Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 11 jun, 2016 10:30

Så var det då dags för plåtkonduktörerna. Här en vid Gullmarsplan:
Bild

Finns även i barnstorlek:
Bild

Men på Tvärbanetågen var det förstås lugnt. Inga konduktörer som kom och störde....
Bild

Bild
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav roggek » lör 11 jun, 2016 12:50

dr Cassandra Nojdh skrev:Så var det då dags för plåtkonduktörerna.


Låter bättre än valideringsstolpe...
Plåtkonduktör...Gilla! :D
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 11 jun, 2016 12:53

roggek skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Så var det då dags för plåtkonduktörerna.


Låter bättre än valideringsstolpe...
Plåtkonduktör...Gilla! :D

Ja, jag tänkte analogt med "plåtstins"
https://www.google.se/search?q=pl%C3%A5 ... 80&bih=887
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05


Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav TKO » ons 04 jan, 2017 14:45

Ja vad ska man säga....?

Konduktörer på spårvagnar är och förblir en anakronism - speciellt rörliga sådana.

Förr oss som åker tvärbanan är det inte alls förvånade att det är fler resenärer med giltig biljett med nuvarande system än det var tidigare - det funkar inte med EN springkondis på ett fullsmockat tvåvagnarståg. Förhoppningsvis leder denna erfarenhet till att SL även omprövar sin avoga inställning till öppna spärrlinjer...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6272
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav Hechtwagen » ons 04 jan, 2017 21:55

Hisskonduktörer är sjukt otidsenliga men lik förbannat tyckte jag mig skymta en slik i nybohovshissen!

Tar man bort konduktörerna så blir det vakter istället ...
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav roggek » tor 05 jan, 2017 10:51

Ja, eller "trygghetskameror", vilket mycket gott och väl skulle kunna sättas upp i Nybohovshissen... :wink:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav LÅ1 » tor 05 jan, 2017 10:56

roggek skrev:Ja, eller "trygghetskameror", vilket mycket gott och väl skulle kunna sättas upp i Nybohovshissen... :wink:

Har det inte att göra med säkerhet, utrymning vid brand eller av annan orsak? Men finns det ordningsvakter på stationen så kan de kanske garanterat vara på plats inom några minuter?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11791
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav LÅ1 » ons 15 mar, 2017 22:41

DN: "SL ersätter alla konduktörer med biljettstolpar"

Stockholmdirekt: "Klart: Alla konduktörer ersätts med biljettstolpar"

DN skrev:Landstingsmajoriteten vill nu ta bort konduktörerna i all spårtrafik – utom Spårväg City.
Och längre in i samma artikel:
Roslagsbanan och Lidingöbanan klassas som järnväg. Det betyder att det måste finnas en annan ansvarig person som ger föraren klarsignal när tåget ska starta från en station. Om den personen är med på tåget eller finns på stationen är egalt.

Hur är det med Saltsjöbanan? Är den inte järnväg längre? Och är Lidingöbanan fortfarande järnväg? Fel i artikeln?
DN-rubriken tycks vara överdriven. Än så länge blir konduktörerna kvar på Spårväg city!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11791
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav Lennart Petersen » tor 16 mar, 2017 0:51

LÅ1 skrev:Hur är det med Saltsjöbanan? Är den inte järnväg längre? Och är Lidingöbanan fortfarande järnväg? Fel i artikeln?
DN-rubriken tycks vara överdriven. Än så länge blir konduktörerna kvar på Spårväg city!


Saltsjöbanan och Roslagsbanan har alltid varit järnvägar. Lidingöbanan omklassad till spårväg från 1/3 2009
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav Odd » tor 16 mar, 2017 6:53

Det finns någon form av tro på att allt skall fortsätta vara som det alltid har varit och att ingenting kan förändras. Men tiderna har alltid förändrats.

I verkligheten är både Saltsjöbanan och Roslagsbanan mer lik tunnelbanan i detta avseende och tuben gjorde sig av med tågvakterna för ett par årtionden sedan. Det finns inget, mer än ett regelverk, som hindrar att dessa blir av med konduktörerna. Och även om man inte skulle få regelverket med sig så kan de ju sätta konduktörerna som tågvakter i stället...
Jag tror att inom tio år så kommer varken Roslagsbanan, Saltsjöbanan eller pendeltågen ha kvar några konduktörer eller tågvakter.

Jag tror inte att Spårväg City sitter säkert heller, det kommer ju en upphandling till och den gången kanske en konduktörsbemanning inte längre är ett krav som värderas särskilt högt i poängberäkningen och det kan mycket väl bli så att ingen operatör, förutom någon enstaka med en naiv omvärldsuppfattning, kommer att ta med konduktörer i beräkningen mer än möjligen som option.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3849
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav Stefan Widén » tor 16 mar, 2017 13:14

I E21M avtalet lär i alla fall konduktörerna bestå..... Vi kanske t o m kan få tillbaka gamla biljetter som klipps med tång :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2047
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav roggek » tor 16 mar, 2017 14:08

Stefan Widén skrev:I E21M avtalet lär i alla fall konduktörerna bestå..... Vi kanske t o m kan få tillbaka gamla biljetter som klipps med tång :D

Stefan


Ja, eller hur...
...och gamla vagnar med kaffekvarn... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 16 mar, 2017 23:14

Tjänsteutlåtandet avseende TN:s ev. kommande beslut 21/3:
http://www.sll.se/Global/Politik/Politi ... lbanor.pdf
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 17 mar, 2017 10:26

Det är olyckligt att ämnet diskuteras i en tråd med denna rubkrik, eftersom det (felaktigt) sätter fokus på just Arriva, jmfr. viewtopic.php?f=2&t=39148&p=350036
Det var ju Arrivas trafik som utsattes för det sk. pilotförsöket, men inga som helst beslut är fattade om vad som ska göras med den kvarvarande konduktörspersonalen från L12/22.

Nu har ju, som framgår av underlaget ovan, perspektivet vidgats till att gälla alla sk. lokalbanor. Jag tar inte ställning till om detta är bra eller dåligt, men de politiska viljan att övergå till automatvisering är uppenbarligen rätt stark. Företrädare för AB Stockholms Spårvägar har ju från tid till annan hävdat att man är avtalsmässigt skyddad från dylik "klåfingrighet", men det är naturligtvis fel. Ingenting kan hindra landstinget från att gå över till automatvisering på ex.vis Lidingöbanan, möjligen är konduktörspersonalens kostnad ändå finansierad under trafikavtalets kvarvarande löptid. Konduktörerna får väl gå omkring i vagnarna på L21 (utan BKU) och hjälpa trafikanterna tillrätta ändå, och vara allmänt trevliga. Det ska nog gå bra, med tanke på tjänstedräkten: väst, slipstvång året om, axelklaffar och egen kaptensmössa :) .
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 734
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav Stefan Widén » fre 17 mar, 2017 15:50

dr Cassandra Nojdh skrev:Det är olyckligt att ämnet diskuteras i en tråd med denna rubkrik, eftersom det (felaktigt) sätter fokus på just Arriva, jmfr. viewtopic.php?f=2&t=39148&p=350036
Det var ju Arrivas trafik som utsattes för det sk. pilotförsöket, men inga som helst beslut är fattade om vad som ska göras med den kvarvarande konduktörspersonalen från L12/22.

Nu har ju, som framgår av underlaget ovan, perspektivet vidgats till att gälla alla sk. lokalbanor. Jag tar inte ställning till om detta är bra eller dåligt, men de politiska viljan att övergå till automatvisering är uppenbarligen rätt stark. Företrädare för AB Stockholms Spårvägar har ju från tid till annan hävdat att man är avtalsmässigt skyddad från dylik "klåfingrighet", men det är naturligtvis fel. Ingenting kan hindra landstinget från att gå över till automatvisering på ex.vis Lidingöbanan, möjligen är konduktörspersonalens kostnad ändå finansierad under trafikavtalets kvarvarande löptid. Konduktörerna får väl gå omkring i vagnarna på L21 (utan BKU) och hjälpa trafikanterna tillrätta ändå, och vara allmänt trevliga. Det ska nog gå bra, med tanke på tjänstedräkten: väst, slipstvång året om, axelklaffar och egen kaptensmössa :) .



ÅÅÅ jag anar en viss avundsjuka på SS uniformsreglemente....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2047
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav Lars_L » lör 18 mar, 2017 8:21

dr Cassandra Nojdh skrev:Det är olyckligt att ämnet diskuteras i en tråd med denna rubkrik, eftersom det (felaktigt) sätter fokus på just Arriva, jmfr. viewtopic.php?f=2&t=39148&p=350036
Det var ju Arrivas trafik som utsattes för det sk. pilotförsöket, men inga som helst beslut är fattade om vad som ska göras med den kvarvarande konduktörspersonalen från L12/22.

Nu har ju, som framgår av underlaget ovan, perspektivet vidgats till att gälla alla sk. lokalbanor. Jag tar inte ställning till om detta är bra eller dåligt, men de politiska viljan att övergå till automatvisering är uppenbarligen rätt stark. Företrädare för AB Stockholms Spårvägar har ju från tid till annan hävdat att man är avtalsmässigt skyddad från dylik "klåfingrighet", men det är naturligtvis fel. Ingenting kan hindra landstinget från att gå över till automatvisering på ex.vis Lidingöbanan, möjligen är konduktörspersonalens kostnad ändå finansierad under trafikavtalets kvarvarande löptid. Konduktörerna får väl gå omkring i vagnarna på L21 (utan BKU) och hjälpa trafikanterna tillrätta ändå, och vara allmänt trevliga. Det ska nog gå bra, med tanke på tjänstedräkten: väst, slipstvång året om, axelklaffar och egen kaptensmössa :) .


Man har ju skrivit under ett bindande avtal med ABSS. Naturligtvis kan man skriva ett tilläggsavtal kring detta. Här förutsätter nog bara Trafikförvaltningen att SS ska bli jätteglada att slippa en kostnad och att Trafikförvaltningen då ska kunna förhandla ner priset. Detta trots att Spårvägars VD varit väldigt modig och gått ut till och med i media och sagt att man vill ha konduktörerna kvar.

Hur som helst, så kan förstås Trafikförvaltningen sätta upp vilka apparater man vill på hållplatserna och kräva att visering ska ske där. Men frågan är om man är så intresserade ifall Stockholms spårvägar inte är beredda att förhandla om lägre produktionskostnader? Utan att få ned dem, blir det ju bara ytterligare en kostnad för Trafikförvaltningen.
Lars_L
 
Inlägg: 1862
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav BSB101 » lör 18 mar, 2017 23:49

Med tanke på att intäkterna ökat sedan man tog bort konduktörerna lär nog landstinget ta en funderare på nödvändigheten av ombordpersonal inom SL-trafiken.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1708
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav roggek » sön 19 mar, 2017 0:20

BSB101 skrev:Med tanke på att intäkterna ökat sedan man tog bort konduktörerna lär nog landstinget ta en funderare på nödvändigheten av ombordpersonal inom SL-trafiken.


Ja, det kallas visst för "rationalisering"...
Förekommer inom de flesta branscher...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2294
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Arriva säger upp sin konduktörspersonal

Inläggav Lars_L » sön 19 mar, 2017 8:00

BSB101 skrev:Med tanke på att intäkterna ökat sedan man tog bort konduktörerna lär nog landstinget ta en funderare på nödvändigheten av ombordpersonal inom SL-trafiken.


Tvärbanan har ju haft den märkligheten att man fått tillåtelse från början att bara ha en konduktör på två vagnar, där många bara reser två-tre stationer. Givetvis är det många som då inte har möjlighet att visa sin biljett. Stockholm spårvägar som har två konduktörer på LIdingöbanan i högtrafik på sträckan närmast Ropsten, kommer väl upp i ungefär 85 procents visering enligt dem själva.

Det tråkiga är väl att under försöket hade man mycket kontrollanter på Tvärbanan. Efter försöket har man återgått till ordinarie nivå, vilket givetvis kommer att få effekt.
Dock är det ju så att eftersom nästan alla som åker lokalbanorna/spårvägarna ska vidare med andra transportmedel finns det ju liten vinst för resenärerna att försöka fuskåka just på denna sträcka, om man ändå måste passera en spärr senare.

Ett syfte med ombordpersonal är väl också tryggheten. Den upplevs ju generellt lägre i spårtrafiken än busstrafiken. Måhända klarar sig spårvägen något bättre där då man ändå ser föraren i spårvagnsfordonen. Och de andra måste man ju ändå ha ombordare på p.g.a. regelverket för järnväg. Vilket i sig är väldigt konstigt eftersom det verkkar fungera i nästan alla andra länder utan ombordpersonal på lokalbanor...
Lars_L
 
Inlägg: 1862
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lennart Petersen och 7 gäster