Sida 1 av 1

Spårtrafik till Rudboda, Lidingö.

InläggPostat: mån 28 mar, 2016 12:12
av ADDE
Jag har spånat lite på idéer om det finns underlag för att återuppbygga norra lidingöbanan, och då kom jag fram till att biten förbi Hersbyholm kan va lönsam.

Det är ganska osäkert om lidingöbanans framtid huruvida om tunnelbanan kommer fram eller inte, men jag tänkte att man kan bygga en dubbelspårig snabbspårväg mellan Lidingöbanan vid baggeby, förbi Lidingö C, längs kyrkvägen ända upp till Lidingövallen. (Antingen som gatuspårväg eller att gångvägen intill blir spårväg den här gången. - detaljer spelar inte så större roll egentligen...) för att därefter gå på egen banvall ända upp till Rudboda torg. Vad tycks?

Föreslagna hållplatser:
-Lappstigen
-Lidingö Centrum
-Lejonvägen
-Hersbyholm
-Kvarnen
-Lidingövallen
-Askrikesvägen
-Rudboda Torg

- Denna bana passerar Lidingö C som en egen gren, eller typ "Norra Lidingöbanan 2.0". En triangelavgrening mellan Baggeby och Bodal kan bygas för at skapa en linje in mot Ropsten, samt för vagntransporter mot AGA.
- Om tunnelbanan byggs ut mot Lidingö C men inte Larsberg, så läggs Lidingöbanan ner mellan Ropsten och Baggeby, då kan den trafikeras isolerat mellan Gåshaga och Rudboda, med anslutning till tunnelbanan vid Lidingö C.
(Byggs tunnelbanan ut till Larsberg så tror jag Lidingöbanan inte kommer att överleva.)

Föreslagen trafikering: Jag förutsätter att blåbusslinje 1 blir till spårväg, samtidigt som spårväg city har byggts ut till Ropsten.
-Linje 1: Essingetorget-Rudboda Torg.
-Linje 21: Sergels Torg-Gåshaga Brygga.

Om tvärbana kopplas in häromkring, men inte blir en ringlinje så kan linje 22 trafikeras: Sickla-Gåshaga eller Solna/Helenelund-Gåshaga. Då tänkte jag följande:
-Linje 1: Essingetorget-Rudboda Torg.
-Linje 6: Sergels Torg-Ropsten (-Universitetet, om bara norra delen av tvärbana kopplas och österleden inte får spårväg, alternativt Rudboda Torg eller AGA.)
-Linje 22: Tvärbanan-Gåshaga Brygga.

Annat förslag: Linje 28 "Sjövägen": Rudboda Torg-AGA, endast i rusningen och i anslutning till Sjövägens båtavgångar vid Larsbergs brygga. (därav linjenummret 28)

Vad tror ni? Hur mycket bostäder kan denna lösning generera.