Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 17 okt, 2017 9:55

@Inge: well, baserat på dina skräckexempel så tros det bli olidligt trångt bade på T-C och mot Östermalmstorg. Till slut borde väl resenärerna byta vid Universitetet eller Mörby för att åka "Rakare".
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1694
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » tis 17 okt, 2017 10:00

Inge skrev:
ADDE skrev:Det låter på Inge som att alla resenärer som åker med Roslagsbanan till Östermalmstorg kommer att byta vid T-Centralen I framtiden.

Jag tror mera på att de försöker hitta snabbaste resvägen till Östermlamstorg (De delar av resenärer som ska dit), och eftersom det finns planer på att bygga om kring Mörby/Danderyds sjukhus-området till en stor knytpunkt så blir det nog attraktivare att byta till Tunnelbanan där istället för vid Universitetet eller T-Centralen!


Det blir ju snabbare att åka via T-centralen efterom det blir färre stopp och lika många byten. Att någon inte skulle välja det torde i så fall bygga på att bytet vid T-centralen blir så olidligt trångt och besvärligt att man heller väljer ett lite mindre besvärligt byte som byggs ut någon annanstans, trots att det tar längre tid.

Men är det verkligen eftersträvansvärt att skapa en sådan situation på T-centralen?

Men bytet vid T-centralen blir väl inte så attraktivt, även bortsett från eventuell trängsel? Gångvägen blir relativt lång från Roslagsbanans station (öster om nuvarande pendeltågsspår, -40-44 m) till mellanplanet (tub1 och tub2 undre plattform, -14 m).
heasm
 
Inlägg: 489
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 17 okt, 2017 10:10

Nej, för gröna linjens resenärer söderut så är nog T-C mer attraktivt. men inte för de som ska till Östermalmstorg. Även om det är snabbare att åka till T-Centralen med RB så förloras det tid på att ta sig till Tub 1/2s platform för att ta första bästa tåg mot Östermalmstorg. Om danderyd får igenom sina planer så kommer det problemet att bli mindre allvarligt I danderyd, vilket gör det mer attraktivt, sedan finns det lösningar man kan göra I Universitetet för att förenkla även där!

Inge skrev:Men vilken blir till slut poängen med att flytta ut Roslagsbanan till T-Centralen?

De poäng som skapas är attraktivare byten till Gröna o blåa linjen, samt till pendeltågen. Idag måste man ta röda linjen från tekniska för att ö.h.t. kunna nå resten av nätet.
Imed att RB kommer att gå parallellt med Pendeltågen I Citybanan så ger det ett väldigt attraktivt byte till både pendeltågen, gröna linjen västerut och till det blåa linjen, medan det ger kortare restid till södertörn m.m. Detta skapar ju helt nya resemöjligheter och det kan nog lockas fler som bor I södeerort att jobba I Täby eller tvärt om!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1694
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 17 okt, 2017 10:27

Jag sa aldrig specifikt T-Centralen. att RB når bade Odenplan och T-Centralen har sina fördelar med att det skapar helt nya förbindelsermöjligheter som underlättar för pendlingen åt de flesta hållen. vid odenplan kan man byta til Gröna linjen västerut och till pendeltågen norrut, samt till buss 2 mot Östermlamstorg. och vid T-Centralen så kan man byta till resten!

Sedan vet man aldrig med beteendemönster, men vi vet att C30 har mer ståplatser, som tillåter fler resenärer, så det underlättar trängseln. Och sedan vågfar jag pasta att om danderyd får sin knytpunkt så kommer den bli mer attraktiv än T-C för de som ska till Östermalmstorg!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1694
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 17 okt, 2017 10:40

Inge skrev:
ADDE skrev:Jag sa aldrig specifikt T-Centralen. att RB når bade Odenplan och T-Centralen har sina fördelar med att det skapar helt nya förbindelsermöjligheter som underlättar för pendlingen åt de flesta hållen. vid odenplan kan man byta til Gröna linjen västerut och till pendeltågen norrut, samt till buss 2 mot Östermlamstorg. och vid T-Centralen så kan man byta till resten!

Sedan vet man aldrig med beteendemönster, men vi vet att C30 har mer ståplatser, som tillåter fler resenärer, så det underlättar trängseln. Och sedan vågfar jag pasta att om danderyd får sin knytpunkt så kommer den bli mer attraktiv än T-C för de som ska till Östermalmstorg!


Nej, men du citerade mitt inlägg som specifikt frågade om nyttan med en omläggning till T-Centralen. Därför trodde jag att du hade ett svar på frågan.

Vill du ha svar på enbart T-C så svarar jag med blå linjen! speciellt när nackagrenen byggs ut, vilket är beslutat!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1694
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav TKO » tis 17 okt, 2017 10:48

Enceladus skrev:
TKO skrev:Om jag törs lägga mej i denna variant av dokusåpan "Snillen spekulerar" så har jag några frågor:

- Hur kommer RB:s station vid Universitetet att utformas? Idag är tunnelbanestationen ett närmare alternativ för de flesta resenärer.

- Kommer RB:s station vid Danderyds sjukhus (dvs Mörby) få bättre kontakt med sjukhusområdet? Det är ingen slump att den inte heter "Danderyds sjukhus"...

/TKO


Det stämmer att tunnelbanans stationer har ett bättre läge - på en tvådimensionell karta! I praktiken tar det dock inte så mycket längre tid att ta sig till Roslagsbanans perrong vid Universitetet (speciellt för dem som brukar står still i rulltrappor). Allt beror självklart på hur bytesmöjligheterna kommer att se ut vid Odenplan och Centralen. Gissningsvis kommer de som reser med pendeltåget och blå linjen att företrädesvis välja Roslagsbanan. Med gröna linjen västerifrån eller norrifrån blir restidsvinsten än större. Dessutom är det tänkt att Roslagsbanan ska ha högre turtäthet. Vädret kan givetvis också påverka, men det gäller främst vid längre väntetider. Såvida inte alla Roslagsbaneresenärer ska till Östermalmstorg är det alltså föga troligt att belastningen ökar på den dimensionerande sträckan - snarare tvärtom!


Jag vill bara så här i efterhand påpeka att jag sällan grundar mina insiktsfulla kommentarer på enkla kartstudier i två dimensioner!
Naturligtvis har jag besökt platsen för att skaffa mej en uppfattning om situationen...
Min uppfattning är att det krävs en hel del åtgärder innan Roslagsbanan uppfattas som ett fullgott alternativ till tunnelbanan.

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav TKO » tis 17 okt, 2017 10:54

Jourmaster skrev:Det tycks ha uppstått en diskussion om vilka slutsatser man kan dra av statistiken över belastningen på olika sträckor i tunnelbanan. Håll er då till att redovisa vilka fakta ni använder och hur ni tolkar dem. Om man anser att någon annan gör en felaktig tolkning, så behöver man inte komma med tillmälen. Det är bättre att tala om hur man själv anser att data ska tolkas.


Jag kan bara instämma i ovanstående!
Och dessutom lägga till följande uppmaning:

- Styrk gärna polemiska påståenden om resandesiffror, kapacitet och annat som borde vara lätt att verifiera med KÄLLHÄNVISNING - och som sådan räknar åtminstone inte jag "googla", "jag har hört/sett/läst någonstans" etc...

Tack för ordet!

Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 17 okt, 2017 11:13

Inge skrev:
ADDE skrev:
Inge skrev:Nej, men du citerade mitt inlägg som specifikt frågade om nyttan med en omläggning till T-Centralen. Därför trodde jag att du hade ett svar på frågan.

Vill du ha svar på enbart T-C så svarar jag med blå linjen! speciellt när nackagrenen byggs ut, vilket är beslutat!

Hur kvantifierar du den nyttan? Det kan vara bra att göra, då den vid en första anblick kan verka väldigt begränsad i förhållande till alla nackdelar som uppstår om man flyttar Roslagsbanan till T-Centralen.

Dock, om man räknar med Odenplan I hela beräknignen och det argument jag framförde ovan så är det fler fördelar än nackdelar:
ADDE skrev:Jag sa aldrig specifikt T-Centralen. att RB når bade Odenplan och T-Centralen har sina fördelar med att det skapar helt nya förbindelsermöjligheter som underlättar för pendlingen åt de flesta hållen. vid odenplan kan man byta til Gröna linjen västerut och till pendeltågen norrut, samt till buss 2 mot Östermlamstorg. och vid T-Centralen så kan man byta till resten!

Sedan vet man aldrig med beteendemönster, men vi vet att C30 har mer ståplatser, som tillåter fler resenärer, så det underlättar trängseln. Och sedan vågfar jag pasta att om danderyd får sin knytpunkt så kommer den bli mer attraktiv än T-C för de som ska till Östermalmstorg!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1694
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » tis 17 okt, 2017 11:13

Den här tråden behöver mer fakta och mindre tyckande. Jag utgår från MTR Rusning och Fakta om SL och länet 2015.

*Sträckan Gullmarsplan–T-Centralen på gröna linjen är något hårdare belastad än sträckan T-Centralen–Östermalmstorg på röda linjen. Det är alltså felaktigt att påstå att T-Centralen–Östermalmstorg är den tyngsta delsträckan i hela tunnelbanenätet. Trängseln på röda linjen beror på dålig fördelning mellan linje 13 och 14.
*Den högsta belastningen på sträckan T-Centralen–Östermalmstorg uppnås mellan 8:15 och 8:45 (endast under denna halvtimme har sträckan fler än 15 000 resande/h). Maxtimmen (7:30–8:30) som redovisas i Fakta om SL och länet kan därför vara något missvisande.
*Under denna halvtimme har Universitetet cirka 875 fler avstigande än påstigande på norrgående tåg. (Det finns 1 750 resande vid Tekniska högskolan och 875 vid Universitetet.)
*Under samma halvtimme har Östermalmstorg cirka 900 fler avstigande än påstigande på södergående tåg (fördelat på två linjer). (Det finns 3 100 resande vid Stadion, 1 900 vid Karlaplan och 4 100 vid Östermalmstorg.)
*MTR:s statistik redovisar inte absoluta värden, så vi får konsultera Fakta om SL och länet för att uppskatta dessa. I maxtimmen har Universitetet 500 påstigande och Östermalmstorg 700 påstigande.
*Således har Universitetet uppskattningsvis 1 125 avstigande söderifrån och Östermalmstorg 1 250 avstigande norrifrån (varav en ej försumbar del kommer från Ropsten) under den mest relevanta halvtimmen.
*Därmed finns det potential för avlastning även om alla från Roslagen som ska till Östermalmstorg byter vid T-Centralen (men det är ett orimligt antagande).

Allt beror alltså på hur bytesmöjligheterna utformas. Röda linjen borde avlastas om bytet till Roslagsbanan blir tillräckligt smidigt vid Centralen och Odenplan. Ännu bättre blir det om det tillkommer en bytespunkt vid Universitetet, Danderyds sjukhus eller Roslags Näsby.
Senast redigerad av Enceladus tis 17 okt, 2017 11:24, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus
 
Inlägg: 2402
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav TKO » tis 17 okt, 2017 11:17

Det verkar bland många skribenter finnas en övertro på "kvantifierbar nytta" och liknande aspekter - det är nästan så jag tror mej befinna mej på ett seminarium i den "vetenskapliga socialismens" anda!

Själv intar jag en mer pragmatisk hållning.

OM Roslagsbanan förlängs - till Odenplan eller Centralen - så kommer detta att medföra samhällsnytta. Förlängs den inte så tillförs naturligtvis inte denna samhällsnytta... om den tillförda nyttan överstiger kostnaden kan vi diskutera i det oändliga, mitt svar är det stoiska "vi får se".

Jag tror att det här mer handlar om det klassiska "politik är att vilja" än att räkna fiktiva kronor och ören för att därigenom slippa ta ett eget beslut!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 17 okt, 2017 11:19

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Om jag törs lägga mej i denna variant av dokusåpan "Snillen spekulerar" så har jag några frågor:

- Hur kommer RB:s station vid Universitetet att utformas? Idag är tunnelbanestationen ett närmare alternativ för de flesta resenärer.

- Kommer RB:s station vid Danderyds sjukhus (dvs Mörby) få bättre kontakt med sjukhusområdet? Det är ingen slump att den inte heter "Danderyds sjukhus"...

/TKO


Det stämmer att tunnelbanans stationer har ett bättre läge - på en tvådimensionell karta! I praktiken tar det dock inte så mycket längre tid att ta sig till Roslagsbanans perrong vid Universitetet (speciellt för dem som brukar står still i rulltrappor). Allt beror självklart på hur bytesmöjligheterna kommer att se ut vid Odenplan och Centralen. Gissningsvis kommer de som reser med pendeltåget och blå linjen att företrädesvis välja Roslagsbanan. Med gröna linjen västerifrån eller norrifrån blir restidsvinsten än större. Dessutom är det tänkt att Roslagsbanan ska ha högre turtäthet. Vädret kan givetvis också påverka, men det gäller främst vid längre väntetider. Såvida inte alla Roslagsbaneresenärer ska till Östermalmstorg är det alltså föga troligt att belastningen ökar på den dimensionerande sträckan - snarare tvärtom!


Jag vill bara så här i efterhand påpeka att jag sällan grundar mina insiktsfulla kommentarer på enkla kartstudier i två dimensioner!
Naturligtvis har jag besökt platsen för att skaffa mej en uppfattning om situationen...
Min uppfattning är att det krävs en hel del åtgärder innan Roslagsbanan uppfattas som ett fullgott alternativ till tunnelbanan.

upplyser
Thomas K Ohlsson

Även jag har varit där och dagens lösning är minst sagt bedrövligt!

Men man kan lösa det på olika sätt. en gångförbindelse direkt mellan tunnelbanans biljetthal och södergående platform loser delar av problemet. Sedan borde ma nbygga en mittplattform om det ska vara en riktigt effektiv bytespunkt här! Har en skiss med mig:
Skärmklipp.png
Skärmklipp.png (1.09 MiB) Visad 1411 gånger
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1694
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » tis 17 okt, 2017 11:51

Inge skrev:Noteras att du envisas med att redovisa siffror för efterrusningen då de resande på Ropstengrenen egentligen redan sjunkit till hälften av de på Mörbygrenen och alla eventuella problem egentligen redan kan lösas genom att styra om tåg till Mörby. Men med det sagt, så får vi väl åtminstone försöka räkna rätt.

Det här blev väl ändå fel.
Enceladus skrev:*Således har Universitetet uppskattningsvis 1 125 avstigande söderifrån och Östermalmstorg 1 250 avstigande norrifrån (varav en ej försumbar del kommer från Ropsten) under den mest relevanta halvtimmen.

Hur kom du fram till det? Det är ytterst få som vid denna tid kliver på tunnelbanan för att åka norrut från Universitetet. Den siffran bör du inte korrigera.

(Rätt svar är att det fanns två enskilda tåg som vid Universitetet hade 150-175 avstigande. Övriga tåg hade väsentligt färre.)


Ja, jag kom precis på det. Detta kan dock kompenseras av resande till Danderyds sjukhus. Det blir likväl en ganska stor avlastning av linje 14.

Visst, det skulle gå att lösa kapacitetsproblemet genom att köra tåg utan sittplatser. Men då uteblir restidsvinsterna. Med den beslutade förlängningen blir det möjligt att exploatera Vallentuna och Österåker.
Enceladus
 
Inlägg: 2402
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » tis 17 okt, 2017 11:56

Inge skrev:
heasm skrev:
Inge skrev:Det blir ju snabbare att åka via T-centralen efterom det blir färre stopp och lika många byten. Att någon inte skulle välja det torde i så fall bygga på att bytet vid T-centralen blir så olidligt trångt och besvärligt att man heller väljer ett lite mindre besvärligt byte som byggs ut någon annanstans, trots att det tar längre tid.

Men är det verkligen eftersträvansvärt att skapa en sådan situation på T-centralen?

Men bytet vid T-centralen blir väl inte så attraktivt, även bortsett från eventuell trängsel? Gångvägen blir relativt lång från Roslagsbanans station (öster om nuvarande pendeltågsspår, -40-44 m) till mellanplanet (tub1 och tub2 undre plattform, -14 m).


Man har väl inte tänkt sig att börja utreda frågan om en eventuell placering förrän 2026 eller vad det var?....

Självklart är det slutliga läget inte fastslaget, men förutsättningarna har hela tiden varit att gå ner i tunnel efter Universitetet, passera under norra länken, gå mot Odenplan (ej passera under Citybanan) och sedan vidare mot T-centralen (fortfarande utan att passera under Citybanan). Det ger att stationslägena naturligt blir parallellt med och öster om pendeltågstationerna. Vid T-centralen ansluter man sedan RB till det centrala mellanplanet för att sedan samutnyttja rulltrappor o dyl mot gatunivån. Har du någon annan information?
heasm
 
Inlägg: 489
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav NerdBoy » tis 17 okt, 2017 18:14

Inge skrev:En annan variant är förstås att universitet låter några föreläsningar börja 8.50 och andra 9.10, istället för att nästan samtliga skall börja 9.00.

Ett liknande upplägg har utretts, men det var svårt att få ihop vettiga scheman för studenter, anställda och lokaler.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5568
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav TKO » tis 07 nov, 2017 10:51

I två trådar har förts en stundtals livlig (?) debatt om ett ytterligare tungt, genomgående bansystem skall gå via City (Nedre Norrmalm) eller via Kungsholmen/Fridhemsplan. Många debattörer hävdar att en västlig dragning ger betydande restidsvinster för flertalet, och alltså är att föredraga.

Roslagsbanans förlängning till T-Centralen är förmodligen inte tänkt att vara början på ett nytt genomgående bansystem - även om det enligt min mening vore en önskvärd utveckling. Men även som med slutstation i innerstaden kan det kanske vara värt att fundera på om banan verkligen skall dras till T-Centralen? Om "Fridhemsplansförespråkarna" har rätt i sina analyser av det framtida resemönstret är kanske en fortsättning mot Kungsholmen och kanske till och med vidare under Mälaren ett bättre alterantiv?

funderar den alltid like pragmatiske
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 07 nov, 2017 11:18

Well, jag är ju en förespråkare för breddning av Roslagsbanan och trafik med X60-motorvagnar I framtiden som ska kunna vara genomgående till söderort, vilket skulle ge nordostborna en stor gagn. Jag tycker att som första steg gör de rätt till att förlänga till T-centralen, även om det kanske hade räkt att förlänga till Odenplan o bygga en andra platform där, om man breddade I samma svep! Att bygga roslagsbanan via fridhemsplan till Älvsjö är också en bra tanke, de flesta som motargumenterar mot min idé för en breddning av RB och genomgående trafik sager att det blir alledels för trångt mellan Odenplan och Älvsjö. Därför behövs Kungsholmenbanan för att avlasta central sträckan, samtidigt som det gynnar resor från pendeltågsnätet och mot västerort! Roslagsbanan kan absolut förlängas till Älvsjö, men får de plats där med den täta upplägg man planerar för RB I framtiden? ska man inte ha en linje t.ex. Österskär-Odenplan, Nasby park-Odenplan & Kårsta-Älvsjö, eller något? (och ja, då trafikerar de Hagastaden, Behövs gula linjen då? jag tror inte det)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1694
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Kantorn » tis 07 nov, 2017 12:52

ADDE skrev:Well, jag är ju en förespråkare för breddning av Roslagsbanan och trafik med X60-motorvagnar I framtiden som ska kunna vara genomgående till söderort, vilket skulle ge nordostborna en stor gagn. Jag tycker att som första steg gör de rätt till att förlänga till T-centralen, även om det kanske hade räkt att förlänga till Odenplan o bygga en andra platform där, om man breddade I samma svep! Att bygga roslagsbanan via fridhemsplan till Älvsjö är också en bra tanke, de flesta som motargumenterar mot min idé för en breddning av RB och genomgående trafik sager att det blir alledels för trångt mellan Odenplan och Älvsjö. Därför behövs Kungsholmenbanan för att avlasta central sträckan, samtidigt som det gynnar resor från pendeltågsnätet och mot västerort! Roslagsbanan kan absolut förlängas till Älvsjö, men får de plats där med den täta upplägg man planerar för RB I framtiden? ska man inte ha en linje t.ex. Österskär-Odenplan, Nasby park-Odenplan & Kårsta-Älvsjö, eller något? (och ja, då trafikerar de Hagastaden, Behövs gula linjen då? jag tror inte det)

Jag tycker fortfarande att det faktiskt inte finns någon anledning att betala många miljarder för att spika ut ett system som funkar tillfredsställande. Varför måste alla tåg vara kompatibla med varandra? Hellre då fortsätta RB under jord till Slussen (oj, det finns visst ett annat tåg i vägen) och spika IN Saltsjöbanan (som ju är mycket kortare än RB).
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7061
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » mån 26 feb, 2018 14:58

Lite spekulation om utformningen av spår och stationer:

Spår: Roslagsbanan går ner i tunnel lite söder om station Universitetet och passerar under Norra länken för att sedan gå parallellt med Citybanan mellan Odenplan och T-Centralen.

Odenplan
========

Bild

Här är det förberett för en andra plattform för Citybanan öster om nuvarande plattform (till vänster i bilden). Roslagsbanans plattform borde då byggas ytterligare något till vänster (i samma plan som Citybanan) och närmast Odenplan (överst i bilden). Utbyggnaden av Citybanan och Roslagsbanan borde samordnas. Ungefär där siffran 12 är på södra mellanplanet byggs mellanplanet ut österut med förbindelse till de nya plattformarna. Det är (för mig) oklart om norra mellanplanet behöver förbindas med Roslagsbanan, men det kan byggas en gång söderut från mellanplanet som förbinder till Roslagsbanans plattform. Inga nya förbindelser behöver byggas till markplanet eller till tunnelbanan.

Stockholm City
=============
Bild

Här anläggs Roslagsbanans plattform i samma plan som Citybanan och öster om dess plattformar (över dessa i bilden). I söder förbinds Roslagsbanans plattform med södra mellanplanet och norr sker förbindelsen antingen direkt till blå linjes plattform eller till det norra mellanplanet. Vänd och uppställningsspår (fyra stycken spår?) anläggs söder om plattformen. Inga nya förbindelser behöver byggas till markplanet.

Utformat så här har jag svårt att tro att Roslagsbanans förlängning skulle kosta ca 30 miljarder som vissa skribenter hävdar utan kostnaden som anges i Sverigeförhandlingen (netto 7 miljarder, om jag inte minns fel) känns inte orimlig.
heasm
 
Inlägg: 489
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Verspieder » ons 28 feb, 2018 23:35

heasm skrev:Utformat så här har jag svårt att tro att Roslagsbanans förlängning skulle kosta ca 30 miljarder som vissa skribenter hävdar utan kostnaden som anges i Sverigeförhandlingen (netto 7 miljarder, om jag inte minns fel) känns inte orimlig.


Vissa skribenter (och samhällsdebattörer i allmänhet) drar ju gärna på med att rejält överdriva kostnaderna för det trafikslag de personligen inte gillar, medan de talar oerhört tyst om kostnaderna för de trafikslag de istället föredrar. Tyvärr inget nytt alls under solen. Speciellt inte i detta forum.
Verspieder
 
Inlägg: 2516
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » sön 04 mar, 2018 10:39

heasm, intressant! Ungefär som du beskriver tror jag att det borde utformas. Ja, det skiljer sig säkert i många detaljer, men ansatsen är rätt, tror jag!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6746
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster