Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » fre 23 mar, 2018 16:19

Jag kan inte låta bli att undra över den extremt utdragna projektstarten. Detta borde ändå vara det projekt i Sverigeförhandlingen* som ger störst nytta för hela regionen (något en dyrare tunnelbana till Täby inte skulle ge). Det här projektet verkar ha blivit skadat av Danderyds ovilja att samarbeta. Det blir färre bostäder än vad som hade varit möjligt och det blir även färre kommuner som kan förskottera. Jämförelsevis har Täby visat ganska stor kompromissvilja.

*Det är lite svårt att jämföra när en stor del av bostäderna längs Spårväg Syd har räknats till ett annat projekt, även om det fortfarande är väldigt många bostäder per krona utan dessa. Upplägget är egentligen obegripligt. Trafikalt har sträckan mellan Skärholmen och Älvsjö en väldigt begränsad nytta så länge den inte förlängs till Gullmarsplan (detta är något som stomnätsplanen i alla fall har begripit), och officiellt ger den delen inte så många bostäder (förutom i Segeltorp). Förmodligen är den största nyttan att delsträckan kanske framtvingar en förlängning till Gullmarsplan i framtiden...
Enceladus
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » fre 23 mar, 2018 17:13

Enceladus skrev:Jag kan inte låta bli att undra över den extremt utdragna projektstarten. Detta borde ändå vara det projekt i Sverigeförhandlingen* som ger störst nytta för hela regionen (något en dyrare tunnelbana till Täby inte skulle ge). Det här projektet verkar ha blivit skadat av Danderyds ovilja att samarbeta. Det blir färre bostäder än vad som hade varit möjligt och det blir även färre kommuner som kan förskottera. Jämförelsevis har Täby visat ganska stor kompromissvilja.

*Det är lite svårt att jämföra när en stor del av bostäderna längs Spårväg Syd har räknats till ett annat projekt, även om det fortfarande är väldigt många bostäder per krona utan dessa. Upplägget är egentligen obegripligt. Trafikalt har sträckan mellan Skärholmen och Älvsjö en väldigt begränsad nytta så länge den inte förlängs till Gullmarsplan (detta är något som stomnätsplanen i alla fall har begripit), och officiellt ger den delen inte så många bostäder (förutom i Segeltorp). Förmodligen är den största nyttan att delsträckan kanske framtvingar en förlängning till Gullmarsplan i framtiden...

Än en gång, kloka ord!

Fast att Roslagsbanan ligger sent tror jag främst förklaras av den gamla 60-talsaktiga oförståelsen som finns på sina håll. Att den ens kom med i förhandlingen är ett mirakel mot den bakgrunden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Odd » fre 23 mar, 2018 17:24

Hur går det nu med alla dessa utbyggnader i Sverigeförhandlingen, nu när byggandet verkar dras ner ordentligt. Hur ser bygglöftena ut? Kan det vara så att projekt som gula blindtarmen och Älvsjötuben helt enkelt läggs på is pga ej längre uppfyllda förutsättningar (man kan ju hoppas)...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4832
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav BSB101 » fre 23 mar, 2018 17:33

Odd skrev:Hur går det nu med alla dessa utbyggnader i Sverigeförhandlingen, nu när byggandet verkar dras ner ordentligt.


Jag tror inte att man ska dra för stora växlar på att byggtakten minskar något. Ett behov av bostäder finns fortfarande och visa delar av kollektivtrafiken klarar inte ens dagens trafik med acceptabel nivå.
BSB101
 
Inlägg: 2471
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » fre 23 mar, 2018 18:18

twr skrev:Fast att Roslagsbanan ligger sent tror jag främst förklaras av den gamla 60-talsaktiga oförståelsen som finns på sina håll. Att den ens kom med i förhandlingen är ett mirakel mot den bakgrunden.


Fast det handlar ju inte om hur bra Roslagsbanan är, utan om att det inte finns något annat alternativ för Österåker och Vallentuna. För många med begränsad budget är mer perifera områden det enda alternativet för eget boende. Det är också denna grupp som använder kollektivtrafiken i störst utsträckning. Då är det bakvänt att ha minst attraktiv kollektivtrafik där den behövs som mest. Det är en ganska stor del av Stockholm som blir mer tillgänglig med Roslagsbanans förlängning. Den ökade tillgängligheten behövs nu för att avlasta regionens bostadsmarknad. Då känns det inte seriöst att tala om en tidshorisont på 20 år.

Det måste gå att skaka fram mer pengar till infrastrukturen och bostadsbyggandet. I värsta fall kan det offentliga ta lån, vilket medborgarna annars tvingas göra privat på sämre villkor. Det svenska folket är ett av de mest belånade i världen samtidigt som staten har en ganska låg skuld. Det är inte speciellt effektivt.
Enceladus
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » fre 23 mar, 2018 18:56

Enceladus skrev:
twr skrev:Fast att Roslagsbanan ligger sent tror jag främst förklaras av den gamla 60-talsaktiga oförståelsen som finns på sina håll. Att den ens kom med i förhandlingen är ett mirakel mot den bakgrunden.


Fast det handlar ju inte om hur bra Roslagsbanan är, utan om att det inte finns något annat alternativ för Österåker och Vallentuna. För många med begränsad budget är mer perifera områden det enda alternativet för eget boende. Det är också denna grupp som använder kollektivtrafiken i störst utsträckning. Då är det bakvänt att ha minst attraktiv kollektivtrafik där den behövs som mest. Det är en ganska stor del av Stockholm som blir mer tillgänglig med Roslagsbanans förlängning. Den ökade tillgängligheten behövs nu för att avlasta regionens bostadsmarknad. Då känns det inte seriöst att tala om en tidshorisont på 20 år.

Det måste gå att skaka fram mer pengar till infrastrukturen och bostadsbyggandet. I värsta fall kan det offentliga ta lån, vilket medborgarna annars tvingas göra privat på sämre villkor. Det svenska folket är ett av de mest belånade i världen samtidigt som staten har en ganska låg skuld. Det är inte speciellt effektivt.

Jag håller med om det du skriver. Första meningen känns lite som att det ska komma en invändning, men vi menar ju samma sak, eller hur?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » fre 23 mar, 2018 19:26

twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Fast att Roslagsbanan ligger sent tror jag främst förklaras av den gamla 60-talsaktiga oförståelsen som finns på sina håll. Att den ens kom med i förhandlingen är ett mirakel mot den bakgrunden.


Fast det handlar ju inte om hur bra Roslagsbanan är, utan om att det inte finns något annat alternativ för Österåker och Vallentuna. För många med begränsad budget är mer perifera områden det enda alternativet för eget boende. Det är också denna grupp som använder kollektivtrafiken i störst utsträckning. Då är det bakvänt att ha minst attraktiv kollektivtrafik där den behövs som mest. Det är en ganska stor del av Stockholm som blir mer tillgänglig med Roslagsbanans förlängning. Den ökade tillgängligheten behövs nu för att avlasta regionens bostadsmarknad. Då känns det inte seriöst att tala om en tidshorisont på 20 år.

Det måste gå att skaka fram mer pengar till infrastrukturen och bostadsbyggandet. I värsta fall kan det offentliga ta lån, vilket medborgarna annars tvingas göra privat på sämre villkor. Det svenska folket är ett av de mest belånade i världen samtidigt som staten har en ganska låg skuld. Det är inte speciellt effektivt.

Jag håller med om det du skriver. Första meningen känns lite som att det ska komma en invändning, men vi menar ju samma sak, eller hur?


Jag försöker förstå varifrån det du kallar oförståelse kommer, för den kan ju inte komma från Österåker eller Vallentuna. Det finns vissa som menar att vi borde bygga mer koncentrerat kring den centrala staden istället för mer utspritt, och det är ett giltigt argument för att inte satsa på Roslagsbanan. Jag menar då att det också behövs billiga bostäder, och att dessa i praktiken kräver ett mer perifert läge.

Det finns uppenbarligen ett motstånd. Jag tror inte att det är konstruktivt att avfärda detta som oförståelse. Det går säkert att hitta någon bakomliggande orsak som möjligen kan lösas på något annat sätt. I Hemfosa har det till exempel varit mycket fokus på att inte göra staden bilberoende, vilket annars brukar vara ett argument mot satellitstäder av detta slag. I det här fallet kan det vara så att andelen hyresrätter anses vara för liten. Man måste dock känna till problemet för att ha en chans att hitta en lösning. Ofta är det inte alls oförenligt eller ens svårt.
Enceladus
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » fre 23 mar, 2018 19:50

Jag kanske borde ha skrivit okunskap. Jag syftar på den bild av Roslagsbanan som omfattas av den breda allmänheten. Bilden av en långsam, omodern, kapacitetssvag spårväg som bara väntar på nedläggning. Eller argumentet "man kan ju inte bygga ut en smalspårig järnväg". Allt det här är ju fel, men om man inte vet att man har fel, inte har tid eller vilja att informera sig så kan man tänka så här. Med lite tur är den här synen snart historia. Men för bara några år sedan kunde man knappt hoppas att Roslagsbanan ens skulle tas upp i en utredning.

Så jag syftar på något mycket mer fundamentalt än de olika uppfattningar som du beskriver.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » mån 26 mar, 2018 11:16

twr skrev:Jag kanske borde ha skrivit okunskap. Jag syftar på den bild av Roslagsbanan som omfattas av den breda allmänheten. Bilden av en långsam, omodern, kapacitetssvag spårväg som bara väntar på nedläggning. Eller argumentet "man kan ju inte bygga ut en smalspårig järnväg". Allt det här är ju fel, men om man inte vet att man har fel, inte har tid eller vilja att informera sig så kan man tänka så här. Med lite tur är den här synen snart historia. Men för bara några år sedan kunde man knappt hoppas att Roslagsbanan ens skulle tas upp i en utredning.

Så jag syftar på något mycket mer fundamentalt än de olika uppfattningar som du beskriver.


Men denna bild är ju inte fel. Roslagsbanan som den ser ut idag är kapacitetssvag. Detta är dock ingen inneboende egenskap hos Roslagsbanan, utan något som beror av utformningen. Exempelvis måste plankorsningarna bort söder om Roslags Näsby. Allra viktigast nu är att tunneln anpassas för 180-meterståg.
Enceladus
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav TKO » mån 26 mar, 2018 11:28

twr skrev:Jag kanske borde ha skrivit okunskap. Jag syftar på den bild av Roslagsbanan som omfattas av den breda allmänheten. Bilden av en långsam, omodern, kapacitetssvag spårväg som bara väntar på nedläggning. Eller argumentet "man kan ju inte bygga ut en smalspårig järnväg". Allt det här är ju fel, men om man inte vet att man har fel, inte har tid eller vilja att informera sig så kan man tänka så här. Med lite tur är den här synen snart historia. Men för bara några år sedan kunde man knappt hoppas att Roslagsbanan ens skulle tas upp i en utredning.

Så jag syftar på något mycket mer fundamentalt än de olika uppfattningar som du beskriver.



Tänk att jag för en gångs skull kan räkna mej till den "breda allmänheten"!
(det vore frestande att på sollentunavis fråga "hur bred är den breda allmänheten" men jag låter faktiskt bli...)

konstaterar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav TKO » mån 26 mar, 2018 11:50

BSB101 skrev:
Odd skrev:Hur går det nu med alla dessa utbyggnader i Sverigeförhandlingen, nu när byggandet verkar dras ner ordentligt.


Jag tror inte att man ska dra för stora växlar på att byggtakten minskar något. Ett behov av bostäder finns fortfarande och visa delar av kollektivtrafiken klarar inte ens dagens trafik med acceptabel nivå.


Så länge vi har en kapitalistisk bostadsmarknad styrs inte byggandet av några behov - utan av vinstintresse och betalningsförmåga. Huvuddelen av det bostadsbyggande som skett i Stockholmsregionen de senaste åren är utom ekonomiskt räckhåll för folkflertalet (flertal > 50%).

Såvida vi inte återgår till en social bostadspolitk påverkas alltså inte byggnadstakten av några behov - utan ingår i kapitlalimens (eller "Marknadsekonomin" om ni hellre vill använda den benämningen) cykliska konjunkturer.

Men visst - i en bättre värld byggs både bostäder och trafiksystem som tillfredställer folkflertalets behov. Och en annan värld är möjlig!

Fast jag är tveksam till om charader som "Sverigeförhandlingen" verkligen leder oss på rätt spår - vare sej bildligen eller bokstavligen...


måndagstankar från
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav LÅ1 » mån 26 mar, 2018 12:46

TKO skrev:Så länge vi har en kapitalistisk bostadsmarknad styrs inte byggandet av några behov - utan av vinstintresse och betalningsförmåga. Huvuddelen av det bostadsbyggande som skett i Stockholmsregionen de senaste åren är utom ekonomiskt räckhåll för folkflertalet (flertal > 50%).

Såvida vi inte återgår till en social bostadspolitk påverkas alltså inte byggnadstakten av några behov - utan ingår i kapitlalimens (eller "Marknadsekonomin" om ni hellre vill använda den benämningen) cykliska konjunkturer.

Men visst - i en bättre värld byggs både bostäder och trafiksystem som tillfredställer folkflertalets behov. Och en annan värld är möjlig!

Fast jag är tveksam till om charader som "Sverigeförhandlingen" verkligen leder oss på rätt spår - vare sej bildligen eller bokstavligen...


måndagstankar från
Thomas K Ohlsson

Vi har väl två parallella system när det gäller bostäder. I alla fall i många tätorter.* Den socialistiska bostadspolitiken har ju också nackdelar. Sådana system brukar resultera i bristande utbud. Tur att livsmedelsproduktionen inte är socialiserad, för då skulle vi svälta. Det är ju bristen på bostäder som drar upp priserna på bostadsrätter, det som TKO kallar den kapitalistisk bostadsmarknaden.

*/ På landsbyggen bygger de flesta sin egen bostad, eller köper en befintlig. Hyresbostäderna är få, och då många gånger i små hus där ägaren bebor den största delen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13603
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » mån 26 mar, 2018 13:23

Enceladus skrev:
twr skrev:Jag kanske borde ha skrivit okunskap. Jag syftar på den bild av Roslagsbanan som omfattas av den breda allmänheten. Bilden av en långsam, omodern, kapacitetssvag spårväg som bara väntar på nedläggning. Eller argumentet "man kan ju inte bygga ut en smalspårig järnväg". Allt det här är ju fel, men om man inte vet att man har fel, inte har tid eller vilja att informera sig så kan man tänka så här. Med lite tur är den här synen snart historia. Men för bara några år sedan kunde man knappt hoppas att Roslagsbanan ens skulle tas upp i en utredning.

Så jag syftar på något mycket mer fundamentalt än de olika uppfattningar som du beskriver.


Men denna bild är ju inte fel. Roslagsbanan som den ser ut idag är kapacitetssvag. Detta är dock ingen inneboende egenskap hos Roslagsbanan, utan något som beror av utformningen. Exempelvis måste plankorsningarna bort söder om Roslags Näsby. Allra viktigast nu är att tunneln anpassas för 180-meterståg.

TKO skrev:
twr skrev:Jag kanske borde ha skrivit okunskap. Jag syftar på den bild av Roslagsbanan som omfattas av den breda allmänheten. Bilden av en långsam, omodern, kapacitetssvag spårväg som bara väntar på nedläggning. Eller argumentet "man kan ju inte bygga ut en smalspårig järnväg". Allt det här är ju fel, men om man inte vet att man har fel, inte har tid eller vilja att informera sig så kan man tänka så här. Med lite tur är den här synen snart historia. Men för bara några år sedan kunde man knappt hoppas att Roslagsbanan ens skulle tas upp i en utredning.

Så jag syftar på något mycket mer fundamentalt än de olika uppfattningar som du beskriver.



Tänk att jag för en gångs skull kan räkna mej till den "breda allmänheten"!
(det vore frestande att på sollentunavis fråga "hur bred är den breda allmänheten" men jag låter faktiskt bli...)

konstaterar
Thomas K Ohlsson

Nu blir jag lite förvånad. Vad är det ni håller med om?

Gällande kapacitet:

Mörbygrenen kan ha 12 till 18 tåg i timmen, 140 meter långa.

Roslagsbanan (exklusive Näsbyparksgrenen) får om några år 16 tåg i timmen, i samband med Sverigeförhandlingen planeras 20 tåg i timmen. Tåglängden är 120 meter. Med relativt små åtgärder i infrastrukturen kan detta utökas till 180 meter (men fler tåg behöver förstås beställas).

Roslagsbanan har jämfört med tunnelbana fler sittplatser och färre ståplatser. per meter. Men för långväga resor (såsom Täby och bortom är) ska man ändå inte behöva stå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » mån 26 mar, 2018 14:12

Röda linjen är full, så det spelar inte så stor roll vilken kapacitet Mörbygrenen har. Den kapacitet som finns behövs för befintliga resenärer. I sin nuvarande utformning är dock Roslagsbanan kapacitetssvag. Högre turtäthet kräver fler dubbelspår och planskilda korsningar. Längre tåg kräver förlängda plattformar och en anpassad tunnel. Jämförelsen som borde göras är mellan alternativen att bygga ut Roslagsbanan enligt nuvarande plan och att bygga ett helt nytt tunnelbanesystem med två grenar till Österåker respektive Vallentuna. En förlängning av någon tunnelbanegren till Täby skulle ha en annan trafikuppgift, men något sådant kan ändå övervägas som ett komplement i framtiden.
Enceladus
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » mån 26 mar, 2018 14:29

När det gäller stående på långväga resor så tycker jag att man borde sträva efter en enhetlig standard i hela länet. Linjerna till Södertälje och Norsborg har många stående. Satsningar på högre komfort i andra delar av länet måste då ställas i relation till hur det ser ut på dessa två linjer. Om det anses att standarden är godtagbar där så har Roslagsbanan förmodligen för stor andel sittplatser.
Enceladus
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » mån 26 mar, 2018 14:30

Enceladus skrev:Röda linjen är full, så det spelar inte så stor roll vilken kapacitet Mörbygrenen har. Den kapacitet som finns behövs för befintliga resenärer. I sin nuvarande utformning är dock Roslagsbanan kapacitetssvag. Högre turtäthet kräver fler dubbelspår och planskilda korsningar. Längre tåg kräver förlängda plattformar och en anpassad tunnel. Jämförelsen som borde göras är mellan alternativen att bygga ut Roslagsbanan enligt nuvarande plan och att bygga ett helt nytt tunnelbanesystem med två grenar till Österåker respektive Vallentuna. En förlängning av någon tunnelbanegren till Täby skulle ha en annan trafikuppgift, men något sådant kan ändå övervägas som ett komplement i framtiden.

Det som jämfördes av Sverigeförhandlingen var tunnelbana till Täby eller Roslagsbanan till T-Centralen. Det är också den jämförelse som "vanligt folk" gör. Det var därför jag beskrev det.

Ett ord som "kapacitetssvag" eller "kapacitetsstark" blir förstås lite för vagt i sammanhanget. Vad jag menar är att många tror att Roslagsbanan är kanske som Tvärbanan i kapacitet, men det är ju långt från verkligheten. Att till exempel kommunala utredningar kan illustreras med visionsbilden där det står en spårvagn på spåret.

Vad gäller "ett helt nytt tunnelbanesystem med två grenar till Österåker respektive Vallentuna", vad skulle poängen med det vara? Och det är ju i stort sett det som Roslagsbanan blir. Förutom att det är mycket billigare att bygga vidare på något befintligt, eftersom det mesta av infrastrukturen då redan är på plats.

Fler dubbelspår och planskilda korsningar byggs redan nu av RBU, och tillkommer sedan ytterligare inom Sverigeförhandlingen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » mån 26 mar, 2018 14:40

twr skrev:
Enceladus skrev:Röda linjen är full, så det spelar inte så stor roll vilken kapacitet Mörbygrenen har. Den kapacitet som finns behövs för befintliga resenärer. I sin nuvarande utformning är dock Roslagsbanan kapacitetssvag. Högre turtäthet kräver fler dubbelspår och planskilda korsningar. Längre tåg kräver förlängda plattformar och en anpassad tunnel. Jämförelsen som borde göras är mellan alternativen att bygga ut Roslagsbanan enligt nuvarande plan och att bygga ett helt nytt tunnelbanesystem med två grenar till Österåker respektive Vallentuna. En förlängning av någon tunnelbanegren till Täby skulle ha en annan trafikuppgift, men något sådant kan ändå övervägas som ett komplement i framtiden.

Det som jämfördes av Sverigeförhandlingen var tunnelbana till Täby eller Roslagsbanan till T-Centralen. Det är också den jämförelse som "vanligt folk" gör. Det var därför jag beskrev det.

Ett ord som "kapacitetssvag" eller "kapacitetsstark" blir förstås lite för vagt i sammanhanget. Vad jag menar är att många tror att Roslagsbanan är kanske som Tvärbanan i kapacitet, men det är ju långt från verkligheten. Att till exempel kommunala utredningar kan illustreras med visionsbilden där det står en spårvagn på spåret.

Vad gäller "ett helt nytt tunnelbanesystem med två grenar till Österåker respektive Vallentuna", vad skulle poängen med det vara? Och det är ju i stort sett det som Roslagsbanan blir. Förutom att det är mycket billigare att bygga vidare på något befintligt, eftersom det mesta av infrastrukturen då redan är på plats.

Fler dubbelspår och planskilda korsningar byggs redan nu av RBU, och tillkommer sedan ytterligare inom Sverigeförhandlingen.


Ja, det skulle vara orimligt dyrt att bygga ett nytt tunnelbanesystem till Österåker och Vallentuna. Det skulle vara så dyrt att förslaget inte ens har några förespråkare hos Handelskammaren. Men det är viktigt att understryka att det är detta som skulle krävas för att vara ett fullgott alternativ till Roslagsbanan. Tunnelbana till Täby kan inte bli något annat än ett komplement, om tanken är att Österåker och Vallentuna ska utvecklas.
Enceladus
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav twr » mån 26 mar, 2018 14:46

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Röda linjen är full, så det spelar inte så stor roll vilken kapacitet Mörbygrenen har. Den kapacitet som finns behövs för befintliga resenärer. I sin nuvarande utformning är dock Roslagsbanan kapacitetssvag. Högre turtäthet kräver fler dubbelspår och planskilda korsningar. Längre tåg kräver förlängda plattformar och en anpassad tunnel. Jämförelsen som borde göras är mellan alternativen att bygga ut Roslagsbanan enligt nuvarande plan och att bygga ett helt nytt tunnelbanesystem med två grenar till Österåker respektive Vallentuna. En förlängning av någon tunnelbanegren till Täby skulle ha en annan trafikuppgift, men något sådant kan ändå övervägas som ett komplement i framtiden.

Det som jämfördes av Sverigeförhandlingen var tunnelbana till Täby eller Roslagsbanan till T-Centralen. Det är också den jämförelse som "vanligt folk" gör. Det var därför jag beskrev det.

Ett ord som "kapacitetssvag" eller "kapacitetsstark" blir förstås lite för vagt i sammanhanget. Vad jag menar är att många tror att Roslagsbanan är kanske som Tvärbanan i kapacitet, men det är ju långt från verkligheten. Att till exempel kommunala utredningar kan illustreras med visionsbilden där det står en spårvagn på spåret.

Vad gäller "ett helt nytt tunnelbanesystem med två grenar till Österåker respektive Vallentuna", vad skulle poängen med det vara? Och det är ju i stort sett det som Roslagsbanan blir. Förutom att det är mycket billigare att bygga vidare på något befintligt, eftersom det mesta av infrastrukturen då redan är på plats.

Fler dubbelspår och planskilda korsningar byggs redan nu av RBU, och tillkommer sedan ytterligare inom Sverigeförhandlingen.


Ja, det skulle vara orimligt dyrt att bygga ett nytt tunnelbanesystem till Österåker och Vallentuna. Det skulle vara så dyrt att förslaget inte ens har några förespråkare hos Handelskammaren. Men det är viktigt att understryka att det är detta som skulle krävas för att vara ett fullgott alternativ till Roslagsbanan. Tunnelbana till Täby kan inte bli något annat än ett komplement, om tanken är att Österåker och Vallentuna ska utvecklas.

Okej, jag förstår. Jag tror vi tycker lika!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7937
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav TKO » mån 26 mar, 2018 14:53

LÅ1 skrev:Vi har väl två parallella system när det gäller bostäder. I alla fall i många tätorter.* Den socialistiska bostadspolitiken har ju också nackdelar. Sådana system brukar resultera i bristande utbud. Tur att livsmedelsproduktionen inte är socialiserad, för då skulle vi svälta. Det är ju bristen på bostäder som drar upp priserna på bostadsrätter, det som TKO kallar den kapitalistisk bostadsmarknaden.

*/ På landsbyggen bygger de flesta sin egen bostad, eller köper en befintlig. Hyresbostäderna är få, och då många gånger i små hus där ägaren bebor den största delen.


Och tur att sjukvården ännu inte (helt) ingår i marknadsekonomin - för då skulle många dö för att dom inte hade råd med en livsviktig operation.

Hur var det nu Uffe sa - skulle inte högern var "de vuxna i debattrummet"?

Vi lämnar den bostadspolitiska debatten tycker jag - åtminstone i den här tråden. Jag ville bara peka på att det inte är självklart att bostadsbyggandet (och befolkningsökningen) för evigt kommer att var högt!

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Odd » mån 26 mar, 2018 21:30

Jag vet att debatten går i cirklar, men jag vill lyfta detta att man bör möjliggöra för breda tåg och brett spår i tunnlarna, och alla annan ny/utbyggnad av Roslagsbanan. Kanske det inte blir aktuellt förrän om femtio år, men då kanske det är en bra idé att exempelvis köra pendeltåg eller tunneltåg på nämnda bansystem. Men jag antar att ni inte håller med mig...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4832
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster