Switch to mobile style

Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav 218 » ons 30 mar, 2016 19:59

daniel_s skrev:Jo men varför just spårvagnar menar jag, de riskerar väl att bli överbelastade från första dagen precis som Overground; något i stil med just Overground är kanske bättre?

Kanske de i förtid utrangerade X10:orna skulle kunna användas i sådan provtrafik utan att kopplas ihop med Tvärbanan då förstås. Bara man kunde lösa anslutningen till Karlberg på ett vettigt sätt kanske man skulle kunna köra en trafiklinje på prov Värtan-Karlberg-Stockholm C-Stockholm S-Skanstull eller något sådant.

Det som är väsentligt med London Overground också är att det inte i första hand är topphastigheten som är väsentlig utan tågets förmåga att bryta genom tätort. Ex.vis ett X2000-tåg kör Älvsjö-Stockholm C på kanske 7 minuter. Gör om det med bil den som kan! (Dessutom så blir det maximalt miljövänligt då tåget rullar stora delar av den sträckan)!

Men det skulle vara synd om X10 gick till skrot utan att man funderade på alternativa användningsmöjligheter!

218
218

Inläggav ADDE » ons 30 mar, 2016 22:42

Låt värtabanan vara en del av denna lösning:
ladda ned.png
Notera att hagastaden endast angörs av tåg i den vågräta linjen, dvs. mellan Fridhemsplan och Universitetet/Värtan.
ladda ned.png (14.45 KiB) Visad 1649 gånger

Med denna skiss så hade jag tänkt mig göra Roslagsbanan Normalspårig och kopplas ihop med värtabanan. En ny tunnel från Värtabanan till Odenplan är det också tänkt. Så jag drar bara en extra linje bland linjerna ovan med några hållpaltsförslag:
(Från Hagastaden)
-Albano
-Storängsbotten
-Värtahamnen/Norra Djurgårdsstaden
-Frihamnen/Loudden

En linje t.ex. Älvsjö-Fridhemsplan-Hagastaden-Loudden kan nog köras...
Eller som Cs skrev ovan: Från stockholms södra till Sjukhuset och vidare mot slussen eller något sådant.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Vestis » tor 31 mar, 2016 1:09

Med den här rubriken finns det ytterligare ett alternativ. Koppla ihop den tänkta tvärbanan i Österleden med Värtabanan i Värtan.
Kaj
Vestis

Inläggav 218 » tor 31 mar, 2016 9:54

Jag har kollat upp byggavtalet mellan Stockholms stad (=utförare) och Trafikverket och i avtalet står det att överdäckningen skall utföras på sådant sätt
att det är möjligt att bygga plattformar för persontrafik på stationen. Bara att tuta och köra alltså! Bra att TRV är strategiska nu är det bara att vänta
på att det kommer en operatör som vill köra!

218
218

Inläggav twr » tor 31 mar, 2016 9:58

218 skrev:Jag har kollat upp byggavtalet mellan Stockholms stad (=utförare) och Trafikverket och i avtalet står det att överdäckningen skall utföras på sådant sätt
att det är möjligt att bygga plattformar för persontrafik på stationen. Bara att tuta och köra alltså! Bra att TRV är strategiska nu är det bara att vänta

218

Är det någon som har tänkt på att förbereda (eller "inte omöjliggöra") lyftpaket upp till ytan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav 218 » tor 31 mar, 2016 11:37

twr skrev:
218 skrev:Jag har kollat upp byggavtalet mellan Stockholms stad (=utförare) och Trafikverket och i avtalet står det att överdäckningen skall utföras på sådant sätt

218

Är det någon som har tänkt på att förbereda (eller "inte omöjliggöra") lyftpaket upp till ytan?

Anläggningen skall utformas så att den medger tänkta uppgångar till Solnabron (enligt avtal).

218
218

Inläggav Anders Hanquist » tor 31 mar, 2016 16:27

Solnabron existerar inte längre. Planeras det alltså några slags "försvarsarbeten" för att möjliggöra ett senare bygge av en uppgång från en eventuell plattform upp till gatunivå? Allt byggs ju över med gator och hus.
Anders Hanquist

Inläggav twr » tor 31 mar, 2016 17:00

Anders Hanquist skrev:Solnabron existerar inte längre. Planeras det alltså några slags "försvarsarbeten" för att möjliggöra ett senare bygge av en uppgång från en eventuell plattform upp till gatunivå? Allt byggs ju över med gator och hus.

Ja, men den nya Solnabron förstås. Som snart är mer gata än bro.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 31 mar, 2016 17:06

218 skrev:Tack dr Nöjd men det är bara trevligt och intressant att höra andras åsikter på saker och ting! Egentligen så beror väl allt på flistransporterna till Värtan vad man ska ha för kräm i tråden. Skall godstransporter förekomma så är det kanske duospårvagnar som gäller, enbart persontrafik i "Tvärbanetappning" annan ström. Vad det gäller flistransporterna så är det nog mycket beroende av hur bostadsexpansionen i Värtanområdet fortgår om man på sikt kan vara kvar där.
218

Ja, men det handlar ju inte om vilket slag av drivström som används. Om man läser din trådinledning
218 skrev:Mellan Tvärbanan Svetsarvägen Sundbyberg och växeln till Huvudstaspåret mot Tomteboda är det bara en dryg km! Hela området är ju i och med utbyggnaden av järnvägen till fyra spår föremål för en stor omdaning och det skulle då kunna vara lämpligt att även undersöka denna möjlighet! Tror att ett stort problem runt diskussionerna med persontrafik på Värtabanan är att man värjer sig för att man inte på ett enkelt sätt kan få trafikströmmen ner till Stockholm C samtidigt som man bortser från möjligheten att göra den till en viktig (och billig!) länk till den ursprungliga idén att bygga ut Tvärbanan till en hel "hästsko" runt Stockholm. Det var ju den ursprungliga politiska idén med Tvärbanan egentligen och den mindretrafik som nu uppstått i Tomteboda genom att postverksamheten flyttat till Rosersberg ger också nya goda möjligheter.

Då järnvägen nu ska grävas ner genom Sundbyberg skulle Tvärbanan enkelt kunna grenas från Svetsarvägen över järnvägen där den går i tunnel i framtiden till ett läge söder om nuvarande järnvägsspår med kanske nya stationer i Huvudsta, Karlberg, Norra station/Karolinska, Albano o.s.v till Värtan. Passerar då också i Solna genom ett område där Solna kommun tänkt sig ett större bostadsbyggande. Kanske t.o.m länkas ihop med Lidingöbanan vid Ropsten som då verkligen skulle kunna göras som en del i en snabbspårväg/Tvärbanan runt hela Stockholm. Ganska så mycket skulle man kunna få till en ganska så låg peng i och med att Värtabanan redan är befintlig. Men det känns konstigt att tänka att bara för att man inte ser någon omedelbar lösning på en anslutning av Värtabanan till Stockholm C med persontrafik skulle man inte kunna göra det här heller!

Kanske en gångbar idé för ett luspankt landsting att få mycket för lite pengar!

218

så måste den förstås som att du menar att Tvärbanans spårsystem ska fysiskt kopplas ihop med statens spåranläggningar i Huvudstatrakten. Formuleringen "Tvärbanan enkelt kunna grenas från Svetsarvägen över järnvägen där den går i tunnel i framtiden till ett läge söder om nuvarande järnvägsspår med kanske nya stationer i Huvudsta, Karlberg, Norra station/Karolinska, Albano o.s.v till Värtan" kan inte tolkas på annat sätt än att du anser att det är befintlig järnvägsinfrastruktur som ska användas på sträckan Huvudsta - Tomteboda och vidare mot Värtan. Tänker du dig då att köra genomgående trafik från Sickla/Alvik mot Huvudsta/Tomteboda och vidare som måste det vara fråga om duovagnar - dvs. införskaffande av en helt ny vagntyp. Dessutom är det inte alls enkelt att grena av Tvärbanan vid Svetsarvägen, det är massor med hus o0ch en Frösundaled i vägen. Det är väl i stort sett bara Englundavägen som har tillräcklig bredd för det. Jag utgår från att du inte avser nya och vidlyftigare banbyggen än så, för annars är det definitivt inte fråga om "en gångbar idé för ett luspankt landsting att få mycket för lite pengar".

Det finns ingen realism i det här. Om man verkligen tror på denna reserelation så är det i alla fall enklare att skapa en pendeltågssträckning Sundbyberg - Huvudsta (ny station i så fall) - Tomteboda och vidare in på Värtabanan, givet att alla tågvägar går att lägga på ett hyfsat enkelt sätt, och att man inte försvårar för övrig tågtrafik. Dessutom håller jag fullständigt med Daniel när han säger
daniel_s skrev:Sen vet jag väl inte om jag tycker att det är nån realism i att köra spårvagnar mellan Sundbyberg och Värtan. Vem ska det vara bra för, det känns lite som att här har vi en lösning och vilket problem kan vi hitta till den...
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav 218 » tor 31 mar, 2016 19:11

twr skrev:
Anders Hanquist skrev:Solnabron existerar inte längre. Planeras det alltså några slags "försvarsarbeten" för att möjliggöra ett senare bygge av en uppgång från en eventuell plattform upp till gatunivå? Allt byggs ju över med gator och hus.

Ja, men den nya Solnabron förstås. Som snart är mer gata än bro.

Javisst!

218
218

Inläggav 218 » tor 31 mar, 2016 19:31

dr Cassandra Nojdh skrev:
218 skrev:Tack dr Nöjd men det är bara trevligt och intressant att höra andras åsikter på saker och ting! Egentligen så beror väl allt på flistransporterna till Värtan vad man ska ha för kräm i tråden. Skall godstransporter förekomma så är det kanske duospårvagnar som gäller, enbart persontrafik i "Tvärbanetappning" annan ström. Vad det gäller flistransporterna så är det nog mycket beroende av hur bostadsexpansionen i Värtanområdet fortgår om man på sikt kan vara kvar där.
218

Ja, men det handlar ju inte om vilket slag av drivström som används. Om man läser din trådinledning
218 skrev:Mellan Tvärbanan Svetsarvägen Sundbyberg och växeln till Huvudstaspåret mot Tomteboda är det bara en dryg km! Hela området är ju i och med utbyggnaden av järnvägen till fyra spår föremål för en stor omdaning och det skulle då kunna vara lämpligt att även undersöka denna möjlighet! Tror att ett stort problem runt diskussionerna med persontrafik på Värtabanan är att man värjer sig för att man inte på ett enkelt sätt kan få trafikströmmen ner till Stockholm C samtidigt som man bortser från möjligheten att göra den till en viktig (och billig!) länk till den ursprungliga idén att bygga ut Tvärbanan till en hel "hästsko" runt Stockholm. Det var ju den ursprungliga politiska idén med Tvärbanan egentligen och den mindretrafik som nu uppstått i Tomteboda genom att postverksamheten flyttat till Rosersberg ger också nya goda möjligheter.

Då järnvägen nu ska grävas ner genom Sundbyberg skulle Tvärbanan enkelt kunna grenas från Svetsarvägen över järnvägen där den går i tunnel i framtiden till ett läge söder om nuvarande järnvägsspår med kanske nya stationer i Huvudsta, Karlberg, Norra station/Karolinska, Albano o.s.v till Värtan. Passerar då också i Solna genom ett område där Solna kommun tänkt sig ett större bostadsbyggande. Kanske t.o.m länkas ihop med Lidingöbanan vid Ropsten som då verkligen skulle kunna göras som en del i en snabbspårväg/Tvärbanan runt hela Stockholm. Ganska så mycket skulle man kunna få till en ganska så låg peng i och med att Värtabanan redan är befintlig. Men det känns konstigt att tänka att bara för att man inte ser någon omedelbar lösning på en anslutning av Värtabanan till Stockholm C med persontrafik skulle man inte kunna göra det här heller!

Kanske en gångbar idé för ett luspankt landsting att få mycket för lite pengar!

218

så måste den förstås som att du menar att Tvärbanans spårsystem ska fysiskt kopplas ihop med statens spåranläggningar i Huvudstatrakten. Formuleringen "Tvärbanan enkelt kunna grenas från Svetsarvägen över järnvägen där den går i tunnel i framtiden till ett läge söder om nuvarande järnvägsspår med kanske nya stationer i Huvudsta, Karlberg, Norra station/Karolinska, Albano o.s.v till Värtan" kan inte tolkas på annat sätt än att du anser att det är befintlig järnvägsinfrastruktur som ska användas på sträckan Huvudsta - Tomteboda och vidare mot Värtan. Tänker du dig då att köra genomgående trafik från Sickla/Alvik mot Huvudsta/Tomteboda och vidare som måste det vara fråga om duovagnar - dvs. införskaffande av en helt ny vagntyp. Dessutom är det inte alls enkelt att grena av Tvärbanan vid Svetsarvägen, det är massor med hus o0ch en Frösundaled i vägen. Det är väl i stort sett bara Englundavägen som har tillräcklig bredd för det. Jag utgår från att du inte avser nya och vidlyftigare banbyggen än så, för annars är det definitivt inte fråga om "en gångbar idé för ett luspankt landsting att få mycket för lite pengar".

Det finns ingen realism i det här. Om man verkligen tror på denna reserelation så är det i alla fall enklare att skapa en pendeltågssträckning Sundbyberg - Huvudsta (ny station i så fall) - Tomteboda och vidare in på Värtabanan, givet att alla tågvägar går att lägga på ett hyfsat enkelt sätt, och att man inte försvårar för övrig tågtrafik. Dessutom håller jag fullständigt med Daniel när han säger
daniel_s skrev:Sen vet jag väl inte om jag tycker att det är nån realism i att köra spårvagnar mellan Sundbyberg och Värtan. Vem ska det vara bra för, det känns lite som att här har vi en lösning och vilket problem kan vi hitta till den...

Synd att dr Nöjdh för stunden inte lever upp till sitt namn! En ihopkoppling av Tvärbanan med statens spåranläggning ser jag inte som något problem, det är den ju redan dessutom. Nu beror det ju på vad man menar med större och mindre problem men inte är det någon större match att smita genom huspassagerna upp på nuvarande järnvägsområde. Men med lite eftertanke kan jag ju tycka att dr Nöjdhs som jag tolkar det ordination att använda större del av nuvarande järnvägstracén till avgreningen skulle man ju faktiskt kunna gå in från Tvärbanan på järnvägen redan vid Sundbybergs torg och köra vidare mot Huvudsta. Nackdelen med det är det pedagogiskt svåra att få kommunen att acceptera en ny spårtrafik där man precis har grävt ner en tidigare!

Sedan vad det gäller lösningar och problem så förstår jag inte hur man kan tycka att man har ett problem när man samtidigt har en lösning på det! Hur kan det då vara ett problem? Jag skulle säga att här har vi en möjlighet på köpet och hur dumt är det då att inte utnyttja den om man kan! Varför man skulle göra det tycker jag att jag redovisat inledningsvis med den expansion av olika aktiviteter som är beslutade och förväntas efter Värtabanan! Man kan nog ana att i ett lite längre perspektiv finns det nog goda skäl att tro att det inte går att undvika att se Albano som en mycket intressant bytespunkt för kollektivtrafiken!

218
218

Inläggav ADDE » tor 31 mar, 2016 20:24

Nu har bägge förslagen lags fram i form av spårvägar (Denna och Inges förslag om Lövstabanan), men hur skulle det fungera om man gjorde dessa till lokala järnvägar, som körs med enkla X60-vagnar, enkel X10 eller en variant av X60 med endast fyra enheter, mellan Lövsta och Värtan?

Linje 31, med turtäthet på 10 minuter:
Lövsta
Åkermyntan
Skälby
Kälvesta
Bromsten
Spånga
Sundbyberg
Huvudsta
Hagastaden
Albano
Storängsbotten
Värtahamnen/Norra Djurgårdsstaden
Frihamnen/Loudden
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Inge » tor 31 mar, 2016 23:00

Vad gäller Lövstabanan så är det ju en banvall som återstår. Förvisso förvånadsvärt välbevarad i förhållande till antalet år spåren varit upprivna, men ändå.

I båda fallen har vi också problemet med behovet av planskildhet och i fallet Spånga, där det mesta behöver byggas nytt, tror jag att det är rimligare med en spårväg på viadukt över järnvägen.

Om det däremot gäller provtrafik med överblivna X10 är det kanske ändå rimligt med korsning i plan vid Huvudsta. Jag förutsätter då att man går via Tomteboda bangård och vidare mot Värtabanan. Men en sådan linje kan förslagsvis utgå från Kallhäll, så att man slipper onödiga korsande tågvägar. Eventuellt med nyagamla stopp vid Solvalla, Huvudsta och Tomteboda?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav 218 » fre 01 apr, 2016 9:13

Inge skrev:Vad gäller Lövstabanan så är det ju en banvall som återstår. Förvisso förvånadsvärt välbevarad i förhållande till antalet år spåren varit upprivna, men ändå.

I båda fallen har vi också problemet med behovet av planskildhet och i fallet Spånga, där det mesta behöver byggas nytt, tror jag att det är rimligare med en spårväg på viadukt över järnvägen.

Om det däremot gäller provtrafik med överblivna X10 är det kanske ändå rimligt med korsning i plan vid Huvudsta. Jag förutsätter då att man går via Tomteboda bangård och vidare mot Värtabanan. Men en sådan linje kan förslagsvis utgå från Kallhäll, så att man slipper onödiga korsande tågvägar. Eventuellt med nyagamla stopp vid Solvalla, Huvudsta och Tomteboda?

Jag tror att vi diskuterar i olika tidsperspektiv. Vad det gäller X10 och Värtabanan kan det dras igång tämligen omgående fr.o.m nästa år men vad det gäller anpassning till nybyggnationen efter Värtabanan och Huvudsta och ihopknytning med Tvärbanan är det ett något längre perspektiv, bl.a med nedgrävning av järnvägen genom Sundbyberg (hur det nu ska gå till men avtal mellan staten och Sundbyberg finns att det ska göras!). Det är inte helt enkelt att gräva ner någonting där det samtidigt pågår trafik!

218
218

Inläggav Inge » fre 01 apr, 2016 12:23

Frågan är väl också hur mycket man vill satsa på godstågsspåret mot Mälarbanan. Skall det fungera bra krävs det nästan att man går under spåren på Mälarbanan och ansluter mellan uppspår respektive berså.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav 218 » fre 01 apr, 2016 12:52

Inge skrev:Frågan är väl också hur mycket man vill satsa på godstågsspåret mot Mälarbanan. Skall det fungera bra krävs det nästan att man går under spåren på Mälarbanan och ansluter mellan uppspår respektive berså.

Med Tvärbanan som kryssar över den nedgrävda järnvägen i Sundbyberg alt ansluter från Sundbybergs torg till södra sidan av nuv. bankropp kommer man direkt till/från Huvudsta-/Tomtebodaspåret.

218
218

Inläggav Inge » fre 01 apr, 2016 13:31

Men satsar man några pengar är det nog för godstågens skull. Hur få de än är.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 02 apr, 2016 11:45

218 skrev:Synd att dr Nöjdh för stunden inte lever upp till sitt namn! En ihopkoppling av Tvärbanan med statens spåranläggning ser jag inte som något problem, det är den ju redan dessutom. Nu beror det ju på vad man menar med större och mindre problem men inte är det någon större match att smita genom huspassagerna upp på nuvarande järnvägsområde. Men med lite eftertanke kan jag ju tycka att dr Nöjdhs som jag tolkar det ordination att använda större del av nuvarande järnvägstracén till avgreningen skulle man ju faktiskt kunna gå in från Tvärbanan på järnvägen redan vid Sundbybergs torg och köra vidare mot Huvudsta. Nackdelen med det är det pedagogiskt svåra att få kommunen att acceptera en ny spårtrafik där man precis har grävt ner en tidigare!

Sedan vad det gäller lösningar och problem så förstår jag inte hur man kan tycka att man har ett problem när man samtidigt har en lösning på det! Hur kan det då vara ett problem? Jag skulle säga att här har vi en möjlighet på köpet och hur dumt är det då att inte utnyttja den om man kan! Varför man skulle göra det tycker jag att jag redovisat inledningsvis med den expansion av olika aktiviteter som är beslutade och förväntas efter Värtabanan! Man kan nog ana att i ett lite längre perspektiv finns det nog goda skäl att tro att det inte går att undvika att se Albano som en mycket intressant bytespunkt för kollektivtrafiken!

218

Om den värderade herr (får man anta) 218 har ironiserat färdigt över min pseudonym så kanske vi kan återvända till sakfrågan. Det är ju bra (för honom) att herr 218 inte ser några problem med med hopkopplingen mellan statens spåranläggningar och Tvärbanan (att en sådan hopkoppling redan finns i Marievik är helt betydelselöst i sammanhanget). Problemen är nämligen avsevärda. Beträffande att det
" inte är det någon större match att smita genom huspassagerna upp på nuvarande järnvägsområde" har jag redan konstaterat att Englundavägen är det enda möjliga alternativet på Solnasidan. Frågan är om ens den räcker till för en horisontalradie på 25 m, vilket torde vara minimum, i synnerhet om man ska köra med duovagnar. Jag ordinerar varken herr 218 eller Sundbyberg någonting, men den enda fungerande alternativet blir då att "gå in från Tvärbanan på järnvägen redan vid Sundbybergs torg". I själva verket har en sådan principlösning redan föresvävat Sundbybergs stad, fastän man inser förstås att det blir tokigt låta Tvärbanan svänga in just vid Sundbybergs centrum (som Tvärbanans hållplats, heter, busshållplatsen heter däremot Sundbybergs torg) eftersom man tänker sig annan bebyggelse där. Istället tänker man sig i så fall en vidlyftigare omdragning av Tvärbanan redan efter hpl. Bällsta bro, se vidare detta dokument: http://www.sundbyberg.se/download/18.5e ... 160127.pdf

Sundbybergs problem är nog inte pedagogiskt, snarare ekonomiskt. Eller som stadens projektledare uttrycker sig i den här DN-intervjun: http://www.dn.se/sthlm/sundbyberg-ar-sn ... elad-stad/
 En sak vi ska titta på är att dra om Tvärbanans spår. Den höga bron över järnvägsspåren går att återanvända när den inte längre behövs. Om vi drar spåren på ett annat sätt genom stadskärnan får vi både en bättre spårväg och mer central yta att bygga på, säger Torbjörn Einarsson.Han betonar att det är en ekonomisk fråga. Varken landstinget eller staten kommer att lägga en krona på att flytta Tvärbanan och Sundbyberg har redan åtagit sig att betala 800 miljoner för att få bort spåren och skapa ett resecentrum under jord.

Så det blir knappast någonting av med den saken inom överskådlig tid. Någon egentlig resenärsnytta ger det ju inte heller.

Sedan har vi det här med duovagnar (som är en nödvändighet om man verkligen ska köra genomgående trafik på båda spårsystemen. Duovagnar är dyra, i storleksordningen 45 - 50 Mkr styck! Ta ex.vis Alstoms Citadis Dualis http://www.alstom.com/Global/Transport/ ... ish%20.pdf
http://www.euroinvestor.se/nyheter/2016 ... s/13285749

Tycker man det är för dyrt kan man vända sig till den här obskyra leverantören, som i detta fall faktiskt kan demonstrera en fungerande applikation:
http://www.caf.net/en/productos-servici ... .php?p=211

(man känner sina löss på gången, vagnen känns igen på illtjutet från maskinströmriktarna - eller vad det är)
Utöver kostnaden för själva fordonet tillkommer fördubblad utrustning för radiokommunikation och ATC/ATP. Förarna måste dessutom har behörighet att köra på statens spåranläggningar, vilket drar med sig ytterligare kostnader i utbildning och löner.

Dessutom görs duovagnar i regel i längden 38 - 42 m, ungefär. Det innebär att en sådan vagn (i likhet med t.ex. A36) bara kan köras som enkelvagntåg, eftersom Tvärbanans plattformar inte tillåter dubbelvagnståg med så långa vagnar. En sådan vagn kan transportera ungefär 250 resande (CAF påstår att deras 38 m-vagn kan ta fler, men det är fantasisiffror), vilket innebär att den rymmer betydlig färre resande än en X10-enhet. Inte undra på att fäblessen för duotrafik i Stockholm inte har varit särskilt stor. Kring sekelskiftet fanns det planer på att på försök köra duotrafik på sträckan Flemingsberg-Älvsjö-Liljeholmen-Alvik, men det blev ingenting av med den saken. När en Alstom Regio Citadis var på besök i Sverige 2006, var intresset från SLL obefintligt, vagnen kom aldrig till Stockholm.

Det är inte fel att komma med idéer och förslag, men marknadsförs de som "en gångbar idé för ett luspankt landsting att få mycket för lite pengar" så måste det finnas någon realism i förslagen.

Slutsats: Ska det här göras så är det pendeltåg som gäller. Men vad händer med X10-vagnarna när Citybanan öppnas? Såvitt jag begriper kommer SLL att göra sig av med dem på ett eller annat sätt!

Som slutkläm kan jag citera en annan Youtube-film som visar hur tjusigt det är att köra duospårvagn (i Frankrike alltså, obs. fransk språkövning)
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav 218 » lör 02 apr, 2016 17:27

dr Cassandra Nojdh skrev:
218 skrev:Synd att dr Nöjdh för stunden inte lever upp till sitt namn! En ihopkoppling av Tvärbanan med statens spåranläggning ser jag inte som något problem, det är den ju redan dessutom. Nu beror det ju på vad man menar med större och mindre problem men inte är det någon större match att smita genom huspassagerna upp på nuvarande järnvägsområde. Men med lite eftertanke kan jag ju tycka att dr Nöjdhs som jag tolkar det ordination att använda större del av nuvarande järnvägstracén till avgreningen skulle man ju faktiskt kunna gå in från Tvärbanan på järnvägen redan vid Sundbybergs torg och köra vidare mot Huvudsta. Nackdelen med det är det pedagogiskt svåra att få kommunen att acceptera en ny spårtrafik där man precis har grävt ner en tidigare!

218

Om den värderade herr (får man anta) 218 har ironiserat färdigt över min pseudonym så kanske vi kan återvända till sakfrågan. Det är ju bra (för honom) att herr 218 inte ser några problem med med hopkopplingen mellan statens spåranläggningar och Tvärbanan (att en sådan hopkoppling redan finns i Marievik är helt betydelselöst i sammanhanget). Problemen är nämligen avsevärda.

Men usch och fy vilken negativ inställning du har! Det är väl bättre att du berättar hur du tycker att man ska göra istället för att hela tiden försöka "messerschmidta" med kunskaper du inte har för att göra ner andra! Då kanske man skulle kunna ta till sig något av det du tycker istället för som nu bara beklaga dig! Sedan så vill jag också säga att det är väl uppenbart för alla som läser det du skriver att du har ett dolt egenintresse i att sådant här inte blir av. Kanske du egentligen har ett avlöningskuvert från Handelskammaren eller någon till spårtrafik negativ part, och det är därför du blir så desperat i ditt skrivande för att du inser att detta är enkelt att genomföra? Det är väl också därför du är så insatt i de kommunala ställningstagandena förstås! Till att börja med kan du redogöra för vilka avsevärda problem som föreligger att koppla ihop landstingets spåranläggning med statens vid Huvudsta?!

Beträffande att det
" inte är det någon större match att smita genom huspassagerna upp på nuvarande järnvägsområde" har jag redan konstaterat att Englundavägen är det enda möjliga alternativet på Solnasidan. Frågan är om ens den räcker till för en horisontalradie på 25 m, vilket torde vara minimum, i synnerhet om man ska köra med duovagnar. Jag ordinerar varken herr 218 eller Sundbyberg någonting, men den enda fungerande alternativet blir då att "gå in från Tvärbanan på järnvägen redan vid Sundbybergs torg". I själva verket har en sådan principlösning redan föresvävat Sundbybergs stad, fastän man inser förstås att det blir tokigt låta Tvärbanan svänga in just vid Sundbybergs centrum (som Tvärbanans hållplats, heter, busshållplatsen heter däremot Sundbybergs torg) eftersom man tänker sig annan bebyggelse där. Istället tänker man sig i så fall en vidlyftigare omdragning av Tvärbanan redan efter hpl. Bällsta bro, se vidare detta dokument: http://www.sundbyberg.se/download/18.5e ... 160127.pdf

Ja det räcker väl med ett möjligt alternativ hur många tycker du att det måste vara? Man går ut på järnvägsområdet strax väster om nuvarande p-hus. Sedan så antar du bara utan belägg att det inte går och då säger jag som sakkunnig att det går visst att den f.d spårytan av 7 parallelgående spår mer än väl räcker till en radie på mer än 25 m. Om man har sådana diskussioner som du säger inom kommunen så finns det väl ingenting som säger att man kan ändra sig om nya möjligheter dyker upp.Verkligheten förändras ju hela tiden och så måste ju också de kommunala ställningstagandena följa efter.

Sundbybergs problem är nog inte pedagogiskt, snarare ekonomiskt. Eller som stadens projektledare uttrycker sig i den här DN-intervjun: http://www.dn.se/sthlm/sundbyberg-ar-sn ... elad-stad/

En sak vi ska titta på är att dra om Tvärbanans spår. Den höga bron över järnvägsspåren går att återanvända när den inte längre behövs. Om vi drar spåren på ett annat sätt genom stadskärnan får vi både en bättre spårväg och mer central yta att bygga på, säger Torbjörn Einarsson.Han betonar att det är en ekonomisk fråga. Varken landstinget eller staten kommer att lägga en krona på att flytta Tvärbanan och Sundbyberg har redan åtagit sig att betala 800 miljoner för att få bort spåren och skapa ett resecentrum under jord.

Så det blir knappast någonting av med den saken inom överskådlig tid. Någon egentlig resenärsnytta ger det ju inte heller.

Det är väl alldeles utmärkt att Sundbybergs kommun är positivt inställda till att dra om spåren genom Sundbyberg, det passar ju som hand i handske med de här tankarna. Att de är så positivt inställda var ju givetvis en glädjande nyhet.Jag tackar dig för att du ger mig ett namn på en person som jag kan diskutera detta med inom Sundbybergs kommun. Jag har aldrig upplevt där det finns flera möjliga finansiärer att en kommun inlett med att ta på sig hela kostnaden utan det får ju bli en diskussion och ett avtal mellan inblandade parter!

Sedan har vi det här med duovagnar (som är en nödvändighet om man verkligen ska köra genomgående trafik på båda spårsystemen. Duovagnar är dyra, i storleksordningen 45 - 50 Mkr styck! Ta ex.vis Alstoms Citadis Dualis http://www.alstom.com/Global/Transport/ ... ish%20.pdf
http://www.euroinvestor.se/nyheter/2016 ... s/13285749

Tycker man det är för dyrt kan man vända sig till den här obskyra leverantören, som i detta fall faktiskt kan demonstrera en fungerande applikation:
http://www.caf.net/en/productos-servici ... .php?p=211

(man känner sina löss på gången, vagnen känns igen på illtjutet från maskinströmriktarna - eller vad det är)
Utöver kostnaden för själva fordonet tillkommer fördubblad utrustning för radiokommunikation och ATC/ATP. Förarna måste dessutom har behörighet att köra på statens spåranläggningar, vilket drar med sig ytterligare kostnader i utbildning och löner.

Man kan bara konstatera att med din debatteknik är ju inte det som redan finns ens möjligt och du har verkligen förmågan att få en bingolottomiljonär att gå och hänga sig. Jag undrar jag vem som är din uppdragsgivare! Vilket dravel!

Dessutom görs duovagnar i regel i längden 38 - 42 m, ungefär. Det innebär att en sådan vagn (i likhet med t.ex. A36) bara kan köras som enkelvagntåg, eftersom Tvärbanans plattformar inte tillåter dubbelvagnståg med så långa vagnar. En sådan vagn kan transportera ungefär 250 resande (CAF påstår att deras 38 m-vagn kan ta fler, men det är fantasisiffror), vilket innebär att den rymmer betydlig färre resande än en X10-enhet. Inte undra på att fäblessen för duotrafik i Stockholm inte har varit särskilt stor. Kring sekelskiftet fanns det planer på att på försök köra duotrafik på sträckan Flemingsberg-Älvsjö-Liljeholmen-Alvik, men det blev ingenting av med den saken. När en Alstom Regio Citadis var på besök i Sverige 2006, var intresset från SLL obefintligt, vagnen kom aldrig till Stockholm.

Det är inte fel att komma med idéer och förslag, men marknadsförs de som "en gångbar idé för ett luspankt landsting att få mycket för lite pengar" så måste det finnas någon realism i förslagen.

Vilken realism tycker du det finns i att säga okunnigt och utan källa att ingenting går? Och framförallt vilka mottagare är beredda att ta till sig och uppskatta ditt svammel? Ditt sätt att bete dig faller tillbaka på din uppdragsgivare!

218

218

Inläggav 1 » lör 02 apr, 2016 18:09

Utomordentligt bra rutet vännen 218! Dagens behållning av besöket på Forumet!

Stor Kram / Lena

Bild
Användarvisningsbild
1

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik