Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Lars_L » mån 23 maj, 2016 11:47

Jo, men det finns ju rimliga krav på sittplats. - men det verkar du bara tycka behövs på Roslagsbanan av någon anledning, medan det tydligen är helt okej att stå lång tid i tunnelbana.

Det blir ju väldigt konstigt när du på grund av att tunnelbanevagnarna är 30 centimeter bredare ser att man kan ha hur många stående som helst där, medan man knappt kan räkna med mer än ett fåtal stående i RB.

Dock kommer den utökade trafiken att klara "mottrafiken" rätt bra. Universitetet och arbetsplatserna norröver har ju inte samma utbyggnadsprognos. Alltså klarar den delen sig ganska bra med den tätare trafik som redan är föreslagen. Där håller vi oss också under 10-minuters ståtid. Då är givetvis acceptansnivån för trängsel högre.

Men med ditt perspektiv så ska vi ju alltså inte göra något alls i Nordost. Den hållningen har jag i och för sig större förståelse för än att hävda att man ska bygga ny tunnelbana. Men det blir ju inte direkt någon attraktiv kollektivtrafik om man får stå under lång tid in till stan.

Med det resonemanget behöver vi ju inte satsa på någon kollektivtrafikutbyggnad överhuvudtaget i Stockholm, då det inte finns något system som passagerarmässigt ligger i närheten av den teoretiska kapaciteten.
Lars_L
 
Inlägg: 2013
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » mån 23 maj, 2016 11:59

Det blir en väldigt stor skillnad i kapacitet om gångarna är breda nog både för stående och passage av de stående, vilket de blir i C30, men aldrig någonsin i ett Roslagsbananetåg.

Dessutom är det ganska stor skillnad på att stå en timme från Åkersberga jämfört med tio minuter från Mörby. De som kliver på Tunnelbanan i Täby kommer ju att få sittplats.

Danderydsborna får det kanske lite sämre. Men det är ju bara i rusningen och sträckan är inte så lång. Utanför rusningstid får de fördelen av tätare trafik.

Sedan vill du ha tätare trafik för att klara "motriktningen". Jag antar att det med detta får förstås den egentliga huvudrikningen?

Ja, men det är väl bra om tågen kan användas åt andra hållet också? Att bygga en järnväg för trafiken söderut samtidigt som man förstärker en annan för trafiken norrut (vilken i så fall får halvtomma tåg söderut) verkar påfallande korkat.

Naturligtvis ska vi bygga ut tunnelbanan.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » mån 23 maj, 2016 14:36

Det är redan illa som det är med proppfulla tunnelbanetåg in mot stan redan från Universitetet. Roslagsbanans utbyggnad mot centralen behövs för att de ska kunna sitta bekvämt hela vägen in till stan utan att man ska behöva trängas med en massa resenärer vid tekniska högskolan! Tunnelbanan har redan nått kapacitetstaket på det här viset och därför är roslagsbanan en bra och snabb komplement mellan universitetet och T-centralen via Odenplan.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1567
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » mån 23 maj, 2016 15:13

ADDE skrev:Det är redan illa som det är med proppfulla tunnelbanetåg in mot stan redan från Universitetet. Roslagsbanans utbyggnad mot centralen behövs för att de ska kunna sitta bekvämt hela vägen in till stan utan att man ska behöva trängas med en massa resenärer vid tekniska högskolan! Tunnelbanan har redan nått kapacitetstaket på det här viset och därför är roslagsbanan en bra och snabb komplement mellan universitetet och T-centralen via Odenplan.


Det skulle bli en väldigt marginell förbättring från Universitetet och de som går på senare, där det börjar bli trångt på riktigt, kommer att uppleva en försämring. Det eftersom man antagligen kommer att drabbas av resenärsströmmar med avsikten att byta till Roslagsbanan vid centralen. Något de slipper idag.

Nej, släpp alla tankar på att en Roslagsbana till centralen skulle leda till förbättringar för tunnelbanan. Systemeffekt en blir faktiskt negativ.

Dessutom löses tunnelbanans eventuella framtida problem av tunnelbanan själv. Fler tåg helt enkelt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Verspieder » mån 23 maj, 2016 15:59

Så i teorin kan vi avskaffa bussterminalen vid Tekniska högskolan samt hållplatserna vid Humlegården redan nu? Om dagens tunnelbana redan nu klarar av att svälja alla resenärer mellan Mörby/Danderyd och Centralen. Samt att vi kan mata på med ännu fler bussar från de färdigställda bostäderna på Galoppfältet till Danderyds sjh? Innerstadsbussarna, som t.ex linje 50 behöver inte heller gå sin dyra parallellkörning längsmed tunnelbanan upp mot universitetet, då ju tunnelbanan klarar den biten.
Då Roslagsbanan påstås ha samma kapacitet "närmare en buss" behöver man ju knappt ens bry sig om att orka köra tågen söder om Mörby, ens i rusning. Det är bara att låta alla passagerare på ett 60-meterståg stiga på en 18-meters buss med 53 sittplatser för vidare färd över E18 till Danderyds sjukhus.

Är jag mer rätt ute nu?
Verspieder
 
Inlägg: 2461
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav roggek » mån 23 maj, 2016 16:02

Inge skrev:
ADDE skrev:Det är redan illa som det är med proppfulla tunnelbanetåg in mot stan redan från Universitetet. Roslagsbanans utbyggnad mot centralen behövs för att de ska kunna sitta bekvämt hela vägen in till stan utan att man ska behöva trängas med en massa resenärer vid tekniska högskolan! Tunnelbanan har redan nått kapacitetstaket på det här viset och därför är roslagsbanan en bra och snabb komplement mellan universitetet och T-centralen via Odenplan.


Det skulle bli en väldigt marginell förbättring från Universitetet och de som går på senare, där det börjar bli trångt på riktigt, kommer att uppleva en försämring. Det eftersom man antagligen kommer att drabbas av resenärsströmmar med avsikten att byta till Roslagsbanan vid centralen. Något de slipper idag.

Nej, släpp alla tankar på att en Roslagsbana till centralen skulle leda till förbättringar för tunnelbanan. Systemeffekt en blir faktiskt negativ.

Dessutom löses tunnelbanans eventuella framtida problem av tunnelbanan själv. Fler tåg helt enkelt.



Ja eller fler linjesträckningar.
T-centralen är inte "världens mittpunkt"...men det fattar vare sig dagens politiker, landsting eller SL.
De tror att tunnelbanans framtid är som en "Jacks bönstjälk", med små "avknoppningar"(=läs Gula linjen!) här och där...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2305
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » mån 23 maj, 2016 16:44

Inge skrev:
ADDE skrev:Det är redan illa som det är med proppfulla tunnelbanetåg in mot stan redan från Universitetet. Roslagsbanans utbyggnad mot centralen behövs för att de ska kunna sitta bekvämt hela vägen in till stan utan att man ska behöva trängas med en massa resenärer vid tekniska högskolan! Tunnelbanan har redan nått kapacitetstaket på det här viset och därför är roslagsbanan en bra och snabb komplement mellan universitetet och T-centralen via Odenplan.


Det skulle bli en väldigt marginell förbättring från Universitetet och de som går på senare, där det börjar bli trångt på riktigt, kommer att uppleva en försämring. Det eftersom man antagligen kommer att drabbas av resenärsströmmar med avsikten att byta till Roslagsbanan vid centralen. Något de slipper idag.

Nej, släpp alla tankar på att en Roslagsbana till centralen skulle leda till förbättringar för tunnelbanan. Systemeffekt en blir faktiskt negativ.

Dessutom löses tunnelbanans eventuella framtida problem av tunnelbanan själv. Fler tåg helt enkelt.

Eller så åker KTH-studenter Tunnelbana till universitetet och byter där till Roslagsbana! (och 670 samt 676 har ju redan omstigningspunkt i Arninge)

Alltså, en marginell förbättring är en förbättring. Roslagsbanans omdragning avlastar både KTH och Universitetet (då vissa studenter tar den snabbare roslagsbanan in till T-centralen från Universitetet, plus alla RB-resenärer byter inte vid KTH längre) och det ger mer utrymme för tunnelbanetågen för övriga resenärer att resa här ute, och att få sittplatser.

Det är nog bara marginella resenärsströmmar från Stadion och Östermalmstorg som ska till RB idag och som då byter håll. I Östermalmstorg går även ropstenstågen.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1567
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Lars_L » mån 23 maj, 2016 17:19

Inge skrev:Det blir en väldigt stor skillnad i kapacitet om gångarna är breda nog både för stående och passage av de stående, vilket de blir i C30, men aldrig någonsin i ett Roslagsbananetåg.

Dessutom är det ganska stor skillnad på att stå en timme från Åkersberga jämfört med tio minuter från Mörby. De som kliver på Tunnelbanan i Täby kommer ju att få sittplats.

Danderydsborna får det kanske lite sämre. Men det är ju bara i rusningen och sträckan är inte så lång. Utanför rusningstid får de fördelen av tätare trafik.

Sedan vill du ha tätare trafik för att klara "motriktningen". Jag antar att det med detta får förstås den egentliga huvudrikningen?

Ja, men det är väl bra om tågen kan användas åt andra hållet också? Att bygga en järnväg för trafiken söderut samtidigt som man förstärker en annan för trafiken norrut (vilken i så fall får halvtomma tåg söderut) verkar påfallande korkat.

Naturligtvis ska vi bygga ut tunnelbanan.


Men du har inte förklarat ännu hur det fungerar på Victoria Line, eller ens på tunnelbanan när vi hade 2,80-meters bredd på vagnarna. Men kanske är det så att 10 centimeter inte har något betydelse, medan 30 har det? Ta gärna och titta i ett fullt tunnelbanetåg och se hur många som står i gångarna mellan sätena, kontra hur många som står vid dörrarna och förklara sedan hur det är omöjligt att stå vid ett dörrpar på Roslagsbanan när det inte är det vid tunnelbanan. Om du gör det på ett bra sätt, så kanske jag kan köpa resonemanget.

Givetvis - och det skrev jag också, ska vi först utöka trafiken till Mörby. Dock tror jag det blir svårt med 18-tåg att få ett bra upplägg, så man får nog välja 16 tph. Det är ju när kapaciteten inte räcker till för det, som andra alternativ, såsom RB till T-centralen är en helt strålande lösning.

Man kan förstås förlänga tunnelbanan till Täby - men om argumentet är att vi inte ska slänga ut pengar i onödan så köper jag inte resonemanget. Där går ju redan spårtrafik.
Motiveringen skulle då vara att man kunde koppla några bussförbindelser lättare till tunnelbanan eftersom det inte gör något om man får stå på tunnelbanan. Men samhällsekonomiskt blir det ju ändå vansinnigt eftersom det aldrig kan bära sina kostnader, eftersom det inte leder till kortare restider annat än för dem med promenadavstånd till tunnelbanan. De 7-8 miljarder (kommer inte ihåg siffran i huvudet) kan man ju aldrig någonsin få igen för att vända några bussar där istället för vid Danderyd. Det är inte helt enkelt den mängden trafik det rör sig om för att kunna motivera en tunnelbaneutbyggnad.

Så är du konsekvent kan du givetvis säga nej till allt, men att säga ja till tunnelbaneutbyggnad och nej till RB-utbyggnad, kan bara i slutändan grunda sig på emotionella argument och knappast några sakskäl, särskilt om man menar att det som är bra är att förlänga t-banan men inte öka den totala kapaciteten till stan.
Lars_L
 
Inlägg: 2013
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » mån 23 maj, 2016 21:21

På Victoria line har man knappt några sittplatser. De man har är uppkletande mot väggen. Då fungerar det. Men det skulle aldrig accepteras på Roslagsbanan.

Stockholms äldre tunnelbanevagnarna har inte varit bra ur kapacitetssynvinkel. Även om skillnaden mot Roslagsbanan varit stor har det ändå varit relativt svårt att stå i gångarna. C20 något bättre än Cx dock. Men med C30 kommer det att bli stor skillnad.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » mån 23 maj, 2016 21:27

ADDE skrev:
Inge skrev:
ADDE skrev:Det är redan illa som det är med proppfulla tunnelbanetåg in mot stan redan från Universitetet. Roslagsbanans utbyggnad mot centralen behövs för att de ska kunna sitta bekvämt hela vägen in till stan utan att man ska behöva trängas med en massa resenärer vid tekniska högskolan! Tunnelbanan har redan nått kapacitetstaket på det här viset och därför är roslagsbanan en bra och snabb komplement mellan universitetet och T-centralen via Odenplan.


Det skulle bli en väldigt marginell förbättring från Universitetet och de som går på senare, där det börjar bli trångt på riktigt, kommer att uppleva en försämring. Det eftersom man antagligen kommer att drabbas av resenärsströmmar med avsikten att byta till Roslagsbanan vid centralen. Något de slipper idag.

Nej, släpp alla tankar på att en Roslagsbana till centralen skulle leda till förbättringar för tunnelbanan. Systemeffekt en blir faktiskt negativ.

Dessutom löses tunnelbanans eventuella framtida problem av tunnelbanan själv. Fler tåg helt enkelt.

Eller så åker KTH-studenter Tunnelbana till universitetet och byter där till Roslagsbana! (och 670 samt 676 har ju redan omstigningspunkt i Arninge)

Alltså, en marginell förbättring är en förbättring. Roslagsbanans omdragning avlastar både KTH och Universitetet (då vissa studenter tar den snabbare roslagsbanan in till T-centralen från Universitetet, plus alla RB-resenärer byter inte vid KTH längre) och det ger mer utrymme för tunnelbanetågen för övriga resenärer att resa här ute, och att få sittplatser.

Det är nog bara marginella resenärsströmmar från Stadion och Östermalmstorg som ska till RB idag och som då byter håll. I Östermalmstorg går även ropstenstågen.


Ja men en marginell förbättring kombinerat med en större försämring är en försämring.

Det är relativt många från Roslagsbanan som åker Tekniska Högskolan-Östermalmstorg och som man riskerar börjar åka T-centralen - Östermalmstorg istället. Siffrorna har vi diskuterat tidigare.

Antalet påstigande på Roslagsbanan vid Östra klockan 8 på morgonen kan vi försumma. Något fler är det förstås som åker T-centralen - Universitetet. Men inte särskilt många så tidigt.

Jag kan inte se att det finns utrymme för någon tveksamhet kring att systemeffekten blir negativ om Roslagsbanan dras om från Östra till Centralen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » mån 23 maj, 2016 21:38

Sträckan T-centralen-Östermalmstorg kommer att köras med 30 tph med C30-tåg, vilket är kapacitet nog att ta emot de extra passagerare som kommer med RB och ska just till Östermalmstorg.

Sträckan KTH-Östermalmstorg kommer att köras med 15 tph, Vilket inte kommer vara tillräckligt för att göra något åt de överbelastade tågen in mot stan på eftermiddagen, än mindre när de också ska svälja in alla dessa matarbussar i Täby som du så gärna förespråkar!

Med roslagsbanan in mot city så avlastar det röda linje 14 på ovan nämnda sträcka. Problemet T-C-Östermalmstorg löses redan med mer ståutrymme och tätare avgångar så som jag sa ovan.

(Jag vet av egen erfarenhet hur trångt det var på morgonrusningen T-C-Östermalmstorg mot Ropsten tidigt på morgonen under högstadiet såväl som hur mycket trångt det var mellan Stadion-T-C på vägen hem från gymnasiet på e.m. skillnaden är att det senare varar mycket längre, det tidigare bara under någon timma på morgonen.)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1567
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » mån 23 maj, 2016 21:47

Maxtimmen Tekniska-Högskolan - Östermalmstorg har färre än hälften av resenärerna T-centralen - Östermalmstorg. Den senare kommer att vara dimensionerade under överskådlig tid. Den förra får man på köpet.

Dessutom är planen snarare att behålla 12 tåg till Ropsten och låta den utökade trafiken gå mot Mörby, än att fördela de nya tågen jämnt.

Inget av fallen du har erfarenhet av avlastas av att flytta Roslagsbanan från Östra till T-Centralen. Tvärt om, för dessa fall ökar belastningen.
Senast redigerad av Inge mån 23 maj, 2016 21:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » mån 23 maj, 2016 21:51

Inge skrev:Maxtimmen Tekniska-Högskolan - Östermalmstorg har färre än hälften av resenärerna T-centralen - Östermalmstorg. Den senare kommer att vara dimensionerade under överskådlig tid. Den förra får man på köpet.

Dessutom är planen snarare att behålla 12 tåg till Ropsten och låta den utökade trafiken gå mot Mörby, än att fördela de nya tågen jämnt.

Planen är väl snarare att köra 12 tåg på vardera gren och köra de nya tågen till Nacka i stället.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5692
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Lars_L » tis 24 maj, 2016 6:27

Inge skrev:Maxtimmen Tekniska-Högskolan - Östermalmstorg har färre än hälften av resenärerna T-centralen - Östermalmstorg. Den senare kommer att vara dimensionerade under överskådlig tid. Den förra får man på köpet.

Dessutom är planen snarare att behålla 12 tåg till Ropsten och låta den utökade trafiken gå mot Mörby, än att fördela de nya tågen jämnt.

Inget av fallen du har erfarenhet av avlastas av att flytta Roslagsbanan från Östra till T-Centralen. Tvärt om, för dessa fall ökar belastningen.


Fast frågan är hur bra det kommer att fungera. Nu är ju fördelningen av resenärer mot Tekniska och universitetet ganska ojämt fördelade, men det skiljer inte mycket enligt SL:s trafikräkningar mellan de som åker mot Ropsten kontra Mörby. Nu byggs det också en hel del arbetsplatser kring Ropstengrenen och nya Djurgårdsstaden.

Det här är lite gamla siffror - men tror inte fördelningen ändrats - 2003-2006 var det i genomsnitt under maxtimmen 5700 som åkte mot Ropsten från Östermalmstorg och 6150 som åkte mot Mörby. Motsvarar alltså omkring en tunnelbaneavgång ur belastningssynpunkt. Blir det 6-minuter mellan vissa avgångar till Ropsten, är risken att man får belastningsproblem vid mindre förseningar, vilket leder till ytterligare följdförseningar.
Lars_L
 
Inlägg: 2013
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav NerdBoy » tis 24 maj, 2016 7:58

Lars_L skrev:Är knappast någon fantasi - utan ganska rimligt med tanke på att en C20 - som bara är 30 centimeter bredare tar 400 passagerare. 2,9*46,5 meter ger 134,85 kvm för tunnelbanan per vagn och 2,6*60 för RB ger 156 kvm.

Jag ställer mig väldigt skeptisk till att det någonsin har befunnit sig 400 personer samtidigt i en C20.

Min erfarenhet som resenär är att maxsiffran ligger runt 126 sittande + två stående per fyrgrupp säten + fyra stående i varje led + 20 stående i varje vestibul = 126 + 64 + 8 + 140 = 338. Och det är verkligen maxsiffran, när det är så sardinburksfullt att av- och påstigning tar längre tid än tidtabellen medger och allt är misär.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5554
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Lars_L » tis 24 maj, 2016 8:13

NerdBoy skrev:
Lars_L skrev:Är knappast någon fantasi - utan ganska rimligt med tanke på att en C20 - som bara är 30 centimeter bredare tar 400 passagerare. 2,9*46,5 meter ger 134,85 kvm för tunnelbanan per vagn och 2,6*60 för RB ger 156 kvm.

Jag ställer mig väldigt skeptisk till att det någonsin har befunnit sig 400 personer samtidigt i en C20.

Min erfarenhet som resenär är att maxsiffran ligger runt 126 sittande + två stående per fyrgrupp säten + fyra stående i varje led + 20 stående i varje vestibul = 126 + 64 + 8 + 140 = 338. Och det är verkligen maxsiffran, när det är så sardinburksfullt att av- och påstigning tar längre tid än tidtabellen medger och allt är misär.


Svårt att uppskatta - men problemet är - faktiskt både för buss och spårtrafik, är att den teoretiska kapacitet som anges nästan aldrig är rimlig, utan bygger på högsta tillåtna totalvikt - ofta beräknar man då också medelvikten alldeles för lågt, vilket gör att tåget i princip blir överbelastat om det är så pass många som det får vara enligt maxtalet. Ofta räknar man ju inte med kläder och väskor etc när man kommer fram till medelvikten (som ofta ligger mellan 80-85 kg).

Nu är ju C20 ganska dåligt utformad och som sagt det står ju nästan aldrig några i gångarna, inte ens när t-banan får lämna stationen för att folk inte kommer med. Det är ju därför vi här talar om praktisk kapacitet som hälften av den teoretiska. Den ligger förstås då lägre än vad som är möjligt att få plats med, men planerar man tätare så får man ofta stora problem med regulariteten. Så din siffra är nog ganska rimligt på vad den praktiska teoretiska kapaciteten är (om man nu ska krångla till det).

Jag har dock varit med om att tågen fått "överbelastningssignal, vilket väl tyder på att folk vägt mer än de ska, eller att det varit mer i vagnen än vad som är teoretiskt möjligt.
Lars_L
 
Inlägg: 2013
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav NerdBoy » tis 24 maj, 2016 11:34

Lars_L skrev:
NerdBoy skrev:
Lars_L skrev:Är knappast någon fantasi - utan ganska rimligt med tanke på att en C20 - som bara är 30 centimeter bredare tar 400 passagerare. 2,9*46,5 meter ger 134,85 kvm för tunnelbanan per vagn och 2,6*60 för RB ger 156 kvm.

Jag ställer mig väldigt skeptisk till att det någonsin har befunnit sig 400 personer samtidigt i en C20.

Min erfarenhet som resenär är att maxsiffran ligger runt 126 sittande + två stående per fyrgrupp säten + fyra stående i varje led + 20 stående i varje vestibul = 126 + 64 + 8 + 140 = 338. Och det är verkligen maxsiffran, när det är så sardinburksfullt att av- och påstigning tar längre tid än tidtabellen medger och allt är misär.


Svårt att uppskatta


Egentligen inte, det är bara att vänta till en morgon när det är helt fullt och kolla hur folk står.

Lars_L skrev: - men problemet är - faktiskt både för buss och spårtrafik, är att den teoretiska kapacitet som anges nästan aldrig är rimlig, utan bygger på högsta tillåtna totalvikt - ofta beräknar man då också medelvikten alldeles för lågt, vilket gör att tåget i princip blir överbelastat om det är så pass många som det får vara enligt maxtalet. Ofta räknar man ju inte med kläder och väskor etc när man kommer fram till medelvikten (som ofta ligger mellan 80-85 kg).

Nu är ju C20 ganska dåligt utformad och som sagt det står ju nästan aldrig några i gångarna, inte ens när t-banan får lämna stationen för att folk inte kommer med. Det är ju därför vi här talar om praktisk kapacitet som hälften av den teoretiska. Den ligger förstås då lägre än vad som är möjligt att få plats med, men planerar man tätare så får man ofta stora problem med regulariteten. Så din siffra är nog ganska rimligt på vad den praktiska teoretiska kapaciteten är (om man nu ska krångla till det).

Jag har dock varit med om att tågen fått "överbelastningssignal, vilket väl tyder på att folk vägt mer än de ska, eller att det varit mer i vagnen än vad som är teoretiskt möjligt.

Problemet, som jag ser det, är att de teoretiska siffrorna bollas och jämförs med varandra utan att vara jämförbara.

(Om en folkabubbla kan ta åtta teoretiska resenärer och en sliten 240 kan ta 16 dito, krävs det då dubbelt så många bubblor för att flytta ett visst antal resenärer?)
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5554
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Lars_L » tis 24 maj, 2016 19:00

NerdBoy skrev:Problemet, som jag ser det, är att de teoretiska siffrorna bollas och jämförs med varandra utan att vara jämförbara.

(Om en folkabubbla kan ta åtta teoretiska resenärer och en sliten 240 kan ta 16 dito, krävs det då dubbelt så många bubblor för att flytta ett visst antal resenärer?)


Nej, därför bör man aldrig egentligen tala om teoretisk, utan om praktisk kapacitet. Eller som sagt egentligen två nivåer. I det här fallet har jag dock utgått från den teoretiska för tunnelbana och den praktiska som Trivector anger i sin rapport för Roslagsbanan, motsvarande där för tunnelbanan (fullängd tror jag är 1050, alltså lika mycket som en Roslagsbana på 180-meter. Den totala kvadratmeterytan blir ju dock betydligt högre för RB.)

Men ska man överhuvud räkna på detta annat än som uppskattningar, så får man väl se på:

1. Det maxantal man i normalfallet kan fylla ett tåg med.
2. Den medelbelastning man kan ha i ett transportsystem utan att i normalfallet nå nivå 1.

Orsaken till regel 2 är ju för att en situation enligt 1 leder till förseningar, som i sin tur leder till följdförseningar.

Den senare är ju då inte bara en följd av normal variation, utan också en följd av att man har grenar etcetera som varierar resandeströmmen. Men över 2 passagerare per kvadratmeter (i tunnelbanans fall 270 passagerare per vagn (810 per tåg) bör man väl aldrig planera trafiken efter, för att inte få problem enligt 1. I Stockholm ligger nog siffran än lägre eftersom beläggningen mellan vagnarna i många fall är så ojämn. Därför är ju SL:s mått på kapacitet - där man brukar ange omkring 600 per tåg, mer rimlig - egentligen för att man redan där kan börja få effekten att en av vagnarna når över 2 passagerare per kvadratmeter + ojämn belastning och att dålig regularitet i praktiken gör att det är ofta blir mycket fler passagerare per avgång.
Lars_L
 
Inlägg: 2013
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » tis 24 maj, 2016 23:23

Lars_L skrev:
NerdBoy skrev:Problemet, som jag ser det, är att de teoretiska siffrorna bollas och jämförs med varandra utan att vara jämförbara.

(Om en folkabubbla kan ta åtta teoretiska resenärer och en sliten 240 kan ta 16 dito, krävs det då dubbelt så många bubblor för att flytta ett visst antal resenärer?)


Nej, därför bör man aldrig egentligen tala om teoretisk, utan om praktisk kapacitet. Eller som sagt egentligen två nivåer. I det här fallet har jag dock utgått från den teoretiska för tunnelbana och den praktiska som Trivector anger i sin rapport för Roslagsbanan, motsvarande där för tunnelbanan (fullängd tror jag är 1050, alltså lika mycket som en Roslagsbana på 180-meter. Den totala kvadratmeterytan blir ju dock betydligt högre för RB.)

Men ska man överhuvud räkna på detta annat än som uppskattningar, så får man väl se på:

1. Det maxantal man i normalfallet kan fylla ett tåg med.
2. Den medelbelastning man kan ha i ett transportsystem utan att i normalfallet nå nivå 1.

Orsaken till regel 2 är ju för att en situation enligt 1 leder till förseningar, som i sin tur leder till följdförseningar.

Den senare är ju då inte bara en följd av normal variation, utan också en följd av att man har grenar etcetera som varierar resandeströmmen. Men över 2 passagerare per kvadratmeter (i tunnelbanans fall 270 passagerare per vagn (810 per tåg) bör man väl aldrig planera trafiken efter, för att inte få problem enligt 1. I Stockholm ligger nog siffran än lägre eftersom beläggningen mellan vagnarna i många fall är så ojämn. Därför är ju SL:s mått på kapacitet - där man brukar ange omkring 600 per tåg, mer rimlig - egentligen för att man redan där kan börja få effekten att en av vagnarna når över 2 passagerare per kvadratmeter + ojämn belastning och att dålig regularitet i praktiken gör att det är ofta blir mycket fler passagerare per avgång.

Det ger nog mer att utgå från det som finns idag och justera för rimliga och accepterbara förändringar, än att utgå från en fantasifull pamflett....
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4849
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav LÅ1 » lör 02 jul, 2016 19:42

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11860
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster