Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav /jes » lör 13 maj, 2017 11:59

Det där är struntprat - bortsett från att kamrat Widen talar i egen sak. Konduktörerna kommer aldrig tillbaka, lika lite som i Norrköping eller Göteborg. Vill ha ha ett öppet biljettsystem (med automatvisering) så får man förse det med en lämpliga biljettkontroller. Större städer än Stockholm har klarat det.Fast i Nederländerna är det kanske arbetsmarknadspolitiska åtgärder?

Kan vi spara detta tvärsäkra uttalande för framtiden och plocka fram det om säg fem år? :D
Användarvisningsbild
/jes

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 21 maj, 2017 20:46

Hechtwagen skrev:Det är inte struntprat! Det går mode i hur kollektivtrafiken bemannas, är inte konstigare med konduktörer än med spårvagnar i sig! Hur ute och osannolik var inte spårvagnarnas comeback för 40-50 år sedan? Men nästa gång heter konduktörerna trygghetsvärdar eller något liknande!

Bästa hr. Gädda, det har alltid funnits allsköns löst folk i kollektivtrafiken. Hr. Gädda är väl gammal nog att minnas de "värdar" som figurerade i t-banan i början av 00-talet.
Men de försvann!

Trygghetsvärdar finns väl redan, åtminstone till namnet. Det började man med redan 2007
http://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressre ... ken-170105

2014 var den ständigt lika mediale Chrille W uppe och steppade om detta:
https://www.svd.se/moderaterna-vill-ha- ... unnelbanan
Men han försvann!

Så lät det alltså då. Det kommer säkert att finnas ambulerande existenser i trafiken även i framtiden. Men några "konduktörer" i den mening vi har känt dem hittills, kommer inte tillbaka.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh sön 21 maj, 2017 20:53, redigerad totalt 1 gång.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 21 maj, 2017 20:51

/jes skrev:
Det där är struntprat - bortsett från att kamrat Widen talar i egen sak. Konduktörerna kommer aldrig tillbaka, lika lite som i Norrköping eller Göteborg. Vill ha ha ett öppet biljettsystem (med automatvisering) så får man förse det med en lämpliga biljettkontroller. Större städer än Stockholm har klarat det.Fast i Nederländerna är det kanske arbetsmarknadspolitiska åtgärder?

Kan vi spara detta tvärsäkra uttalande för framtiden och plocka fram det om säg fem år? :D

Ja, är det något som det finns gott om här så är det tvärsäkra uttalanden. Jag kan för min del exemplifiera med detta (av diskretionsskäl ger jag inga hänvisningar till aktuell skribent), från 2011:
Spårvägen Hornsberg - Centralen - Frihamnen är en realitet senast 2015. Det kommer att bli minst lika trångt i vagnarna som i Tvärbanan. Ingen, inte ens TKO, har lyckats påvisa varför trafikanterna inte skulle styra sina resvanor på samma sätt som alla andra trafikantgrupper gjort i det otal städer i Europa där spårvägsutbyggnader gjorts de senaste 20 åren.

TKO kommer sannolikt inte att försöka påminna oss andra om vad han sa, då trafiken börjat rulla. Men det är helt OK. Skadeglädjen får TKO stå för.

Det var populärt att hoppa på TKO redan då!
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tis 23 maj, 2017 11:06

dr Cassandra Nojdh skrev:
/jes skrev:

Ja, är det något som det finns gott om här så är det tvärsäkra uttalanden. Jag kan för min del exemplifiera med detta (av diskretionsskäl ger jag inga hänvisningar till aktuell skribent), från 2011:
Spårvägen Hornsberg - Centralen - Frihamnen är en realitet senast 2015. Det kommer att bli minst lika trångt i vagnarna som i Tvärbanan. Ingen, inte ens TKO, har lyckats påvisa varför trafikanterna inte skulle styra sina resvanor på samma sätt som alla andra trafikantgrupper gjort i det otal städer i Europa där spårvägsutbyggnader gjorts de senaste 20 åren.

TKO kommer sannolikt inte att försöka påminna oss andra om vad han sa, då trafiken börjat rulla. Men det är helt OK. Skadeglädjen får TKO stå för.

Det var populärt att hoppa på TKO redan då!

Ja vi sanningsvittnen har det inte lätt!
(Eller så är det just det vi har...)

Som avslutning föreslår jag att församlingen tar fram "Segertoner" och slår upp nummer 254!

hälsar
Thomas K Ohlsson (alias TKO)
förkunnare av den rätta läran
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Kantorn » tis 23 maj, 2017 12:12

TKO skrev:Ja vi sanningsvittnen har det inte lätt!
(Eller så är det just det vi har...)

Som avslutning föreslår jag att församlingen tar fram "Segertoner" och slår upp nummer 254!

hälsar
Thomas K Ohlsson (alias TKO)
förkunnare av den rätta läran

Eftersom de första 325 psalmerna är gemensamma för (i stort sett) alla samfund i Sverige så roade jag mig åt att slå upp denna i min psalmbok (Svenska kyrkan). Och roade mig över hur oerhört träffande den var! Tack för ett gott skratt!
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Föregående

Återgå till Spårtrafik