Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav 218 » mån 28 mar, 2016 11:58

Mellan Tvärbanan Svetsarvägen Sundbyberg och växeln till Huvudstaspåret mot Tomteboda är det bara en dryg km! Hela området är ju i och med utbyggnaden av järnvägen till fyra spår föremål för en stor omdaning och det skulle då kunna vara lämpligt att även undersöka denna möjlighet! Tror att ett stort problem runt diskussionerna med persontrafik på Värtabanan är att man värjer sig för att man inte på ett enkelt sätt kan få trafikströmmen ner till Stockholm C samtidigt som man bortser från möjligheten att göra den till en viktig (och billig!) länk till den ursprungliga idén att bygga ut Tvärbanan till en hel "hästsko" runt Stockholm. Det var ju den ursprungliga politiska idén med Tvärbanan egentligen och den mindretrafik som nu uppstått i Tomteboda genom att postverksamheten flyttat till Rosersberg ger också nya goda möjligheter.

Då järnvägen nu ska grävas ner genom Sundbyberg skulle Tvärbanan enkelt kunna grenas från Svetsarvägen över järnvägen där den går i tunnel i framtiden till ett läge söder om nuvarande järnvägsspår med kanske nya stationer i Huvudsta, Karlberg, Norra station/Karolinska, Albano o.s.v till Värtan. Passerar då också i Solna genom ett område där Solna kommun tänkt sig ett större bostadsbyggande. Kanske t.o.m länkas ihop med Lidingöbanan vid Ropsten som då verkligen skulle kunna göras som en del i en snabbspårväg/Tvärbanan runt hela Stockholm. Ganska så mycket skulle man kunna få till en ganska så låg peng i och med att Värtabanan redan är befintlig. Men det känns konstigt att tänka att bara för att man inte ser någon omedelbar lösning på en anslutning av Värtabanan till Stockholm C med persontrafik skulle man inte kunna göra det här heller!

Kanske en gångbar idé för ett luspankt landsting att få mycket för lite pengar!

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav ADDE » mån 28 mar, 2016 12:56

Jag har tidigare föreslagit en förlägning av tvärbanan från Solna station, via Bergshamra, Universitetet, Storängsbotten och Gasverksområdet för att ansluta till ropsten norrifrån, och göra ropsten till knytpunkt.
Min ursprungliga tanke var då att göra om Baron Rålambs väg - Björnnäsvägen från bilväg till snabbspårväg, då bilarna kan åka i Norra Länken idag. Men tvärbanan kan också gå en snutt på gamla roslagsbanan (Förutsatt att RB går mot Odenplan/City) och sedan in på värtabanan fram till Storängsbotten, för att sedan vika av mot gasverksområdet och Ropsten. Då kan man ha extra hållpltser i Albano och nära Tennisstadion. Spårområdet och uppfarterna från Norra länken vid Storängsbotten kan rivas bort respektive däckas över för nya bostadsbygganden.

-Det är ett alternativt förslag från mig.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1487
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Majkey » mån 28 mar, 2016 15:24

Stockholms stad är just nu i farten att stänga möjligheten till dubbelspår på värtabanan genom överdäckningen tyvärr. :evil:
Majkey
 
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 14:34

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav 218 » mån 28 mar, 2016 15:44

Majkey skrev:Stockholms stad är just nu i farten att stänga möjligheten till dubbelspår på värtabanan genom överdäckningen tyvärr. :evil:


Banverket och nu Trafikverket har stridit för tre spår där men möjligen så har det landat i två spår. Färre än två spår har jag aldrig hört om men jag kan kolla upp det.

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav twr » mån 28 mar, 2016 20:15

218 skrev:
Majkey skrev:Stockholms stad är just nu i farten att stänga möjligheten till dubbelspår på värtabanan genom överdäckningen tyvärr. :evil:


Banverket och nu Trafikverket har stridit för tre spår där men möjligen så har det landat i två spår. Färre än två spår har jag aldrig hört om men jag kan kolla upp det.

218

Både och är sant. En stor del av sträckan under överdäckningen får tre spår. Men just vid tunnelmynningen mot Norrtull bygger man så smalt att bara ett spår får plats. Hur man har tänkt har jag ingen aning om, men så är det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Lennart Petersen » mån 28 mar, 2016 20:22

twr skrev:
218 skrev:
Majkey skrev:Stockholms stad är just nu i farten att stänga möjligheten till dubbelspår på värtabanan genom överdäckningen tyvärr. :evil:


Banverket och nu Trafikverket har stridit för tre spår där men möjligen så har det landat i två spår. Färre än två spår har jag aldrig hört om men jag kan kolla upp det.

218

Både och är sant. En stor del av sträckan under överdäckningen får tre spår. Men just vid tunnelmynningen mot Norrtull bygger man så smalt att bara ett spår får plats. Hur man har tänkt har jag ingen aning om, men så är det.

Vilket ju i sig inte är något problem för den befintliga (eller nästan obefintliga ) trafiken i dag.
Men skulle man få för sig att köra regelbunden persontrafik så kan det ju vara värt påminna om hur i många år Roslagsbanan klarade sig med enkelspår över Stocksundsbron och stora delar av RB är fortfarande enkelspårigt trots tät trafik.
Så det här korta avsnittet dimensionerat för enkelspår borde väl inte vara något större hinder för något.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav 218 » mån 28 mar, 2016 20:37

Ja visst det är förstås bättre med två spår men kanske inte omöjligt med denna lösning heller som jag påminner mig nog ha hört när twr säger det! Verkar ju väldigt konstigt! Men med lite god vilja så....Lidingöbanan är ju fortfarande enkelspårig på långa sträckor!

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Tub4 » mån 28 mar, 2016 22:42

Måste fortfarande räknas som korkat när det sker *nu*..
Tub4
 
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 15 mar, 2016 20:40

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav 218 » mån 28 mar, 2016 23:11

Tub4 skrev:Måste fortfarande räknas som korkat när det sker *nu*..


Javisst är det så, småsnålhet utan strategi som bedrar visheten. I alla fall så har jag kollat upp att de tre spåren under överdäckningen får en hinderfri längd på 630 m, 630 m och cirka 450 m. Så det lär ju räcka gott och väl. Ett långt spår av dessa behövs också för att magasinera godståg som skall ut i Karlberg f.v.b. Stockholm C och söderut. Men det känns inte som att det här är något problem.

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Hechtwagen » tis 29 mar, 2016 18:04

Kommer de överbyggda spåren vid Nst vara godkända för persontrafik vad avser utrymningsvägar med mera?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav 218 » tis 29 mar, 2016 19:36

Hechtwagen skrev:Kommer de överbyggda spåren vid Nst vara godkända för persontrafik vad avser utrymningsvägar med mera?


Nej säkert inte och kraven brukar vara någon slags förhandling med räddningsverket! Men det är en bra fråga som jag ska undersöka.
Man kanske kan ha någon referens från någon annan underjordisk station, kanske i tunnelbanan.

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Inge » ons 30 mar, 2016 2:17

Tanken har nog föresvävat många. Men det blir ju en ganska lång enkelspårsstäcka. Hur många minuter skulle den ta att köra?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4244
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav 218 » ons 30 mar, 2016 9:59

Inge skrev:Tanken har nog föresvävat många. Men det blir ju en ganska lång enkelspårsstäcka. Hur många minuter skulle den ta att köra?


Möjliga mötesstationerna blir Tomteboda, Stockholm norra, Albano (och Värtan) vilket bör räcka ett tag.

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav Anders Hanquist » ons 30 mar, 2016 10:12

Hur mycket godstrafik räknar man med i framtiden? Fortfarande gäller väl att huvuddelen av hamnverksamheten ska flytta till Norvik i Nynäshamn. Även om det verkar segt att komma igång med bygget. Fortums flistransporter till Värtaverket är väl den mest omfattande trafiken på Värtabanan för närvarande. Annars när man talar om persontrafik på Värtabanan så verkar det handla om pendeltåg. Kanske är det smartare att köra spårvagn. Några duospårvagnar behövs sannolikt inte. Bättre då att "omelektrifiera" sträckan. De få kvarvarande godstågen kan köras under lågtrafik/kvällar/nätter och dragkraften kan då antingen vara diesellok eller specialla lok för spårvägsspänning. Sådana har ju funnits förut, både på Lidingö och i Helsingborg.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav 218 » ons 30 mar, 2016 13:09

Hechtwagen skrev:Kommer de överbyggda spåren vid Nst vara godkända för persontrafik vad avser utrymningsvägar med mera?


Kollade med de på Trafikverket som bör vara mest insatta och svaret är att "det bör gå". Klart det är svårt att säga bu eller bä om man inte vet vad
kraven är. (Men det är klart totalt utrymt från 4 fullsatta pendlar på en minut (!) som Brandkåren ursprungligen krävde för överdäckning av Stockholms södra
är sannolikt inte möjligt men ett mer sansat krav bör fungera.)

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 30 mar, 2016 16:27

Anders Hanquist skrev:Hur mycket godstrafik räknar man med i framtiden? Fortfarande gäller väl att huvuddelen av hamnverksamheten ska flytta till Norvik i Nynäshamn. Även om det verkar segt att komma igång med bygget. Fortums flistransporter till Värtaverket är väl den mest omfattande trafiken på Värtabanan för närvarande. Annars när man talar om persontrafik på Värtabanan så verkar det handla om pendeltåg. Kanske är det smartare att köra spårvagn. Några duospårvagnar behövs sannolikt inte. Bättre då att "omelektrifiera" sträckan. De få kvarvarande godstågen kan köras under lågtrafik/kvällar/nätter och dragkraften kan då antingen vara diesellok eller specialla lok för spårvägsspänning. Sådana har ju funnits förut, både på Lidingö och i Helsingborg.


Förvisso, men trådinledaren anslag är ju vidare än bara "persontrafik på Värtabanan", nämligen "koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan". Det måste rimligtvis förstås så att det järnvägsinfrastrukturen från Huvudsta och fram till Värtan som ska användas - och samtrafikeras med Tvärbanans Solnagren. I så fall är det duovagnar som avses, även om väl 218 själv får svara på vad som menas!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 721
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav 218 » ons 30 mar, 2016 18:23

dr Cassandra Nojdh skrev:
Anders Hanquist skrev:Hur mycket godstrafik räknar man med i framtiden? Fortfarande gäller väl att huvuddelen av hamnverksamheten ska flytta till Norvik i Nynäshamn. Även om det verkar segt att komma igång med bygget. Fortums flistransporter till Värtaverket är väl den mest omfattande trafiken på Värtabanan för närvarande. Annars när man talar om persontrafik på Värtabanan så verkar det handla om pendeltåg. Kanske är det smartare att köra spårvagn. Några duospårvagnar behövs sannolikt inte. Bättre då att "omelektrifiera" sträckan. De få kvarvarande godstågen kan köras under lågtrafik/kvällar/nätter och dragkraften kan då antingen vara diesellok eller specialla lok för spårvägsspänning. Sådana har ju funnits förut, både på Lidingö och i Helsingborg.


Förvisso, men trådinledaren anslag är ju vidare än bara "persontrafik på Värtabanan", nämligen "koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan". Det måste rimligtvis förstås så att det järnvägsinfrastrukturen från Huvudsta och fram till Värtan som ska användas - och samtrafikeras med Tvärbanans Solnagren. I så fall är det duovagnar som avses, även om väl 218 själv får svara på vad som menas!


Tack dr Nöjd men det är bara trevligt och intressant att höra andras åsikter på saker och ting! Egentligen så beror väl allt på flistransporterna till Värtan vad man ska ha för kräm i tråden. Skall godstransporter förekomma så är det kanske duospårvagnar som gäller, enbart persontrafik i "Tvärbanetappning" annan ström. Vad det gäller flistransporterna så är det nog mycket beroende av hur bostadsexpansionen i Värtanområdet fortgår om man på sikt kan vara kvar där.

Man kan ju kanske tänka sig lok som "hoppar" en kortare sträckning med ackumulatorteknik eller så. För många år sedan så diskuterade vi inom SJ posttågen till Stockholm från Malmö hur förargligt det var när man kört hela sträckan från Malmö till Älvsjö att behöva byta lok för att rangera in till "Grönsaksplattformen"/Partihallarna. I ett officiellt sammanhang fick jag strax därpå möjlighet att ställa frågan till Kiepes produktchef om det var möjligt med en mindre ackumulatorkoffert i en Rc för att hoppa dessa meter. Han svarade inte först men tog mig sedan avsides och sa: "Det är nog inga problem, vi har förmodligen redan utrustning på hyllan som vi kan sätta ihop. Problemet är att DB inte efterfrågar något sådant". Med det menade han förstås att tekniken var möjlig men efterfrågan liten.
Så nog går det alltid. Det här var dessutom ganska så länge sedan.

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav daniel_s » ons 30 mar, 2016 18:35

Godstågen kan väl gå med diesel? De behöver den ändå för växlingen i fabriken. Uppenbarligen får den följa med ut i vida världen också:

Bild

Sen vet jag väl inte om jag tycker att det är nån realism i att köra spårvagnar mellan Sundbyberg och Värtan. Vem ska det vara bra för, det känns lite som att här har vi en lösning och vilket problem kan vi hitta till den...
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav 218 » ons 30 mar, 2016 19:23

daniel_s skrev:Godstågen kan väl gå med diesel? De behöver den ändå för växlingen i fabriken. Uppenbarligen får den följa med ut i vida världen också:

Bild

Sen vet jag väl inte om jag tycker att det är nån realism i att köra spårvagnar mellan Sundbyberg och Värtan. Vem ska det vara bra för, det känns lite som att här har vi en lösning och vilket problem kan vi hitta till den...


Tja varför inte, det stora nya bostadsområdet som Solna planerar i Huvudsta, nya bostadsområdet Stockholm Norra inklusive uppgång mot Karolinska, den stora nybebyggelsen som planeras i Albano samt hela nya området kring Värtan samt transaktioner mellan dessa områden och alla kringliggande områden som Tvärbanan betjänar. Med tanke på att bantracén redan existerar så är lösning billig och då krävs inte så väldigt stort underlag för att förränta den samhällsekonomiskt.

Det är precis så man tänker i London när man bygger ut London Overground, som har blivit en succe, man lyckas inte leverera vagnar i den takt som resandet ökar! Om det bara var så att vi liksom London kunde ta tag i förmågan att tänka både och om olika trafiksystem istället för antingen eller! Det är på gång att investeras mycket kring Värtabanan som sagt och allt som görs handlar om persontrafik (förutom Fortum) och ska Värtabanan ha någon funktion för framtiden så är det för persontrafik, ett par eventuella godståg om dagen är det ingen som håller en sådan bana för i ett sådant här läge. Värtan kommer ju med dessa satsningar att hamna i innerstaden!Men allt det här måste ju givetvis studeras innan man kan ha en seriös uppfattning.

218
218
 
Inlägg: 890
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 14:48

Re: Koppla ihop Tvärbanan och Värtabanan!

Inläggav daniel_s » ons 30 mar, 2016 19:36

Jo men varför just spårvagnar menar jag, de riskerar väl att bli överbelastade från första dagen precis som Overground; något i stil med just Overground är kanske bättre?
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Nästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: A30 och 8 gäster