Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav TKO » tis 10 okt, 2017 14:31

Enceladus skrev:Man borde även ta en funderare på vart Roslagsbanan ska fortsätta efter Centralen. Det är ineffektivt med ej genomgående linjer - det vet vi från blå linjen. Jag har föreslagit Värmdö i en annan tråd, men det kan ju finnas bättre alternativ. Det är dock på tiden att börja diskutera detta nu och inte när förlängningen visar sig vara en återvändsgränd!

Detta har forumkollegiet (på mitt initiativ) redan utrett grundligt - dock orkar jag just nu inte leta fram tråden!

Thomas K Ohlsson
(oftast steget före...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav heasm » tis 10 okt, 2017 14:32

Absolut.
heasm

Inläggav Enceladus » tis 10 okt, 2017 14:56

heasm skrev:Nu vet jag inte riktigt hur den nya dragningen från Universitetet till Odenplan går, men gissar att den går väster om Tub2 och öster om Citybanan. Jag tycker att man borde ta en ordentlig funderare pp att bygga en omstigningsstation mellan Tub2, Roslagsbanan och en ev framtida Värtabana i Albano/Roslagstull. Med en sådan finns funktionen som Östra station har idag kvar för resande söderut på tub2 och kanske t o m området runt Albano/Roslagstull kan kompletteras och förtätas något med bebyggelse.

Jag är inte en anhängare av en ytterligare bana till Centralen (syftandes på Värtabanan). Roslagsbanan kan förlängas till Värmdö och Spårväg City till Stora Essingen (bara förslag), men sedan får det räcka. Ett alternativ är att göra Tvärbanan till en ringlinje som tangerar innerstans gränser - då passar Värtabanan utmärkt som en del av denna bana. Det blir då en snabbspårväg, till skillnad från en eventuell stadsspårväg på Valhallavägen. En större bytespunkt vid Albano skulle passa utmärkt för denna snabbspårväg. Återigen är det viktigt att en sådan station inte omöjliggörs innan den beslutas! Koppling till Hagastaden kommer att finnas vid Arenastaden (även om den ogillas på detta forum).
Enceladus

Inläggav Enceladus » tis 10 okt, 2017 16:01

TKO skrev:
Enceladus skrev:Man borde även ta en funderare på vart Roslagsbanan ska fortsätta efter Centralen. Det är ineffektivt med ej genomgående linjer - det vet vi från blå linjen. Jag har föreslagit Värmdö i en annan tråd, men det kan ju finnas bättre alternativ. Det är dock på tiden att börja diskutera detta nu och inte när förlängningen visar sig vara en återvändsgränd!

Detta har forumkollegiet (på mitt initiativ) redan utrett grundligt - dock orkar jag just nu inte leta fram tråden!

Thomas K Ohlsson
(oftast steget före...)

Denna tråd kanske?
Enceladus

Inläggav TKO » tis 10 okt, 2017 16:11

Enceladus skrev:
TKO skrev:

Thomas K Ohlsson
(oftast steget före...)

Denna tråd kanske?

Lysande Sickan!

tack
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » tis 10 okt, 2017 16:58

TKO skrev:
Enceladus skrev:Denna tråd kanske?

Lysande Sickan!

tack
Thomas K Ohlsson

Efter att ha läst halva tråden kan jag fortfarande inte lista ut vilken frågeställning som diskuteras. Men jag såg fyra förslag nämnas: Värmdö, Bromma flygplats, Tyresö och Saltsjöbanan. Ekerö nämndes inte som ett alternativ, och det är kanske lika bra att jag inte heller gör det.

Bromma flygplats anser jag är en olämplig fortsättning. Dels ligger området för nära, dels skulle det behövas en tredje tunnel mellan Centralen och Fridhemsplan. Tyresö ligger på rätt anstånd, men gröna linjen borde ändå passa bättre dit. Den har bra stationslägen i Gullmarsplan och på Södermalm - något Roslagsbanan antagligen inte skulle få. En sammankoppling med Saltsjöbanan - varför? Det är nog billigare att bygga en ny gren till Fisksätra om det är målet. Saltsjöbanan bör dock behållas som Nackas direktförbindelse med Slussen - såvida någon inte föreslår en tredje tunnel för Roslagsbanan. Då återstår Värmdö...

Jag glömde nästan sammankopplingen med Kungsholmenbanan. Det är ett intressant förslag, men det måste nog ses som överspelat idag.
Enceladus

Inläggav Harald » tis 10 okt, 2017 17:33

Ja, av de nämnda områdena är det ju bara Värmdö som tillhör Roslagen. :wink:
Harald

Inläggav TKO » tis 10 okt, 2017 18:30

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Denna tråd kanske?

Lysande Sickan!

tack
Thomas K Ohlsson

Efter att ha läst halva tråden kan jag fortfarande inte lista ut vilken frågeställning som diskuteras. Men jag såg fyra förslag nämnas: Värmdö, Bromma flygplats, Tyresö och Saltsjöbanan. Ekerö nämndes inte som ett alternativ, och det är kanske lika bra att jag inte heller gör det.

Bromma flygplats anser jag är en olämplig fortsättning. Dels ligger området för nära, dels skulle det behövas en tredje tunnel mellan Centralen och Fridhemsplan. Tyresö ligger på rätt anstånd, men gröna linjen borde ändå passa bättre dit. Den har bra stationslägen i Gullmarsplan och på Södermalm - något Roslagsbanan antagligen inte skulle få. En sammankoppling med Saltsjöbanan - varför? Det är nog billigare att bygga en ny gren till Fisksätra om det är målet. Saltsjöbanan bör dock behållas som Nackas direktförbindelse med Slussen - såvida någon inte föreslår en tredje tunnel för Roslagsbanan. Då återstår Värmdö...

Jag glömde nästan sammankopplingen med Kungsholmenbanan. Det är ett intressant förslag, men det måste nog ses som överspelat idag.

Jag har nu läst hela tråden - och det var väl bland det tjafsigaste som diskuterats på detta forum!

Så det kan nog trots allt vara på sin plats med en ny - och saklig - diskussion...

inser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Magnus Ahltorp » tis 10 okt, 2017 19:26

heasm skrev:Nu vet jag inte riktigt hur den nya dragningen från Universitetet till Odenplan går, men gissar att den går väster om Tub2 och öster om Citybanan. Jag tycker att man borde ta en ordentlig funderare pp att bygga en omstigningsstation mellan Tub2, Roslagsbanan och en ev framtida Värtabana i Albano/Roslagstull. Med en sådan finns funktionen som Östra station har idag kvar för resande söderut på tub2 och kanske t o m området runt Albano/Roslagstull kan kompletteras och förtätas något med bebyggelse.

Albano håller just nu på att "kompletteras och förtätas något med bebyggelse", så det skulle ju isåfall vara anledningen till att ha en station där. Omstigning mellan Roslagsbanan och Tub2 finns redan vid Universitetet, så det enda som behöver göras där är att göra den bytespunkten attraktivare, knappast något som bör kosta särskilt mycket. Det behövs inte en helt ny station för bara det.
Magnus Ahltorp

Inläggav Enceladus » tis 10 okt, 2017 19:51

Magnus Ahltorp skrev:

Albano håller just nu på att "kompletteras och förtätas något med bebyggelse", så det skulle ju isåfall vara anledningen till att ha en station där. Omstigning mellan Roslagsbanan och Tub2 finns redan vid Universitetet, så det enda som behöver göras där är att göra den bytespunkten attraktivare, knappast något som bör kosta särskilt mycket. Det behövs inte en helt ny station för bara det.

Det beror väl på vad som händer med Värtabanan? Den skulle ju kunna dras till Solna via Uppsalavägen istället för Universitetet och Bergshamra - blir både billigare och snabbare. Å andra sidan är detta ett argument för att välja det andra alternativet. Möjligheten att bygga en station i Albano bör dock inte tas bort innan det finns en plan för Norra Djurgården.
Enceladus

Inläggav ADDE » tis 10 okt, 2017 20:22

Albano som roslagsbanestation känns ganska överflödigt då det redan finns en bytespunkt med tunnelbanan vid Universitetet, och om man går på min långsiktiga linje med att bredda spåren och köra pendeltågstrafik på Roslagsbanan så blir stationen bara ivägen för de långdistansresenärerna som kommer från Rimbo, Täby, Vallentuna & Åkersberga (o kanske - suck - Arlanda?) då det blir ett extra uppehåll.

Albano som Tunnelbanestation kan ha ett bra syfte om den placeras smart och får ett så bra upptagningsområde som möjligt. placera stationen exempelvis mitt under ruddammen med en varsin uppgång på vardera sidan - mot Albano och mot Roslagstull! annars kommer den inte ha så mycket resenärsflöden för att vara värt det!

Att dra tvärbanan via universitetet fyller i en funktion som en lokal och snabb spårvägsförbindelse på markytan direkt mellan Albano och Universitetet utan att resenärerna ska behöva gå ner under marken. Om tvärbanan väljs att gå via Uppsalavägen till Solna station så missar den både universitetet och Bergshamra - men också Järva krog och antingen Frösunda eller Arenastaden, beroende på hur man vill dra spårvägen där den ger mest nytta! Dessutom går nuvarande värtabanan genom Hagaparken, en nationalstadspark som inte ska förändras, vilket gör det svårt att bygga ut till dubbelspår längs med sträckan utan allt för många invändningar, och hur skall sedan spårvägen fortsätta mot Frösundaleden utan att inskränka på Nationalstadsparken? - eller för den delen Norra begravningsplatsen!?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » tis 10 okt, 2017 21:02

Genvägen via Uppsalavägen var bara en lös tanke - man ska ju ge idéer en chans innan man fördömer dem! Nyttan blir rimligen större om Tvärbanan får betjäna Frösunda, Järva krog och Kungshamra. Nackdelen blir då att det tar längre tid att åka till Norra Djurgårdsstaden, men det är väl ett pris man får betala. Som du säger måste även det extra stoppet för Roslagsbanan vägas in i nyttokalkylen. Dock anser jag att Tvärbanans och Värtabanans framtid borde bestämmas innan Roslagsbanans tunnel utformas.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 10 okt, 2017 22:34

Inge skrev:
Enceladus skrev:Dock anser jag att Tvärbanans och Värtabanans framtid borde bestämmas innan Roslagsbanans tunnel utformas.

Visst, du kan vara lugn....

Ett rätt av två - inte illa!

Värtabanans framtid kommer att vara "bestämd", på det viset att man bestämmer sej för att inte göra någonting - åtminstone inte från TF/SL:s sida.

Tvärbanans framtid kommer däremot inte att vara bestämd, åtminstone inte vad det gäller en eventuell förlängning österut från Solna station.

Jag kan ha fel, men det är inte troligt. Och eventuella invändningar får gärna beledsagas av sakliga argument...

med blicken i kristallkulan
tecknar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav NerdBoy » ons 11 okt, 2017 6:45

Läget i Albano precis just nu:

Sett från Kräftriket

Sett från AlbaNova

Den grå Berlin-muren rakt över området är den intunnlade Värtabanan.

Mer läsning om det nya området: http://vaxer.stockholm.se/projekt/albano/
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav TKO » ons 11 okt, 2017 7:49

Inge skrev:
TKO skrev:Ett rätt av två - inte illa!

Värtabanans framtid kommer att vara "bestämd", på det viset att man bestämmer sej för att inte göra någonting - åtminstone inte från TF/SL:s sida.

Tvärbanans framtid kommer däremot inte att vara bestämd, åtminstone inte vad det gäller en eventuell förlängning österut från Solna station.

Jag kan ha fel, men det är inte troligt. Och eventuella invändningar får gärna beledsagas av sakliga argument...

med blicken i kristallkulan
tecknar
Thomas K Ohlsson

Visst har du fel. Roslagsbanans tunnel kommer aldrig att utformas.

Är "aldrig" sakargumentet i den utsagan?

Även om signaturen "Inge" är övertygad om att det inte behövs någon tunnel för Roslagsbanan så har jag på känn att det är en rätt ovidkommande parameter för de som beslutar i frågan. Jag är inte heller övertygad om att tunneln är en bra lösning, och inte heller säker på att den kommer att byggas. Men jag inser att chansen/risken för att det sker är rätt stor... så "aldrig" är ett uttryck jag aldrig skulle använda i detta sammanhang!

"Vi får se" är väl det närmatse sanningen vi kan komma idag.

resonerar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav heasm » ons 11 okt, 2017 9:41

Magnus Ahltorp skrev:

Jag tänkte mig väl närmast ytterligare förtätning förutom den redan beslutade och påbörjade. Hur gör man Universitetet till en attraktivare bytespunkt? Vad jag förstår är det tänkt att Roslagsbanan skall gå ner i tunnel efter stationen Universitetet. I dagsläget är det fågelvägen ca 200 m mellan Tub2 och Roslagsbanan. Man kan i och för sig tänka sig att tunneln påbörjas tidigare och (innan plankorsningen i Frescati) och att man lägger stationen närmare tunnelbanan och bygger bort plankorsningen, men för plankorsningen finns det redan långt skridna planer och nationalstadsparken kanske lägger hinder i vägen för en sådan lösning.
heasm

Inläggav Enceladus » ons 11 okt, 2017 11:07

Inge skrev:Det finns inget som är billigt överhuvudtaget med Roslagsbanan och absolut inte en tredje tunnel mellan Odenplan och Centralen. Men inte nog med att det är extremt dyrt. Nyttorna är extremt små. Så små att det faktiskt är det mest olönsamma av alla projekt.

En tunnelbana däremot kan till stor del finansieras genom bortrationaliserade driftskostnader för busstrafik.

Ännu ett projekt som får epitetet "det mest olönsamma av alla". Hur stor blir den äran när den ges till allt och alla?
Enceladus

Inläggav TKO » ons 11 okt, 2017 11:17

Efter mitt besök hos Handelskammaren igår måste jag utnämna signaturen "Inge" till Sveriges meste "Tunnelbanetåliban", riktigt hard-core!
(byt ut å mot a, censurfunktionen förbjöd mej att stava rätt...)

För t o m kammaren accepterar att det kan vara vettigt att rusta upp och förlänga Roslagsbanan...

Och detta epitet utdelas enbart en gång.

Thomas K Ohlsson
överdomare
TKO

Inläggav Odd » ons 11 okt, 2017 15:35

Inge skrev:Det finns inget som är billigt överhuvudtaget med Roslagsbanan och absolut inte en tredje tunnel mellan Odenplan och Centralen. Men inte nog med att det är extremt dyrt. Nyttorna är extremt små. Så små att det faktiskt är det mest olönsamma av alla projekt.

En tunnelbana däremot kan till stor del finansieras genom bortrationaliserade driftskostnader för busstrafik.

Blir det mer lönsamt om man kör tunneltåg i den, med alla andra parametrar oförändrade?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Majkey » ons 11 okt, 2017 15:41

Kommer Odenplan tunnelbanestation ha plats för att ta hand om resenärerna från både Roslagsbanan samt avgreningen norrut?
Majkey

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik