Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 19 mar, 2017 8:35

Lars_L skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det är olyckligt att ämnet diskuteras i en tråd med denna rubkrik, eftersom det (felaktigt) sätter fokus på just Arriva, jmfr. viewtopic.php?f=2&t=39148&p=350036
Det var ju Arrivas trafik som utsattes för det sk. pilotförsöket, men inga som helst beslut är fattade om vad som ska göras med den kvarvarande konduktörspersonalen från L12/22.

Nu har ju, som framgår av underlaget ovan, perspektivet vidgats till att gälla alla sk. lokalbanor. Jag tar inte ställning till om detta är bra eller dåligt, men de politiska viljan att övergå till automatvisering är uppenbarligen rätt stark. Företrädare för AB Stockholms Spårvägar har ju från tid till annan hävdat att man är avtalsmässigt skyddad från dylik "klåfingrighet", men det är naturligtvis fel. Ingenting kan hindra landstinget från att gå över till automatvisering på ex.vis Lidingöbanan, möjligen är konduktörspersonalens kostnad ändå finansierad under trafikavtalets kvarvarande löptid. Konduktörerna får väl gå omkring i vagnarna på L21 (utan BKU) och hjälpa trafikanterna tillrätta ändå, och vara allmänt trevliga. Det ska nog gå bra, med tanke på tjänstedräkten: väst, slipstvång året om, axelklaffar och egen kaptensmössa :) .

Man har ju skrivit under ett bindande avtal med ABSS. Naturligtvis kan man skriva ett tilläggsavtal kring detta. Här förutsätter nog bara Trafikförvaltningen att SS ska bli jätteglada att slippa en kostnad och att Trafikförvaltningen då ska kunna förhandla ner priset. Detta trots att Spårvägars VD varit väldigt modig och gått ut till och med i media och sagt att man vill ha konduktörerna kvar.

Hur som helst, så kan förstås Trafikförvaltningen sätta upp vilka apparater man vill på hållplatserna och kräva att visering ska ske där. Men frågan är om man är så intresserade ifall Stockholms spårvägar inte är beredda att förhandla om lägre produktionskostnader? Utan att få ned dem, blir det ju bara ytterligare en kostnad för Trafikförvaltningen.

Är då detta ett nollsummespel för AB SS? Personalkostnaden har man ju alltid kvar för såvitt man inte gör sig av med (en del av) personalkåren - vilket i sig har ett pris på sig - medan TF förväntar sig att kunna minska den utbetalade ersättningen i motsvarande mån.

Vi kan ju titta på vad TF skriver i sitt Tjut:
TF skrev:På motsvarande sätt, kan trafikförvaltningen och Stockholms Spårvägar – vid beslut enligt förvaltningens förslag - komma att behöva tydliggöra om och i vilka delar förutsättningarna för det ursprungliga uppdraget i E21-avtalet förändrats och vad sådan förändring i sådana fall innebär.

Trafikutövarna Arriva och Stockholms Spårvägar anmodas att se över personalbehov för att inrymma såväl säkerhettjänst (betr. Roslagsbanan/Saltsjöbanan, min anm.) som alternativa servicetjänster för konduktörer.

Förstås rätt mycket fromma förhoppningar här, om inte landstinget är beredd att ta den "extra" kostnaden under avtalets kvarvarande löptid. Å andra sidan har väl en trafikentreprenör inte hur stora frihetsgrader som helst gentemot trafikhuvudmannen. Avtalet löper ju ut förr eller senare, som sagt. Ev. kan man hoppas på andra politiska konjunkturer då. Själv tror jag inte på det, oavsett vad man kan tyckas tänka om utvecklingen i sig. Den här striden är förlorad, även om den kan dra ut på tiden.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lars_L » sön 19 mar, 2017 9:21

Samtidigt får man ju säga att det har det positiva med sig att om man får ner kostnaderna för att köra spårvägstrafik, blir driftskostnaderna lägre också i jämförelse med buss.

Egentligen har det ju varit en konstig ordning, särskilt på Roslags- och Saltsjöbanan att man inte haft krav på att man ska ha viserat biljett själv vid/i samband med påstigning, även om det är mer naturligt att ha utrustningen i vagnen och oavsett om man har konduktör. Så ser det ju ut på de flesta pendeltågslinjer även i Sverige och oavsett om man har konduktör som kontrollerar biljetterna.

Det verkar också vara viktigt att hålla i kostnadsutvecklingen inom landstinget. Och något bättre sätt att spara in på en konduktörer/spärrvakter och servicevärdar finns ju egentligen inte. Ger rätt mycket besparing, samtidigt som trafiken inte drabbas. Därför är väl det lite märkliga att detta kommer, samtidigt som man krävt mycket högre bemanning på pendeltågen för att kunna kontrollera alla spärrlinjer bättre och i t-banan är det ju extrema viten fall någon spärrvakt inte sitter i kuren.

Inte ens i London har man ju folk i spärrarna på stationerna i Underground utanför dagtid, såvida man inte befinner sig i den centrala zonen (och knappt där).
Lars_L

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 19 mar, 2017 10:10

Ja, spårvägsstäderna Göteborg och Norrköping brukar ju ständigt - varje gång detta ämne kommer upp - anföras som exempel. Där har man ju sedan länge gått över till automatvisering - dock med utrustningen placerad ombord på vagnarna och inte på plattformarna.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Stefan Widén » sön 19 mar, 2017 11:37

dr Cassandra Nojdh skrev:
Lars_L skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det är olyckligt att ämnet diskuteras i en tråd med denna rubkrik, eftersom det (felaktigt) sätter fokus på just Arriva, jmfr. viewtopic.php?f=2&t=39148&p=350036
Det var ju Arrivas trafik som utsattes för det sk. pilotförsöket, men inga som helst beslut är fattade om vad som ska göras med den kvarvarande konduktörspersonalen från L12/22.

Nu har ju, som framgår av underlaget ovan, perspektivet vidgats till att gälla alla sk. lokalbanor. Jag tar inte ställning till om detta är bra eller dåligt, men de politiska viljan att övergå till automatvisering är uppenbarligen rätt stark. Företrädare för AB Stockholms Spårvägar har ju från tid till annan hävdat att man är avtalsmässigt skyddad från dylik "klåfingrighet", men det är naturligtvis fel. Ingenting kan hindra landstinget från att gå över till automatvisering på ex.vis Lidingöbanan, möjligen är konduktörspersonalens kostnad ändå finansierad under trafikavtalets kvarvarande löptid. Konduktörerna får väl gå omkring i vagnarna på L21 (utan BKU) och hjälpa trafikanterna tillrätta ändå, och vara allmänt trevliga. Det ska nog gå bra, med tanke på tjänstedräkten: väst, slipstvång året om, axelklaffar och egen kaptensmössa :) .

Man har ju skrivit under ett bindande avtal med ABSS. Naturligtvis kan man skriva ett tilläggsavtal kring detta. Här förutsätter nog bara Trafikförvaltningen att SS ska bli jätteglada att slippa en kostnad och att Trafikförvaltningen då ska kunna förhandla ner priset. Detta trots att Spårvägars VD varit väldigt modig och gått ut till och med i media och sagt att man vill ha konduktörerna kvar.

Hur som helst, så kan förstås Trafikförvaltningen sätta upp vilka apparater man vill på hållplatserna och kräva att visering ska ske där. Men frågan är om man är så intresserade ifall Stockholms spårvägar inte är beredda att förhandla om lägre produktionskostnader? Utan att få ned dem, blir det ju bara ytterligare en kostnad för Trafikförvaltningen.

Är då detta ett nollsummespel för AB SS? Personalkostnaden har man ju alltid kvar för såvitt man inte gör sig av med (en del av) personalkåren - vilket i sig har ett pris på sig - medan TF förväntar sig att kunna minska den utbetalade ersättningen i motsvarande mån.

Vi kan ju titta på vad TF skriver i sitt Tjut:
TF skrev:På motsvarande sätt, kan trafikförvaltningen och Stockholms Spårvägar – vid beslut enligt förvaltningens förslag - komma att behöva tydliggöra om och i vilka delar förutsättningarna för det ursprungliga uppdraget i E21-avtalet förändrats och vad sådan förändring i sådana fall innebär.

Trafikutövarna Arriva och Stockholms Spårvägar anmodas att se över personalbehov för att inrymma såväl säkerhettjänst (betr. Roslagsbanan/Saltsjöbanan, min anm.) som alternativa servicetjänster för konduktörer.

Förstås rätt mycket fromma förhoppningar här, om inte landstinget är beredd att ta den "extra" kostnaden under avtalets kvarvarande löptid. Å andra sidan har väl en trafikentreprenör inte hur stora frihetsgrader som helst gentemot trafikhuvudmannen. Avtalet löper ju ut förr eller senare, som sagt. Ev. kan man hoppas på andra politiska konjunkturer då. Själv tror jag inte på det, oavsett vad man kan tyckas tänka om utvecklingen i sig. Den här striden är förlorad, även om den kan dra ut på tiden.

Striden är inte förlorad förrän man har vänt på den sista möjligheten. Som nämnts tidigare så skapar konduktörerna en trygghet och är helt klart väldigt förebyggande för vandalisering. Det finns i dag en massa funktioner som ökar tryggheten och vem vet om man inte utvecklar den kategorin så att de regelbundet cirkulerar på vagnarna. Typ konduktör fast utan viseringen.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Olle Mornell » sön 19 mar, 2017 11:45

Jag håller med om att konduktörer kan vara bra för tryggheten. För att nu svära i kyrkan så saknar jag inte dessa på tvärbanan. När jag väl satt mig tillrätta så kommer det en konduktör och då ska jag krångla fram plånboken. Visserligen ett välfärdsproblem. Nu åker jag bara på tider där många åker och då brukar ordningsproblemen vara minimala. Om spärrarna försvann på pendeln och på tuben skulle jag inte sakna dessa heller.
Olle Mornell

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 20 mar, 2017 11:48

Stefan Widén skrev:
Striden är inte förlorad förrän man har vänt på den sista möjligheten. Som nämnts tidigare så skapar konduktörerna en trygghet och är helt klart väldigt förebyggande för vandalisering. Det finns i dag en massa funktioner som ökar tryggheten och vem vet om man inte utvecklar den kategorin så att de regelbundet cirkulerar på vagnarna. Typ konduktör fast utan viseringen.

Stefan

Bäste kamrat Widén, det är förstås naturligt för dig, som part i målet att tänka så, men som jag påpekar är den politiska viljan att gå över till automatvisering betydande, och jag har svårt att tro att TN imorgon fattar något annat beslut än det som framgår av förslaget i tjänsteutlåtandet. LB och AB SS kan naturligtvis spjärna emot i några år i kraft av gällande trafikeringsavtal, men jag tror det blir svårt i längden, när alla övriga lokalbanor automatviserar. Naturligtvis kan man tänka sig någon form av tågvärdsjobb, men här som överallt annars gäller ju money talks.

Vad gäller argumenten i övrigt ("skapar konduktörerna en trygghet och är helt klart väldigt förebyggande för vandalisering") så tycker jag väl inte - som en personlig uppfattning - att vandaliseringen eller otryggheten har ökat så där värst mycket på Tvärbanan (eller för den delen Nockebybanan). Om man svär i kyrkan med sådana åsikter vet jag inte, det finns väl olika åsikter i frågan även här, även om man inte behöver gå ända till de rörliga konduktörernas argaste vedersakare (ni vet vem).
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » tis 21 mar, 2017 14:28

Stefan Widén skrev:

ÅÅÅ jag anar en viss avundsjuka på SS uniformsreglemente....

Stefan

Jag har tidigare uttalat mej om SS AB:s avsaknad av stil när det gäller uniformsreglementet (men orkar inte leta upp det just nu)...
Inte såg jag några axelklaffar på sportjackorna - men jag kanske minns fel?!

Mitt tips är dock att det är onödigt att lägga mer energi på att utforma en proper uniform, eftersom konduktörerna snart är historia även på de högborgerliga spårtrafikslinjerna!

profeterar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav BSB101 » tis 21 mar, 2017 19:48

dr Cassandra Nojdh skrev:
Stefan Widén skrev:

Stefan

Bäste kamrat Widén, det är förstås naturligt för dig, som part i målet att tänka så, men som jag påpekar är den politiska viljan att gå över till automatvisering betydande, och jag har svårt att tro att TN imorgon fattar något annat beslut än det som framgår av förslaget i tjänsteutlåtandet. LB och AB SS kan naturligtvis spjärna emot i några år i kraft av gällande trafikeringsavtal, men jag tror det blir svårt i längden, när alla övriga lokalbanor automatviserar. Naturligtvis kan man tänka sig någon form av tågvärdsjobb, men här som överallt annars gäller ju money talks.

Vad gäller argumenten i övrigt ("skapar konduktörerna en trygghet och är helt klart väldigt förebyggande för vandalisering") så tycker jag väl inte - som en personlig uppfattning - att vandaliseringen eller otryggheten har ökat så där värst mycket på Tvärbanan (eller för den delen Nockebybanan). Om man svär i kyrkan med sådana åsikter vet jag inte, det finns väl olika åsikter i frågan även här, även om man inte behöver gå ända till de rörliga konduktörernas argaste vedersakare (ni vet vem).

Instämmer. Visst vänder vindar men om de som bestämmer anser att man klarar sig utan konduktörer på Tvärbanan och Nockebybanan utan att övriga kostnader ökar har jag svårt att se att samma personer under samma premisser skulle komma fram till ett annat beslut gällande övriga linjer med konduktörer. Eventuellt att Linje 7 skulle kunna hålla ut lite längre, vid en förläning skulle det dock nog blir än mer svårt att motivera.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav daniel_s » tis 21 mar, 2017 19:53

TKO skrev:Jag har tidigare uttalat mej om SS AB:s avsaknad av stil när det gäller uniformsreglementet (men orkar inte leta upp det just nu)...

Mitt tips är dock att det är onödigt att lägga mer energi på att utforma en proper uniform, eftersom konduktörerna snart är historia även på de högborgerliga spårtrafikslinjerna!

profeterar
Thomas K Ohlsson

Nu var det väl konduktörerna som skulle tas bort, inte uniformerna!

Apropå uniformerad personal så är det en grej som jag inte riktigt får ihop hur mycket jag än tänker på det, och det är att när MTR tog över tunnelbanan så gjordes det ett sånt himla nummer av att det skulle vara så mycket personaaal ute i systeeemet och att det skulle vara så himla bra! Och fortfarande springer det väl omkring massor av uniformerade människor i tunnelbanan som inte tycks ha någon konkret uppgift. Borde man inte kunna dra ner lite på dem också? Eller är det inte kostnaderna som det här handlar om egentligen, utan något annat?

profiterar
daniel_s
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 21 mar, 2017 20:51

TKO skrev:
Jag har tidigare uttalat mej om SS AB:s avsaknad av stil när det gäller uniformsreglementet (men orkar inte leta upp det just nu)...

profeterar
Thomas K Ohlsson

Som sagt (ni vet vem....)

Ja, bortsett från det faktum att det inte finns någon särskild konduktörsuniform så är nu beslutet fattat:
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... rmanentas/

Jag tillåter mig att tro att detta inte rakt av är en höger-vänster-fråga. Vi får väl se hur majoriteten formades när beslutet togs i TN.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 28 apr, 2017 20:02

Arriva Sverige offentliggör i ett pressmeddelande vad de kommit överens med de fackliga organisationerna om beträffande avvecklingen av konduktörsrollen på Tvärbanan och Nockebybanan:
https://arriva.se/nyhetsrum/
Arriva Sverige skrev:Trafiknämnden tog den 21 mars 2017 beslutet att permanenta försöket med självvalidering och införa valideringsstolpar på samtliga lokalbanor i Stockholm. Detta innebär att arbetsuppgifterna för konduktörerna försvinner och att konduktörsrollen avvecklas.

Arriva påbörjar nu arbetet med konduktörernas omställning och erbjuder de drygt 60 konduktörer som berörs möjlighet till omskolning och därefter nya arbetsuppgifter inom företaget.

De inblandade fackförbunden valde att avsluta förhandlingarna i enighet med Arriva.

– När Trafiknämnden nu beslutat att permanenta försöket med självvalidering har vår utgångspunkt varit att göra det i dialog med facken och att försöka hitta flera alternativa lösningar för den här yrkesgruppen, säger Haris Habul, direktör division Tåg på Arriva.

Så här ser Arrivas omställningspaket ut

Konduktörerna kan välja följande huvudalternativ för omställning:

1.Kostnadsfri utbildning till spårvagnsförare.
    2.Kostnadsfri utbildning till förare på Roslagsbanan eller Saltsjöbanan.
    3.Kostnadsfri utbildning till bussförare. Även möjlighet att ta B-körkort kostnadsfritt under utbildningen.
    4.Arbetsbefriad uppsägningstid från och med den 4 maj 2017 med tillgång till Trygghetsrådet inklusive samtalsstöd.
Konduktörerna gör sina val senast den 3 maj 2017 och har dessförinnan givits möjlighet att diskutera sina valmöjligheter med Trygghetsrådet. De som väljer något av de tre omskolningsalternativen kommer efter avslutad och godkänd utbildning erbjudas heltidsanställning vid någon av Arrivas spår- eller bussdepåer.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Hechtwagen » ons 10 maj, 2017 10:16

Kostnadsfri utbildning men spårtrafiken har väl urvalstest, vad händer om man nappar på erbjudandet att bli tågchaufför på RB men inte klarar urvalsprovet?
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav /jes » ons 10 maj, 2017 11:32

Inför starten av Tvärbanan gjorde SL ett stort nummer av att det skulle vara konduktörer samtidigt som de återinfördes på Nockebybanan. Motiveringen var att höja servicenivån och tryggheten i kollektivtrafiken. Någon med tillgång till tidningsarkiv och/eller SL:s arkiv får gärna leta fram formuleringarna då. Det är ju klart att det är mycket bättre med smarta telefoner och övervakningskameror, varför människor av kött och blod?? Varför är människor bara ett ekonomiskt problem och inte en tillgång?
Användarvisningsbild
/jes

Inläggav leifd » ons 10 maj, 2017 12:52

Man kan ju för att tillföra lite nytt bränsle till debatten, stilla fråga sig vilka (politiska och ekonomiska) överväganden som skett i Amsterdam, som återinfört fast konduktör, respektive Rotterdam som återinfört springkonduktör.
Här handlar det om två stora städer med omfattande spårvägsnät.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav Båtsman » ons 10 maj, 2017 13:24

/jes skrev:Inför starten av Tvärbanan gjorde SL ett stort nummer av att det skulle vara konduktörer samtidigt som de återinfördes på Nockebybanan. Motiveringen var att höja servicenivån och tryggheten i kollektivtrafiken. Någon med tillgång till tidningsarkiv och/eller SL:s arkiv får gärna leta fram formuleringarna då. Det är ju klart att det är mycket bättre med smarta telefoner och övervakningskameror, varför människor av kött och blod?? Varför är människor bara ett ekonomiskt problem och inte en tillgång?

Svaret på sista frågan är: Därför att de har frihet och en egen vilja. Det går inte för sig att redovisa något man inte har kontrollen över som en tillgång, men om det hade varit fråga om slaveri hade det förstås gått bra. Nu är ju det här kanske inte några personalgrupper som man har investerat sådär jättemycket i, så de hade ändå inte varit någon stor tillgång, men ändå...
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Användarvisningsbild
Båtsman

Inläggav TKO » ons 10 maj, 2017 13:52

/jes skrev:Inför starten av Tvärbanan gjorde SL ett stort nummer av att det skulle vara konduktörer samtidigt som de återinfördes på Nockebybanan. Motiveringen var att höja servicenivån och tryggheten i kollektivtrafiken. Någon med tillgång till tidningsarkiv och/eller SL:s arkiv får gärna leta fram formuleringarna då. Det är ju klart att det är mycket bättre med smarta telefoner och övervakningskameror, varför människor av kött och blod?? Varför är människor bara ett ekonomiskt problem och inte en tillgång?

Frågan är MYCKET lätt att besvara.
Den eventuella nytta som konduktörerna på Tvärbanan gjorde stog inte på något sätt i proportion till kostnaden.
Jag tror inte heller att särskilt många tvärbaneresenärer saknar konduktörerna - just nu saknar vi i varje fall mest spårvagnarna!

Thomas K Ohlsson
(tämligen frekvent tvärbaneresenär)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Stefan Widén » ons 10 maj, 2017 16:34

leifd skrev:Man kan ju för att tillföra lite nytt bränsle till debatten, stilla fråga sig vilka (politiska och ekonomiska) överväganden som skett i Amsterdam, som återinfört fast konduktör, respektive Rotterdam som återinfört springkonduktör.

Allting går i cykler.... Från början var det med kondisar och sen när det bara var 12 och 21 försvann de sakta (nästan på 21) för att sen återkomma i full glans och nu är vi på väg in i den konduktörslösa perioden för att om några år åter få tillbaka dem då "någon" kommit på att det var ju ganska trivsamt och att de effektivt motverkade skadegörelse mm.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Hechtwagen » tor 11 maj, 2017 5:51

Det var i praktken gratis lokalresor på 12:an när det inte var några konduktörer där, vore väldigt uppskattat bland lokalresenärerna om det blev så igen!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 12 maj, 2017 10:27

Stefan Widén skrev:
leifd skrev:Man kan ju för att tillföra lite nytt bränsle till debatten, stilla fråga sig vilka (politiska och ekonomiska) överväganden som skett i Amsterdam, som återinfört fast konduktör, respektive Rotterdam som återinfört springkonduktör.

Allting går i cykler.... Från början var det med kondisar och sen när det bara var 12 och 21 försvann de sakta (nästan på 21) för att sen återkomma i full glans och nu är vi på väg in i den konduktörslösa perioden för att om några år åter få tillbaka dem då "någon" kommit på att det var ju ganska trivsamt och att de effektivt motverkade skadegörelse mm.

Stefan

Det där är struntprat - bortsett från att kamrat Widen talar i egen sak. Konduktörerna kommer aldrig tillbaka, lika lite som i Norrköping eller Göteborg. Vill ha ha ett öppet biljettsystem (med automatvisering) så får man förse det med en lämpliga biljettkontroller. Större städer än Stockholm har klarat det.Fast i Nederländerna är det kanske arbetsmarknadspolitiska åtgärder?
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Hechtwagen » lör 13 maj, 2017 8:10

Det är inte struntprat! Det går mode i hur kollektivtrafiken bemannas, är inte konstigare med konduktörer än med spårvagnar i sig! Hur ute och osannolik var inte spårvagnarnas comeback för 40-50 år sedan? Men nästa gång heter konduktörerna trygghetsvärdar eller något liknande!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik