Switch to mobile style

Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav ADDE » tis 26 sep, 2017 20:13

Blockförhyra... later som att man hyr I förtur!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1487
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 20:18

ADDE skrev:Blockförhyra... later som att man hyr I förtur!


Visst, men inte ens i hela Stockholms län lyckades man hitta tillräckligt många bostäder. Kommer Amsterdam att erbjuda tjänstebostäder i Rotterdam eller sin egen stad? Varför skulle EU välja Stockholm när konkurrensen är så hård?
Enceladus
 
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Inge » tis 26 sep, 2017 20:40

ADDE skrev:Blockförhyra... later som att man hyr I förtur!

Det betyder det i och för sig inte. Att förhyra är bara en formella form av ordet hyra. Möjligen med en större betoning på den juridiska aspekten, vilken ju både den och den formella är relevant här.

Vad det står är att man avser möjliggöra för arbetsgivaren, i det här fallet myndigheten, att hyra in ett stort antal lägenheter för andrahandsuthyrning till sina anställda. Ett tämligen vanligt förfarande.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4237
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav LÅ1 » tis 26 sep, 2017 22:24

Många företag i Stockholmsregionen säger sig ha svårt att rekrytera lämplig personal just för att kandidaterna inte kan få bostad i området. Är det då lämpligt att locka hit nya arbetsplatser med en massa nya människor som snarast måste få bostad här? De bostäder som byggs räcker ju inte till alla övriga som efterfrågar en bostad. Att då plocka bort en stor mängd bostäder från denna marknad för att ge till en nyetablerad EU-myndighet verkar minst sagt korkat.
(Att säga motsvarande om den stora flyktinginvandringen får man inte, men jag tror man får säga det om EU-personal, oavsett varifrån de kommer. Principen om bostadsbristen är i alla fall densamma.)

Det vore bättre att föreslå att EU-myndigheten, EMA, placeras någon annan stans i landet. Förslagsvis med kort restid till flygplatsen i Köpenhamn, Kastrup.

Enceladus skrev:
Sverige anses uppfylla en rad nödvändiga kriterier som värd; kriterier som goda flyg- och tågförbindelser till övriga Europa, språkkunskaper, närheten till internationella skolor för de anställdas barn och en redan väletablerad läkemedelsindustri. Men bristen på bostäder i just Stockholm-Uppsala-trakten har tagits upp som en försvårande faktor: var ska nära 1 000 anställda bo?

Har Sverige goda tågförbindelser till "övriga Europa"? Till Norge och Danmark kanske, men Europa är större än så. Och från Stockholm har vi i alla fall inga snabba tågförbindelser ens till Norge och Danmark.

EDIT: Upptäckte nu att det inre citatet ovan kommer från SvD Näringsliv.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Inge » tis 26 sep, 2017 22:35

Det är klart att det är bra. Personalen betalas ju av alla EUs skattebetalare. Bra om pengarna spenderas här. Därför handlar det också mycket om rättvisa, länser som resan har stora myndigheter ligger sämre till. EUs smittskyddsmyndighet ligger här, men den är liten samtidigt som det borde finnas samprsningsmöjligheter med läkemedelsmyndigheten. Detta givet ligger Stockholm bra till.

Det enda problemet är väl då tåget. Men knappast till Bryssel, vilken normal människa åker tåg dit? Utan tåget till Norra Djurgårdsstaden. Osis att X10:ena skrotades...
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4237
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 23:21

Inge skrev:Det är klart att det är bra. Personalen betalas ju av alla EUs skattebetalare. Bra om pengarna spenderas här. Därför handlar det också mycket om rättvisa, länser som resan har stora myndigheter ligger sämre till. EUs smittskyddsmyndighet ligger här, men den är liten samtidigt som det borde finnas samprsningsmöjligheter med läkemedelsmyndigheten. Detta givet ligger Stockholm bra till.

Det enda problemet är väl då tåget. Men knappast till Bryssel, vilken normal människa åker tåg dit? Utan tåget till Norra Djurgårdsstaden. Osis att X10:ena skrotades...


I en annan tråd föreslog du byggstopp på Södertörn. Nu vill du att utländska pengar ska spenderas här. Du förstår väl att det inte går ihop?

För övrigt går X60 till tjänstebostäderna.
Enceladus
 
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 23:51

LÅ1 skrev:Många företag i Stockholmsregionen säger sig ha svårt att rekrytera lämplig personal just för att kandidaterna inte kan få bostad i området. Är det då lämpligt att locka hit nya arbetsplatser med en massa nya människor som snarast måste få bostad här? De bostäder som byggs räcker ju inte till alla övriga som efterfrågar en bostad. Att då plocka bort en stor mängd bostäder från denna marknad för att ge till en nyetablerad EU-myndighet verkar minst sagt korkat.
(Att säga motsvarande om den stora flyktinginvandringen får man inte, men jag tror man får säga det om EU-personal, oavsett varifrån de kommer. Principen om bostadsbristen är i alla fall densamma.)

Det vore bättre att föreslå att EU-myndigheten, EMA, placeras någon annan stans i landet. Förslagsvis med kort restid till flygplatsen i Köpenhamn, Kastrup.


ADDE har nog en poäng här: de som beslutar om detta sammanfaller med dem som tjänar på detta. De resonerar antagligen som så att tusen bostäder inte gör någon skillnad i det stora hela. Men det gör det när man bygger så lite. Vi skulle kunna placera några modulhus vid E4:an - då behöver de inte heller slösa på pendeltågets kapacitet. För inte åker man med SJ om man ska från Uppsala till Karolinska.
Enceladus
 
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 18:23

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav BSB101 » ons 27 sep, 2017 7:30

LÅ1 skrev:Många företag i Stockholmsregionen säger sig ha svårt att rekrytera lämplig personal just för att kandidaterna inte kan få bostad i området. Är det då lämpligt att locka hit nya arbetsplatser med en massa nya människor som snarast måste få bostad här? De bostäder som byggs räcker ju inte till alla övriga som efterfrågar en bostad. Att då plocka bort en stor mängd bostäder från denna marknad för att ge till en nyetablerad EU-myndighet verkar minst sagt korkat.
(Att säga motsvarande om den stora flyktinginvandringen får man inte, men jag tror man får säga det om EU-personal, oavsett varifrån de kommer. Principen om bostadsbristen är i alla fall densamma.)

Det vore bättre att föreslå att EU-myndigheten, EMA, placeras någon annan stans i landet. Förslagsvis med kort restid till flygplatsen i Köpenhamn, Kastrup.


Är det mer lämpligt anser du att inte få hit arbetstillfällen? Bara för att det finns en bostadsbrist innebär inte att vi ska sluta utveckla Stockholm. Att lägga det ute i landet någonstans riskerar att minska Sveriges chanser och för information så råder det bostadsbrist i nästan alla Sveriges kommuner och i kommunerna som inte har bostadsbrist är chansen att EU skulle lägga en myndighet nog väldigt liten.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav BSB101 » ons 27 sep, 2017 7:33

Enceladus skrev:Men det gör det när man bygger så lite.


Om detta nu skulle stämt med det gör det inte. Vi bygger inte för lite utan vi har byggt för lite men det är inte samma sak. Gällande modulhus så växer inte dessa på träd och efterfrågan på dessa är rätt hög så det är inte heller någon snabb lösning.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav LÅ1 » ons 27 sep, 2017 9:48

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Många företag i Stockholmsregionen säger sig ha svårt att rekrytera lämplig personal just för att kandidaterna inte kan få bostad i området. Är det då lämpligt att locka hit nya arbetsplatser med en massa nya människor som snarast måste få bostad här? De bostäder som byggs räcker ju inte till alla övriga som efterfrågar en bostad. Att då plocka bort en stor mängd bostäder från denna marknad för att ge till en nyetablerad EU-myndighet verkar minst sagt korkat.
(Att säga motsvarande om den stora flyktinginvandringen får man inte, men jag tror man får säga det om EU-personal, oavsett varifrån de kommer. Principen om bostadsbristen är i alla fall densamma.)

Det vore bättre att föreslå att EU-myndigheten, EMA, placeras någon annan stans i landet. Förslagsvis med kort restid till flygplatsen i Köpenhamn, Kastrup.


Är det mer lämpligt anser du att inte få hit arbetstillfällen? Bara för att det finns en bostadsbrist innebär inte att vi ska sluta utveckla Stockholm. Att lägga det ute i landet någonstans riskerar att minska Sveriges chanser och för information så råder det bostadsbrist i nästan alla Sveriges kommuner och i kommunerna som inte har bostadsbrist är chansen att EU skulle lägga en myndighet nog väldigt liten.

En stor del av dessa arbetstillfällen kommer inte att tillfalla stockholmare eller ens svenskar. Men det blir ju många kringjobb. Både i själva EU-myndigheten och i resebranschen runt hela stan. Så det är klart, det blir många nya arbetstillfällen även för Stockholm. Risken är bara att det ger en negativ bild av Sverige om bostadsbristen gör att det blir svårt att få allt att fungera.

Det finns ju redan exempel på företag som flyttat från Sverige med motiveringen att man inte kan rekrytera personal just på grund av bostadsbristen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster