Samtidigt får Näsbyparksgrenen en ny mötesstation. Detta kan behövas för att den planerade utökade trafiken inte ska bli för störningskänslig.

Kantorn skrev:
Hechtwagen skrev:
X12 skrev:Det framgår att Stocksunds och Bråvallavägens stationer läggs ned. Var det inte den senare man man drog tillbaka ett nedläggningsbeslut för efter folkliga protester?


Jovisst! Men folk protesterar hellre än de kliver av och på vid Bråvallavägen. Stocksund var ju redan från början en märklig satsning, vettigt att dessa båda holkar försvinner nu.

Ca en kilometer vardera till Ösby och Ekeby samt Östbergavägen från stn Bråvallavägen. Men om ingen använder Bråvallavägen så lägg ner. Eller gör som mot Rimbo sista skälvande dagarna, två dagliga turer stannar, vid omöjliga tider.


Med största sannolikhet kommer Näsbyparksgrenen att ha färst resenärer per avgång under överskådlig tid. I så fall är det ju önskvärt att flytta över resenärer dit från övriga grenar. Östberga kan dock behöva byta namn (kanske till just Östbergavägen) i och med att en större station tillkommer med samma namn. Näsbyparksgrenen har ungefär lika många resenärer som Alependeln i Göteborg, vilken även har nattrafik på helger, så trafikutbudet borde kunna bli attraktivt om SL höjer ambitionsnivån.

C12C3C3C12 skrev:
Hechtwagen skrev:
X12 skrev:Det framgår att Stocksunds och Bråvallavägens stationer läggs ned. Var det inte den senare man man drog tillbaka ett nedläggningsbeslut för efter folkliga protester?


Jovisst! Men folk protesterar hellre än de kliver av och på vid Bråvallavägen. Stocksund var ju redan från början en märklig satsning, vettigt att dessa båda holkar försvinner nu.


Stocksund var ju omstigningsstation till ''spårvagnen'', kom ihåg när den gick, dessutom mötesstation före enkelspåret på bron, aber das war damals :)


Danderyd håller på att utreda förutsättningarna för en tunnelförläggning av E18. SL har vid flera tillfällen påpekat behovet av en bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Nu föreslås också Stocksund läggas ned. Skulle inte dessa tre projekt kunna samordnas, givet att Danderyd faktiskt har en ambition att bygga bostäder?
Enceladus
 
Inlägg: 5565
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Lennart Petersen » tor 14 jan, 2021 18:52

Enceladus skrev:
Danderyd håller på att utreda förutsättningarna för en tunnelförläggning av E18. SL har vid flera tillfällen påpekat behovet av en bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Nu föreslås också Stocksund läggas ned. Skulle inte dessa tre projekt kunna samordnas, givet att Danderyd faktiskt har en ambition att bygga bostäder?


Tycker en intressant lösning vore om RB går ner i tunnel redan straks efter bron och sedan delar station Universitetet med tunnelbanan. Bäst då om man flätar in RB så att plattformarna i respektive riktning blir gemensamma med ett RB och ett T-spår så bytet blir rakt över plattform. Men det blir mycket tunnelbyggande.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Ulrik Berggren » tor 14 jan, 2021 20:36

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:
Danderyd håller på att utreda förutsättningarna för en tunnelförläggning av E18. SL har vid flera tillfällen påpekat behovet av en bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Nu föreslås också Stocksund läggas ned. Skulle inte dessa tre projekt kunna samordnas, givet att Danderyd faktiskt har en ambition att bygga bostäder?


Tycker en intressant lösning vore om RB går ner i tunnel redan straks efter bron och sedan delar station Universitetet med tunnelbanan. Bäst då om man flätar in RB så att plattformarna i respektive riktning blir gemensamma med ett RB och ett T-spår så bytet blir rakt över plattform. Men det blir mycket tunnelbyggande.


Ja, var är det tänkt att banans tunnel ska börja?

På tal om fler än 2 spår på stationer längs gemensamma sträckan - bör även Universitet således byggas ut till tre eller fyra spår?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2922
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Sio » tor 14 jan, 2021 21:03

Ulrik Berggren skrev:
Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:
Danderyd håller på att utreda förutsättningarna för en tunnelförläggning av E18. SL har vid flera tillfällen påpekat behovet av en bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Nu föreslås också Stocksund läggas ned. Skulle inte dessa tre projekt kunna samordnas, givet att Danderyd faktiskt har en ambition att bygga bostäder?


Tycker en intressant lösning vore om RB går ner i tunnel redan straks efter bron och sedan delar station Universitetet med tunnelbanan. Bäst då om man flätar in RB så att plattformarna i respektive riktning blir gemensamma med ett RB och ett T-spår så bytet blir rakt över plattform. Men det blir mycket tunnelbyggande.


Ja, var är det tänkt att banans tunnel ska börja?

På tal om fler än 2 spår på stationer längs gemensamma sträckan - bör även Universitet således byggas ut till tre eller fyra spår?


Det tror jag inte. Universitetet lär väl inte få särskilt många fler resenärer för att banan går till Centralen och Odenplan och om det ökar blir det väl i motriktningen. Odenplan blir en helt annan sak med bytesmöjligheter till gröna linjen och pendeltåg samt många stadsbussar.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » fre 15 jan, 2021 8:28

Senast redigerad av twr fre 15 jan, 2021 13:19, redigerad totalt 1 gång.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8049
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » fre 15 jan, 2021 10:26

Enceladus skrev:Danderyd håller på att utreda förutsättningarna för en tunnelförläggning av E18. SL har vid flera tillfällen påpekat behovet av en bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Nu föreslås också Stocksund läggas ned. Skulle inte dessa tre projekt kunna samordnas, givet att Danderyd faktiskt har en ambition att bygga bostäder?

Javisst skulle man kunna göra det. Det har också utretts av Danderyds kommun för flera år sedan.

Problemet är väl, enligt min bedömning, att E18 nog inte kommer att läggas i tunnel. Der blir väldigt dyrt och är nog svårt att finansiera med bostäder. Och staten har inte så mycket intresse av att betala för att bara ersätta en väg med en annan. Det är lite liknande situation som Värmdöleden genom Nacka, och i någon mån Nynäsvägen genom Gamla Enskede. Många kan nog hålla med om att det är en bra idé, men är någon beredd att betala tillräckligt mycket? Framför allt blir det väl aldrig "bråttom". Det kommer alltid gå att säga "ja, det här tänker vi göra, men inte just nu". Det vill säga ha med det i översiktsplan men inte i budget, förenklat uttryckt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8049
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Diripsi » fre 15 jan, 2021 10:47

Ulrik Berggren skrev:
Lennart Petersen skrev:Tycker en intressant lösning vore om RB går ner i tunnel redan straks efter bron och sedan delar station Universitetet med tunnelbanan. Bäst då om man flätar in RB så att plattformarna i respektive riktning blir gemensamma med ett RB och ett T-spår så bytet blir rakt över plattform. Men det blir mycket tunnelbyggande.

Ja, var är det tänkt att banans tunnel ska börja?

Tunneln kommer att börja precis söder om Universitetets station. Den nuvarande utomhusstationen behålls alltså. Det där med att bygga en tunnelstation för Roslagsbanan vid Universitetet för smidigt byte till tunnelbanan är en tanke som framförs då och då på detta forum, detta är dock fria fantasier och kommer aldrig att hända i verkligheten. Det blir alldeles för dyrt helt enkelt.
Diripsi
 
Inlägg: 285
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav kildor » fre 15 jan, 2021 12:08

Diripsi skrev:Tunneln kommer att börja precis söder om Universitetets station. Den nuvarande utomhusstationen behålls alltså. Det där med att bygga en tunnelstation för Roslagsbanan vid Universitetet för smidigt byte till tunnelbanan är en tanke som framförs då och då på detta forum, detta är dock fria fantasier och kommer aldrig att hända i verkligheten. Det blir alldeles för dyrt helt enkelt.

Jag håller med! Men helt orimliga är ju inte tankegångarna eftersom hela projektet innebär enorma kostnader som motiveras av restidsvinster. Men tyvärr ökar ju restiden för många resenärer pga att sträckan till Stockholms östra läggs ned. Så jag är nog snarare inne på att hela projektet är alldeles för dyrt och inte kommer hända i verkligheten.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5224
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » fre 15 jan, 2021 12:22

Man kan ju med enkla medel bygga ut biljetthallen till tunnelbanan med en spärrlinje och utgång västerut och en gångbana direkt till den norrgående plattformen och till gångbron. Det underlättar smidigt byte från tunnelbanan till Roslagsbanan med kortare gångavstånd. Detta skulle redan ha gjorts när stationen byggdes för ca 10 år sedan. Problemet är ju att kolonilotterna tvingas bort därifrån i så fall.

EDIT: Annars tror jag mer på att man borde satsa på en smidigare förbindelse mellan Roslagsbanan, bussterminalen och tunnelbanan vid Danderyds sjukhus och Mörby station. Om man tar bort mörby verkstad och flyttar stationen en bit söderut så skulle det underlätta.
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1841
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Högalid

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » fre 15 jan, 2021 13:18

Diripsi skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Lennart Petersen skrev:Tycker en intressant lösning vore om RB går ner i tunnel redan straks efter bron och sedan delar station Universitetet med tunnelbanan. Bäst då om man flätar in RB så att plattformarna i respektive riktning blir gemensamma med ett RB och ett T-spår så bytet blir rakt över plattform. Men det blir mycket tunnelbyggande.

Ja, var är det tänkt att banans tunnel ska börja?

Tunneln kommer att börja precis söder om Universitetets station. Den nuvarande utomhusstationen behålls alltså.

På sidan 6 i samrådsunderlaget https://www.sll.se/globalassets/2.-koll ... -01-13.pdf markeras att tunneln börjar strax söder om befintlig station. I praktiken kan det nog finnas flera olika alternativ. Det bör förstås vara billigast att behålla den befintliga stationen, men det kan också bli att den delvis byggs om. Med tanke på att det kommer att behövas 190 meters plattformar så blir det hursomhelst någon typ av ombyggnad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8049
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » fre 15 jan, 2021 14:04

Sio skrev:
Ulrik Berggren skrev:På tal om fler än 2 spår på stationer längs gemensamma sträckan - bör även Universitet således byggas ut till tre eller fyra spår?


Det tror jag inte. Universitetet lär väl inte få särskilt många fler resenärer för att banan går till Centralen och Odenplan och om det ökar blir det väl i motriktningen. Odenplan blir en helt annan sak med bytesmöjligheter till gröna linjen och pendeltåg samt många stadsbussar.

Det skulle isåfall även gälla Mörby. Men som Sio skriver bör det inte behövas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8049
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Lennart Petersen » fre 15 jan, 2021 18:09

Diripsi skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Lennart Petersen skrev:Tycker en intressant lösning vore om RB går ner i tunnel redan straks efter bron och sedan delar station Universitetet med tunnelbanan. Bäst då om man flätar in RB så att plattformarna i respektive riktning blir gemensamma med ett RB och ett T-spår så bytet blir rakt över plattform. Men det blir mycket tunnelbyggande.

Ja, var är det tänkt att banans tunnel ska börja?

Tunneln kommer att börja precis söder om Universitetets station. Den nuvarande utomhusstationen behålls alltså. Det där med att bygga en tunnelstation för Roslagsbanan vid Universitetet för smidigt byte till tunnelbanan är en tanke som framförs då och då på detta forum, detta är dock fria fantasier och kommer aldrig att hända i verkligheten. Det blir alldeles för dyrt helt enkelt.

Då får det väl vara ”fria fantasier”. Men jag tycker det kan vara intressant att spekulera i hur det skulle kunna vara och vad som kan vara ”den perfekta lösningen” . Det är förvisso stora investeringar men det ska ses mot att det är mycket långsiktiga investeringar som ska användas i många årtionden.
Byten ska ju vara så smidiga och bekväma som möjligt men märkligt i sammanhanget är ju att tidiga lösningar varit, och är, de bästa . Som t.ex Alvik eller byten mellan röd-grön T-bana.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » fre 15 jan, 2021 18:48

twr skrev:
Enceladus skrev:Danderyd håller på att utreda förutsättningarna för en tunnelförläggning av E18. SL har vid flera tillfällen påpekat behovet av en bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Nu föreslås också Stocksund läggas ned. Skulle inte dessa tre projekt kunna samordnas, givet att Danderyd faktiskt har en ambition att bygga bostäder?

Javisst skulle man kunna göra det. Det har också utretts av Danderyds kommun för flera år sedan.

Problemet är väl, enligt min bedömning, att E18 nog inte kommer att läggas i tunnel. Der blir väldigt dyrt och är nog svårt att finansiera med bostäder. Och staten har inte så mycket intresse av att betala för att bara ersätta en väg med en annan. Det är lite liknande situation som Värmdöleden genom Nacka, och i någon mån Nynäsvägen genom Gamla Enskede. Många kan nog hålla med om att det är en bra idé, men är någon beredd att betala tillräckligt mycket? Framför allt blir det väl aldrig "bråttom". Det kommer alltid gå att säga "ja, det här tänker vi göra, men inte just nu". Det vill säga ha med det i översiktsplan men inte i budget, förenklat uttryckt.


Emellertid pågår överdäckningar av E18 i Tensta och Rinkeby, liksom en överdäckning av E4/E20 i Hagastaden. Således borde en överdäckning med en tillräckligt hög exploateringsnivå vara genomförbar även i det här fallet, men naturligtvis kan Danderyds ambitionsnivå ifrågasättas. Det räcker ju inte med några trevåningshus.

En överdäckning är dock inte nödvändig, utan endast fördelaktig, för att inrätta en anständig bytespunkt mellan Roslagsbanan och röda linjen. Årstaberg fungerar trots allt som bytespunkt, även om den är en av Stockholms minst angenäma.
Enceladus
 
Inlägg: 5565
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav BSB101 » fre 15 jan, 2021 19:04

X12 skrev:Det framgår att Stocksunds och Bråvallavägens stationer läggs ned. Var det inte den senare man man drog tillbaka ett nedläggningsbeslut för efter folkliga protester?


Hur folkliga var dessa protester? Många protester, speciellt i Danderyd, går knappast att beskriva som "folkliga" utan mer som enskilda som vet hur man får igenom sin vilja. Om dessa personer hade lagt sin energi på att istället sett till att politikerna hade sköt kommunens ekonomi så hade det nog gjort mer för både den egna plånboken och välbefinnandet.
BSB101
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 28 gäster