Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » tor 18 feb, 2021 17:34

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Första tåget från City till Solna går 4:08 (för innerstadsbor). Första tåget från Solna till City går 5:15 (för Solnabor). Sista tåget från City till Solna går 0:23 (för Solnabor). Sista tåget från Solna till City går 1:15 (för innerstadsbor). Det stämmer att pendeltågen huvudsakligen används av förortsbor, men tidtabellen är avsiktligt anpassad till innerstadsbornas behov. Solna behöver ett trafikslag som är tänkt att användas av förortsbor. Tunnelbana är ett sådant trafikslag.

Handlade de bara om att få till tidigare avgångar från Solna mot City och senare avgångar från City mot Solna så hade det nog gått att ordna med pendeltåg också.
Sen kan man fråga sig varför det är som det är. Har det att göra med vagnhallarnas placering eller att man måste ha spåren fria för underhåll eller bara gammal tradition. Eller något helt annat.


En av fördelarna med avbrottsfri trafik är att de vagnar som går nattetid inte behöver ställas upp någonstans när behovet av uppställning är som störst (därför körs tomma tåg i New York även när stationerna är stängda). I dagsläget går det tomma tåg från bland annat Brodepån till City för att innerstadsborna ska få sina tidiga morgontåg.

Trafikverket stänger normalt inte av trafiken på dubbelspår, utan använder enkelspårsdrift för underhåll under vardagsnätter. Mellan Stockholm och Uppsala går det bara några enstaka godståg nattetid (som det som spårade ur vid Häggvik), så det finns gott om plats för några extra pendeltåg (jämför trafiken på Öresundsbron).

Orsaken till att trafiken ser ut som den gör är att regionpolitikerna anser att innerstadsborna måste kunna ta sig till Arlanda på morgon och kväll. Att behovet är större i den andra riktningen är mindre intressant eftersom berörda resenärer inte är lika viktiga. Genom tunnelbaneutbyggnader kan dock kommunpolitiker styra regionpolitikerna.
Enceladus
 
Inlägg: 5719
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » tor 18 feb, 2021 17:54

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Första tåget från City till Solna går 4:08 (för innerstadsbor). Första tåget från Solna till City går 5:15 (för Solnabor). Sista tåget från City till Solna går 0:23 (för Solnabor). Sista tåget från Solna till City går 1:15 (för innerstadsbor). Det stämmer att pendeltågen huvudsakligen används av förortsbor, men tidtabellen är avsiktligt anpassad till innerstadsbornas behov. Solna behöver ett trafikslag som är tänkt att användas av förortsbor. Tunnelbana är ett sådant trafikslag.

Handlade de bara om att få till tidigare avgångar från Solna mot City och senare avgångar från City mot Solna så hade det nog gått att ordna med pendeltåg också.
Sen kan man fråga sig varför det är som det är. Har det att göra med vagnhallarnas placering eller att man måste ha spåren fria för underhåll eller bara gammal tradition. Eller något helt annat.


En av fördelarna med avbrottsfri trafik är att de vagnar som går nattetid inte behöver ställas upp någonstans när behovet av uppställning är som störst (därför körs tomma tåg i New York även när stationerna är stängda). I dagsläget går det tomma tåg från bland annat Brodepån till City för att innerstadsborna ska få sina tidiga morgontåg.

Trafikverket stänger normalt inte av trafiken på dubbelspår, utan använder enkelspårsdrift för underhåll under vardagsnätter. Mellan Stockholm och Uppsala går det bara några enstaka godståg nattetid (som det som spårade ur vid Häggvik), så det finns gott om plats för några extra pendeltåg (jämför trafiken på Öresundsbron).

Orsaken till att trafiken ser ut som den gör är att regionpolitikerna anser att innerstadsborna måste kunna ta sig till Arlanda på morgon och kväll. Att behovet är större i den andra riktningen är mindre intressant eftersom berörda resenärer inte är lika viktiga. Genom tunnelbaneutbyggnader kan dock kommunpolitiker styra regionpolitikerna.

Spekulationer. Har du några belägg för att det skulle vara så?

Och om det är så, varför försvarar du dessa märkliga förhållanden? Varför vill du lägga miljarder av skattebetalarnas pengar på röstfiske?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8069
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » fre 19 feb, 2021 11:39

Remissvar avseende tidigt samråd för Roslagsbanan till city

Danderyds kommun har lämnat synpunkter på det tidiga samrådet. Kommunen motsätter sig nedläggning av stationslägen i Danderyd. För Stocksund används argumentet att kommunen planerar för ytterligare bostäder i området. För Bråvallavägen används argumentet att stationen ligger i nära anslutning till en plankorsning (d.v.s. vid Danderydsvägen). Kommer kommunen att motsätta sig ett bortbyggande av nämnda plankorsning för att potentiellt rädda den lågt utnyttjade stationen?
Enceladus
 
Inlägg: 5719
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Kantorn » fre 19 feb, 2021 12:45

Enceladus skrev:Remissvar avseende tidigt samråd för Roslagsbanan till city

Danderyds kommun har lämnat synpunkter på det tidiga samrådet. Kommunen motsätter sig nedläggning av stationslägen i Danderyd. För Stocksund används argumentet att kommunen planerar för ytterligare bostäder i området. För Bråvallavägen används argumentet att stationen ligger i nära anslutning till en plankorsning (d.v.s. vid Danderydsvägen). Kommer kommunen att motsätta sig ett bortbyggande av nämnda plankorsning för att potentiellt rädda den lågt utnyttjade stationen?

Dessutom ligger väl Danderydsvägen i princip lika nära Ekeby? Det är många planskilda korsningar emellan. Jag förstår inte deras argument.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7271
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Breitspurbahn » fre 19 feb, 2021 13:25

Odd skrev:Jag har visserligen skrivit det förut, men jag tycker att Östra Station skall behållas, men endast med två spår kvar och en plattform. Sen kan exempelvis Näsbyparkstågen gå därifrån. Och så blir den ju dessutom reservstation när man måste stänga av tunneln. Det har ju redan hänt ett antal gånger för pendeltågen, som ju då kunnat gå gamla sträckan. Men det beror ju lite på, en del av finansieringen bygger väl på att hela Östra Stationsområdet kan bebyggas med bostäder, inkl banvall, så det kan ju finnas ekonomiska motiv bakom en total nedläggning.

Man kan ju behålla Östra Station även om man bebygger området; förlängs den till City så kommer den behöva gå i tunnel. Då kan spårområdet bebyggas och stationen förblir.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » fre 19 feb, 2021 13:35

Breitspurbahn skrev:
Odd skrev:Jag har visserligen skrivit det förut, men jag tycker att Östra Station skall behållas, men endast med två spår kvar och en plattform. Sen kan exempelvis Näsbyparkstågen gå därifrån. Och så blir den ju dessutom reservstation när man måste stänga av tunneln. Det har ju redan hänt ett antal gånger för pendeltågen, som ju då kunnat gå gamla sträckan. Men det beror ju lite på, en del av finansieringen bygger väl på att hela Östra Stationsområdet kan bebyggas med bostäder, inkl banvall, så det kan ju finnas ekonomiska motiv bakom en total nedläggning.

Man kan ju behålla Östra Station även om man bebygger området; förlängs den till City så kommer den behöva gå i tunnel. Då kan spårområdet bebyggas och stationen förblir.

Det är ju en helt annan station om den ligger i tunnel, det kan inte beskrivas som samma station.

Sverigeförhandlingen har jämfört en sträckning via Odenplan med en sträckning via Tekniska högskolan. Sträckningen via Odenplan ger mycket större nytta. Vilket är ganska lätt att komma fram till även utan en prognosmodell. Och det är därför som sträckningen T-Centralen - Odenplan - Universitetet är den som är beslutad.

Dessutom är det enklare att passera Norra länken där den går relativt ytligt vid Bellevueparken, jämfört med att korsa hela trafikplatsen under Tekniska högskolan och att dessutom korsa tunnelbanan två gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8069
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » fre 19 feb, 2021 13:41

Det är synd att diskussionen om Stocksund och Bråvallavägen handlar så mycket om antal resande, när det framför allt handlar om spårkapaciteten. Det borde kommuniceras tydligare att stationerna behöver läggas ned för att klara den planerade trafiken, så att det inte tolkas som att man lägger ned stationer "bara för att" de har få resenärer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8069
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » tor 25 feb, 2021 16:05

Täby växer snabbt – så ska kollektivtrafiken hänga med

Artikeln fokuserar främst på Näsbyparksgrenen. Större delen av Roslagsbanan byggs ut med dubbelspår, men inte Näsbyparksgrenen. Däremot väntas Näsbyparksgrenen ändå kunna få 15-minuterstrafik i framtiden. Vidare finns det planer på en ny mötesstation i Lahäll eller Näsby allé.

Mitt i skrev:I hela Täby byggs det för fullt. I Näsby Slottspark står 350 nya bostäder snart inflyttningsklara, det betyder cirka 1000 nya bosättare bara i Näsbypark. Här vittnar flera boende om att de är oroliga över hur infrastrukturen ska klara trycket.

– Innan pandemin blev det helt klart allt trängre på tåget. Då var det ofta fullt redan i Altorp. Jämfört med tio år tillbaka då det alltid fanns sittplatser under hela sträckan, säger Magnus Wallén


Trots detta är resenärerna oroliga för att kollektivtrafiken inte ska hänga med. Många kanske tänker att Näsbyparksgrenen är en kvarleva från en svunnen tid, men så är det inte. Alla lågtrafikerade banor har rensats bort i Stockholmsregionen. Näsbyparksgrenen har ungefär lika många resenärer som Alependeln i Göteborg.

Det kan vara intressant att jämföra trafiken på jämnstora linjer i andra delar av landet. Alependeln har 15-minuterstrafik i rusningen, 30-minuterstrafik utanför rusningen och 60-minuterstrafik på helgnätter - med stora pendeltåg. Hur kommer det sig att trafikutbudet skiljer sig så mycket mellan de olika linjerna när behovet är i princip samma?
Enceladus
 
Inlägg: 5719
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Kristofer » fre 26 feb, 2021 9:51

twr skrev:Det är synd att diskussionen om Stocksund och Bråvallavägen handlar så mycket om antal resande, när det framför allt handlar om spårkapaciteten. Det borde kommuniceras tydligare att stationerna behöver läggas ned för att klara den planerade trafiken, så att det inte tolkas som att man lägger ned stationer "bara för att" de har få resenärer.

Fast det är väl en sanning med modifikation? Vad gäller Bråvallavägen så är det snarare en konsekvens av valt trafikupplägg. Normalt (dagtid) så stannar vart fjärde tåg vid både Bråvallavägen, Djh Ekeby och Enebyberg, medan tre av fyra tåg går non-stop mellan Djh Ösby och Rosl Näsby. Klart som korvspad att det tåget tar längre tid på sig än övriga på sträckan.
Om man istället lät ett tåg vardera stanna vid de tre mellanstationerna så skulle alla tåg ta ungefär lika lång tid på sig på sträckan, och plötsligt finns det inte längre något kapacitetsmässigt behov av att lägga ner Bråvallavägen. Ta-da! Visserligen blir de sämre för lokalresande mellan till exempel Djh Ekeby och Enebyberg som då måste resa via Djh Ösby eller Rosl Näsby, men de är antagligen inte särskilt många jämfört med totalen.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 8:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » fre 26 feb, 2021 11:05

Kristofer skrev:
twr skrev:Det är synd att diskussionen om Stocksund och Bråvallavägen handlar så mycket om antal resande, när det framför allt handlar om spårkapaciteten. Det borde kommuniceras tydligare att stationerna behöver läggas ned för att klara den planerade trafiken, så att det inte tolkas som att man lägger ned stationer "bara för att" de har få resenärer.

Fast det är väl en sanning med modifikation? Vad gäller Bråvallavägen så är det snarare en konsekvens av valt trafikupplägg. Normalt (dagtid) så stannar vart fjärde tåg vid både Bråvallavägen, Djh Ekeby och Enebyberg, medan tre av fyra tåg går non-stop mellan Djh Ösby och Rosl Näsby. Klart som korvspad att det tåget tar längre tid på sig än övriga på sträckan.
Om man istället lät ett tåg vardera stanna vid de tre mellanstationerna så skulle alla tåg ta ungefär lika lång tid på sig på sträckan, och plötsligt finns det inte längre något kapacitetsmässigt behov av att lägga ner Bråvallavägen. Ta-da! Visserligen blir de sämre för lokalresande mellan till exempel Djh Ekeby och Enebyberg som då måste resa via Djh Ösby eller Rosl Näsby, men de är antagligen inte särskilt många jämfört med totalen.

Jag skrev ju "den planerade trafiken". Det är samma sak som du skriver.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 8069
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Verspieder » fre 26 feb, 2021 21:50

Odd skrev:Kan det vara så att tre- eller fyrspår skulle behövas på sikt. Resandet på RB kommer inte att minska och med topphastigheter på upp mot 120 km/h så är ju inte heller längre sträckor något större hinder.
Lite fria fantasier skulle kanske kunna locka till nya vinklar?

'
Lite hinder dock. Om man som politiker i Roslagen skulle lägga fram förslag som innebär att:
- Man måste åka via Norrtälje för att ta sig till Rimbo. Enorm omväg som kommer att ratas direkt.
- Alla som pendlar Norrtälje - Stockholm, måste åka via Rimbo. Upplevs som en förolämpning mot Norrtäljeborna, som redan idag tycker att buss 676 har för många stopp längs vägen.
Då har man gjort en snabb och effektiv försäkran att tappa allt folkligt stöd och röster. För evigt.

Norrtäljependlarna vill helst inte alls ersätta sin buss 676 med ett tåg, som inte har samma täta avgångar på sisådär fem-sju minuter mellan dem. Föreslår man dessutom en för dem vedervärdig omväg via Rimbo, då blir det livat.
Rimbopendlarna kompletterar gärna sin nuvarande buss 639 med 60-minuterstrafik på Roslagsbanan, då på spikrak ny banvall i 120 km/t mellan Rö och Kårsta. "Vidare till Norrtälje" är dock ett främmande begrepp för dem, då Norrtälje ju ligger på annat håll, och har inget med Rimbo att göra. Enligt Rimboborna får Norrtäljependlarna gott skaffa en egen järnväg. Aningen längsmed E18 till Arninge (spårreservat finns hela sträckan), eller via väg 276 till Åkersberga som föreslogs för projektet Roslagspilen för något decennium sedan.
Verspieder
 
Inlägg: 2661
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Diripsi » lör 27 feb, 2021 3:00

Verspieder skrev:Lite hinder dock. Om man som politiker i Roslagen skulle lägga fram förslag som innebär att:
- Man måste åka via Norrtälje för att ta sig till Rimbo. Enorm omväg som kommer att ratas direkt.
- Alla som pendlar Norrtälje - Stockholm, måste åka via Rimbo. Upplevs som en förolämpning mot Norrtäljeborna, som redan idag tycker att buss 676 har för många stopp längs vägen.
Då har man gjort en snabb och effektiv försäkran att tappa allt folkligt stöd och röster. För evigt.

Norrtäljependlarna vill helst inte alls ersätta sin buss 676 med ett tåg, som inte har samma täta avgångar på sisådär fem-sju minuter mellan dem. Föreslår man dessutom en för dem vedervärdig omväg via Rimbo, då blir det livat.
Rimbopendlarna kompletterar gärna sin nuvarande buss 639 med 60-minuterstrafik på Roslagsbanan, då på spikrak ny banvall i 120 km/t mellan Rö och Kårsta. "Vidare till Norrtälje" är dock ett främmande begrepp för dem, då Norrtälje ju ligger på annat håll, och har inget med Rimbo att göra. Enligt Rimboborna får Norrtäljependlarna gott skaffa en egen järnväg. Aningen längsmed E18 till Arninge (spårreservat finns hela sträckan), eller via väg 276 till Åkersberga som föreslogs för projektet Roslagspilen för något decennium sedan.

Precis så är det. Men på det här forumet tycks det vara omöjligt att förstå hur man någonsin kan vilja ha busstrafik hellre än spårtrafik.
Diripsi
 
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » lör 27 feb, 2021 12:30

Diripsi skrev:
Verspieder skrev:Lite hinder dock. Om man som politiker i Roslagen skulle lägga fram förslag som innebär att:
- Man måste åka via Norrtälje för att ta sig till Rimbo. Enorm omväg som kommer att ratas direkt.
- Alla som pendlar Norrtälje - Stockholm, måste åka via Rimbo. Upplevs som en förolämpning mot Norrtäljeborna, som redan idag tycker att buss 676 har för många stopp längs vägen.
Då har man gjort en snabb och effektiv försäkran att tappa allt folkligt stöd och röster. För evigt.

Norrtäljependlarna vill helst inte alls ersätta sin buss 676 med ett tåg, som inte har samma täta avgångar på sisådär fem-sju minuter mellan dem. Föreslår man dessutom en för dem vedervärdig omväg via Rimbo, då blir det livat.
Rimbopendlarna kompletterar gärna sin nuvarande buss 639 med 60-minuterstrafik på Roslagsbanan, då på spikrak ny banvall i 120 km/t mellan Rö och Kårsta. "Vidare till Norrtälje" är dock ett främmande begrepp för dem, då Norrtälje ju ligger på annat håll, och har inget med Rimbo att göra. Enligt Rimboborna får Norrtäljependlarna gott skaffa en egen järnväg. Aningen längsmed E18 till Arninge (spårreservat finns hela sträckan), eller via väg 276 till Åkersberga som föreslogs för projektet Roslagspilen för något decennium sedan.

Precis så är det. Men på det här forumet tycks det vara omöjligt att förstå hur man någonsin kan vilja ha busstrafik hellre än spårtrafik.


Det är väl ingen som påstår att spårtrafik alltid är bättre än busstrafik? Exempelvis kräver spårtrafik ett visst resandeunderlag för att vara en attraktiv och effektiv lösning. I tunga stråk faller dock busstrafik ofta på sin fundamentala begränsning. Eftersom de flesta inte vill bo vid motorvägar kan busstrafik inte både vara snabb och tillgänglig.

Trafiken mellan Rimbo och Stockholm är ett utmärkt exempel. För att bussar ska ha en konkurrenskraftig restid kan de inte avvika från motorvägen. Detta innebär bland annat att det är väldigt svårt att åka kollektivt mellan Rimbo och Vallentuna. Men med Roslagsbanan försvinner detta problem. Tåg kan stanna ofta och fortfarande ha en konkurrenskraftig restid. Eftersom alla använder samma tåg istället för olika bussar behöver inte ens turtätheten bli sämre - i många relationer blir den mycket bättre!

När Roslagsbanan förlängs till T-Centralen så kommer busstrafiken inte att ha en chans att ha en konkurrenskraftig restid mellan Rimbo och Stockholm. Norrtälje ligger emellertid längre bort från Roslagsbanans befintliga spår och har också bättre väginfrastruktur. Mellan Norrtälje och Stockholm skulle det troligtvis behövas snabbtåg som kräver mer spårinfrastruktur. Men med snabbtåg skulle Norrtälje kunna få en högfrekvent förbindelse till både Åkersberga, Täby, Danderyd och Stockholm!
Enceladus
 
Inlägg: 5719
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Verspieder » lör 27 feb, 2021 18:58

Diripsi skrev:Precis så är det. Men på det här forumet tycks det vara omöjligt att förstå hur man någonsin kan vilja ha busstrafik hellre än spårtrafik.


Det jag mest märker av här, är att ett par skribenter inte har full (om ens någon) koll på vad resenärerna i olika områden vill ha, och inte ha. Alternativt snöar in på spårvidder. Roslagen i form av Norrtälje kommun är ett av många områden där det inte alls fungerar att komma in utifrån och ändra om saker som ligger tvärtemot lokalbefolkningens vilja. Om man inte ha tagit reda på hur åsikterna är innan, kan man göra bort sig fullständigt. Att propagera för ett tåg med sisådär 20-30 minuter mellan avgångarna, och dessutom via Rimbo, skulle ersätta dagens 676... då har man i princip gått runt och spottat folk i ansiktet på Norrtäljes gågata, utan att därefter förstå varför folk är arga på en.

Det finns en stark opinion för tåg i Rimbo med omnejd, som ett viktigt komplement till dagens 639. Inte ersättning, utan just komplement. Förhoppningsvis kan "muren" mellan Rimbobygden och Kårsta/Vallentuna/Täby öppnas upp med en bussanslutning Rimbo - Kårsta en gång i timmen, till/från tåget. Så har man åtminstone resvägen öppen, innan man börjar jobba med spårbygget. Om Transdev tar över RB, samt all busstrafik i Norrtälje kommun, blir det ju bara naturligt att binda samman dem med deras nuvarande SL-busstrafik i Vallentuna kommun.

Det finns INTE en opinion för tåg i Norrtälje samhälle med omnejd. Ingen folkrörelse, och ingen förening som jobbar för detta. Inte ens Roslagspilen via Åkersberga, eller spårreservatet längsmed E18 från Norrtälje till Arninge, har mötts av någon entusiasm. De täta avgångarna och dubbeldäckarna på 676 är högt värderade av pendlarna, och hela detta spårlösa trafikområdet har år efter år högst betyg i kundnöjdhet av alla trafikområden i länet.
Verspieder
 
Inlägg: 2661
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » mån 01 mar, 2021 13:59

Det är dock inte alltid lätt att veta vad invånarna vill ha. Sju av tio stockholmare vill att Förbifart Stockholm byggs, men 61 procent av stockholmarna vill hellre ha tunnelbana. Är det då korrekt att säga att stockholmare vill ha Förbifarten? Egentligen inte. Resurserna är ju begränsade och invånarna prioriterar annat högre.

Det är ganska meningslöst att tala om vad invånarna vill ha utan att ställa olika alternativ mot varandra. De flesta direktbussar är jättepopulära, men också dyra i drift. Skulle resenärerna inte hellre vilja ha matarbussar med dubbelt så hög turtäthet? Det har visat sig att Waxholmsbåtars resenärer föredrar turtäthet framför direkttrafik.

Linje 639 går hela vägen mellan Rimbo och Stockholms innerstad. Det är en lång sträcka. Samma resurser skulle kunna användas för att förlänga en stor del av avgångarna på Roslagsbanan till Rimbo. I utredningen om kapacitetsstark kollektivtrafik till Nordostsektorn antas Rimbo få 15-minuterstrafik med tåg i rusningen (se sidan 280).

15-minuterstrafik med tåg innebär inte bara 15-minuterstrafik till Stockholm i rusningsriktningen, utan även 15-minuterstrafik till Vallentuna och Täby samt i båda riktningarna. Utanför rusningen blir det troligtvis 30-minuterstrafik, betydligt bättre än dagens timmestrafik. Rimbo blir ju den största stationen norr om Vallentuna.

Vidare är det inte säkert att dagens busstrafik ens är ett alternativ. Det börjar bli ont om plats i Stockholms innerstad, och det talas redan om att eventuellt korta ner linje 639 till Arninge (Danderyds sjukhus har inte heller plats för fler bussar). När Roslagsbanan dessutom förlängs till T-Centralen blir skillnaden i attraktivitet enorm!

Linje 676 går hela vägen mellan Norrtälje och Stockholms innerstad, men där blir kalkylen något annorlunda. Den linjen körs med resurseffektiva dubbeldäckare och i rusningen går vissa avgångar som expressbussar till Danderyds sjukhus för att minimera antalet bussar i trafik. Det finns inte heller någon naturlig förlängning av spårtrafiken till Norrtälje som merutnyttjar resurserna på samma sätt som till Rimbo. Sedan är det förstås också en fördel att busstrafiken har en väldigt hög kundnöjdhet.
Enceladus
 
Inlägg: 5719
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Verspieder » tis 02 mar, 2021 2:31

Nja, det är väldigt säkert att 676 är populär i Norrtälje idag, och att det inte finns folkligt stöd för ett tåg som ersätter den. Man måste hålla sig långt utanför Norrtälje och dess befolkning för att intala sig själv att det skulle vara svårt att veta vad lokalbefolkningen där egentligen vill ha.

I övrigt innehåller ovanstående inlägg enbart trevligheter. Givetvis bör 639 förkortas till Arninge resecentrum så fort nästa bussavtal drar igång, gissningsvis sommaren 2022 (beroende på om/när överklagan avslås av Kammarrätten). Idag är det väldigt ineffektivt att 639 rullar parallellt, i princip exakt samma avgångstider som 676 mellan Roslagsstoppet (Söderhalls trafikplats) och Tekniska högskolan och tillbaka. Det är även trångt på Tekniska, där 639ans röda bussar alltid är "i vägen" för 670 och 676, då dessa två stomlinjer har dubbla hållplatser vardera, medan 639 bara har en. En förkortning av 639 till Arninge verkar dock vara ett bra exempel på en sån där känslig fråga som verkligen ingen vågar ta upp med befolkningen. Gissningsvis av rädsla för stora protester. Där är locket verkligen på från politiken och SL, trots att förslaget borde kunna ha tagits upp offentligt för flera år sedan. Väldigt intressant är det med denna rädsla för att ta upp denna fråga!
Jag har länge velat se fler korta 639-avgångar Rimbo - Söderhall och tillbaka under lågtrafik, där de ansluter med 676 t/f Stockholm, och är definitivt en vän av en avkortning till Arninge för de vanliga avgångarna i högtrafik. Detta givetvis i kombination med återstart av en nygammal busslinje Rimbo - Kårsta - Rimbo, som en gång i timmen möter upp tåget på Roslagsbanan. Den fanns som linje 659 under 1990-talet, och får gärna återuppstå med samma linjenummer så fort som möjligt.

Om man ännu längre fram i tiden bygger upp spåret till Rimbo låter 30-minuterstrafik med tåg trevligt. Antar att bussen Rimbo - Arninge då inte behövs, men man kanske kan behålla sträckan Rimbo - Söderhall - Rimbo, som förstärkning till tåget, mellan dess avgångar, så man får en total 15-minuterstrafik. Givetvis med återanvända linjenummer 659, då linje 639 enbart blir sträckan Rimbo - Hallstavik.
Verspieder
 
Inlägg: 2661
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » tis 02 mar, 2021 8:05

Verspieder skrev:Nja, det är väldigt säkert att 676 är populär i Norrtälje idag, och att det inte finns folkligt stöd för ett tåg som ersätter den. Man måste hålla sig långt utanför Norrtälje och dess befolkning för att intala sig själv att det skulle vara svårt att veta vad lokalbefolkningen där egentligen vill ha.


Visst är linje 676 populär, men jag tvivlar ändå på att den representerar den absoluta höjden av kollektivtrafik. Hittills har ju inget konkurrenskraftigt alternativ med tåg föreslagits. Med 15-minuterstrafik under dagtid och mindre än en timme till Stockholm C skulle nog intresset för tåg öka. För att motivera infrastrukturen och utbudet krävs dock nya städer mellan Åkersberga och Norrtälje, vilket alltså är en förutsättning för att tåg ska ett konkurrenskraftigt alternativ.

Eftersom det inte finns några planer på nya städer mellan Åkersberga och Norrtälje, åtminstone än så länge, är det rimligt att det saknas stöd för tåg. Det är en realistisk hållning. Utan detta utökade resandeunderlag skulle både infrastrukturen och utbudet bli för dåliga.

Verspieder skrev:I övrigt innehåller ovanstående inlägg enbart trevligheter. Givetvis bör 639 förkortas till Arninge resecentrum så fort nästa bussavtal drar igång, gissningsvis sommaren 2022 (beroende på om/när överklagan avslås av Kammarrätten). Idag är det väldigt ineffektivt att 639 rullar parallellt, i princip exakt samma avgångstider som 676 mellan Roslagsstoppet (Söderhalls trafikplats) och Tekniska högskolan och tillbaka. Det är även trångt på Tekniska, där 639ans röda bussar alltid är "i vägen" för 670 och 676, då dessa två stomlinjer har dubbla hållplatser vardera, medan 639 bara har en. En förkortning av 639 till Arninge verkar dock vara ett bra exempel på en sån där känslig fråga som verkligen ingen vågar ta upp med befolkningen. Gissningsvis av rädsla för stora protester. Där är locket verkligen på från politiken och SL, trots att förslaget borde kunna ha tagits upp offentligt för flera år sedan. Väldigt intressant är det med denna rädsla för att ta upp denna fråga!
Jag har länge velat se fler korta 639-avgångar Rimbo - Söderhall och tillbaka under lågtrafik, där de ansluter med 676 t/f Stockholm, och är definitivt en vän av en avkortning till Arninge för de vanliga avgångarna i högtrafik. Detta givetvis i kombination med återstart av en nygammal busslinje Rimbo - Kårsta - Rimbo, som en gång i timmen möter upp tåget på Roslagsbanan. Den fanns som linje 659 under 1990-talet, och får gärna återuppstå med samma linjenummer så fort som möjligt.


SL brukar tyvärr ha svårt att kommunicera med sina resenärer. Utan att meddela vad som händer med de frigjorda resurserna kan resenärerna alltid befara att det bara blir försämringar. Förståelsen skulle nog vara större om det tydliggjordes att en kortare linje kan ha högre turtäthet till samma pris.

Jag undrar dock om väginfrastrukturen i Kårsta är tillräckligt bra för bussar i linjetrafik. Är det inte på grund av de dåliga vägarna som Roslagsbanan fick vara kvar? Ur ett resursperspektiv är det ju helt vansinnigt att köra tåg till Kårsta och buss till Rimbo när den senare har cirka sex gånger så många resenärer enbart vid huvudhållplatsen...

Verspieder skrev:Om man ännu längre fram i tiden bygger upp spåret till Rimbo låter 30-minuterstrafik med tåg trevligt. Antar att bussen Rimbo - Arninge då inte behövs, men man kanske kan behålla sträckan Rimbo - Söderhall - Rimbo, som förstärkning till tåget, mellan dess avgångar, så man får en total 15-minuterstrafik. Givetvis med återanvända linjenummer 659, då linje 639 enbart blir sträckan Rimbo - Hallstavik.


I rusningen är det dock troligt att Rimbo skulle få 15-minuterstrafik med tåg. Inte för att Rimbo har så många resenärer att det behövs fyra tåg i timmen, utan för att andra resenärer ska få plats längre söderut. Detta är i alla fall vad utredningen studerade.
Enceladus
 
Inlägg: 5719
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Verspieder » tis 02 mar, 2021 19:40

Enceladus skrev:Jag undrar dock om väginfrastrukturen i Kårsta är tillräckligt bra för bussar i linjetrafik. Är det inte på grund av de dåliga vägarna som Roslagsbanan fick vara kvar? Ur ett resursperspektiv är det ju helt vansinnigt att köra tåg till Kårsta och buss till Rimbo när den senare har cirka sex gånger så många resenärer enbart vid huvudhållplatsen...


Nu rullar ju redan 665 på denna sträcka från Kårsta station ut till Söderhalls by (och därefter via Stångberga och Angarn till Vallentuna), faktiskt uppåt varannan timme på helgdagar. Därtill körs sedan sisådär 7-8 år tågersättningsbussen 27K inte bara upp till Kårsta station, utan även vidare till Roslagsstoppet. Därför ser jag inga som helst hinder för en återupplivad 659 att köras Rimbo - Kårsta - Rimbo en gång i timmen under rusningstrafik vardagar. En 659 till Kårsta skulle väl knappast vara nån utmaning för de Rimboförare som kört 646, 648 och 649 i alla år? :roll:
Givetvis bör vägen rätas ut en hel del i framtiden, då bara tredjedelen av sträckan närmast väg 280 (dvs förbi gården Norrhall) har åtgärdats i modern tid (1980-tal?) då man tittar på kartbild.com. Det finns inga fysiska hinder att räta ut vägen, mer än debatt med markägaren.
Verspieder
 
Inlägg: 2661
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Diripsi » tis 02 mar, 2021 20:19

Verspieder skrev:Givetvis bör 639 förkortas till Arninge resecentrum så fort nästa bussavtal drar igång, gissningsvis sommaren 2022 (beroende på om/när överklagan avslås av Kammarrätten). Idag är det väldigt ineffektivt att 639 rullar parallellt, i princip exakt samma avgångstider som 676 mellan Roslagsstoppet (Söderhalls trafikplats) och Tekniska högskolan och tillbaka. Det är även trångt på Tekniska, där 639ans röda bussar alltid är "i vägen" för 670 och 676, då dessa två stomlinjer har dubbla hållplatser vardera, medan 639 bara har en. En förkortning av 639 till Arninge verkar dock vara ett bra exempel på en sån där känslig fråga som verkligen ingen vågar ta upp med befolkningen. Gissningsvis av rädsla för stora protester. Där är locket verkligen på från politiken och SL, trots att förslaget borde kunna ha tagits upp offentligt för flera år sedan. Väldigt intressant är det med denna rädsla för att ta upp denna fråga!

Ingen bra idé. Ska man byta till tunnelbanan kommer det fortfarande att gå snabbare att ta bussen till Danderyds Sjukhus, så de flesta kommer att vilja byta till linje 676 och då blir det trängsel där. Utanför rusningen är det bättre med byte i Söderhall.

Verspieder skrev:Jag har länge velat se fler korta 639-avgångar Rimbo - Söderhall och tillbaka under lågtrafik, där de ansluter med 676 t/f Stockholm, och är definitivt en vän av en avkortning till Arninge för de vanliga avgångarna i högtrafik.

Enceladus skrev:SL brukar tyvärr ha svårt att kommunicera med sina resenärer. Utan att meddela vad som händer med de frigjorda resurserna kan resenärerna alltid befara att det bara blir försämringar. Förståelsen skulle nog vara större om det tydliggjordes att en kortare linje kan ha högre turtäthet till samma pris.

Ja, i lågtrafik skulle det vara en stor förbättring om man införde bättre turtäthet och byte i Söderhall. Det är mycket billigare att öka turtätheten för korta linjer än för långa linjer, så det är fullt rimligt med bättre turtäthet för korta linjer än för långa linjer. Nyttan för pengarna blir störst då helt enkelt. Problemet är bara att trafikplaneringen för SL inte går till på det sättet, och därmed finns det heller ingenting som säger att turtätheten skulle förbättras bara för att man kortade ner linjen till Söderhall.
Diripsi
 
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Verspieder » tis 02 mar, 2021 22:34

Diripsi skrev:Ingen bra idé. Ska man byta till tunnelbanan kommer det fortfarande att gå snabbare att ta bussen till Danderyds Sjukhus, så de flesta kommer att vilja byta till linje 676 och då blir det trängsel där. Utanför rusningen är det bättre med byte i Söderhall.


Optimal för resenärerna är idén givetvis inte, men jag tror att den kommer att genomdrivas ändå. Hur man än vrider och vänder på det hela är det ju mer eller mindre fullt för 639ans röda bussar både vid Danderyds sjukhus och vid Tekniska högskolan. Till slut gör denna utrymmesbrist att man genomdriver förändringen ändå, trots argumentet om närhet till tunnelbanan. Under morgonens rusning kan man förvisso köra 639orna hela vägen till Danderyds sjukhus, men därefter blir det ju för de röda bussarna att spetsvända och försvinna från platsen omedelbart. Därefter på eftermiddagen blir det sannolikt Arninge som blir start- och upphämtningsplatsen för norrgående 639. Det finns helt enkelt ingen plats att åka ner och tidsreglera inför norrgående eftermiddagsavgångar vid Danderyds sjukhus. Om det nu blir trängsel på södergående 676 vid Söderhalls trafikplats, får man väl utöka kapaciteten på denna linje helt enkelt. Skulle man börja bygga fler bostäder i Brottby, eller en ny busshållplats vid E18 vid Täby Park (Galoppfältet) skulle det ju också innebära mer belastning på 676, så den utvecklingen kommer ju tids nog i vilket fall som helst.

Diripsi skrev:Ja, i lågtrafik skulle det vara en stor förbättring om man införde bättre turtäthet och byte i Söderhall. Det är mycket billigare att öka turtätheten för korta linjer än för långa linjer, så det är fullt rimligt med bättre turtäthet för korta linjer än för långa linjer. Nyttan för pengarna blir störst då helt enkelt. Problemet är bara att trafikplaneringen för SL inte går till på det sättet, och därmed finns det heller ingenting som säger att turtätheten skulle förbättras bara för att man kortade ner linjen till Söderhall.


Det finns även inget som säger att trafik enbart till Söderhall kommer att leda till samma turtäthet som idag. Körtiden Rimbo - Söderhalls trafikplats är sisådär 13-15 minuter, jämfört med 55-60 minuter för Rimbo - Tekniska. Även om man kan ta bort flera bussar från linjen, räcker ett fåtal kvarvarande fordon till att bibehålla, eller snarare utöka, turtätheten. Tänk på att det har varit sittplatsgaranti, VBP samt vite på missnöje på både 639 och 676 sedan midsommar 2011.
Verspieder
 
Inlägg: 2661
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ADDE och 13 gäster