Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Lennart Petersen » ons 11 okt, 2017 18:35

Majkey skrev:Kommer Odenplan tunnelbanestation ha plats för att ta hand om resenärerna från både Roslagsbanan samt avgreningen norrut?


Man får väl dimensionera förbindelsegångar mellan plattformarna så det räcker till
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1975
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » ons 11 okt, 2017 20:26

Majkey skrev:Kommer Odenplan tunnelbanestation ha plats för att ta hand om resenärerna från både Roslagsbanan samt avgreningen norrut?


Om Roslagsbanan förbinds med mellanplanet så behöver väl ingen plats tas i anspråk på tunnelbanans perrong?
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Majkey » ons 11 okt, 2017 21:28

Nu syftar jag på själva perrongen. Har hört att det är väldigt fullt där redan nu i rusning och den är ju inte särskilt bred och dessutom tar de nya rulltrapporna upp plats.
Majkey
 
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » tor 12 okt, 2017 9:44

Inge skrev:
Odd skrev:
Inge skrev:Det finns inget som är billigt överhuvudtaget med Roslagsbanan och absolut inte en tredje tunnel mellan Odenplan och Centralen. Men inte nog med att det är extremt dyrt. Nyttorna är extremt små. Så små att det faktiskt är det mest olönsamma av alla projekt.

En tunnelbana däremot kan till stor del finansieras genom bortrationaliserade driftskostnader för busstrafik.


Blir det mer lönsamt om man kör tunneltåg i den, med alla andra parametrar oförändrade?


I vad? Det finns ingen tredje tunnel. Det behövs ingen tredje tunnel. Och En tredje tunnel vore extremt dyr.

Dessutom är faktiskt själva framförandet av tunneltåg billigare.


Varken pendeltåget eller gröna linjen har kapacitet för en gren mot Täby. Det skulle ändå behövas en till tunnel genom innerstan. Dyrt är relativt - Roslagsbanan är det billigaste alternativet.
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » tor 12 okt, 2017 10:10

Inge skrev:Nä det behövs ingen ny tunnel under stan Det behövs knappt ens nya tåg, annat än just för förlängningen. Resenärer från Roslagen kan medfölja vändande tåg i motriktningen, det är ju så de åker, utan problem.

Eftersom det enda rimliga ekonomiskt är att använda de tunnlar man har, är det tämligen olämpligt att satsa på Roslagsbanetåg, då de passar illa.

Dessutom skulle en sådan tunnel, som du ju informerats om ett mycket stort antal gånger, medföra att belastningen ökar på de sträckor som verkligen är kritiska.


Det finns ingen bana mellan City och Täby. Alltså måste någon av existerande banor förlängas mot City eller Täby - det senare är mycket dyrare och ger lägre kapacitet. Dessutom avlastar Roslagsbanans förlängning Östermalmstorg genom att absorbera en stor del av Universitetets många resande. Vi har redan diskuterat detta.
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » tor 12 okt, 2017 11:53

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Denna tråd kanske?


Lysande Sickan!

tack
Thomas K Ohlsson


Efter att ha läst halva tråden kan jag fortfarande inte lista ut vilken frågeställning som diskuteras. Men jag såg fyra förslag nämnas: Värmdö, Bromma flygplats, Tyresö och Saltsjöbanan. Ekerö nämndes inte som ett alternativ, och det är kanske lika bra att jag inte heller gör det.

Bromma flygplats anser jag är en olämplig fortsättning. Dels ligger området för nära, dels skulle det behövas en tredje tunnel mellan Centralen och Fridhemsplan. Tyresö ligger på rätt anstånd, men gröna linjen borde ändå passa bättre dit. Den har bra stationslägen i Gullmarsplan och på Södermalm - något Roslagsbanan antagligen inte skulle få. En sammankoppling med Saltsjöbanan - varför? Det är nog billigare att bygga en ny gren till Fisksätra om det är målet. Saltsjöbanan bör dock behållas som Nackas direktförbindelse med Slussen - såvida någon inte föreslår en tredje tunnel för Roslagsbanan. Då återstår Värmdö...

Jag glömde nästan sammankopplingen med Kungsholmenbanan. Det är ett intressant förslag, men det måste nog ses som överspelat idag.

I min mening finns det ingen naturlig fortsättning söderut förutom kanske Tyresö. Tyresö känns dock lite konstigt och konstlat som förlängning av RB utan Tub1 är mera naturligt där. Jag har nog förlikat mig med att T-centralen som slutstation för RB ändå är ganska bra lösning.
heasm
 
Inlägg: 489
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Magnus Ahltorp » tor 12 okt, 2017 13:22

heasm skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
heasm skrev:Nu vet jag inte riktigt hur den nya dragningen från Universitetet till Odenplan går, men gissar att den går väster om Tub2 och öster om Citybanan. Jag tycker att man borde ta en ordentlig funderare pp att bygga en omstigningsstation mellan Tub2, Roslagsbanan och en ev framtida Värtabana i Albano/Roslagstull. Med en sådan finns funktionen som Östra station har idag kvar för resande söderut på tub2 och kanske t o m området runt Albano/Roslagstull kan kompletteras och förtätas något med bebyggelse.


Albano håller just nu på att "kompletteras och förtätas något med bebyggelse", så det skulle ju isåfall vara anledningen till att ha en station där. Omstigning mellan Roslagsbanan och Tub2 finns redan vid Universitetet, så det enda som behöver göras där är att göra den bytespunkten attraktivare, knappast något som bör kosta särskilt mycket. Det behövs inte en helt ny station för bara det.

Jag tänkte mig väl närmast ytterligare förtätning förutom den redan beslutade och påbörjade. Hur gör man Universitetet till en attraktivare bytespunkt? Vad jag förstår är det tänkt att Roslagsbanan skall gå ner i tunnel efter stationen Universitetet. I dagsläget är det fågelvägen ca 200 m mellan Tub2 och Roslagsbanan. Man kan i och för sig tänka sig att tunneln påbörjas tidigare och (innan plankorsningen i Frescati) och att man lägger stationen närmare tunnelbanan och bygger bort plankorsningen, men för plankorsningen finns det redan långt skridna planer och nationalstadsparken kanske lägger hinder i vägen för en sådan lösning.


Dels så kan det förstås ordnas attraktivare byten om Roslagsbanans station görs om på något sätt, men även om den är kvar där den är så finns det olika varianter i olika prisklasser. Det enklaste och billigaste är att snygga upp gångvägen, följt av tak eller inomhusklimat hela vägen. En sådan förbättring har även fördelar för den som kommer med Roslagsbanan och ska vidare till verksamheterna öster om tunnelbanan.

Det går även att tänka sig betydligt dyrare och attraktivare lösningar, som att dra nya rulltrappor från tunnelbaneplattformen. Då skulle bytet vid Universitetet kunna bli bättre eller åtminstone lika bra som bytet idag vid Tekniska Högskolan/Stockholms Östra.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 379
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » tor 12 okt, 2017 13:46

Magnus Ahltorp skrev:Dels så kan det förstås ordnas attraktivare byten om Roslagsbanans station görs om på något sätt, men även om den är kvar där den är så finns det olika varianter i olika prisklasser. Det enklaste och billigaste är att snygga upp gångvägen, följt av tak eller inomhusklimat hela vägen. En sådan förbättring har även fördelar för den som kommer med Roslagsbanan och ska vidare till verksamheterna öster om tunnelbanan.

Det går även att tänka sig betydligt dyrare och attraktivare lösningar, som att dra nya rulltrappor från tunnelbaneplattformen. Då skulle bytet vid Universitetet kunna bli bättre eller åtminstone lika bra som bytet idag vid Tekniska Högskolan/Stockholms Östra.

Din sista punkt tror jag är viktig, dvs att bytet blir minst lika bra som vid Tekniska Högskolan/Stockholms Östra eller det framtida bytet mellan RB/tub2 vid T-centralen.
heasm
 
Inlägg: 489
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Lennart Petersen » tor 12 okt, 2017 16:04

heasm skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Dels så kan det förstås ordnas attraktivare byten om Roslagsbanans station görs om på något sätt, men även om den är kvar där den är så finns det olika varianter i olika prisklasser. Det enklaste och billigaste är att snygga upp gångvägen, följt av tak eller inomhusklimat hela vägen. En sådan förbättring har även fördelar för den som kommer med Roslagsbanan och ska vidare till verksamheterna öster om tunnelbanan.

Det går även att tänka sig betydligt dyrare och attraktivare lösningar, som att dra nya rulltrappor från tunnelbaneplattformen. Då skulle bytet vid Universitetet kunna bli bättre eller åtminstone lika bra som bytet idag vid Tekniska Högskolan/Stockholms Östra.

Din sista punkt tror jag är viktig, dvs att bytet blir minst lika bra som vid Tekniska Högskolan/Stockholms Östra eller det framtida bytet mellan RB/tub2 vid T-centralen.


Ännu snyggare men naturligtvis väsentligt dyrare är om RB går i tunnel före Universitet och sedan får sina spår inflätade mellan tubens spår och sedan omstigning direkt vid gemensamma plattformar. Dyrt ja , orealistiskt kanske, drömma är gratis
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1975
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav TKO » tor 12 okt, 2017 17:40

Lennart Petersen skrev:
heasm skrev:
Magnus Ahltorp skrev:Dels så kan det förstås ordnas attraktivare byten om Roslagsbanans station görs om på något sätt, men även om den är kvar där den är så finns det olika varianter i olika prisklasser. Det enklaste och billigaste är att snygga upp gångvägen, följt av tak eller inomhusklimat hela vägen. En sådan förbättring har även fördelar för den som kommer med Roslagsbanan och ska vidare till verksamheterna öster om tunnelbanan.

Det går även att tänka sig betydligt dyrare och attraktivare lösningar, som att dra nya rulltrappor från tunnelbaneplattformen. Då skulle bytet vid Universitetet kunna bli bättre eller åtminstone lika bra som bytet idag vid Tekniska Högskolan/Stockholms Östra.

Din sista punkt tror jag är viktig, dvs att bytet blir minst lika bra som vid Tekniska Högskolan/Stockholms Östra eller det framtida bytet mellan RB/tub2 vid T-centralen.


Ännu snyggare men naturligtvis väsentligt dyrare är om RB går i tunnel före Universitet och sedan får sina spår inflätade mellan tubens spår och sedan omstigning direkt vid gemensamma plattformar. Dyrt ja , orealistiskt kanske, drömma är gratis


Fast det borde inte vara en orealistisk dröm att vi någon gång ska få se en väl utformad bytespunkt i Stockholmsområdet!
(Även om det nästan känns så...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » mån 16 okt, 2017 21:29

TKO skrev:Om jag törs lägga mej i denna variant av dokusåpan "Snillen spekulerar" så har jag några frågor:

- Hur kommer RB:s station vid Universitetet att utformas? Idag är tunnelbanestationen ett närmare alternativ för de flesta resenärer.

- Kommer RB:s station vid Danderyds sjukhus (dvs Mörby) få bättre kontakt med sjukhusområdet? Det är ingen slump att den inte heter "Danderyds sjukhus"...

/TKO


Det stämmer att tunnelbanans stationer har ett bättre läge - på en tvådimensionell karta! I praktiken tar det dock inte så mycket längre tid att ta sig till Roslagsbanans perrong vid Universitetet (speciellt för dem som brukar står still i rulltrappor). Allt beror självklart på hur bytesmöjligheterna kommer att se ut vid Odenplan och Centralen. Gissningsvis kommer de som reser med pendeltåget och blå linjen att företrädesvis välja Roslagsbanan. Med gröna linjen västerifrån eller norrifrån blir restidsvinsten än större. Dessutom är det tänkt att Roslagsbanan ska ha högre turtäthet. Vädret kan givetvis också påverka, men det gäller främst vid längre väntetider. Såvida inte alla Roslagsbaneresenärer ska till Östermalmstorg är det alltså föga troligt att belastningen ökar på den dimensionerande sträckan - snarare tvärtom!
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » mån 16 okt, 2017 21:59

TKO skrev:
Lennart Petersen skrev:Ännu snyggare men naturligtvis väsentligt dyrare är om RB går i tunnel före Universitet och sedan får sina spår inflätade mellan tubens spår och sedan omstigning direkt vid gemensamma plattformar. Dyrt ja , orealistiskt kanske, drömma är gratis


Fast det borde inte vara en orealistisk dröm att vi någon gång ska få se en väl utformad bytespunkt i Stockholmsområdet!
(Även om det nästan känns så...)

/TKO


Allt är ju en kostnadsfråga. Mycket tyder på att det blir en förlängning till Danderydsberg. Bytespunkten får alltså inte kosta mer än en förlängning till Näsby. Näsby har potentialen att bli Roslagsbanans Älvsjö, men då måste Täby släppa fokus på Täby C. Om Tvärbanan förlängs dit och Roslagsbanan förlängs till Arlanda så kan det bli en av stadens huvudnoder i en inte alltför avlägsen framtid (om några decennier). Täby C har inte denna potential!
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Jourmaster » tis 17 okt, 2017 5:50

Jourmaster har tagit bort några inlägg som innehöll ett personangrepp och svar på detta. Signaturen Inge uppmanas att hålla sig till sak och inte komma med nedsättande omdömen om andra skribenter.
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 796
Blev medlem: tis 07 dec, 2004 9:40

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » tis 17 okt, 2017 8:21

Om jag förstått problemställningen korrekt så är farhågan att Roslagsbanans resenärer som skall till Östermalmstorg, Stadion, Karlaplan, Gärdet eller Ropsten kommer att byta vid T-centralen och resa norrut, därmed belasta den högst belastade delsträckan T-centralen-Östermalmstorg, istället för att resa söderut från Tekniska högskolan där det finns ledig kapacitet. Enligt vad jag tycker mig minnas förekom tidigare i tråden (nu bortrensade) uppgifter att i dagsläget nettotillskottet kunde bli upp till 4000 i maxtimmen.

I dagsläget finns följande alternativ som mildrar effekten:
- Byte vid Mörby/Danderyd sjukhus eller Universitetet.
- 4:ans buss från Odenplan framförallt för resande mot Stadion, Karlaplan och norra Östermalm samt Garnisonen/TV-huset.
- 2:ans buss från Odenplan till Stureplan.
- Spårväg City från T-centralen för resor till arbetsplatser på södra Östermalm (söder om Linnégatan).
- Buss 72 (eller 4 och 1) från Odenplan för resande till Gärdet men som har arbetsplatser omkring Frihamnen (går idag över sportgärdet).

Hur många som väljer något av dessa alternativ har jag svårt att uppskatta, men jag håller det för otroligt att ingen av de 4000 kommer välja något alternativ.

För framtiden, eller samtidigt med att tunneln är klar, kan följande förbättringsåtgärder genomföras (listade i uppskattad kostnadsordning):
- Fler bussförbindelser från framförallt Odenplan.
- Förbättrat byte vid Universitetet och/eller Mörby så att de motsvarar (är lika bra) som dagens byte vid Östra station.
- Spårväg City Djurgårdsbron-Ropsten för resor mot Karlaplan, Garnisonen, TV-huset och vidare mot Frihamnen.
- Spårväg från Odenplan till Hakberget som ansluter till Spårväg City.
- Tätare trafik på tub2 (behövs nytt signalsystem och/eller en ny plattform vid Östermalmstorg?).
- Tvärbanan förlängs till Ropsten via Universitetet.
- Ny station/bytespunkt mellan Roslagsbanan och tub2 vid Roslags Näsby eller Albano.
heasm
 
Inlägg: 489
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Jourmaster » tis 17 okt, 2017 8:57

Det tycks ha uppstått en diskussion om vilka slutsatser man kan dra av statistiken över belastningen på olika sträckor i tunnelbanan. Håll er då till att redovisa vilka fakta ni använder och hur ni tolkar dem. Om man anser att någon annan gör en felaktig tolkning, så behöver man inte komma med tillmälen. Det är bättre att tala om hur man själv anser att data ska tolkas.
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 796
Blev medlem: tis 07 dec, 2004 9:40

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 17 okt, 2017 9:19

Det låter på Inge som att alla resenärer som åker med Roslagsbanan till Östermalmstorg kommer att byta vid T-Centralen I framtiden.

Jag tror mera på att de försöker hitta snabbaste resvägen till Östermlamstorg (De delar av resenärer som ska dit), och eftersom det finns planer på att bygga om kring Mörby/Danderyds sjukhus-området till en stor knytpunkt så blir det nog attraktivare att byta till Tunnelbanan där istället för vid Universitetet eller T-Centralen!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1694
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » tis 17 okt, 2017 9:37

Inge skrev:
heasm skrev:Om jag förstått problemställningen korrekt så är farhågan att Roslagsbanans resenärer som skall till Östermalmstorg, Stadion, Karlaplan, Gärdet eller Ropsten kommer att byta vid T-centralen och resa norrut, därmed belasta den högst belastade delsträckan T-centralen-Östermalmstorg, istället för att resa söderut från Tekniska högskolan där det finns ledig kapacitet. Enligt vad jag tycker mig minnas förekom tidigare i tråden (nu bortrensade) uppgifter att i dagsläget nettotillskottet kunde bli upp till 4000 i maxtimmen.

I dagsläget finns följande alternativ som mildrar effekten:
- Byte vid Mörby/Danderyd sjukhus eller Universitetet.
- 4:ans buss från Odenplan framförallt för resande mot Stadion, Karlaplan och norra Östermalm samt Garnisonen/TV-huset.
- 2:ans buss från Odenplan till Stureplan.
- Spårväg City från T-centralen för resor till arbetsplatser på södra Östermalm (söder om Linnégatan).
- Buss 72 (eller 4 och 1) från Odenplan för resande till Gärdet men som har arbetsplatser omkring Frihamnen (går idag över sportgärdet).

Hur många som väljer något av dessa alternativ har jag svårt att uppskatta, men jag håller det för otroligt att ingen av de 4000 kommer välja något alternativ.

För framtiden, eller samtidigt med att tunneln är klar, kan följande förbättringsåtgärder genomföras (listade i uppskattad kostnadsordning):
- Fler bussförbindelser från framförallt Odenplan.
- Förbättrat byte vid Universitetet och/eller Mörby så att de motsvarar (är lika bra) som dagens byte vid Östra station.
- Spårväg City Djurgårdsbron-Ropsten för resor mot Karlaplan, Garnisonen, TV-huset och vidare mot Frihamnen.
- Spårväg från Odenplan till Hakberget som ansluter till Spårväg City.
- Tätare trafik på tub2 (behövs nytt signalsystem och/eller en ny plattform vid Östermalmstorg?).
- Tvärbanan förlängs till Ropsten via Universitetet.
- Ny station/bytespunkt mellan Roslagsbanan och tub2 vid Roslags Näsby eller Albano.


Det är lite olyckligt att man genom att utmåla sig som ett offer kan få fakta bortrensat. Det är många fler som skulle åka via T-centralen till Östermalm, men riktigt 4000 blir inte effekten i maxtimmen. Den jämförelse som fanns var totala antalet avstigande vid Östermalmstorg ca 6.600 jämfört med Universitetets ca 1.400. Det totala antaler resenärer som kliver av från Roslagsbanan under maxtimmen är inte fler än 1.500. Roslagsbanan har mycket begränsad kapacitet. Ungefär 500 av dessa skall till Östermalmstorg och ytterligare ett par hubdra till resten av Östermalm. Per tunnelbanetpg skulle effekten T-centralen -> Östermalmstorg bli under 50 ytterligare resenärer i snitt under maxtimmen. Men det skulle naturligtvis variera kraftigt beroende på om det vid en viss avgång skulle ha ankommit ett tåg från Roslagsbanan eller inte. Vissa enstaka tåg skulle antagligen drabbas av ett tillskott på uppåt 100 resenärer. Själva stationen skulle dock kunna visa sig bli än större flaskhals än tågen och i så fall får man en jämnare belastning på tågen. Men en mycket olycklig situation på T-centralen.

Ännu värre blir det givetvis i de fantasiscenarior som bygger på kraftigt utökad användning av Roslagsbanan. Begränsningen till 100-resenärer bygger ju självklart på att de allra flesta fortsätter att åka buss till Danderyd och tunnelbana därifrån. (Något som jag förvisso håller som sannolikt.)

Är de avstigande vid Danderyd sjukhus (t-bana) medräknade här? Det är ändå 1100 som kliver av vid Danderyd 7.30-8.30 från tunnelbanan och flertalet lär komma söderifrån. Av den del av dessa som kommer med pendeltåg, tub3 eller tub1 skulle Roslagsbanan vara ett alternativ.
heasm
 
Inlägg: 489
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » tis 17 okt, 2017 9:39

ADDE skrev:Det låter på Inge som att alla resenärer som åker med Roslagsbanan till Östermalmstorg kommer att byta vid T-Centralen I framtiden.

Jag tror mera på att de försöker hitta snabbaste resvägen till Östermlamstorg (De delar av resenärer som ska dit), och eftersom det finns planer på att bygga om kring Mörby/Danderyds sjukhus-området till en stor knytpunkt så blir det nog attraktivare att byta till Tunnelbanan där istället för vid Universitetet eller T-Centralen!

Blir bytet vid Universitetet eller Mörby likvärdigt med dagens byte vid Östra station som torde det inte bli något tillskott av resande T-centralen -> Östermalmstorg.
heasm
 
Inlägg: 489
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » tis 17 okt, 2017 9:44

Enceladus skrev:
TKO skrev:Om jag törs lägga mej i denna variant av dokusåpan "Snillen spekulerar" så har jag några frågor:ar

- Hur kommer RB:s station vid Universitetet att utformas? Idag är tunnelbanestationen ett närmare alternativ för de flesta resenärer.

- Kommer RB:s station vid Danderyds sjukhus (dvs Mörby) få bättre kontakt med sjukhusområdet? Det är ingen slump att den inte heter "Danderyds sjukhus"...

/TKO


Det stämmer att tunnelbanans stationer har ett bättre läge - på en tvådimensionell karta! I praktiken tar det dock inte så mycket längre tid att ta sig till Roslagsbanans perrong vid Universitetet (speciellt för dem som brukar står still i rulltrappor). Allt beror självklart på hur bytesmöjligheterna kommer att se ut vid Odenplan och Centralen. Gissningsvis kommer de som reser med pendeltåget och blå linjen att företrädesvis välja Roslagsbanan. Med gröna linjen västerifrån eller norrifrån blir restidsvinsten än större. Dessutom är det tänkt att Roslagsbanan ska ha högre turtäthet. Vädret kan givetvis också påverka, men det gäller främst vid längre väntetider. Såvida inte alla Roslagsbaneresenärer ska till Östermalmstorg är det alltså föga troligt att belastningen ökar på den dimensionerande sträckan - snarare tvärtom!

Nu har jag inte bytt vid Universitetet så värst många gånger, men under den tid Östra station var avstängd hände det några gånger. Som jag upplevde det då var det trångt på plattform, trappa och gångväg (trottoaren) till tunnelbanestationen. Jag upplever inte att bytet vid Östra station är lika trångt.
heasm
 
Inlägg: 489
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Jourmaster » tis 17 okt, 2017 9:53

Inge skrev:Det är lite olyckligt att man genom att utmåla sig som ett offer kan få fakta bortrensat.

Det är ingen som har utmålat sig som ett offer. Jourmaster reagerade på ditt påhopp och eftersom det hade citerats åkte en del annat med i bortrensningen. Om du håller dig till saken i fortsättningen, och inte angriper personer, så behöver inget rensas bort.
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 796
Blev medlem: tis 07 dec, 2004 9:40

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster