Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » tis 17 okt, 2017 8:21

Om jag förstått problemställningen korrekt så är farhågan att Roslagsbanans resenärer som skall till Östermalmstorg, Stadion, Karlaplan, Gärdet eller Ropsten kommer att byta vid T-centralen och resa norrut, därmed belasta den högst belastade delsträckan T-centralen-Östermalmstorg, istället för att resa söderut från Tekniska högskolan där det finns ledig kapacitet. Enligt vad jag tycker mig minnas förekom tidigare i tråden (nu bortrensade) uppgifter att i dagsläget nettotillskottet kunde bli upp till 4000 i maxtimmen.

I dagsläget finns följande alternativ som mildrar effekten:
- Byte vid Mörby/Danderyd sjukhus eller Universitetet.
- 4:ans buss från Odenplan framförallt för resande mot Stadion, Karlaplan och norra Östermalm samt Garnisonen/TV-huset.
- 2:ans buss från Odenplan till Stureplan.
- Spårväg City från T-centralen för resor till arbetsplatser på södra Östermalm (söder om Linnégatan).
- Buss 72 (eller 4 och 1) från Odenplan för resande till Gärdet men som har arbetsplatser omkring Frihamnen (går idag över sportgärdet).

Hur många som väljer något av dessa alternativ har jag svårt att uppskatta, men jag håller det för otroligt att ingen av de 4000 kommer välja något alternativ.

För framtiden, eller samtidigt med att tunneln är klar, kan följande förbättringsåtgärder genomföras (listade i uppskattad kostnadsordning):
- Fler bussförbindelser från framförallt Odenplan.
- Förbättrat byte vid Universitetet och/eller Mörby så att de motsvarar (är lika bra) som dagens byte vid Östra station.
- Spårväg City Djurgårdsbron-Ropsten för resor mot Karlaplan, Garnisonen, TV-huset och vidare mot Frihamnen.
- Spårväg från Odenplan till Hakberget som ansluter till Spårväg City.
- Tätare trafik på tub2 (behövs nytt signalsystem och/eller en ny plattform vid Östermalmstorg?).
- Tvärbanan förlängs till Ropsten via Universitetet.
- Ny station/bytespunkt mellan Roslagsbanan och tub2 vid Roslags Näsby eller Albano.
heasm
 
Inlägg: 432
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » tis 17 okt, 2017 8:46

Frågan kommer in fel. I botten handlar det om att man vill bygga Roslagsbana och sedan försöker man hitta motiv, snarare än tvärt om. Det gäller inte bara enskilda skribenter på detta forum utan beklagligt nog för projektet i stort.

Hittepå 1.

"Roslagsbanan avlastar tunnelbanan."

- Ett enkelt påhitt som man tror sig se genom ett streck på en karta. När verkligheten kommer ikapp, så blir det gärna. "Men oj hoppsan resenärerna på Roslagsbanan åkte visst i en riktning där det ändå fanns kapacitet över i tunnelbanan. Vi måste hitta på något annat !"

Sedan kommer diverse hittepå som egentligen är ickeproblem.

Vad gäller sträckan Odenplan-Universitetet finns redan bussförbindelser med en täckning som Roslagsbanan aldrig kan ge. Den avlastning som kan ske via Odenplan har redan infriats.

Vad gäller enskilda tåg efter huvudrusningen så är det egentligen inte ett kapacitetsproblem för banan, utan effekten av vald drift. Så sent som 8.45 har peaken i stan redan passerats och antalet resenärer på Ropstengrenen har faktiskt redan fallit till hälften av de på Mörbygrenen. Eventuella problem kan enkelt lösas med tidtabellsändringar om det skulle behövas. Därför blir diskussionen mest avledande.

Men tar man den, så är det ändå inte så att antalet resenärer från T-centralen till Universitetet som kan förmås använda en flyttad Roslagsbana är särskilt många. Lyckas man med en tredjedel, vilket knappast är troligt, så rör det sig om ca 50-55 resenärer på de allra mest belastade tågen och de är bara ett eller två.

Men även så sent i efterrusningen är de som kommer från Roslagsbanan och skulle tvingas via T-centralen för att nå Östermalm ungefär lika många.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Jourmaster » tis 17 okt, 2017 8:57

Det tycks ha uppstått en diskussion om vilka slutsatser man kan dra av statistiken över belastningen på olika sträckor i tunnelbanan. Håll er då till att redovisa vilka fakta ni använder och hur ni tolkar dem. Om man anser att någon annan gör en felaktig tolkning, så behöver man inte komma med tillmälen. Det är bättre att tala om hur man själv anser att data ska tolkas.
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 791
Blev medlem: tis 07 dec, 2004 9:40

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » tis 17 okt, 2017 9:05

heasm skrev:Om jag förstått problemställningen korrekt så är farhågan att Roslagsbanans resenärer som skall till Östermalmstorg, Stadion, Karlaplan, Gärdet eller Ropsten kommer att byta vid T-centralen och resa norrut, därmed belasta den högst belastade delsträckan T-centralen-Östermalmstorg, istället för att resa söderut från Tekniska högskolan där det finns ledig kapacitet. Enligt vad jag tycker mig minnas förekom tidigare i tråden (nu bortrensade) uppgifter att i dagsläget nettotillskottet kunde bli upp till 4000 i maxtimmen.

I dagsläget finns följande alternativ som mildrar effekten:
- Byte vid Mörby/Danderyd sjukhus eller Universitetet.
- 4:ans buss från Odenplan framförallt för resande mot Stadion, Karlaplan och norra Östermalm samt Garnisonen/TV-huset.
- 2:ans buss från Odenplan till Stureplan.
- Spårväg City från T-centralen för resor till arbetsplatser på södra Östermalm (söder om Linnégatan).
- Buss 72 (eller 4 och 1) från Odenplan för resande till Gärdet men som har arbetsplatser omkring Frihamnen (går idag över sportgärdet).

Hur många som väljer något av dessa alternativ har jag svårt att uppskatta, men jag håller det för otroligt att ingen av de 4000 kommer välja något alternativ.

För framtiden, eller samtidigt med att tunneln är klar, kan följande förbättringsåtgärder genomföras (listade i uppskattad kostnadsordning):
- Fler bussförbindelser från framförallt Odenplan.
- Förbättrat byte vid Universitetet och/eller Mörby så att de motsvarar (är lika bra) som dagens byte vid Östra station.
- Spårväg City Djurgårdsbron-Ropsten för resor mot Karlaplan, Garnisonen, TV-huset och vidare mot Frihamnen.
- Spårväg från Odenplan till Hakberget som ansluter till Spårväg City.
- Tätare trafik på tub2 (behövs nytt signalsystem och/eller en ny plattform vid Östermalmstorg?).
- Tvärbanan förlängs till Ropsten via Universitetet.
- Ny station/bytespunkt mellan Roslagsbanan och tub2 vid Roslags Näsby eller Albano.


Det är lite olyckligt att man genom att utmåla sig som ett offer kan få fakta bortrensat. Det är många fler som skulle åka via T-centralen till Östermalm, men riktigt 4000 blir inte effekten i maxtimmen. Den jämförelse som fanns var totala antalet avstigande vid Östermalmstorg ca 6.600 jämfört med Universitetets ca 1.400. Det totala antaler resenärer som kliver av från Roslagsbanan under maxtimmen är inte fler än 1.500. Roslagsbanan har mycket begränsad kapacitet. Ungefär 500 av dessa skall till Östermalmstorg och ytterligare ett par hubdra till resten av Östermalm. Per tunnelbanetpg skulle effekten T-centralen -> Östermalmstorg bli under 50 ytterligare resenärer i snitt under maxtimmen. Men det skulle naturligtvis variera kraftigt beroende på om det vid en viss avgång skulle ha ankommit ett tåg från Roslagsbanan eller inte. Vissa enstaka tåg skulle antagligen drabbas av ett tillskott på uppåt 100 resenärer. Själva stationen skulle dock kunna visa sig bli än större flaskhals än tågen och i så fall får man en jämnare belastning på tågen. Men en mycket olycklig situation på T-centralen.

Ännu värre blir det givetvis i de fantasiscenarior som bygger på kraftigt utökad användning av Roslagsbanan. Begränsningen till 100-resenärer bygger ju självklart på att de allra flesta fortsätter att åka buss till Danderyd och tunnelbana därifrån. (Något som jag förvisso håller som sannolikt.)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 17 okt, 2017 9:19

Det låter på Inge som att alla resenärer som åker med Roslagsbanan till Östermalmstorg kommer att byta vid T-Centralen I framtiden.

Jag tror mera på att de försöker hitta snabbaste resvägen till Östermlamstorg (De delar av resenärer som ska dit), och eftersom det finns planer på att bygga om kring Mörby/Danderyds sjukhus-området till en stor knytpunkt så blir det nog attraktivare att byta till Tunnelbanan där istället för vid Universitetet eller T-Centralen!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1505
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » tis 17 okt, 2017 9:37

Inge skrev:
heasm skrev:Om jag förstått problemställningen korrekt så är farhågan att Roslagsbanans resenärer som skall till Östermalmstorg, Stadion, Karlaplan, Gärdet eller Ropsten kommer att byta vid T-centralen och resa norrut, därmed belasta den högst belastade delsträckan T-centralen-Östermalmstorg, istället för att resa söderut från Tekniska högskolan där det finns ledig kapacitet. Enligt vad jag tycker mig minnas förekom tidigare i tråden (nu bortrensade) uppgifter att i dagsläget nettotillskottet kunde bli upp till 4000 i maxtimmen.

I dagsläget finns följande alternativ som mildrar effekten:
- Byte vid Mörby/Danderyd sjukhus eller Universitetet.
- 4:ans buss från Odenplan framförallt för resande mot Stadion, Karlaplan och norra Östermalm samt Garnisonen/TV-huset.
- 2:ans buss från Odenplan till Stureplan.
- Spårväg City från T-centralen för resor till arbetsplatser på södra Östermalm (söder om Linnégatan).
- Buss 72 (eller 4 och 1) från Odenplan för resande till Gärdet men som har arbetsplatser omkring Frihamnen (går idag över sportgärdet).

Hur många som väljer något av dessa alternativ har jag svårt att uppskatta, men jag håller det för otroligt att ingen av de 4000 kommer välja något alternativ.

För framtiden, eller samtidigt med att tunneln är klar, kan följande förbättringsåtgärder genomföras (listade i uppskattad kostnadsordning):
- Fler bussförbindelser från framförallt Odenplan.
- Förbättrat byte vid Universitetet och/eller Mörby så att de motsvarar (är lika bra) som dagens byte vid Östra station.
- Spårväg City Djurgårdsbron-Ropsten för resor mot Karlaplan, Garnisonen, TV-huset och vidare mot Frihamnen.
- Spårväg från Odenplan till Hakberget som ansluter till Spårväg City.
- Tätare trafik på tub2 (behövs nytt signalsystem och/eller en ny plattform vid Östermalmstorg?).
- Tvärbanan förlängs till Ropsten via Universitetet.
- Ny station/bytespunkt mellan Roslagsbanan och tub2 vid Roslags Näsby eller Albano.


Det är lite olyckligt att man genom att utmåla sig som ett offer kan få fakta bortrensat. Det är många fler som skulle åka via T-centralen till Östermalm, men riktigt 4000 blir inte effekten i maxtimmen. Den jämförelse som fanns var totala antalet avstigande vid Östermalmstorg ca 6.600 jämfört med Universitetets ca 1.400. Det totala antaler resenärer som kliver av från Roslagsbanan under maxtimmen är inte fler än 1.500. Roslagsbanan har mycket begränsad kapacitet. Ungefär 500 av dessa skall till Östermalmstorg och ytterligare ett par hubdra till resten av Östermalm. Per tunnelbanetpg skulle effekten T-centralen -> Östermalmstorg bli under 50 ytterligare resenärer i snitt under maxtimmen. Men det skulle naturligtvis variera kraftigt beroende på om det vid en viss avgång skulle ha ankommit ett tåg från Roslagsbanan eller inte. Vissa enstaka tåg skulle antagligen drabbas av ett tillskott på uppåt 100 resenärer. Själva stationen skulle dock kunna visa sig bli än större flaskhals än tågen och i så fall får man en jämnare belastning på tågen. Men en mycket olycklig situation på T-centralen.

Ännu värre blir det givetvis i de fantasiscenarior som bygger på kraftigt utökad användning av Roslagsbanan. Begränsningen till 100-resenärer bygger ju självklart på att de allra flesta fortsätter att åka buss till Danderyd och tunnelbana därifrån. (Något som jag förvisso håller som sannolikt.)

Är de avstigande vid Danderyd sjukhus (t-bana) medräknade här? Det är ändå 1100 som kliver av vid Danderyd 7.30-8.30 från tunnelbanan och flertalet lär komma söderifrån. Av den del av dessa som kommer med pendeltåg, tub3 eller tub1 skulle Roslagsbanan vara ett alternativ.
heasm
 
Inlägg: 432
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » tis 17 okt, 2017 9:39

ADDE skrev:Det låter på Inge som att alla resenärer som åker med Roslagsbanan till Östermalmstorg kommer att byta vid T-Centralen I framtiden.

Jag tror mera på att de försöker hitta snabbaste resvägen till Östermlamstorg (De delar av resenärer som ska dit), och eftersom det finns planer på att bygga om kring Mörby/Danderyds sjukhus-området till en stor knytpunkt så blir det nog attraktivare att byta till Tunnelbanan där istället för vid Universitetet eller T-Centralen!

Blir bytet vid Universitetet eller Mörby likvärdigt med dagens byte vid Östra station som torde det inte bli något tillskott av resande T-centralen -> Östermalmstorg.
heasm
 
Inlägg: 432
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » tis 17 okt, 2017 9:44

Enceladus skrev:
TKO skrev:Om jag törs lägga mej i denna variant av dokusåpan "Snillen spekulerar" så har jag några frågor:ar

- Hur kommer RB:s station vid Universitetet att utformas? Idag är tunnelbanestationen ett närmare alternativ för de flesta resenärer.

- Kommer RB:s station vid Danderyds sjukhus (dvs Mörby) få bättre kontakt med sjukhusområdet? Det är ingen slump att den inte heter "Danderyds sjukhus"...

/TKO


Det stämmer att tunnelbanans stationer har ett bättre läge - på en tvådimensionell karta! I praktiken tar det dock inte så mycket längre tid att ta sig till Roslagsbanans perrong vid Universitetet (speciellt för dem som brukar står still i rulltrappor). Allt beror självklart på hur bytesmöjligheterna kommer att se ut vid Odenplan och Centralen. Gissningsvis kommer de som reser med pendeltåget och blå linjen att företrädesvis välja Roslagsbanan. Med gröna linjen västerifrån eller norrifrån blir restidsvinsten än större. Dessutom är det tänkt att Roslagsbanan ska ha högre turtäthet. Vädret kan givetvis också påverka, men det gäller främst vid längre väntetider. Såvida inte alla Roslagsbaneresenärer ska till Östermalmstorg är det alltså föga troligt att belastningen ökar på den dimensionerande sträckan - snarare tvärtom!

Nu har jag inte bytt vid Universitetet så värst många gånger, men under den tid Östra station var avstängd hände det några gånger. Som jag upplevde det då var det trångt på plattform, trappa och gångväg (trottoaren) till tunnelbanestationen. Jag upplever inte att bytet vid Östra station är lika trångt.
heasm
 
Inlägg: 432
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » tis 17 okt, 2017 9:49

ADDE skrev:Det låter på Inge som att alla resenärer som åker med Roslagsbanan till Östermalmstorg kommer att byta vid T-Centralen I framtiden.

Jag tror mera på att de försöker hitta snabbaste resvägen till Östermlamstorg (De delar av resenärer som ska dit), och eftersom det finns planer på att bygga om kring Mörby/Danderyds sjukhus-området till en stor knytpunkt så blir det nog attraktivare att byta till Tunnelbanan där istället för vid Universitetet eller T-Centralen!


Det blir ju snabbare att åka via T-centralen efterom det blir färre stopp och lika många byten. Att någon inte skulle välja det torde i så fall bygga på att bytet vid T-centralen blir så olidligt trångt och besvärligt att man heller väljer ett lite mindre besvärligt byte som byggs ut någon annanstans, trots att det tar längre tid.

Men är det verkligen eftersträvansvärt att skapa en sådan situation på T-centralen?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Jourmaster » tis 17 okt, 2017 9:53

Inge skrev:Det är lite olyckligt att man genom att utmåla sig som ett offer kan få fakta bortrensat.

Det är ingen som har utmålat sig som ett offer. Jourmaster reagerade på ditt påhopp och eftersom det hade citerats åkte en del annat med i bortrensningen. Om du håller dig till saken i fortsättningen, och inte angriper personer, så behöver inget rensas bort.
Jourhavande forummoderator.
Användarvisningsbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
 
Inlägg: 791
Blev medlem: tis 07 dec, 2004 9:40

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 17 okt, 2017 9:55

@Inge: well, baserat på dina skräckexempel så tros det bli olidligt trångt bade på T-C och mot Östermalmstorg. Till slut borde väl resenärerna byta vid Universitetet eller Mörby för att åka "Rakare".
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1505
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » tis 17 okt, 2017 10:00

Inge skrev:
ADDE skrev:Det låter på Inge som att alla resenärer som åker med Roslagsbanan till Östermalmstorg kommer att byta vid T-Centralen I framtiden.

Jag tror mera på att de försöker hitta snabbaste resvägen till Östermlamstorg (De delar av resenärer som ska dit), och eftersom det finns planer på att bygga om kring Mörby/Danderyds sjukhus-området till en stor knytpunkt så blir det nog attraktivare att byta till Tunnelbanan där istället för vid Universitetet eller T-Centralen!


Det blir ju snabbare att åka via T-centralen efterom det blir färre stopp och lika många byten. Att någon inte skulle välja det torde i så fall bygga på att bytet vid T-centralen blir så olidligt trångt och besvärligt att man heller väljer ett lite mindre besvärligt byte som byggs ut någon annanstans, trots att det tar längre tid.

Men är det verkligen eftersträvansvärt att skapa en sådan situation på T-centralen?

Men bytet vid T-centralen blir väl inte så attraktivt, även bortsett från eventuell trängsel? Gångvägen blir relativt lång från Roslagsbanans station (öster om nuvarande pendeltågsspår, -40-44 m) till mellanplanet (tub1 och tub2 undre plattform, -14 m).
heasm
 
Inlägg: 432
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » tis 17 okt, 2017 10:01

ADDE skrev:@Inge: well, baserat på dina skräckexempel så tros det bli olidligt trångt bade på T-C och mot Östermalmstorg. Till slut borde väl resenärerna byta vid Universitetet eller Mörby för att åka "Rakare".


Ja och eftersom (de i och för sig betydligt färre) resenärerna som skall med gröna linjen söderut delar plattform får de samma problem. Jag antar att du menar att de skall byta vid Odenplan, trots att det också tar längre tid?

Men vilken blir till slut poängen med att flytta ut Roslagsbanan till T-Centralen?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » tis 17 okt, 2017 10:05

heasm skrev:
Inge skrev:
ADDE skrev:Det låter på Inge som att alla resenärer som åker med Roslagsbanan till Östermalmstorg kommer att byta vid T-Centralen I framtiden.

Jag tror mera på att de försöker hitta snabbaste resvägen till Östermlamstorg (De delar av resenärer som ska dit), och eftersom det finns planer på att bygga om kring Mörby/Danderyds sjukhus-området till en stor knytpunkt så blir det nog attraktivare att byta till Tunnelbanan där istället för vid Universitetet eller T-Centralen!


Det blir ju snabbare att åka via T-centralen efterom det blir färre stopp och lika många byten. Att någon inte skulle välja det torde i så fall bygga på att bytet vid T-centralen blir så olidligt trångt och besvärligt att man heller väljer ett lite mindre besvärligt byte som byggs ut någon annanstans, trots att det tar längre tid.

Men är det verkligen eftersträvansvärt att skapa en sådan situation på T-centralen?

Men bytet vid T-centralen blir väl inte så attraktivt, även bortsett från eventuell trängsel? Gångvägen blir relativt lång från Roslagsbanans station (öster om nuvarande pendeltågsspår, -40-44 m) till mellanplanet (tub1 och tub2 undre plattform, -14 m).


Man har väl inte tänkt sig att börja utreda frågan om en eventuell placering förrän 2026 eller vad det var?....
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 17 okt, 2017 10:10

Nej, för gröna linjens resenärer söderut så är nog T-C mer attraktivt. men inte för de som ska till Östermalmstorg. Även om det är snabbare att åka till T-Centralen med RB så förloras det tid på att ta sig till Tub 1/2s platform för att ta första bästa tåg mot Östermalmstorg. Om danderyd får igenom sina planer så kommer det problemet att bli mindre allvarligt I danderyd, vilket gör det mer attraktivt, sedan finns det lösningar man kan göra I Universitetet för att förenkla även där!

Inge skrev:Men vilken blir till slut poängen med att flytta ut Roslagsbanan till T-Centralen?

De poäng som skapas är attraktivare byten till Gröna o blåa linjen, samt till pendeltågen. Idag måste man ta röda linjen från tekniska för att ö.h.t. kunna nå resten av nätet.
Imed att RB kommer att gå parallellt med Pendeltågen I Citybanan så ger det ett väldigt attraktivt byte till både pendeltågen, gröna linjen västerut och till det blåa linjen, medan det ger kortare restid till södertörn m.m. Detta skapar ju helt nya resemöjligheter och det kan nog lockas fler som bor I södeerort att jobba I Täby eller tvärt om!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1505
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » tis 17 okt, 2017 10:22

ADDE skrev:Nej, för gröna linjens resenärer söderut så är nog T-C mer attraktivt. men inte för de som ska till Östermalmstorg. Även om det är snabbare att åka till T-Centralen med RB så förloras det tid på att ta sig till Tub 1/2s platform för att ta första bästa tåg mot Östermalmstorg. Om danderyd får igenom sina planer så kommer det problemet att bli mindre allvarligt I danderyd, vilket gör det mer attraktivt, sedan finns det lösningar man kan göra I Universitetet för att förenkla även där!

Inge skrev:Men vilken blir till slut poängen med att flytta ut Roslagsbanan till T-Centralen?

De poäng som skapas är attraktivare byten till Gröna o blåa linjen, samt till pendeltågen. Idag måste man ta röda linjen från tekniska för att ö.h.t. kunna nå resten av nätet.
Imed att RB kommer att gå parallellt med Pendeltågen I Citybanan så ger det ett väldigt attraktivt byte till både pendeltågen, gröna linjen västerut och till det blåa linjen, medan det ger kortare restid till södertörn m.m. Detta skapar ju helt nya resemöjligheter och det kan nog lockas fler som bor I södeerort att jobba I Täby eller tvärt om!


Men det kommer väl aldrig att finnas någon anledning att byta mellan pendeltåg och Roslagsbana vid T-centralen? Om Roslagsbanan flyttas kommer det ju att bli mer attraktivt att byta vid Odenplan.

Och som sagt. Det är samma plattform som gäller för gröna linjen söderut som röda linjen österut. De kommer att dela alla problem, utom trängseln på själva tågen. Det finns inget sakskäl till att konstruera olika beteendemönster för de båda grupperna.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 17 okt, 2017 10:27

Jag sa aldrig specifikt T-Centralen. att RB når bade Odenplan och T-Centralen har sina fördelar med att det skapar helt nya förbindelsermöjligheter som underlättar för pendlingen åt de flesta hållen. vid odenplan kan man byta til Gröna linjen västerut och till pendeltågen norrut, samt till buss 2 mot Östermlamstorg. och vid T-Centralen så kan man byta till resten!

Sedan vet man aldrig med beteendemönster, men vi vet att C30 har mer ståplatser, som tillåter fler resenärer, så det underlättar trängseln. Och sedan vågfar jag pasta att om danderyd får sin knytpunkt så kommer den bli mer attraktiv än T-C för de som ska till Östermalmstorg!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1505
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » tis 17 okt, 2017 10:31

ADDE skrev:Jag sa aldrig specifikt T-Centralen. att RB når bade Odenplan och T-Centralen har sina fördelar med att det skapar helt nya förbindelsermöjligheter som underlättar för pendlingen åt de flesta hållen. vid odenplan kan man byta til Gröna linjen västerut och till pendeltågen norrut, samt till buss 2 mot Östermlamstorg. och vid T-Centralen så kan man byta till resten!

Sedan vet man aldrig med beteendemönster, men vi vet att C30 har mer ståplatser, som tillåter fler resenärer, så det underlättar trängseln. Och sedan vågfar jag pasta att om danderyd får sin knytpunkt så kommer den bli mer attraktiv än T-C för de som ska till Östermalmstorg!


Nej, men du citerade mitt inlägg som specifikt frågade om nyttan med en omläggning till T-Centralen. Därför trodde jag att du hade ett svar på frågan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 17 okt, 2017 10:40

Inge skrev:
ADDE skrev:Jag sa aldrig specifikt T-Centralen. att RB når bade Odenplan och T-Centralen har sina fördelar med att det skapar helt nya förbindelsermöjligheter som underlättar för pendlingen åt de flesta hållen. vid odenplan kan man byta til Gröna linjen västerut och till pendeltågen norrut, samt till buss 2 mot Östermlamstorg. och vid T-Centralen så kan man byta till resten!

Sedan vet man aldrig med beteendemönster, men vi vet att C30 har mer ståplatser, som tillåter fler resenärer, så det underlättar trängseln. Och sedan vågfar jag pasta att om danderyd får sin knytpunkt så kommer den bli mer attraktiv än T-C för de som ska till Östermalmstorg!


Nej, men du citerade mitt inlägg som specifikt frågade om nyttan med en omläggning till T-Centralen. Därför trodde jag att du hade ett svar på frågan.

Vill du ha svar på enbart T-C så svarar jag med blå linjen! speciellt när nackagrenen byggs ut, vilket är beslutat!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1505
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav TKO » tis 17 okt, 2017 10:48

Enceladus skrev:
TKO skrev:Om jag törs lägga mej i denna variant av dokusåpan "Snillen spekulerar" så har jag några frågor:

- Hur kommer RB:s station vid Universitetet att utformas? Idag är tunnelbanestationen ett närmare alternativ för de flesta resenärer.

- Kommer RB:s station vid Danderyds sjukhus (dvs Mörby) få bättre kontakt med sjukhusområdet? Det är ingen slump att den inte heter "Danderyds sjukhus"...

/TKO


Det stämmer att tunnelbanans stationer har ett bättre läge - på en tvådimensionell karta! I praktiken tar det dock inte så mycket längre tid att ta sig till Roslagsbanans perrong vid Universitetet (speciellt för dem som brukar står still i rulltrappor). Allt beror självklart på hur bytesmöjligheterna kommer att se ut vid Odenplan och Centralen. Gissningsvis kommer de som reser med pendeltåget och blå linjen att företrädesvis välja Roslagsbanan. Med gröna linjen västerifrån eller norrifrån blir restidsvinsten än större. Dessutom är det tänkt att Roslagsbanan ska ha högre turtäthet. Vädret kan givetvis också påverka, men det gäller främst vid längre väntetider. Såvida inte alla Roslagsbaneresenärer ska till Östermalmstorg är det alltså föga troligt att belastningen ökar på den dimensionerande sträckan - snarare tvärtom!


Jag vill bara så här i efterhand påpeka att jag sällan grundar mina insiktsfulla kommentarer på enkla kartstudier i två dimensioner!
Naturligtvis har jag besökt platsen för att skaffa mej en uppfattning om situationen...
Min uppfattning är att det krävs en hel del åtgärder innan Roslagsbanan uppfattas som ett fullgott alternativ till tunnelbanan.

upplyser
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mamma Ulla och 4 gäster