Switch to mobile style

Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav 218 » lör 02 apr, 2016 18:07

1 skrev:Utomordentligt bra rutet vännen 218! Dagens behållning av besöket på Forumet!

Stor Kram / Lena

Bild

Hej och tack, det var roligt att höra!
Det är lika intressant som förnöjsamt att Trafikverket
riggar Värtabanan för persontrafik!Får vi hoppas att
någon begär tågläge för det enligt gällande rutin!
X10 skulle man kunna experimentera med lite innan
de går till skrot. De är genomgående i ganska så bra
skick och har mer att ge. Jag är själv för stunden
ganska så svag för succen London Overground!
Många hälsn och trevlig helg!
218
218

Inläggav C12C3C3C12 » lör 02 apr, 2016 18:49

Delar av Dockland metro var tidigare en linje som gick från Wimbledon till Broad Street, när den stationen lades ner fortsatte linjen till nuvarande Dockland, brukade åka med den när jag besökte London, kommer inte ihåg vad den linjen kallades för.
C12C3C3C12

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 02 apr, 2016 20:58

Ojojoj, you really made my day, 218. Vilken rejäl överkokning. Det är tydligen flera här som inte tål att få sina idéer och fantasier ifrågasatta. Invektiven står som spön i backen, medan fakta och argument saknas. Bäst var det konspiratoriska ”Kanske du egentligen har ett avlöningskuvert från Handelskammaren eller någon till spårtrafik negativ part”, förutom alla annan konspiratorisk smörja. Ständigt denna Handelskammare, det onda som man kan projicera alla sina versioner på. I övrigt är ditt inlägg, eller vad man ska kalla det rena projektionerna. Jag har väl aldrig läst något så svamligt. Det är ju uppenbart att du inte tål att dina älsklingsidéer ifrågasätts eller kritiseras – stora textblaffor, i rött t.o.m. Kanske rent av tur att vi aldrig kommer att träffas. :?

Ja, jag gav dig namnet på Sundbybergs projektledare eftersom du inte orkade skaka fram det själv. Du kanske kan ordna fram nödvändig finansiering till landstinget, några hundra miljoner eller så. Eller ta hjälp av den värderade nr. 1, han kanske kan fixa det. Fara värt är det förstås att vi alla strukit med innan det kommit så långt.

Är det inte på något sätt signifikativt att nr. 1 – som borde veta bättre, producerar ett ”me too”-inlägg
Korta inlägg med enbart en mening av typen "Bra bild", "Håller med!", "Instämmer med föregående talare" ska undvikas. Motivera i så fall varför du tycker som du gör. 

Hur var det nu H. Alfredsson sjöng – gammal man gör så gott han kan, men dansar :evil: så illa.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » mån 04 apr, 2016 10:42

Det här var ju riktigt rolig läsning!
(Jag tycker inte alls att jag behöver motivera varför jag tycker så...)

Jag inser dock att jag efter min frånvaro från detta forum inte riktigt har koll på vem som är vem bland skribenterna - jag misstänker dock att till viss del beror på att en del bytt signatur!
(Min egen inställning till detta är som SPD:s - "Vi har varken bytt namn eller politik"!)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » tis 26 sep, 2017 17:03

Det skall, om Sverige får sin vilja igenom, forslas EU-byråkrater mellan en ny EU-myndighet i Hagastaden och tjänstebostäder i Norra Djurgårdsstaden. Trist bara att det inte finns några X10:ord kvar för att lösa uppgiften.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 17:19

Inge skrev:Det skall, om Sverige får sin vilja igenom, forslas EU-byråkrater mellan en ny EU-myndighet i Hagastaden och tjänstebostäder i Norra Djurgårdsstaden. Trist bara att det inte finns några X10:ord kvar för att lösa uppgiften.

Så mycket äts det väl inte på EMA? Spårvagnar räcker för att möta behovet.

Men bästa lösningen vore att flytta myndigheten till Strasbourg för att stoppa den eviga flyttkarusellen.
Enceladus

Inläggav Inge » tis 26 sep, 2017 17:24

Enceladus skrev:
Inge skrev:Det skall, om Sverige får sin vilja igenom, forslas EU-byråkrater mellan en ny EU-myndighet i Hagastaden och tjänstebostäder i Norra Djurgårdsstaden. Trist bara att det inte finns några X10:ord kvar för att lösa uppgiften.

Men bästa lösningen vore att flytta myndigheten till Strasbourg för att stoppa den eviga flyttkarusellen.

Inflyttningen är dock tänkt att vara om ett och ett halvt år och banan är elektrifierad med 16 000 volt, samt trafikerad av järnvägsfordon.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 17:27

Inge skrev:
Enceladus skrev:

Inflyttningen är dock tänkt att vara om ett och ett halvt år och banan är elektrifierad med 16 000 volt, samt trafikerad av järnvägsfordon.

Då är det kört. Kötiden ligger på 11 år nuförtiden. EU får tyvärr hitta en annan stad...
Enceladus

Inläggav Inge » tis 26 sep, 2017 17:29

Enceladus skrev:Då är det kört. Kötiden ligger på 11 år nuförtiden. EU får tyvärr hitta en annan stad...

Tjänstebostäder
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 17:32

Inge skrev:
Enceladus skrev:Då är det kört. Kötiden ligger på 11 år nuförtiden. EU får tyvärr hitta en annan stad...

Tjänstebostäder

I Uppsala? Nej, det är nog en bättre idé att myndigheten flyttar till en stad där de anställda kan bo.
Enceladus

Inläggav Inge » tis 26 sep, 2017 17:38

Enceladus skrev:
Inge skrev:

Tjänstebostäder

I Uppsala? Nej, det är nog en bättre idé att myndigheten flyttar till en stad där de anställda kan bo.

Som jag skrev. I Norra Djurgårdsstaden. Det gäller den största andelen av bostäderna och det som är relevant i den här tråden. Man köper givetvis in bostäder i själva Hagastaden också.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 17:44

Inge skrev:Som jag skrev. I Norra Djurgårdsstaden. Det gäller den största andelen av bostäderna och det som är relevant i den här tråden. Man köper givetvis in bostäder i själva Hagastaden också.

Artikeln jag länkade till nämner Uppsala. Är det felaktigt eller måste vissa anställda bo i ett annat län? Varför inte bara välja en stad där alla anställda får plats, t.ex. alla andra europeiska storstäder?
Enceladus

Inläggav Inge » tis 26 sep, 2017 17:48

Enceladus skrev:
Inge skrev:Som jag skrev. I Norra Djurgårdsstaden. Det gäller den största andelen av bostäderna och det som är relevant i den här tråden. Man köper givetvis in bostäder i själva Hagastaden också.

Artikeln jag länkade till nämner Uppsala. Är det felaktigt eller måste vissa anställda bo i ett annat län? Varför inte bara välja en stad där alla anställda får plats, t.ex. alla andra europeiska storstäder?

Det är inte Sveriges vilja. Läs innantill.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 17:51

Inge skrev:
Enceladus skrev:

Vilket är en fantasi. Bostäderna finns inte.
Enceladus

Inläggav ADDE » tis 26 sep, 2017 17:59

Enceladus skrev:
Inge skrev:
Enceladus skrev:

Vilket är en fantasi. Bostäderna finns inte.

har du misssat att det planeras flertalet bostäder och arbetsplatser både I Hagastaden och I Norra Djurågrdsstaden?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 18:06

ADDE skrev:har du misssat att det planeras flertalet bostäder och arbetsplatser både I Hagastaden och I Norra Djurågrdsstaden?

Inte för detta ändamål. Då är det kötiden jag nämnde ovan som gäller. Om de anställda ändå måste bo i Uppsala så kan myndigheten lika gärna flyttas dit. Eller till någon annan stad där det finns tillgängliga bostäder.
Enceladus

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 18:13

Bostadsbristen kom inte som en chock. Den har funnits i minst ett decennium och likväl har ingen tagit problemet på allvar. Nu får vi helt enkelt skylla oss själva.
Enceladus

Inläggav Inge » tis 26 sep, 2017 18:18

Enceladus skrev:
ADDE skrev:har du misssat att det planeras flertalet bostäder och arbetsplatser både I Hagastaden och I Norra Djurågrdsstaden?

Inte för detta ändamål. Då är det kötiden jag nämnde ovan som gäller. Om de anställda ändå måste bo i Uppsala så kan myndigheten lika gärna flyttas dit. Eller till någon annan stad där det finns tillgängliga bostäder.

Jaha, då förstår jag. Det är alltså du som bestämmer ändamålet för bostäderna. Fantastiskt vad mycket pengar du måste ha som har råd att bygga alla dessa bostäder, Trump junior?

-Ska vi återgå till ämnet nu?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav ADDE » tis 26 sep, 2017 18:50

Enceladus skrev:

Fast om kommunen (eller vem det nu är) köper lägenheter för att användas som tjänstebostäder, så finns det ingne kö för EU-politiker att köa mot!
Jag tror du har missat något, för bostadskön gäller bara oss vanliga civila!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » tis 26 sep, 2017 18:56

ADDE skrev:Fast om kommunen (eller vem det nu är) köper lägenheter för att användas som tjänstebostäder, så finns det ingne kö för EU-politiker att köa mot!
Jag tror du har missat något, för bostadskön gäller bara oss vanliga civila!

Jag bifogar några citat:

Vi har tagit fram en modell där vi kommer att blockförhyra 600–900 hyresrätter. Till stor del kan de EMA-anställda komma att bo i Hagastaden och i Norra Djurgårdsstaden men också i kranskommuner samt i Uppsala.

Sverige anses uppfylla en rad nödvändiga kriterier som värd; kriterier som goda flyg- och tågförbindelser till övriga Europa, språkkunskaper, närheten till internationella skolor för de anställdas barn och en redan väletablerad läkemedelsindustri. Men bristen på bostäder i just Stockholm-Uppsala-trakten har tagits upp som en försvårande faktor: var ska nära 1 000 anställda bo?
Enceladus

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik