mån 23 maj, 2016 17:19
Inge skrev:Det blir en väldigt stor skillnad i kapacitet om gångarna är breda nog både för stående och passage av de stående, vilket de blir i C30, men aldrig någonsin i ett Roslagsbananetåg.
Dessutom är det ganska stor skillnad på att stå en timme från Åkersberga jämfört med tio minuter från Mörby. De som kliver på Tunnelbanan i Täby kommer ju att få sittplats.
Danderydsborna får det kanske lite sämre. Men det är ju bara i rusningen och sträckan är inte så lång. Utanför rusningstid får de fördelen av tätare trafik.
Sedan vill du ha tätare trafik för att klara "motriktningen". Jag antar att det med detta får förstås den egentliga huvudrikningen?
Ja, men det är väl bra om tågen kan användas åt andra hållet också? Att bygga en järnväg för trafiken söderut samtidigt som man förstärker en annan för trafiken norrut (vilken i så fall får halvtomma tåg söderut) verkar påfallande korkat.
Naturligtvis ska vi bygga ut tunnelbanan.
mån 23 maj, 2016 21:38
mån 23 maj, 2016 21:51
Inge skrev:Maxtimmen Tekniska-Högskolan - Östermalmstorg har färre än hälften av resenärerna T-centralen - Östermalmstorg. Den senare kommer att vara dimensionerade under överskådlig tid. Den förra får man på köpet.
Dessutom är planen snarare att behålla 12 tåg till Ropsten och låta den utökade trafiken gå mot Mörby, än att fördela de nya tågen jämnt.
tis 24 maj, 2016 6:27
Inge skrev:Maxtimmen Tekniska-Högskolan - Östermalmstorg har färre än hälften av resenärerna T-centralen - Östermalmstorg. Den senare kommer att vara dimensionerade under överskådlig tid. Den förra får man på köpet.
Dessutom är planen snarare att behålla 12 tåg till Ropsten och låta den utökade trafiken gå mot Mörby, än att fördela de nya tågen jämnt.
Inget av fallen du har erfarenhet av avlastas av att flytta Roslagsbanan från Östra till T-Centralen. Tvärt om, för dessa fall ökar belastningen.
tis 24 maj, 2016 7:58
Lars_L skrev:Är knappast någon fantasi - utan ganska rimligt med tanke på att en C20 - som bara är 30 centimeter bredare tar 400 passagerare. 2,9*46,5 meter ger 134,85 kvm för tunnelbanan per vagn och 2,6*60 för RB ger 156 kvm.
tis 24 maj, 2016 8:13
NerdBoy skrev:Lars_L skrev:Är knappast någon fantasi - utan ganska rimligt med tanke på att en C20 - som bara är 30 centimeter bredare tar 400 passagerare. 2,9*46,5 meter ger 134,85 kvm för tunnelbanan per vagn och 2,6*60 för RB ger 156 kvm.
Jag ställer mig väldigt skeptisk till att det någonsin har befunnit sig 400 personer samtidigt i en C20.
Min erfarenhet som resenär är att maxsiffran ligger runt 126 sittande + två stående per fyrgrupp säten + fyra stående i varje led + 20 stående i varje vestibul = 126 + 64 + 8 + 140 = 338. Och det är verkligen maxsiffran, när det är så sardinburksfullt att av- och påstigning tar längre tid än tidtabellen medger och allt är misär.
tis 24 maj, 2016 11:34
Lars_L skrev:NerdBoy skrev:Lars_L skrev:Är knappast någon fantasi - utan ganska rimligt med tanke på att en C20 - som bara är 30 centimeter bredare tar 400 passagerare. 2,9*46,5 meter ger 134,85 kvm för tunnelbanan per vagn och 2,6*60 för RB ger 156 kvm.
Jag ställer mig väldigt skeptisk till att det någonsin har befunnit sig 400 personer samtidigt i en C20.
Min erfarenhet som resenär är att maxsiffran ligger runt 126 sittande + två stående per fyrgrupp säten + fyra stående i varje led + 20 stående i varje vestibul = 126 + 64 + 8 + 140 = 338. Och det är verkligen maxsiffran, när det är så sardinburksfullt att av- och påstigning tar längre tid än tidtabellen medger och allt är misär.
Svårt att uppskatta
Lars_L skrev: - men problemet är - faktiskt både för buss och spårtrafik, är att den teoretiska kapacitet som anges nästan aldrig är rimlig, utan bygger på högsta tillåtna totalvikt - ofta beräknar man då också medelvikten alldeles för lågt, vilket gör att tåget i princip blir överbelastat om det är så pass många som det får vara enligt maxtalet. Ofta räknar man ju inte med kläder och väskor etc när man kommer fram till medelvikten (som ofta ligger mellan 80-85 kg).
Nu är ju C20 ganska dåligt utformad och som sagt det står ju nästan aldrig några i gångarna, inte ens när t-banan får lämna stationen för att folk inte kommer med. Det är ju därför vi här talar om praktisk kapacitet som hälften av den teoretiska. Den ligger förstås då lägre än vad som är möjligt att få plats med, men planerar man tätare så får man ofta stora problem med regulariteten. Så din siffra är nog ganska rimligt på vad den praktiska teoretiska kapaciteten är (om man nu ska krångla till det).
Jag har dock varit med om att tågen fått "överbelastningssignal, vilket väl tyder på att folk vägt mer än de ska, eller att det varit mer i vagnen än vad som är teoretiskt möjligt.
tis 24 maj, 2016 19:00
NerdBoy skrev:Problemet, som jag ser det, är att de teoretiska siffrorna bollas och jämförs med varandra utan att vara jämförbara.
(Om en folkabubbla kan ta åtta teoretiska resenärer och en sliten 240 kan ta 16 dito, krävs det då dubbelt så många bubblor för att flytta ett visst antal resenärer?)
lör 02 jul, 2016 19:42
tis 10 okt, 2017 14:11
tis 10 okt, 2017 14:22
tis 10 okt, 2017 14:31
Enceladus skrev:Man borde även ta en funderare på vart Roslagsbanan ska fortsätta efter Centralen. Det är ineffektivt med ej genomgående linjer - det vet vi från blå linjen. Jag har föreslagit Värmdö i en annan tråd, men det kan ju finnas bättre alternativ. Det är dock på tiden att börja diskutera detta nu och inte när förlängningen visar sig vara en återvändsgränd!
tis 10 okt, 2017 14:32
tis 10 okt, 2017 14:56
heasm skrev:Nu vet jag inte riktigt hur den nya dragningen från Universitetet till Odenplan går, men gissar att den går väster om Tub2 och öster om Citybanan. Jag tycker att man borde ta en ordentlig funderare pp att bygga en omstigningsstation mellan Tub2, Roslagsbanan och en ev framtida Värtabana i Albano/Roslagstull. Med en sådan finns funktionen som Östra station har idag kvar för resande söderut på tub2 och kanske t o m området runt Albano/Roslagstull kan kompletteras och förtätas något med bebyggelse.
tis 10 okt, 2017 16:01
TKO skrev:Enceladus skrev:Man borde även ta en funderare på vart Roslagsbanan ska fortsätta efter Centralen. Det är ineffektivt med ej genomgående linjer - det vet vi från blå linjen. Jag har föreslagit Värmdö i en annan tråd, men det kan ju finnas bättre alternativ. Det är dock på tiden att börja diskutera detta nu och inte när förlängningen visar sig vara en återvändsgränd!
Detta har forumkollegiet (på mitt initiativ) redan utrett grundligt - dock orkar jag just nu inte leta fram tråden!
Thomas K Ohlsson
(oftast steget före...)
tis 10 okt, 2017 16:11
Enceladus skrev:TKO skrev:Enceladus skrev:Man borde även ta en funderare på vart Roslagsbanan ska fortsätta efter Centralen. Det är ineffektivt med ej genomgående linjer - det vet vi från blå linjen. Jag har föreslagit Värmdö i en annan tråd, men det kan ju finnas bättre alternativ. Det är dock på tiden att börja diskutera detta nu och inte när förlängningen visar sig vara en återvändsgränd!
Detta har forumkollegiet (på mitt initiativ) redan utrett grundligt - dock orkar jag just nu inte leta fram tråden!
Thomas K Ohlsson
(oftast steget före...)
Denna tråd kanske?
tis 10 okt, 2017 16:58
tis 10 okt, 2017 17:33
tis 10 okt, 2017 18:30
Enceladus skrev:
Efter att ha läst halva tråden kan jag fortfarande inte lista ut vilken frågeställning som diskuteras. Men jag såg fyra förslag nämnas: Värmdö, Bromma flygplats, Tyresö och Saltsjöbanan. Ekerö nämndes inte som ett alternativ, och det är kanske lika bra att jag inte heller gör det.
Bromma flygplats anser jag är en olämplig fortsättning. Dels ligger området för nära, dels skulle det behövas en tredje tunnel mellan Centralen och Fridhemsplan. Tyresö ligger på rätt anstånd, men gröna linjen borde ändå passa bättre dit. Den har bra stationslägen i Gullmarsplan och på Södermalm - något Roslagsbanan antagligen inte skulle få. En sammankoppling med Saltsjöbanan - varför? Det är nog billigare att bygga en ny gren till Fisksätra om det är målet. Saltsjöbanan bör dock behållas som Nackas direktförbindelse med Slussen - såvida någon inte föreslår en tredje tunnel för Roslagsbanan. Då återstår Värmdö...
Jag glömde nästan sammankopplingen med Kungsholmenbanan. Det är ett intressant förslag, men det måste nog ses som överspelat idag.
tis 10 okt, 2017 19:26
heasm skrev:Nu vet jag inte riktigt hur den nya dragningen från Universitetet till Odenplan går, men gissar att den går väster om Tub2 och öster om Citybanan. Jag tycker att man borde ta en ordentlig funderare pp att bygga en omstigningsstation mellan Tub2, Roslagsbanan och en ev framtida Värtabana i Albano/Roslagstull. Med en sådan finns funktionen som Östra station har idag kvar för resande söderut på tub2 och kanske t o m området runt Albano/Roslagstull kan kompletteras och förtätas något med bebyggelse.