Switch to mobile style

Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav ADDE » tis 26 sep, 2017 18:50

Enceladus skrev:
ADDE skrev:har du misssat att det planeras flertalet bostäder och arbetsplatser både I Hagastaden och I Norra Djurågrdsstaden?


Inte för detta ändamål. Då är det kötiden jag nämnde ovan som gäller. Om de anställda ändå måste bo i Uppsala så kan myndigheten lika gärna flyttas dit. Eller till någon annan stad där det finns tillgängliga bostäder.

Fast om kommunen (eller vem det nu är) köper lägenheter för att användas som tjänstebostäder, så finns det ingne kö för EU-politiker att köa mot!
Jag tror du har missat något, för bostadskön gäller bara oss vanliga civila!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1659
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 18:56

ADDE skrev:Fast om kommunen (eller vem det nu är) köper lägenheter för att användas som tjänstebostäder, så finns det ingne kö för EU-politiker att köa mot!
Jag tror du har missat något, för bostadskön gäller bara oss vanliga civila!


Jag bifogar några citat:

Vi har tagit fram en modell där vi kommer att blockförhyra 600–900 hyresrätter. Till stor del kan de EMA-anställda komma att bo i Hagastaden och i Norra Djurgårdsstaden men också i kranskommuner samt i Uppsala.


Sverige anses uppfylla en rad nödvändiga kriterier som värd; kriterier som goda flyg- och tågförbindelser till övriga Europa, språkkunskaper, närheten till internationella skolor för de anställdas barn och en redan väletablerad läkemedelsindustri. Men bristen på bostäder i just Stockholm-Uppsala-trakten har tagits upp som en försvårande faktor: var ska nära 1 000 anställda bo?
Enceladus
 
Inlägg: 1904
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav ADDE » tis 26 sep, 2017 19:13

Blockförhyra... later som att man hyr I förtur!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1659
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 19:18

ADDE skrev:Blockförhyra... later som att man hyr I förtur!


Visst, men inte ens i hela Stockholms län lyckades man hitta tillräckligt många bostäder. Kommer Amsterdam att erbjuda tjänstebostäder i Rotterdam eller sin egen stad? Varför skulle EU välja Stockholm när konkurrensen är så hård?
Enceladus
 
Inlägg: 1904
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav LÅ1 » tis 26 sep, 2017 21:24

Många företag i Stockholmsregionen säger sig ha svårt att rekrytera lämplig personal just för att kandidaterna inte kan få bostad i området. Är det då lämpligt att locka hit nya arbetsplatser med en massa nya människor som snarast måste få bostad här? De bostäder som byggs räcker ju inte till alla övriga som efterfrågar en bostad. Att då plocka bort en stor mängd bostäder från denna marknad för att ge till en nyetablerad EU-myndighet verkar minst sagt korkat.
(Att säga motsvarande om den stora flyktinginvandringen får man inte, men jag tror man får säga det om EU-personal, oavsett varifrån de kommer. Principen om bostadsbristen är i alla fall densamma.)

Det vore bättre att föreslå att EU-myndigheten, EMA, placeras någon annan stans i landet. Förslagsvis med kort restid till flygplatsen i Köpenhamn, Kastrup.

Enceladus skrev:
Sverige anses uppfylla en rad nödvändiga kriterier som värd; kriterier som goda flyg- och tågförbindelser till övriga Europa, språkkunskaper, närheten till internationella skolor för de anställdas barn och en redan väletablerad läkemedelsindustri. Men bristen på bostäder i just Stockholm-Uppsala-trakten har tagits upp som en försvårande faktor: var ska nära 1 000 anställda bo?

Har Sverige goda tågförbindelser till "övriga Europa"? Till Norge och Danmark kanske, men Europa är större än så. Och från Stockholm har vi i alla fall inga snabba tågförbindelser ens till Norge och Danmark.

EDIT: Upptäckte nu att det inre citatet ovan kommer från SvD Näringsliv.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12165
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 22:21

Inge skrev:Det är klart att det är bra. Personalen betalas ju av alla EUs skattebetalare. Bra om pengarna spenderas här. Därför handlar det också mycket om rättvisa, länser som resan har stora myndigheter ligger sämre till. EUs smittskyddsmyndighet ligger här, men den är liten samtidigt som det borde finnas samprsningsmöjligheter med läkemedelsmyndigheten. Detta givet ligger Stockholm bra till.

Det enda problemet är väl då tåget. Men knappast till Bryssel, vilken normal människa åker tåg dit? Utan tåget till Norra Djurgårdsstaden. Osis att X10:ena skrotades...


I en annan tråd föreslog du byggstopp på Södertörn. Nu vill du att utländska pengar ska spenderas här. Du förstår väl att det inte går ihop?

För övrigt går X60 till tjänstebostäderna.
Enceladus
 
Inlägg: 1904
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 22:51

LÅ1 skrev:Många företag i Stockholmsregionen säger sig ha svårt att rekrytera lämplig personal just för att kandidaterna inte kan få bostad i området. Är det då lämpligt att locka hit nya arbetsplatser med en massa nya människor som snarast måste få bostad här? De bostäder som byggs räcker ju inte till alla övriga som efterfrågar en bostad. Att då plocka bort en stor mängd bostäder från denna marknad för att ge till en nyetablerad EU-myndighet verkar minst sagt korkat.
(Att säga motsvarande om den stora flyktinginvandringen får man inte, men jag tror man får säga det om EU-personal, oavsett varifrån de kommer. Principen om bostadsbristen är i alla fall densamma.)

Det vore bättre att föreslå att EU-myndigheten, EMA, placeras någon annan stans i landet. Förslagsvis med kort restid till flygplatsen i Köpenhamn, Kastrup.


ADDE har nog en poäng här: de som beslutar om detta sammanfaller med dem som tjänar på detta. De resonerar antagligen som så att tusen bostäder inte gör någon skillnad i det stora hela. Men det gör det när man bygger så lite. Vi skulle kunna placera några modulhus vid E4:an - då behöver de inte heller slösa på pendeltågets kapacitet. För inte åker man med SJ om man ska från Uppsala till Karolinska.
Enceladus
 
Inlägg: 1904
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav BSB101 » ons 27 sep, 2017 6:30

LÅ1 skrev:Många företag i Stockholmsregionen säger sig ha svårt att rekrytera lämplig personal just för att kandidaterna inte kan få bostad i området. Är det då lämpligt att locka hit nya arbetsplatser med en massa nya människor som snarast måste få bostad här? De bostäder som byggs räcker ju inte till alla övriga som efterfrågar en bostad. Att då plocka bort en stor mängd bostäder från denna marknad för att ge till en nyetablerad EU-myndighet verkar minst sagt korkat.
(Att säga motsvarande om den stora flyktinginvandringen får man inte, men jag tror man får säga det om EU-personal, oavsett varifrån de kommer. Principen om bostadsbristen är i alla fall densamma.)

Det vore bättre att föreslå att EU-myndigheten, EMA, placeras någon annan stans i landet. Förslagsvis med kort restid till flygplatsen i Köpenhamn, Kastrup.


Är det mer lämpligt anser du att inte få hit arbetstillfällen? Bara för att det finns en bostadsbrist innebär inte att vi ska sluta utveckla Stockholm. Att lägga det ute i landet någonstans riskerar att minska Sveriges chanser och för information så råder det bostadsbrist i nästan alla Sveriges kommuner och i kommunerna som inte har bostadsbrist är chansen att EU skulle lägga en myndighet nog väldigt liten.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1872
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav BSB101 » ons 27 sep, 2017 6:33

Enceladus skrev:Men det gör det när man bygger så lite.


Om detta nu skulle stämt med det gör det inte. Vi bygger inte för lite utan vi har byggt för lite men det är inte samma sak. Gällande modulhus så växer inte dessa på träd och efterfrågan på dessa är rätt hög så det är inte heller någon snabb lösning.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1872
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav LÅ1 » ons 27 sep, 2017 8:48

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Många företag i Stockholmsregionen säger sig ha svårt att rekrytera lämplig personal just för att kandidaterna inte kan få bostad i området. Är det då lämpligt att locka hit nya arbetsplatser med en massa nya människor som snarast måste få bostad här? De bostäder som byggs räcker ju inte till alla övriga som efterfrågar en bostad. Att då plocka bort en stor mängd bostäder från denna marknad för att ge till en nyetablerad EU-myndighet verkar minst sagt korkat.
(Att säga motsvarande om den stora flyktinginvandringen får man inte, men jag tror man får säga det om EU-personal, oavsett varifrån de kommer. Principen om bostadsbristen är i alla fall densamma.)

Det vore bättre att föreslå att EU-myndigheten, EMA, placeras någon annan stans i landet. Förslagsvis med kort restid till flygplatsen i Köpenhamn, Kastrup.


Är det mer lämpligt anser du att inte få hit arbetstillfällen? Bara för att det finns en bostadsbrist innebär inte att vi ska sluta utveckla Stockholm. Att lägga det ute i landet någonstans riskerar att minska Sveriges chanser och för information så råder det bostadsbrist i nästan alla Sveriges kommuner och i kommunerna som inte har bostadsbrist är chansen att EU skulle lägga en myndighet nog väldigt liten.

En stor del av dessa arbetstillfällen kommer inte att tillfalla stockholmare eller ens svenskar. Men det blir ju många kringjobb. Både i själva EU-myndigheten och i resebranschen runt hela stan. Så det är klart, det blir många nya arbetstillfällen även för Stockholm. Risken är bara att det ger en negativ bild av Sverige om bostadsbristen gör att det blir svårt att få allt att fungera.

Det finns ju redan exempel på företag som flyttat från Sverige med motiveringen att man inte kan rekrytera personal just på grund av bostadsbristen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12165
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Enceladus » mån 20 nov, 2017 19:11

EMA ska flytta till Amsterdam. Inte för att Stockholms bostadsbrist var den avgörande orsaken, men förhoppningsvis blir det här en väckarklocka för bostadskonservativa politiker som önskar att liknande myndigheter flyttar hit i framtiden.
Enceladus
 
Inlägg: 1904
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav LÅ1 » mån 20 nov, 2017 19:52

Enceladus skrev:EMA ska flytta till Amsterdam. Inte för att Stockholms bostadsbrist var den avgörande orsaken, men förhoppningsvis blir det här en väckarklocka för bostadskonservativa politiker som önskar att liknande myndigheter flyttar hit i framtiden.

Häromdan (i går?) stod finansborgarrådet Wanngård (S) och sa i en TV-intervju att man reserverat en stor mängd bostäder redan för EMA:s personal. Men de kom inte från den kvot som bostadsförmedlingen får, utan från den kvot som fastighetsägarna kan hyra ut själva. Hon menade att då var det inte så negativt för Stockholms bostadssökande. (Jag hittar inte uttalandet på SvT, så jag kan inte säga vilka ord hon använde.) Hur hon tänkte är svårt att förstå. Bostäderna drogs ju undan från Stockholms bostadsmarknad även om de inte var tänkta att förmedlas genom stadens försorg. Man måste väl ha ett planekonomiskt tankesätt för att få det där att gå ihop.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12165
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav TKO » mån 20 nov, 2017 20:20

Det är lika svårt att förstå hur Wanngård tänker som att förstå sej på hennes frisyr!
(Detta är naturligtvis en opassande kommentar - men men...)

Thomas K
(fortfarande partimedlem)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7266
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Hechtwagen » tis 21 nov, 2017 13:34

Politikerna är som små barn när de vill ha något! De lockade med att placera myndigheten i Stockholm för det var deras enda chans att få den! Deras redan befintliga inhemska verk och myndigheter kan de tänka sig att utlokalisera precis vart som helst!

Varför lockade de inte med Härnösand eller Sollefteå denhär gången? Två orter som verkligen behöver en EU-myndighet! :D

Spårvagn på Värtabanan är en bra idé men får man köra spårvagnar i de kommande tunnlarna under gamla Norra station?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1803
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav TKO » tis 21 nov, 2017 14:32

Hechtwagen skrev:(---klipp---)
Spårvagn på Värtabanan är en bra idé men får man köra spårvagnar i de kommande tunnlarna under gamla Norra station?


Har inte detta diskuterats på forumet - även om det då kanske var pendeltåg som var aktuellt? Jag vill minnas att det är möjligt, men jag minns ibland helt fel...
(Jag utgår från att om det av säkerhetsskäl är möjligt att köra pendeltåg så går det lika bra med selleri!)

suckar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7266
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav twr » lör 16 dec, 2017 20:05

TKO skrev:
Hechtwagen skrev:(---klipp---)
Spårvagn på Värtabanan är en bra idé men får man köra spårvagnar i de kommande tunnlarna under gamla Norra station?


Har inte detta diskuterats på forumet - även om det då kanske var pendeltåg som var aktuellt? Jag vill minnas att det är möjligt, men jag minns ibland helt fel...
(Jag utgår från att om det av säkerhetsskäl är möjligt att köra pendeltåg så går det lika bra med selleri!)

suckar
Thomas K Ohlsson

Slutet på den kommande tunneln i östra änden är en redan befintlig betongportal - och den rymmer bara ett spår. Så det blir en enkelspårig flaskhals om man ska förverkliga persontrafik på Värtabanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6400
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav twr » tis 01 maj, 2018 14:05

Någon som vet när Värtabanans sträckning genom Hagastaden blir färdig?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6400
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav gek » tis 01 maj, 2018 21:22

Jag kan inte hitta någon uppgift om när nya "intunnlade" sträckan skall tas i bruk, men noterade häromdagen att man börjat bygga spår och kontaktledning för den nya sträckningens anslutning till befintliga spår i Tomteboda-änden av Stockholm Norra:

Bild
Spåren mot Karlberg respektive Tomtaboda nedre syns uppe i vänstra hörnet
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 842
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Odd » tis 01 maj, 2018 22:18

twr skrev:
TKO skrev:
Hechtwagen skrev:(---klipp---)
Spårvagn på Värtabanan är en bra idé men får man köra spårvagnar i de kommande tunnlarna under gamla Norra station?


Har inte detta diskuterats på forumet - även om det då kanske var pendeltåg som var aktuellt? Jag vill minnas att det är möjligt, men jag minns ibland helt fel...
(Jag utgår från att om det av säkerhetsskäl är möjligt att köra pendeltåg så går det lika bra med selleri!)

suckar
Thomas K Ohlsson

Slutet på den kommande tunneln i östra änden är en redan befintlig betongportal - och den rymmer bara ett spår. Så det blir en enkelspårig flaskhals om man ska förverkliga persontrafik på Värtabanan.

Jag känner till ett antal enkelspårssträckor både med spårväg och järnväg där man inte har några stora problem med kapaciteten. Om kapaciteten däremot visar sig bli ett problem, då finns det ju uppenbarligen underlag för att bygga ut.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4074
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Lennart Petersen » tis 01 maj, 2018 23:35

Odd skrev:Slutet på den kommande tunneln i östra änden är en redan befintlig
Jag känner till ett antal enkelspårssträckor både med spårväg och järnväg där man inte har några stora problem med kapaciteten. Om kapaciteten däremot visar sig bli ett problem, då finns det ju uppenbarligen underlag för att bygga ut.

Ja särskilt då om det bara är en kort sträcka, vi kan ju påminna om att Roslagsbanan överlevde i många år med enbart enkelspår över Stocksundsbron. Och Lidingöbanan och Saltsjöbanan har långa sträckor enkelspår med tät trafik.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1844
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnus Ahltorp och 6 gäster