Spår i Duvbovägen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Spår i Duvbovägen?

Inläggav Inge » mån 28 mar, 2016 8:52

Har funderat ett tag på fördelarna med att bygga ut och koppla Lövstabanan till tvärbanan. Det byggs mycket längs sträckan och mer kommer det att bli, så jag tycker att det kan vara motiverat, men samtidigt rimligare än en ny västerortstunnelbana.

Hittills har jag främst funderat på en avgrening vid Solvalla och sedan en sträckning längs gamla resp. nya Bromstensvägen fram till Spånga varefter man följer den gamla banvallen. En fördel är att man på en stor del av sträckan kan få plats med egna spår utan blandtrafik.

Men samtidigt byggs det mer på norra sidan i Bromsten, även om industriområdena på båda sidorna av järnvägen skall byggas ut. Just här behöver inte heller spårvagnarna gå så fort då de flesta långpendlande antagligen bytt till pendeltåg i Spånga. Hållplatser så nära den täta bebyggelsen som möjligt vore kanske att föredra.

Vad tror ni om en ombyggnad av Duvbovägen genom Bromsten liknande den som skedde i Gröndal. En ny och egentligen sedan länge planerad förbindelse mellan Spånga kyrkväg och Rinkebysvängen skulle kunna föra det mesta av den genomgående biltrafiken förbi området.

Duvbovägen tillsammans med sin förlängning i Solhems Hagväg förses med spår i samtrafik med den lokala biltrafiken. I öster ansluts spåren antingen i Rissne, ungefär vid det numera rivna kommunalkontoret eller på lämplig plats i Solvalla mellan Ulvsundaleden och Järnvägen. Det senare har fördelen att Ulvsundaleden inte behöver korsas, men nackdelen att själva anslutningen blir mer komplicerad.

I väster byggs en ny bro över järnvägen, med stationsnedgång i stationens norra ände, varefter bro och spårväg svänger ner mot lövstabanan. Här kan inspiration hämtas från Liljeholmens lyckade ombyggnad och varför inte en överdäckning av själva stationen även i Spånga?

Busslinjerna 112, 116, 118, 119, 157, 159, 179, 512, 514 och 517 läggs ner respektive förkortas och ersätts av två spårvägslinjer. En mot Kista och en mot Sickla. Tyvärr kommer det att krävas byte för resa mot Solna på grund av banans utformning i Ulvsunda.
Användarvisningsbild
Inge

Re: Spår i Duvbovägen?

Inläggav Odd » mån 28 mar, 2016 9:12

Hör försökt göra en liten snabbvisualisering av ditt förslag, ungefär så här?
lovsta1.png
lovsta1.png (874.18 KiB) Visad 3814 gånger

lovsta2.png
lovsta2.png (608.16 KiB) Visad 3814 gånger

Egentligen handlar det ju om två delar, dels Solvalla-Spånga, dels Lövstabanan.
Nu spånar jag helt fritt, och det skall tas för det, men ett alternativ till ditt förslag skulle kunna vara att utnyttja tillfället när man bygger fyrspår mellan Sumpan och Spånga och bygga tre stationer längs vägen på de inre spåren. Eftersom pendeltågstrafiken troligen kommer att få upp till 10-minuterstrafik så kan man få plats med en pendeltågslinje som går från Centralen (kanske till och med "Cst övre"), via "gamla Karlberg", "Huvudsta station", Sumpan, Solvalla, "Bällsta", "Bromsten" till Spånga, varvid man fortsätter ut på Lövstabanan. Vid "gamla Karlberg", Solvalla, "Bällsta" och "Bromsten" stannar då endast "Lövstaexpressen".
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Inge » mån 28 mar, 2016 9:38

Odd skrev:Hör försökt göra en liten snabbvisualisering av ditt förslag, ungefär så här?

Ungefär så, men jag tänkte mig att man fortsatte längs hela Duvbovägen fram till Spånga kyrkväg och sedan rakt fram Solhems Hagväg. Då kommer man fram till stationens (Spångas) norra ände på lagom höjd för att gå över spåren och anlägga en bra bytespunkt.

Fler och lokalare pendeltåg är naturligtvis ett alternativ. Men frågan är om kapacitetsbehovet verkligen är så stort? En fördel med spårväg är också att den kan kopplas samman med tvärbanan och därmed samtidigt kan användas för många fler lokala resor i västerort.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » mån 28 mar, 2016 11:14

Inge skrev:
Odd skrev:Hör försökt göra en liten snabbvisualisering av ditt förslag, ungefär så här?

Ungefär så, men jag tänkte mig att man fortsatte längs hela Duvbovägen fram till Spånga kyrkväg och sedan rakt fram Solhems Hagväg. Då kommer man fram till stationens (Spångas) norra ände på lagom höjd för att gå över spåren och anlägga en bra bytespunkt.

Fler och lokalare pendeltåg är naturligtvis ett alternativ. Men frågan är om kapacitetsbehovet verkligen är så stort? En fördel med spårväg är också att den kan kopplas samman med tvärbanan och därmed samtidigt kan användas för många fler lokala resor i västerort.

Absolut, men just i detta fall slängde jag fram detta förslag av två anledningar, det finns redan spår resp gammal banvall och dels att man då kan använda befintlig infrastruktur (pendeltågen) för såväl fordon som strömförsörjning. Mellan Spånga och Lövsta kommer X60 definitivt att kunna klara av minst samma prestanda som med spårvagn. Men hela det konceptet bygger på just att man har möjlighet att utnyttja befintlig infrastruktur så långt som möjligt.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav ADDE » mån 28 mar, 2016 12:49

Ett annat alternativ är att bygga en tunnelbanegren på lövstabanan. Låt oss säga att den grenas av från Vällingby och når fram till Åkermyntan, varav den fortsätter längs den gamla banan för att sluta vid Spånga.
Hållplatser:
Vinsta (Ersätter johannelund mot Hässelby, i bättre placering)
Åkermyntan
Skälby
Kälvesta
Bromsten
Spånga

Banan trafikeras av farstatågen medan skarpnäcktågen vänder vid Hässelby strand. Tvärtom går också bra, beroende på underlaget på respektive gren.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Tub4 » mån 28 mar, 2016 22:27

ADDE skrev:Ett annat alternativ är att bygga en tunnelbanegren på lövstabanan. Låt oss säga att den grenas av från Vällingby och når fram till Åkermyntan, varav den fortsätter längs den gamla banan för att sluta vid Spånga.
Hållplatser:
Vinsta (Ersätter johannelund mot Hässelby, i bättre placering)
Åkermyntan
Skälby
Kälvesta
Bromsten
Spånga

Banan trafikeras av farstatågen medan skarpnäcktågen vänder vid Hässelby strand. Tvärtom går också bra, beroende på underlaget på respektive gren.

Karta?
Tub4

Inläggav Inge » lör 09 apr, 2016 10:57

Eftersom det finns ett intresse för hållplatserna placering både här och, märkligt nog, i andra trådar kanske vi ska titta vidare på det?

Mina tankar med början i öster. De första exploaterbara områdena är försvarets gamla tyganläggningar, nu rivna tyghus, grått på kartan Odd länkade. Bostäder vid Sundbybergs gamla, nu rivna, kommunalhus. (Den orangea masken under R i "Sunbyberg", samma karta) Och det idag lågt exploaterade området kring masken. Låt mig kalla det "Valla park" efter den idag befintliga kontors/skolbyggnaden. Vidare en större slybevuxen kulle. Markerad med grönt under "SUND", samma karta.

Tvärbanan mot Kista kommer att passera ganska nära Valla park, med en ganska kraftig kurva.

Som Alternativ 1. föreslår jag en T-korsning för spårvägen vid Valla Park. Linjen mot Spånga/Lövsta viker av mot väster och linjen mot Kista går rakt fram efter bron över Ulvsundaleden. Denna får trafiken även från Spånga/Lövsta via T-korningen. Hållplatser placeras ut i korsningen, både för byten och för områdets kollektivtrafikförsörjning.

Nuvarande planförslag för tvärbanan i Rissne medför att banan från Alvik landar i korsningen Kavallerivägen/Rissneleden, där T-korsningen kan byggas.

Planbeskrivning tvärbanan Rissne

Banan mot Spånga fortsätter sedan en bit längs Rissneleden innan den viker av åt vänster för att passera över Ulvsundaleden.

Alternativ 2a förutsätter att tvärbanan byggs väster om Solvalla travbana. T-korsningen kan i det här fallet byggas naturligt i tyghusområdet, där linjen mot Spånga som viker av. Hållplatser placeras kring korsningen både för byten och för områdets behov. En fördel är att man slipper dubbla broar över Ulvsundaleden.

Alternativ 2b förutsätter att tvärbanan byggs öster om Solvalla travbana och endast i utkanten av tyghusområdet. Det kan vara svårt att få till en T-korsning med hållplatser här, men om möjligt bör det eftersträvas. Om det inte är möjligt byggs i alternativet endast en T-korsning. Hållplatserna för Spångagrenen förläggs vid samma plats som i alternativ 2a, dvs något längre västerut, men utan möjlighet till omstigning.

I samtliga alternativ blir nästa hållplats I Duvbovägens förlängning (den del som kapades vid utbyggnaden av Ulvsundaleden), vid Mamrevägen (1,11 km på Odds karta). Optimalt skulle hållplatsen legat norr om Ulvsundaleden, men av topografiska skäl blir det svårt. Befintlig gångbro gör dock avståndet till den exploaterbara kullen norr om leden kort och bekvämt.
Senast redigerad av Inge lör 09 apr, 2016 13:10, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » lör 09 apr, 2016 11:05

Vad frestande det skulle vara att fråga efter denna linjes kapacitetsbehov, eller nyttan i förhållande till kostnaden. Eller kanske helt sabotera tråden med lösryckta påståenden om något helt annat projekt. Kanske behöver den här delen av Västerort ett trafikslag som är "kapacitetsstarkt på riktigt", och det vet vi ju alla att det betyder tunnelbana.

Men det ska jag inte göra. Jag tycker forum ska vara öppet både för diskussioner om verkligt motiverade projekt som i andra trådar, och för diskussioner som denna tråd, om projekt som det knappast finns behov för men som ändå är kreativa och intressanta. Så tänker jag, sabotera inte trådar, en enkel och fin princip.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » lör 09 apr, 2016 11:15

twr skrev:Vad frestande det skulle vara att fråga efter denna linjes kapacitetsbehov, eller nyttan i förhållande till kostnaden. Eller kanske helt sabotera tråden med lösryckta påståenden om något helt annat projekt. Kanske behöver den här delen av Västerort ett trafikslag som är "kapacitetsstarkt på riktigt", och det vet vi ju alla att det betyder tunnelbana.

Du får gärna ifrågasätta. Dock tänkte jag för min del att först redogöra för mina tankegångar om hållplatslägen och de exploaterbara områdena kring dessa, vilket kommer att ta viss tid. Det för att det skall bli meningsfullt att diskutera hur stort kapacitetsbehovet kan tänkas bli.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » lör 09 apr, 2016 11:26

Inge skrev:
twr skrev:Vad frestande det skulle vara att fråga efter denna linjes kapacitetsbehov, eller nyttan i förhållande till kostnaden. Eller kanske helt sabotera tråden med lösryckta påståenden om något helt annat projekt. Kanske behöver den här delen av Västerort ett trafikslag som är "kapacitetsstarkt på riktigt", och det vet vi ju alla att det betyder tunnelbana.

Du får gärna ifrågasätta. Dock tänkte jag för min del att först redogöra för mina tankegångar om hållplatslägen och de exploaterbara områdena kring dessa, vilket kommer att ta ett tag. Det för att det skall bli meningsfullt att diskutera hur stort kapacitetsbehovet kan tänkas bli.

Tack!

Ifrågasätta är det bara första steget. Nästa steg är att vara öppen för att ändra åsikt när det visar sig att ens första tanke var fel. Det är inte alla som kommer till det steget.

Hur som helst, för att räkna kapacitetsbehov behöver man räkna med riktiga siffror, inte bara hittepå. SL har planeringsdokument att utgå ifrån, och så blir det lite multiplikationer.

Nu är ju förstås hela frågeställningen irrelevant. Hur många bor egentligen på Duvbovägen, ja det kan ju inte vara så många. Många i trakten åker matarbuss, och det vet man ju vad det betyder: enorma resandeströmmar!! Här behövs en avlänkning av såväl Blå som Grön tunnelbana och 10 vagnars tåg för att kunna ta hand om det gigantiska och snarast helt oförutsägbara resande som kommer att uppstå i Västerort. Tyvärr har ondsinta tjänstemän och konsulter dock lagt tankeförbud på dessa avlänkningar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » lör 09 apr, 2016 11:38

Nja såväl vissa politiker och konsulter är redan igång på en ny tunnelbana till västerort, så tankeförbud från det hållet är svårt att tänka sig.

Jag vill argumentera för att det i detta fall räcker med en spårväg, såväl för Bromma flygplats som västerort i övrigt. Den ena av linjerna kommer ju att passera båda och dessutom Liljeholmen och motsvarar väsentligen den föreslagna tunnelbanans sträckning. Men återkommer till det senare.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » lör 09 apr, 2016 11:42

Inge skrev:Nja såväl vissa politiker och konsulter är redan igång på en ny tunnelbana till västerort, så tankeförbud från det hållet är svårt att tänka sig.

Jag vill argumentera för att det i detta fall räcker med en spårväg, såväl för Bromma flygplats som västerort i övrigt. Den ena av linjerna kommer ju att passera båda och dessutom Liljeholmen och motsvarar väsentligen den föreslagna tunnelbanans sträckning. Men återkommer till det senare.

När du skriver att du vill argumentera måste du föreställa dig att andra kommer att läsa, reflektera och bemöta dina tankar på ett rationellt och trevligt sätt. Har det aldrig slagit dig att du själv skulle kunna bete dig på detta sätt som jag antar att du förväntar dig av andra?

Har det över huvud taget hänt i ditt liv att du har insett att du kanske hade fel? Har du någon gång ändrat åsikt i någon fråga?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » sön 10 apr, 2016 11:11

Efter hållplatsen vid Mamrevägen fortsätter spårvägen under bron och ut på den resterande delen av Duvbovägen, härifrån blir det gatuspår. Eftersom Duvbovägen idag är en utpekad huvudgatan bör genomfartstrafiken ledas om. Lämpligen via en ny länk från Spånga Kyrkväg till Rinkebysvängen. Sträckan kan med fördel jämföras med bygget genom Gröndal även om exploatering möjligheterna är betydligt bättre här.

Första hållplats efter Mamrevägen bör ligga vid Carl Barks väg. Här finns både Bromstensskolan och Ellen Key skolan. Backen upp mot Ellen Key kan med fördel bebyggas med flerfamiljshus. Man har redan börjat i ett hörn. Även Bromstens IP har föreslagits för exploatering, men hittills har Nimbys vunnit (Trots att det inte är långt till Spånga IP).

Efter Carl Barks väg fortsätter spårvägen förbi Bromstensplan, Bromstens traditionella centrum. Men jag föreslår att nästa hållplats blir vid Erik Tegels väg. Här skall den nya Bromstensstaden uppföras. Inte minst på mark som kommunen valt att sanera och sälja med förlust eftersom man anser förtätningen särskilt önskvärd. Ytterligare exploatering kan ske av kullen straxt väster om hållplatsen.

Sista hållplatsen längs Duvbovägen får bli Spånga IP i korsningen med Spånga Kyrkväg. Spånga IP är naturligtvis inte aktuell för exploatering, men möjligen kan man tänka sig en mindre yta på andra sidan vägen i samband med att länken mellan Spånga Kyrkväg och Rinkebysvängen byggs, se ovan. Hållplatsens huvudsyfte är dock att möjliggöra omstigning till bussar mot Tensta, Rinkeby etc.

Därefter fortsätter spårvägen i Solhems Hagväg för att gå rakt fram över järnvägen, som överdäckats, och ner mot Bromstensvägen och Lövstabanan. Hållplatsen Spånga Station förläggs naturligtvis på överdäckningen som täcker hela stationsområdet och med fördel kan byggas med Liljeholmen som förebild. Nedgångar till stationen i båda ändar och inbyggd bussterminal, om än inte med byte över plattform.

Exploatering av kommunens uppställnings och skrotningsplats för övergivna fordon bör också ske i samband med detta. Även om bostädernas framtida invånare knappast kan räknas till underlaget för spårvägen, utan givetvis i första hand pendeltågens.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tis 12 apr, 2016 17:16

Snälla - en karta!

Tack...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » tor 14 apr, 2016 12:45

Karta kommer så snart jag hittat mitt lösenord till bildserverkontot, alternativt öppnat ett nytt konto...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » mån 18 apr, 2016 13:12

Det här var ju en tråd om Duvbovägen. Men jag tänkte ändå skissa vidare på fortsättningen, dvs hållplatser längs gamla Lövstabanan och ner till Kyrkhamn.

Eftersom den huvudsakliga nyttan här är att försörja det stora exploaterbara området Riddersviks gård-Lövsta-Kyrkhamn, ett lika stort område som Vällingby-Hässelby gård-Hässelby strand, är hastigheten på transportsträckan Riddersvik - Spånga viktig. Här tänker jag mig därför ett hållplatsavstånd på ca 1 km.

Första hållplatsen efter Spånga station blir vid Skesta tomt, dvs ungefär mellan Bromstensvägen korsningar med Avestagatan respektive Fagerstagatan. Här finns hyggliga möjligheter till nyexploatering. Men det ser lite bättre ut på kartan än vad det är i verkligheten eftersom området är mycket rikt på bevarasvärda fornlämningar. En framtida exploatering på Lunda industriområde är dock möjlig.

Därefter bör nästa hållplats bli i slutet på godsterminalområdet. Söder om hållplatsen är en exploatering omedelbart möjlig och så småningom bör godsterminalerna flyttas. Omedelbart efter godsterminalerna och därmed i direkt anslutning till den tänkta hållplatsen ligger Sörgårdsängen som är under utbyggnad i skrivande stund. Inte med önskvärd täthet, men ändå med ganska många bostäder.

Därefter går banan in i Järfälla och passerar Skälby gamla hållplats. Av naturliga skäl finns här ganska små exploateringsmöjligheter och den gamla bebyggelsen är gles. Själva perrongen är dessutom bebyggd med en större förskola. Dvs inget stopp här.

Terrängen öppnar dock upp strax före att banan åter går in i Stockholm och i alternativ 1 föreslår jag en hållplats här, med vidhängande exploatering.

I detta alternativ fortsätter sedan spårvägen rakt igenom Vinstas stora radhusområde med nästa stopp vid Smedsängen bakom Beijer bygg. Syftet är att försörja flerfamiljshusen vid Smedsängen och erbjuda hyggligt gångavstånd för södra delen av Radhusområden. Men inte minst att möjliggöra exploatering söder om Lövstavägen. Jag förutsätter att Beijer bygg är under avveckling med tanke på att deras nya stora byggvaruhus i Veddesta bara kommer att hamna ett par minuters körväg bort när Växthusvägen byggts samman med Vinlandsvägen.

Beträffande Växthusvägen finns en gångtunnel som är så väl dimensionerad att den utöver gång och cykelväg bör kunna rymma spårvägen efter en mindre marksänkning. Således är vi framme vid Åkermyntan. Dvs Riddersvik/Hässelby villastads station som den hette förr. Här finns ett centrum värdigt en tunnelbaneförort, men idag nästan helt bilförsörjt beroende på dagens undermåliga kollektivtrafik.

I detta alternativ förläggs hållplatsen i västra delen av centrumet för att bättre försörja bostadsområdet på den sidan, mellan Preem och Plantagen. Preemstationen som förr var stor med omfattande service och uthyrningsverksamhet har under de senaste åren reducerats till en automatstation och kan förväntad bli avvecklad.

För sträckan mellan Skälby och Åkermyntan har jag även funderat på ett alternativ 2. I detta alternativ blir det ingen hållplats i Järfälla. Istället blir nästa hållplats I det stora radhusområdet. Härifrån är det också gångavstånd till det exploaterbara området söder om Lövstavägen.

Nästa hållplats blir vid Åkermyntans centrum. Men istället i dess östra del för att även försörja Smedsängen. Därefter blir det en hållplats vid det västra flerfamiljshusområdet, dvs vid "viadukten" som nuvarande busshållplats heter på grund av den överdimensionerade gångbron. Dvs ett gott läge för en spårvägshållplats.

Alternativt (2b) slås de båda senare hållplatserna ihop till förmån för en mitt emot Åkermyntans centrum. Det leder dock till ganska långa gångvägar.

Från Åkermyntan är det bara några hundra meter till det gamla lokstallet och Riddersviks gård, där man mer eller mindre kommer "rätt ut i spenaten", dvs till det stora exploaterbara området vars potential är syftet med linjen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » mån 18 apr, 2016 21:12

Inge skrev:Det här var ju en tråd om Duvbovägen. Men jag tänkte ändå skissa vidare på fortsättningen, dvs hållplatser längs gamla Lövstabanan och ner till Kyrkhamn.

Eftersom den huvudsakliga nyttan här är att försörja det stora exploaterbara området Riddersviks gård-Lövsta-Kyrkhamn, ett lika stort område som Vällingby-Hässelby gård-Hässelby strand, är hastigheten på transportsträckan Riddersvik - Spånga viktig. Här tänker jag mig därför ett hållplatsavstånd på ca 1 km.

Första hållplatsen efter Spånga station blir vid Skesta tomt, dvs ungefär mellan Bromstensvägen korsningar med Avestagatan respektive Fagerstagatan. Här finns hyggliga möjligheter till nyexploatering. Men det ser lite bättre ut på kartan än vad det är i verkligheten eftersom området är mycket rikt på bevarasvärda fornlämningar. En framtida exploatering på Lunda industriområde är dock möjlig.

Därefter bör nästa hållplats bli i slutet på godsterminalområdet. Söder om hållplatsen är en exploatering omedelbart möjlig och så småningom bör godsterminalerna flyttas. Omedelbart efter godsterminalerna och därmed i direkt anslutning till den tänkta hållplatsen ligger Sörgårdsängen som är under utbyggnad i skrivande stund. Inte med önskvärd täthet, men ändå med ganska många bostäder.

Därefter går banan in i Järfälla och passerar Skälby gamla hållplats. Av naturliga skäl finns här ganska små exploateringsmöjligheter och den gamla bebyggelsen är gles. Själva perrongen är dessutom bebyggd med en större förskola. Dvs inget stopp här.

Terrängen öppnar dock upp strax före att banan åter går in i Stockholm och i alternativ 1 föreslår jag en hållplats här, med vidhängande exploatering.

I detta alternativ fortsätter sedan spårvägen rakt igenom Vinstas stora radhusområde med nästa stopp vid Smedsängen bakom Beijer bygg. Syftet är att försörja flerfamiljshusen vid Smedsängen och erbjuda hyggligt gångavstånd för södra delen av Radhusområden. Men inte minst att möjliggöra exploatering söder om Lövstavägen. Jag förutsätter att Beijer bygg är under avveckling med tanke på att deras nya stora byggvaruhus i Veddesta bara kommer att hamna ett par minuters körväg bort när Växthusvägen byggts samman med Vinlandsvägen.

Beträffande Växthusvägen finns en gångtunnel som är så väl dimensionerad att den utöver gång och cykelväg bör kunna rymma spårvägen efter en mindre marksänkning. Således är vi framme vid Åkermyntan. Dvs Riddersvik/Hässelby villastads station som den hette förr. Här finns ett centrum värdigt en tunnelbaneförort, men idag nästan helt bilförsörjt beroende på dagens undermåliga kollektivtrafik.

I detta alternativ förläggs hållplatsen i västra delen av centrumet för att bättre försörja bostadsområdet på den sidan, mellan Preem och Plantagen. Preemstationen som förr var stor med omfattande service och uthyrningsverksamhet har under de senaste åren reducerats till en automatstation och kan förväntad bli avvecklad.

För sträckan mellan Skälby och Åkermyntan har jag även funderat på ett alternativ 2. I detta alternativ blir det ingen hållplats i Järfälla. Istället blir nästa hållplats I det stora radhusområdet. Härifrån är det också gångavstånd till det exploaterbara området söder om Lövstavägen.

Nästa hållplats blir vid Åkermyntans centrum. Men istället i dess östra del för att även försörja Smedsängen. Därefter blir det en hållplats vid det västra flerfamiljshusområdet, dvs vid "viadukten" som nuvarande busshållplats heter på grund av den överdimensionerade gångbron. Dvs ett gott läge för en spårvägshållplats.

Alternativt (2b) slås de båda senare hållplatserna ihop till förmån för en mitt emot Åkermyntans centrum. Det leder dock till ganska långa gångvägar.

Från Åkermyntan är det bara några hundra meter till det gamla lokstallet och Riddersviks gård, där man mer eller mindre kommer "rätt ut i spenaten", dvs till det stora exploaterbara området vars potential är syftet med linjen.

Hur är det nu, har du räknat på nyttan med det här projektet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Inge » lör 23 apr, 2016 7:26

Nej, projektet handlar till stor del om att möjliggöra bostadsbyggande. Hur stor nyttan blir avgörs av hur många bostäder man väljer att bygga.

Området Riddersvik-Lövsta-Kyrkhamn är ju (bara på Stockholmssidan) mer än dubbelt så stort som Bromma flygplats och med de områden som ligger längs vägen blir det exploaterbara området ca tre gånger så stort.

Med MP-beräkning blir ju det 300.000 boende ! -Men realistiskt kan det mycket väl bli 50.000. Sedan har vi befintlig bebyggelse. Ganska många bussar och hela busslinjer kan ersättas.

Grundläggande för förslaget är också att Järfälla inte är beredda att göra något åt sitt naturreservat och sin Golfklubb, Viksjö GK. På Stockholmssidan är området bara ett friluftsområde, huvudsakligen fält, kollonier, skjutbanor och golfklubbens, Hässelby GKs, golfbana som inte är mycket att spara. Dessutom båthamnen och sopstationen förstås. Men jag tänkte faktiskt att man kunde undvika de sistnämnda i en första etapp.

Men skulle Järfälla komma med på tåget bör förstås alternativet att istället dra ut Barkarbytunnelbanan övervägas. Det blir ingen tidsvinst, men ger givetvis högre kapacitet.
Senast redigerad av Inge lör 23 apr, 2016 8:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » lör 23 apr, 2016 7:56

Vad gäller hållplatser sträckan Riddersvik-Kyrkhamn så anser jag att man åter bör gå ner på 500-meters intervall. Här tänker jag mig kvartersstad och min första tanke är att spårvägen bör gå i en krok upp i ordets norra del och sedan ner till Kyrkhamn.

Men detta handlar ju mest om hur stadsplaneringen vill exploatera området, så jag har ingen bestämd uppfattning i detaljer.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav twr » lör 23 apr, 2016 9:50

Det är hittepåsiffror. Du ljuger. Din bana är omodern och kommer att vara i vägen för annan trafik. Lås den här tråden!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Nästa

Återgå till Spårtrafik