Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav TKO » tis 17 okt, 2017 10:54

Jourmaster skrev:Det tycks ha uppstått en diskussion om vilka slutsatser man kan dra av statistiken över belastningen på olika sträckor i tunnelbanan. Håll er då till att redovisa vilka fakta ni använder och hur ni tolkar dem. Om man anser att någon annan gör en felaktig tolkning, så behöver man inte komma med tillmälen. Det är bättre att tala om hur man själv anser att data ska tolkas.


Jag kan bara instämma i ovanstående!
Och dessutom lägga till följande uppmaning:

- Styrk gärna polemiska påståenden om resandesiffror, kapacitet och annat som borde vara lätt att verifiera med KÄLLHÄNVISNING - och som sådan räknar åtminstone inte jag "googla", "jag har hört/sett/läst någonstans" etc...

Tack för ordet!

Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6197
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » tis 17 okt, 2017 10:58

ADDE skrev:
Inge skrev:
ADDE skrev:Jag sa aldrig specifikt T-Centralen. att RB når bade Odenplan och T-Centralen har sina fördelar med att det skapar helt nya förbindelsermöjligheter som underlättar för pendlingen åt de flesta hållen. vid odenplan kan man byta til Gröna linjen västerut och till pendeltågen norrut, samt till buss 2 mot Östermlamstorg. och vid T-Centralen så kan man byta till resten!

Sedan vet man aldrig med beteendemönster, men vi vet att C30 har mer ståplatser, som tillåter fler resenärer, så det underlättar trängseln. Och sedan vågfar jag pasta att om danderyd får sin knytpunkt så kommer den bli mer attraktiv än T-C för de som ska till Östermalmstorg!


Nej, men du citerade mitt inlägg som specifikt frågade om nyttan med en omläggning till T-Centralen. Därför trodde jag att du hade ett svar på frågan.

Vill du ha svar på enbart T-C så svarar jag med blå linjen! speciellt när nackagrenen byggs ut, vilket är beslutat!

Hur kvantifierar du den nyttan? Det kan vara bra att göra, då den vid en första anblick kan verka väldigt begränsad i förhållande till alla nackdelar som uppstår om man flyttar Roslagsbanan till T-Centralen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4364
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 17 okt, 2017 11:13

Inge skrev:
ADDE skrev:
Inge skrev:Nej, men du citerade mitt inlägg som specifikt frågade om nyttan med en omläggning till T-Centralen. Därför trodde jag att du hade ett svar på frågan.

Vill du ha svar på enbart T-C så svarar jag med blå linjen! speciellt när nackagrenen byggs ut, vilket är beslutat!

Hur kvantifierar du den nyttan? Det kan vara bra att göra, då den vid en första anblick kan verka väldigt begränsad i förhållande till alla nackdelar som uppstår om man flyttar Roslagsbanan till T-Centralen.

Dock, om man räknar med Odenplan I hela beräknignen och det argument jag framförde ovan så är det fler fördelar än nackdelar:
ADDE skrev:Jag sa aldrig specifikt T-Centralen. att RB når bade Odenplan och T-Centralen har sina fördelar med att det skapar helt nya förbindelsermöjligheter som underlättar för pendlingen åt de flesta hållen. vid odenplan kan man byta til Gröna linjen västerut och till pendeltågen norrut, samt till buss 2 mot Östermlamstorg. och vid T-Centralen så kan man byta till resten!

Sedan vet man aldrig med beteendemönster, men vi vet att C30 har mer ståplatser, som tillåter fler resenärer, så det underlättar trängseln. Och sedan vågfar jag pasta att om danderyd får sin knytpunkt så kommer den bli mer attraktiv än T-C för de som ska till Östermalmstorg!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » tis 17 okt, 2017 11:13

Den här tråden behöver mer fakta och mindre tyckande. Jag utgår från MTR Rusning och Fakta om SL och länet 2015.

*Sträckan Gullmarsplan–T-Centralen på gröna linjen är något hårdare belastad än sträckan T-Centralen–Östermalmstorg på röda linjen. Det är alltså felaktigt att påstå att T-Centralen–Östermalmstorg är den tyngsta delsträckan i hela tunnelbanenätet. Trängseln på röda linjen beror på dålig fördelning mellan linje 13 och 14.
*Den högsta belastningen på sträckan T-Centralen–Östermalmstorg uppnås mellan 8:15 och 8:45 (endast under denna halvtimme har sträckan fler än 15 000 resande/h). Maxtimmen (7:30–8:30) som redovisas i Fakta om SL och länet kan därför vara något missvisande.
*Under denna halvtimme har Universitetet cirka 875 fler avstigande än påstigande på norrgående tåg. (Det finns 1 750 resande vid Tekniska högskolan och 875 vid Universitetet.)
*Under samma halvtimme har Östermalmstorg cirka 900 fler avstigande än påstigande på södergående tåg (fördelat på två linjer). (Det finns 3 100 resande vid Stadion, 1 900 vid Karlaplan och 4 100 vid Östermalmstorg.)
*MTR:s statistik redovisar inte absoluta värden, så vi får konsultera Fakta om SL och länet för att uppskatta dessa. I maxtimmen har Universitetet 500 påstigande och Östermalmstorg 700 påstigande.
*Således har Universitetet uppskattningsvis 1 125 avstigande söderifrån och Östermalmstorg 1 250 avstigande norrifrån (varav en ej försumbar del kommer från Ropsten) under den mest relevanta halvtimmen.
*Därmed finns det potential för avlastning även om alla från Roslagen som ska till Östermalmstorg byter vid T-Centralen (men det är ett orimligt antagande).

Allt beror alltså på hur bytesmöjligheterna utformas. Röda linjen borde avlastas om bytet till Roslagsbanan blir tillräckligt smidigt vid Centralen och Odenplan. Ännu bättre blir det om det tillkommer en bytespunkt vid Universitetet, Danderyds sjukhus eller Roslags Näsby.
Senast redigerad av Enceladus tis 17 okt, 2017 11:24, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav TKO » tis 17 okt, 2017 11:17

Det verkar bland många skribenter finnas en övertro på "kvantifierbar nytta" och liknande aspekter - det är nästan så jag tror mej befinna mej på ett seminarium i den "vetenskapliga socialismens" anda!

Själv intar jag en mer pragmatisk hållning.

OM Roslagsbanan förlängs - till Odenplan eller Centralen - så kommer detta att medföra samhällsnytta. Förlängs den inte så tillförs naturligtvis inte denna samhällsnytta... om den tillförda nyttan överstiger kostnaden kan vi diskutera i det oändliga, mitt svar är det stoiska "vi får se".

Jag tror att det här mer handlar om det klassiska "politik är att vilja" än att räkna fiktiva kronor och ören för att därigenom slippa ta ett eget beslut!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6197
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 17 okt, 2017 11:19

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Om jag törs lägga mej i denna variant av dokusåpan "Snillen spekulerar" så har jag några frågor:

- Hur kommer RB:s station vid Universitetet att utformas? Idag är tunnelbanestationen ett närmare alternativ för de flesta resenärer.

- Kommer RB:s station vid Danderyds sjukhus (dvs Mörby) få bättre kontakt med sjukhusområdet? Det är ingen slump att den inte heter "Danderyds sjukhus"...

/TKO


Det stämmer att tunnelbanans stationer har ett bättre läge - på en tvådimensionell karta! I praktiken tar det dock inte så mycket längre tid att ta sig till Roslagsbanans perrong vid Universitetet (speciellt för dem som brukar står still i rulltrappor). Allt beror självklart på hur bytesmöjligheterna kommer att se ut vid Odenplan och Centralen. Gissningsvis kommer de som reser med pendeltåget och blå linjen att företrädesvis välja Roslagsbanan. Med gröna linjen västerifrån eller norrifrån blir restidsvinsten än större. Dessutom är det tänkt att Roslagsbanan ska ha högre turtäthet. Vädret kan givetvis också påverka, men det gäller främst vid längre väntetider. Såvida inte alla Roslagsbaneresenärer ska till Östermalmstorg är det alltså föga troligt att belastningen ökar på den dimensionerande sträckan - snarare tvärtom!


Jag vill bara så här i efterhand påpeka att jag sällan grundar mina insiktsfulla kommentarer på enkla kartstudier i två dimensioner!
Naturligtvis har jag besökt platsen för att skaffa mej en uppfattning om situationen...
Min uppfattning är att det krävs en hel del åtgärder innan Roslagsbanan uppfattas som ett fullgott alternativ till tunnelbanan.

upplyser
Thomas K Ohlsson

Även jag har varit där och dagens lösning är minst sagt bedrövligt!

Men man kan lösa det på olika sätt. en gångförbindelse direkt mellan tunnelbanans biljetthal och södergående platform loser delar av problemet. Sedan borde ma nbygga en mittplattform om det ska vara en riktigt effektiv bytespunkt här! Har en skiss med mig:
Skärmklipp.png
Skärmklipp.png (1.09 MiB) Visad 674 gånger
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » tis 17 okt, 2017 11:20

TKO skrev:Det verkar bland många skribenter finnas en övertro på "kvantifierbar nytta" och liknande aspekter - det är nästan så jag tror mej befinna mej på ett seminarium i den "vetenskapliga socialismens" anda!

Själv intar jag en mer pragmatisk hållning.

OM Roslagsbanan förlängs - till Odenplan eller Centralen - så kommer detta att medföra samhällsnytta. Förlängs den inte så tillförs naturligtvis inte denna samhällsnytta... om den tillförda nyttan överstiger kostnaden kan vi diskutera i det oändliga, mitt svar är det stoiska "vi får se".

Jag tror att det här mer handlar om det klassiska "politik är att vilja" än att räkna fiktiva kronor och ören för att därigenom slippa ta ett eget beslut!

/TKO

Fråga ett är rimligen om det uppstår någon nettonytta för resenärerna med en flytt. Låt oss först belysa denna fundamentala fråga innan vi går in på avvägningen mot (eller med) de gigantiska kostnaderna för skattebetalarna.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4364
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » tis 17 okt, 2017 11:35

Noteras att du envisas med att redovisa siffror för efterrusningen då de resande på Ropstengrenen egentligen redan sjunkit till hälften av de på Mörbygrenen och alla eventuella problem redan kan lösas genom att styra om tåg till Mörby. Men med det sagt, så får vi väl åtminstone försöka räkna rätt.

Det här blev väl ändå fel.
Enceladus skrev:*Således har Universitetet uppskattningsvis 1 125 avstigande söderifrån och Östermalmstorg 1 250 avstigande norrifrån (varav en ej försumbar del kommer från Ropsten) under den mest relevanta halvtimmen.

Hur kom du fram till det? Det är ytterst få som vid denna tid kliver på tunnelbanan för att åka norrut från Universitetet. Den siffran bör du inte korrigera.

(Rätt svar är att det fanns två enskilda tåg som vid Universitetet hade 150-175 avstigande. Övriga tåg hade väsentligt färre.)
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4364
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Enceladus » tis 17 okt, 2017 11:51

Inge skrev:Noteras att du envisas med att redovisa siffror för efterrusningen då de resande på Ropstengrenen egentligen redan sjunkit till hälften av de på Mörbygrenen och alla eventuella problem egentligen redan kan lösas genom att styra om tåg till Mörby. Men med det sagt, så får vi väl åtminstone försöka räkna rätt.

Det här blev väl ändå fel.
Enceladus skrev:*Således har Universitetet uppskattningsvis 1 125 avstigande söderifrån och Östermalmstorg 1 250 avstigande norrifrån (varav en ej försumbar del kommer från Ropsten) under den mest relevanta halvtimmen.

Hur kom du fram till det? Det är ytterst få som vid denna tid kliver på tunnelbanan för att åka norrut från Universitetet. Den siffran bör du inte korrigera.

(Rätt svar är att det fanns två enskilda tåg som vid Universitetet hade 150-175 avstigande. Övriga tåg hade väsentligt färre.)


Ja, jag kom precis på det. Detta kan dock kompenseras av resande till Danderyds sjukhus. Det blir likväl en ganska stor avlastning av linje 14.

Visst, det skulle gå att lösa kapacitetsproblemet genom att köra tåg utan sittplatser. Men då uteblir restidsvinsterna. Med den beslutade förlängningen blir det möjligt att exploatera Vallentuna och Österåker.
Enceladus
 
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav heasm » tis 17 okt, 2017 11:56

Inge skrev:
heasm skrev:
Inge skrev:Det blir ju snabbare att åka via T-centralen efterom det blir färre stopp och lika många byten. Att någon inte skulle välja det torde i så fall bygga på att bytet vid T-centralen blir så olidligt trångt och besvärligt att man heller väljer ett lite mindre besvärligt byte som byggs ut någon annanstans, trots att det tar längre tid.

Men är det verkligen eftersträvansvärt att skapa en sådan situation på T-centralen?

Men bytet vid T-centralen blir väl inte så attraktivt, även bortsett från eventuell trängsel? Gångvägen blir relativt lång från Roslagsbanans station (öster om nuvarande pendeltågsspår, -40-44 m) till mellanplanet (tub1 och tub2 undre plattform, -14 m).


Man har väl inte tänkt sig att börja utreda frågan om en eventuell placering förrän 2026 eller vad det var?....

Självklart är det slutliga läget inte fastslaget, men förutsättningarna har hela tiden varit att gå ner i tunnel efter Universitetet, passera under norra länken, gå mot Odenplan (ej passera under Citybanan) och sedan vidare mot T-centralen (fortfarande utan att passera under Citybanan). Det ger att stationslägena naturligt blir parallellt med och öster om pendeltågstationerna. Vid T-centralen ansluter man sedan RB till det centrala mellanplanet för att sedan samutnyttja rulltrappor o dyl mot gatunivån. Har du någon annan information?
heasm
 
Inlägg: 432
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 11:20

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » tis 17 okt, 2017 12:00

Enceladus skrev:
Inge skrev:Noteras att du envisas med att redovisa siffror för efterrusningen då de resande på Ropstengrenen egentligen redan sjunkit till hälften av de på Mörbygrenen och alla eventuella problem egentligen redan kan lösas genom att styra om tåg till Mörby. Men med det sagt, så får vi väl åtminstone försöka räkna rätt.

Det här blev väl ändå fel.
Enceladus skrev:*Således har Universitetet uppskattningsvis 1 125 avstigande söderifrån och Östermalmstorg 1 250 avstigande norrifrån (varav en ej försumbar del kommer från Ropsten) under den mest relevanta halvtimmen.

Hur kom du fram till det? Det är ytterst få som vid denna tid kliver på tunnelbanan för att åka norrut från Universitetet. Den siffran bör du inte korrigera.

(Rätt svar är att det fanns två enskilda tåg som vid Universitetet hade 150-175 avstigande. Övriga tåg hade väsentligt färre.)


Ja, jag kom precis på det. Detta kan dock kompenseras av resande till Danderyds sjukhus. Det blir likväl en ganska stor avlastning av linje 14.

Visst, det skulle gå att lösa kapacitetsproblemet genom att köra tåg utan sittplatser. Men då uteblir restidsvinsterna. Med den beslutade förlängningen blir det möjligt att förtäta Vallentuna och Österåker.


Det är inte sannolikt att du kan få över mer än ett par dussin av dessa resenärer till en utbyggd Roslagsbana. Många som åker denna väg sitter redan på rätt tåg vid T-centralen och är knappast villiga att byta. Sedan är det också frågan om hur många av dessa resenärer som verkligen finns kvar sedan pendeln drogs om via Odenplan. Jag har inte sett uppdaterad statistik på det ännu.

Hur som helst blir det ju inte ens med ett mycket optimistiskt antagande om att det skulle gå att locka över ett 50-tal av dessa resenärer någon direkt fördel eftersom mer belastningen blir ungefär lika stor.

För alla andra tåg, utom dessa två, blir nackdelen stor.

Men visst, man kunde mycket väl styra om tåg från Ropsten mot Mörby från ca 8.35 och ca 45 minuter framåt. Vartannat skall ju ändå ur trafik, då Ropsten har tiominuterstrafik i mellantrafikperioden.

En annan variant är förstås att universitet låter några föreläsningar börja 8.50 och andra 9.10, istället för att nästan samtliga skall börja 9.00.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4364
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » tis 17 okt, 2017 12:18

heasm skrev:
Inge skrev:Man har väl inte tänkt sig att börja utreda frågan om en eventuell placering förrän 2026 eller vad det var?....

Självklart är det slutliga läget inte fastslaget, men förutsättningarna har hela tiden varit att gå ner i tunnel efter Universitetet, passera under norra länken, gå mot Odenplan (ej passera under Citybanan) och sedan vidare mot T-centralen (fortfarande utan att passera under Citybanan). Det ger att stationslägena naturligt blir parallellt med och öster om pendeltågstationerna. Vid T-centralen ansluter man sedan RB till det centrala mellanplanet för att sedan samutnyttja rulltrappor o dyl mot gatunivån. Har du någon annan information?

Nej, det har jag inte. Däremot så borde man ta fram en välgrundad strategi för hur man skall ansluta eventuella tunnelbanor och lokalbanor i centrum, inklusive till vilka stationer det bör ske. Det gäller ju inte enbart Roslagsbanan, utan alla möjliga tänkbara projekt. En sådan analys och strategi borde vara på plats innan man överhuvudtaget tar några beslut om fler banor via T-centralen.

Det är rimligt att begära att man hinner ta fram en sådan på de år man har på sig innan en eventuell flytt av Roslagsbanan projekteras.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4364
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav NerdBoy » tis 17 okt, 2017 18:14

Inge skrev:En annan variant är förstås att universitet låter några föreläsningar börja 8.50 och andra 9.10, istället för att nästan samtliga skall börja 9.00.

Ett liknande upplägg har utretts, men det var svårt att få ihop vettiga scheman för studenter, anställda och lokaler.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5550
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Inge » tis 17 okt, 2017 18:42

NerdBoy skrev:
Inge skrev:En annan variant är förstås att universitet låter några föreläsningar börja 8.50 och andra 9.10, istället för att nästan samtliga skall börja 9.00.

Ett liknande upplägg har utretts, men det var svårt att få ihop vettiga scheman för studenter, anställda och lokaler.

Vilket kanske också beskriver att problemet är ganska litet?

Visst, de här två tågen är lika fullsatta som de som går i den egentliga rusningen från t-centralen. Men det anses ju fortfarande acceptabelt. Sedan töms de ganska snabbt. Efter tekniska högskola skulle faktiskt nästan alla kunna få sittplats om de vare jämnare spridda i tåget.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4364
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav TKO » tis 07 nov, 2017 10:51

I två trådar har förts en stundtals livlig (?) debatt om ett ytterligare tungt, genomgående bansystem skall gå via City (Nedre Norrmalm) eller via Kungsholmen/Fridhemsplan. Många debattörer hävdar att en västlig dragning ger betydande restidsvinster för flertalet, och alltså är att föredraga.

Roslagsbanans förlängning till T-Centralen är förmodligen inte tänkt att vara början på ett nytt genomgående bansystem - även om det enligt min mening vore en önskvärd utveckling. Men även som med slutstation i innerstaden kan det kanske vara värt att fundera på om banan verkligen skall dras till T-Centralen? Om "Fridhemsplansförespråkarna" har rätt i sina analyser av det framtida resemönstret är kanske en fortsättning mot Kungsholmen och kanske till och med vidare under Mälaren ett bättre alterantiv?

funderar den alltid like pragmatiske
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6197
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav ADDE » tis 07 nov, 2017 11:18

Well, jag är ju en förespråkare för breddning av Roslagsbanan och trafik med X60-motorvagnar I framtiden som ska kunna vara genomgående till söderort, vilket skulle ge nordostborna en stor gagn. Jag tycker att som första steg gör de rätt till att förlänga till T-centralen, även om det kanske hade räkt att förlänga till Odenplan o bygga en andra platform där, om man breddade I samma svep! Att bygga roslagsbanan via fridhemsplan till Älvsjö är också en bra tanke, de flesta som motargumenterar mot min idé för en breddning av RB och genomgående trafik sager att det blir alledels för trångt mellan Odenplan och Älvsjö. Därför behövs Kungsholmenbanan för att avlasta central sträckan, samtidigt som det gynnar resor från pendeltågsnätet och mot västerort! Roslagsbanan kan absolut förlängas till Älvsjö, men får de plats där med den täta upplägg man planerar för RB I framtiden? ska man inte ha en linje t.ex. Österskär-Odenplan, Nasby park-Odenplan & Kårsta-Älvsjö, eller något? (och ja, då trafikerar de Hagastaden, Behövs gula linjen då? jag tror inte det)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inläggav Kantorn » tis 07 nov, 2017 12:52

ADDE skrev:Well, jag är ju en förespråkare för breddning av Roslagsbanan och trafik med X60-motorvagnar I framtiden som ska kunna vara genomgående till söderort, vilket skulle ge nordostborna en stor gagn. Jag tycker att som första steg gör de rätt till att förlänga till T-centralen, även om det kanske hade räkt att förlänga till Odenplan o bygga en andra platform där, om man breddade I samma svep! Att bygga roslagsbanan via fridhemsplan till Älvsjö är också en bra tanke, de flesta som motargumenterar mot min idé för en breddning av RB och genomgående trafik sager att det blir alledels för trångt mellan Odenplan och Älvsjö. Därför behövs Kungsholmenbanan för att avlasta central sträckan, samtidigt som det gynnar resor från pendeltågsnätet och mot västerort! Roslagsbanan kan absolut förlängas till Älvsjö, men får de plats där med den täta upplägg man planerar för RB I framtiden? ska man inte ha en linje t.ex. Österskär-Odenplan, Nasby park-Odenplan & Kårsta-Älvsjö, eller något? (och ja, då trafikerar de Hagastaden, Behövs gula linjen då? jag tror inte det)

Jag tycker fortfarande att det faktiskt inte finns någon anledning att betala många miljarder för att spika ut ett system som funkar tillfredsställande. Varför måste alla tåg vara kompatibla med varandra? Hellre då fortsätta RB under jord till Slussen (oj, det finns visst ett annat tåg i vägen) och spika IN Saltsjöbanan (som ju är mycket kortare än RB).
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6930
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster