Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inläggav Lennart Petersen » sön 20 mar, 2016 17:16

Tub4 skrev:Hade vart kul med detaljerade kartor av T-banan - EXAKT hur de går, service-tunnlar etc. Finns det sånt eller är det "hemligt"/skyddat?

Skulle vara lättare om man såg exakt var perrongerna låg och sånt.


Det finns vanliga kartor där tunnlarna är inritade , så finns det tekniska beskrivningar och en bok som "Stockholm Under" ger bra beskrivning av hur banorna går och hur de ligger i höjdlek. Hur plattformarma ligger är ju inte svårt att beräkna för en vanlig besökare och sedan ser man ju att tunnlarna i stort sett går raka vägen mellan stationerna .
I aktuellt fal, Västra Skogen , så anlades ju en del av banan som "cut and cover" och vid Ekelundsvägen ligger tunneltaket i marknivå.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2137
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inläggav Lennart Petersen » sön 20 mar, 2016 17:33

Lars_L skrev:i tidigare svar kring detta har Trafikförvaltningen räknat med att "I ett övervägande kring sekundärentréer har trafikförvaltningen som riktmärke ett krav på minst 4 500 påstigande per dygn"

Det tycker jag dock låter mycket. Eftersom det är vad många stationer har totalt. Men en orsak kan ju vara också att många som skulle utnyttja uppgången, inte får så mycket närmare, utan bor emellan uppgångarna.

Men visst, uppgångar utan spärrvakt (endast för kort) skulle ju göra det hela rätt mycket billigare.

Vid just Västra Skogen finns ju en vits - frågan är väl dock vad investeringen egentligen skulle kosta. Skulle säkert bli rätt höga kostnader i jämförelse med andra förslag som har kommit.

Inte ens Universitetet sekkundäruppgång har man ju velat öppna, och där är det ju ändå uppgången redan förberedd, vilket gör kostnaderna för ett öppnande relativt små.

Man räknar ju med 1400 bostäder så kanske en bit över 2000 boende får nytta av ingången. Plus då anställda i Arken och f.d Postterminalen.
I vanliga fall handlar ju en ny uppgång/ingång om kanske 200m kortare gångväg, ca 2min, men här är det också en bastant höjdskillnad på minst 35 m och en gångväg i en slinga och sedan ska man ner i berget igen. Det låter rätt fiffigt med en genväg rakt in i berget till nivån omedelbart ovanför plattformarna.
För egen del så tror jag man spar ca 4min i tid och över den tid jag jobbade där hade det blivit sådär 500 timmar i sparad tid.
Det bör vara värt att titta och räkna på i vart fall och kanske kan man vara kreativ så att bostadsbyggandet får bidra med en slant till den nya ingången .
Väger man en avgift mot nyttan för de boende kan det vara värt en del och en lägenhet här torde väl ligga på dimension 3-4mkr (?) att producera.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2137
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inläggav Enceladus » fre 24 aug, 2018 4:49

1 000 nya bostäder vid marinan

Byggbolagen får betala för den nya t-baneuppgången i området.

Kristoffer Tamsons skrev:Vi tycker att det är ett ansvarsfullt sätt att finansiera kollektivtrafiken. Det är inte mer än rätt att de som gynnas av att tunnelbanan byggs ut i höjda markvärden får vara med och betala.


Solna imponerar än en gång! Telefonplan är en annan station där det skulle behövas en ny uppgång, men Stockholms kommun verkar tyvärr inte vara så pigg på att lägga miljarderna på mindre infrastruktursatsningar.
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inläggav Enceladus » fre 24 aug, 2018 5:35

twr skrev:
Inge skrev:Vad gäller utgångar i nu stängda ändar av plattformar allmännt vill jag endast påpeka att pendeltågsstationerna har betydligt större potential till lönsamma förbättringar än tunnelbanestationerna.

Ja, säkert helt sant!


Nya uppgångar vid Tullinge och Häggvik har diskuterats i flera år nu. Även Spånga börjar komma på tapeten, men där kan det kommunala intresset vara begränsat, trots att kommunen mer eller mindre badar i pengar efter allt bostadsbyggande. (Jag väntar spänt på att signaturen "BSB101" ska börja tala om ekonomin i avfolkningskommuner.)
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inläggav TKO » fre 24 aug, 2018 15:49

'Byggbolagen betalar' betyder som vi alla vet att det är de som på grund av den skriande bostadsbristen tvingas betala överpriser för sina nyproducerade bostäder som får stå för fiolerna. Jag noterat än en gång att signaturen 'Enceladus' anser det vara helt i sin ordning att byggmästarkapitalet - med god hjälp av naiva kommunpolitiker - förvandlat bostaden från en social rättighet till en handelsvara.

Vi ses nog inte på barrikaderna...

gissar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9417
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inläggav Enceladus » ons 31 okt, 2018 14:25

Enceladus skrev:
twr skrev:
Inge skrev:Vad gäller utgångar i nu stängda ändar av plattformar allmännt vill jag endast påpeka att pendeltågsstationerna har betydligt större potential till lönsamma förbättringar än tunnelbanestationerna.

Ja, säkert helt sant!


Nya uppgångar vid Tullinge och Häggvik har diskuterats i flera år nu. Även Spånga börjar komma på tapeten, men där kan det kommunala intresset vara begränsat, trots att kommunen mer eller mindre badar i pengar efter allt bostadsbyggande. (Jag väntar spänt på att signaturen "BSB101" ska börja tala om ekonomin i avfolkningskommuner.)


Då får Häggvik en sydlig uppgång till pendeln

Direktpress skrev:Men nu har Trafikverket presenterat en tidplan för när en till uppgång blir verklighet. År 2023 ska entrén börja byggas, och 2025 ska den öppnas för användning.


Det bör dock påpekas att inget är säkert på det politiska slagfält som Stockholms pendeltåg har förvandlats till. Under förra mandatperioden förhalade landstinget ombyggnaden av Södertälje centrum, medan regeringen strök ombyggnationen av Märsta station.
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Ny uppgång vid Västra Skogen föreslås

Inläggav Enceladus » ons 16 okt, 2019 10:41

Handslag för ny t-baneuppgång i Västra skogen

Med tanke på Västra skogens extremt höga utbud känns det extra motiverat att utveckla området kring stationen. För att täcka ett så stort område som möjligt behövs en andra uppgång.
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster